خرید آسان و آسوده

سایت های مورد نیاز شما

اگر نیاز به اطلاعات مختلفی دارید به سایتهای زیر رجوع کنید.

۱۳۸۷ تیر ۲۴, دوشنبه

بررسي يك ديدگاه اشتباه نسبت به كارت هاي گرافيكي در ايران

منبع : http://masterhr.persianblog.com
کارت گرافيک يکی از بخش های مهم هر کامپيوتر است که بسياری از عملکردهای کامپيوتر را محدود به خود ميکند . در سالهای اخير شاهد رشد غير قابل تصوری در توسعه تکنولوژی اين کارت نه چندان کوچک بوديم . اين رشد به آن حد بود که موجب شکل گيری قدرت های عظيم کامپيوتری ای گرديد که تنها فعاليت آنها پيشبرد تکنولوژی در کارت های گرافيک بوده .
اين پيشرفت تنها مديون سخت افزار نبوده بلکه راه برای برنامه نويسان باز شده بود تا با استفاده از امکاناتی که کارت های گرافيک جديد در اخيارشان قرار ميداد برنامه هايی را تهيه کنند که بی شک انسان را به شگفتی وا ميدارد ، دنيای نرم افزار کم کم به اين سو کشيده ميشود که از مزيت های کارت های گرافيک برای تهيه يک گرافيک مهيج کاملا استفاده نمايند .
دنيای بازی های کامپيوتری با ظهور نسل جديد کارت های گرافيک تحولی انقلابی پيدا کرد و آنچنان گسترش پيدا کرد تا به عنوان يک مصرف کننده اصلی امکانات کارت گرافيک به حساب آيد .
متاسفانه اين تحولات کمتر در کشور ما شناخته شده است و افکار عمومی هنوز به کارت گرافيک نگاه عقب مانده ای دارد . اين امر موجب آن شده که بازار کارت گرافيک در کشور ما رونق محسوسی داشه باشد و شرکت ها و کمپانی های ارائه دهنده خدمات سخت افزاری سيستم هايی را به دست مردم دهند که واقعا از نظر گرافيکی ضعيف هستند .
به همين دليل بر آن شدم تا با ارائه اين مقاله ديد آگاهانه تری به شما دوستداران و علاقه مندان علوم کامپيوتر ارائه دهم .
کارت های گرافيک موجود در بازارهای جهانی به چهار دسته کلی تقسيم ميشوند که مبنای اين تفکيک قيمت آنها است . اين چهار دسته عبارتند از
۱. Low-End
2. Mid-Market
3. High-End
4. Ultra High-End
در ادامه به بررسي هريك از اين دسته ها ميپردازيم و كارت گرافيك هاي زير مجموعه آن را معرفي ميكنيم . با ما همراه باشيد .
۱. Low-End يا Mainstream : اين دسته از كارت گرافيك ها معروف به كارت گرافيك هاي ارزان قيمت هستند كه اكثر تكنولوژي هاي مهم مورد نياز براي يك سيستم را به ارمغان مي آورند ، با وجود داشتن تكنولوژي هاي به روز ، براي ساخت آنها بسيار سعي شده كه قيمت آنها پايين آيد حدود قيمت اين دسته تا ۱۵۰ دلار ميباشد . كارت گرافيك هاي ارائه شده در اين دسته عبارتند از Geforce 2 MX و Geforce 4 MX و Geforce FX 5200 و Radeon 7500 و Radeon 8500LE وRadeon 9000 و Radeon 9200 و Xabre 400 .
۲. Mid-Market يا Performance Mainstream : اين دسته از كارت هاي گرافيك در بازارهاي جهاني داراي بيشترين طرفدار است و به همين جهت داراي توليد بيشتري نسبت به ساير دسته ها است . قيمت كارت هاي اين دسته از ۱۵۰ دلار تا ۲۰۰ دلار است . كارت گرافيك هاي معروف اين دسته عبارتند از : Geforce 4 Ti 4200 و Radeon 9500 و Radeon 9600 و Geforce FX 5600 .
3. High-end : كارت هاي گرافيك اين دسته ويژه كاربران حرفه اي ميباشد قيمت كارت هاي اين دسته از ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار است . كارت هاي گرافيك اين دسته عبارتند از : Geforce 4 Ti 4400
Geforce 4 Ti4600 و Geforce 4 Ti 4800 و Radeon 9700 و Parhelia 512 .
