خرید آسان و آسوده

سایت های مورد نیاز شما

اگر نیاز به اطلاعات مختلفی دارید به سایتهای زیر رجوع کنید.

۱۳۸۷ تیر ۲۴, دوشنبه

درمورد Format و پارتیشن بندی بیشتر بدانیم

مهرداد - ع
SetarehSorkh Scientific Group
آیا تاکنون در باره معماری و نحوه Format پارتيشن خود فکر کرده ايد؟ بياييد در این خصوص کمی صحبت کنيم :
File System :
ثبت و نگهداري فايلها بر روي ديسك سخت Hard Disk بر طبق قواعد خاصي و از طريق فايل سيستم File System انجام مي گردد.از جمله معروف ترين آنها Fat16 , Fat32 . Ntfs می باشد .
Fat نیز مخفف كلمه File Allocation Table و Ntfs مخفف كلمه New Technology File System می باشد.حال تصمیم داريم ضمن معرفي نمونه هاي ياد شده بالا به ويژگي ها و مشخصات آن بپردازيم.
1 ) FAT16 :
در ابتدا اين فايل سيستم توسط سيستم عامل MS_DOS در سال 1981 ارائه گرديده و تا حال حاظر هم کم و بیش كاربرد دارد.اين فايل سيستم ابتدا براي ایجاد مديريت و ثبت اطلاعات بر روي Floppy Disk طراحي گرديده و بعد از مدتي نیز بر روي ديسكت سخت Hard Disk پياده سازي شد.
اين فايل سيستم بر روي سيستم عامل هاي ديگر همچون MS_DOS 6.22 , Windows3.X , Windows9X , WindowsMe , OS/2 , Linux و برخي از نسخه هاي Unix قابل اجراء مي باشد.
ازجمله مزاياي آن مي توان خواص Compression ( فشرده سازي ) و Encryption ( به رمز درآوري )‌و تا حدي هم Security ( امنيت ) را نام برد البته در مورد امنيت بايد يادآور شد كه بر روي دسترسي و عدم دسترسي آن نقص داشته و قابل اطمينان نمي باشد.
اين فايل سيستم معايب ديگري هم دارد از جمله نام گذاري فايل ها در غالب اين فايل سيستم بيش از 8 كاراكتر براي نام و 3 كاراكتر براي پسوند آن اين امكان را فراهم نمي كند .از طرف ديگر اين فايل سيستم از كلاسترهاي Claster بزرگي به اندازه 32 كيلو بايت استفاده مي كند .
( كلاستر Claster را مي توان به قالبي تشبيه نمود كه اطلاعات در درون آن قرار مي گيرد .)
عيبي كه اين كلاستر با اين اندازه دارد اين است كه مقدار زيادي از فضاي ديسك سخت Hard Disk را بلااستفاده مي گذارد و دليل آن اين است كه هنگاهي كه فايل هاي كوچكي به اندازه كمتر از 32 كيلو بايت را در آن ثبت مي نمائيم در ادامه آن فايل و داخل آن كلاستر ديگر نمي توان فايل و مطلب ديگري را ذخيره نمود و به عبارتي فضاي انتهايي آن بلااستفاده مي ماند.
از معایب ديگري كه Fat16 دارد اين است كه به دليل بزرگي كلاسترهاي آن در ساخت پارتيشن Partition محدوديت حجم پارتيشن را داريم و با اين فايل سيستم نمي توان پارتيشني بزرگتر از 2 GB ساخت.
2 ) FAT32 :
فايل سيستم Fat32 نسخه تكميل شده Fat16 است . اين فايل سيستم به همراه Service Pack2 Windows 95 ارائه گرديد كه قسمتي از مشكلات فايل سيستم Fat16 در آن برطرف گرديده است توسط اين فايل سيستم مي توان پارتيشن هايي Partition بزرگتر از 2 GB نيز ايجاد نمائيم و كلاسترهايي كه اين فايل سيستم ايجاد مي كند 4 كيلو بايت است پس در نتيجه بنا به دلايلي كه در قسمت اول ذكر گرديد فضاي كمتري از ديسك سخت را هدر مي دهد.
اين فايل سيستم توسط سيستم عاملهاي Windows9X , WindowsMe , Windows Nt , Windows 2000 , Windows xp نیز پشتيباني مي گردد.


3) NTFS :

فابل سيستم NTFS به همراه نخستين نسخه Windows Nt ارائه گرديد.ويژگي هاي اين فايل سيستم بسيار كارآمد تر و بهتر از دو فايل سيستم ياد شده مي باشد . كلاسترها در اين فايل سيستم 4 كيلو بايت مي باشد پس در این حالت فضاي كمتر از ديسك سخت را تلف مي نمايد.جديدترين نسخه فايل سيستم Ntfs بر روي WindowsXpمي باشد.
از جمله بارزترين ويژگي هاي اين فايل سيستم Security (امنيت) بالاي آن است كه مي توان Permission (سطح دسترسي كاربران) و Security ( حد و حدود اختيارات آنان ) را تعيين نمود كه در دو فايل سيستم ياد شده فوق اين امكان وجود نداشت .
برا ي استفاده از قابلیتها و امكانات حرفه اي درسيستم عامل هاي Windows2000 Advance Server و WindowsNt و Windowsxp از جمله را اندازي سرويسهاي DNS , DHCP, Active Directory بايد فايل سيستم پارتيشني كه سيستم عامل ما بر روي آن نصب است NTFS باشد .
از مزاياي ديگر آن Performance (سرعت بالا براي كار كرد ن با فايل ها ) به دليل اينكه در فايل سيستم NTFS از قرار گرفتن يك فايل بصورت قطعه قطعه بر روي ديسك سخت جلو گيري بعمل مي آيد و يك فايل بترتيب پشت سر هم بر روي ديسك سخت ذخيره مي شود كه اين عمل سرعت خواندن اطلاعات را از روي ديسك سخت بيشتر مي نمايد . همچنين فايلها بصورت مرتب و Sort شده تنظيم مي گردد و امكان فشرده سازي بصورت مشهود قابل ملاحظه مي باشد.
به نکته توجه داشته باشيم كه فايل سيستم NTFS توسط سيستم عاملهاي Windows9X , WindowsMe پشتيباني نمي گردد و در صورتيكه بر روي سيستم خود از اين سيستم عاملها استفاده مي كنيد پارتيشن NTFS را مشاهده نمي كنيد. اين نكته نیز بسيار مهم است كه اگر درايو C:\\ خود را NTFS نمائيد سيستم عاملهاي Windows9x&Me ديگر Boot نمي شوند.
اين فايل سيستم در صورتيكه 2 مورد زير رعايت گردد از امنيت بالايي برخوردار خواهد بود . تا جايي كه درسترسي به اطلاعات ثبت شده بر روي آن را تا حد بسيار بالايي مطمئن مي نمايد.
1. Permission file shairing
2. Secyrity
زماني كه يكي از سيستم هاي عامل از خانواده Windows NT 2000 & XP را در يك فايل سيستم Ntfs نصب كنيم دو گزينه بالا فعال شده و معني اصلي خود را پيدا مي كند. توجه داشته باشيد كه اگر آن پارتيشن از فايل سيستم Fat16 or 32 باشد اين خاصيت غير فعال است.
کلیه حقوق مربوط به این مطلب متعلق به سایت ستاره سرخ بوده و هرگونه برداشت و نقل قول از آن منوط به درج لینک این سایت در متن یاد شده میباشد .

هیچ نظری موجود نیست:

لینک باکس

اگر نیاز به شغل مناسب دارید برای یکبار هم که شده کلیک کنید، ضرر نخواهید کرد.