4. Ultra High-End : اين دسته ويژه كاربران فوق حرفه اي و گرافيست ها و انيماتورها ميباشد در اين دسته شاهد رقابت تنگاتنگ شركت هاي ارائه دهنده كارت هاي گرافيك هستيم كه هر چند صباحي گوي رقابت را از يكديگر ميربايند . قيمت كارت هاي گرافيك ايت دسته بالاي ۳۰۰ دلار است و كارت هاي گرافيك Geforce 4 FX 5800 و Radeon 9800 و به تعبيري Radeon 9700 Pro در اين دسته قرار دارند .
ساير كارت گرافيك هايي كه نامشان در بالا ذكر نشد كارت گرافيك هاي از رده خارج به شمار ميآيند . نام هايي كه در بالا ملاحظه فرموديد تنها نام GPU يا پردازنده گرافيكي كارت است و قيمت ذكر شده براي آنها قيمت يك كارت گرافيك ساده به همراه آن GPU ميباشد كه البته هر GPU اي يك يا چند نسخه ديگر نيز تغريبا همانند خود دارد كه با Pro يا Ultra نشان داده ميشود .
حال كه با دسته بندي كارت هاي گرافيك در بازار هاي جهاني آشنا شديم به سراغ موضوع مطرح شده در ابتداي مقاله يعني ديدگاهمان نسبت به كارت هاي گرافيك برويم .
بر خلاف بازارهاي جهاني كه دسته Mid-Market داراي بيشترين طرفدار است در بازارهاي ايران دسته Low-End داراي بيشترين طرفدار ميباشد . البته طرفدار آگاه به علم سخت افزار . گرايش افراد به سمت كارت هاي گرافيم High-End بسيار محدود يا بهتر بگويم تك و توك است .
شايد براي اين موضوع بتوان توجيه كرد كه وضع اقتصادي و توانايي خريد مردم ما نسبت به ساير كشور ها تا حدودي بدتر است .
اكثر موسسات و شركت هاي اراده دهنده خدمات سخت افزاري و سيستم هاي كامپيوتري ، كامپيوترهايي را به مردم ناآگاه مي فروشند كه از كارت گرافيك هاي از رده خارج استفاده ميكنند . به حدي كه در كنار يك مادربرد High-End يك كارت گرافيك از رده خارج ديده ميشود و اين بسيار تاثير بدي در عملكرد كل سيستم خواهد گذاشت ، و حتي شاهد آن بودم كه بزرگترين و مدعي ترين اين شركت ها اقدام به فروش انبوه سيستمهاي خانگي نموده كه كارت گرافيك آن TNT2 m64 است و بنظر من اين واقعا تاسف آور است ، چرا كه يك كامپيوتر خانگي در درجه اول بايد از نظر گرافيكي تغذيه شود زيرا دامنه فعاليت هاي شخص مصرف كننده بسيار بزرگتر از يك كامپيوتر اداري است .
آيا ميتوان توجيه نمود كه مصرف كننده نيازي به يك كارت گرافيك حداقل Low-END ندارد ؟ در حالي كه از تمامي نرم افزار ها و بازي هاي موجود در بازار استفاده ميكنيم و در هنگام خريد حاضر نيستيم هيچ محدوديت كاربردي داشته باشيم .
ديد خريداران نسبت به كارت گرافيك همان ديد ۲ دوسال پيش است كه كارت هاي گرافيك بر حسب ميزان حافظه محلي شان سنجيده و قيمت گذاري ميشدند و اين در حالي است كه پس از ظهور GPU ، ملاك سنجش و قيمت گذاري يك كارت گرافيك عملكرد GPU است نه ميزان حافظه محلي آن . با دليل ميتوانم به شما اثبات كنم كه كارت گرافيك Geforce 4 Ti4200 64mg عملكرد بهتري نسبت به Geforce 4 Ti 4200 128 Mg دارد . بنابر اين در حال حاضر سنجيدن كارتهاي گرافيك بر حسب رم غلط است .
به نظر من اگر شما واقعا براي يك سيستم با آينده نگري قصد داريد كارت گرافيك انتخاب كنيد Radeon 9000 حداقل آن است . استفاده از سايه زن هاي پيكسل براي كارت گرافيك هاي آينده ضروري است و اين در حالي است كه در رده كارت گرافيك هاي ارزان قيمت تنها Radeon 9000 و Radeon 8500LE و Radeon 9200 و Geforce 4 FX 5200 از اين تكنولوژي استفاده ميكنند .
اميدوارم مقاله فوق توانسته باشد بر روي ديدگاه و تفكر شما تاثير بگذارد ، بي صبرانه منتظر انتقادات شما نسب به ديگاه شخصي خودم هستم

هیچ نظری موجود نیست:

لینک باکس

اگر نیاز به شغل مناسب دارید برای یکبار هم که شده کلیک کنید، ضرر نخواهید کرد.