خرید آسان و آسوده

سایت های مورد نیاز شما

اگر نیاز به اطلاعات مختلفی دارید به سایتهای زیر رجوع کنید.

۱۳۸۷ خرداد ۱۷, جمعه

مقدمه ای بر زبان c (قسمت اول)

در دهه 1960 میلادی توسعه نرم افزار دچار مشکلات عدیده ای شد. در آن زمان سبک خاصی برای برنامه نویسی وجود نداشت و برنامه ها بدون هیچگونه ساختار خاصی نوشته می شدند. وجود دستور پرش (goto) نیز مشکلات بسیاری را برای فهم و درک برنامه توسط افراد دیگر ایجاد می کرد، چرا که جریان اجرای برنامه مرتبا دچار تغییر جهت شده و دنبال کردن آن دشوار می گردید. لذا نوشتن برنامه ها عملی بسیار زمان بر و پرهزینه شده بود و معمولا اشکال زدایی, اعمال تغییرات و گسترش برنامه ها بسیار مشکل بود. فعالیتهای پژوهشی در این دهه باعث بوجود آمدن سبک جدیدی از برنامه نویسی بنام روش ساختیافته گردید؛ روش منظمی که باعث ایجاد برنامه هایی کاملا واضح و خوانا گردید که اشکال زدایی و خطایابی آنها نیز بسیار ساده تر بود.

اصلی ترین نکته در این روش عدم استفاده از دستور پرش (goto) است. تحقیقات بوهم و ژاکوپینی نشان داد که می توان هر برنامه ای را بدون دستور پرش و فقط با استفاده از 3 ساختار کنترلی ترتیب، انتخاب و تکرار نوشت.

ساختار ترتیب، همان اجرای دستورات بصورت متوالی (یکی پس از دیگری) است که کلیه زبانهای برنامه نویسی در حالت عادی بهمان صورت عمل می کنند.

ساختار انتخاب به برنامه نویس اجازه می دهد که براساس درستی یا نادرستی یک شرط، تصمیم بگیرد کدام مجموعه از دستورات اجرا شود.

ساختار تکرار نیز به برنامه نویسان اجازه می دهد مجموعه خاصی از دستورات را تا زمانیکه شرط خاصی برقرار باشد، تکرار نماید.
(برای شرح بیشتر موارد فوق به فصل 3 مراجعه نمایید).

هر برنامه ساختیافته از تعدادی بلوک تشکیل می شود که این بلوکها به ترتیب اجرا می شوند تا برنامه خاتمه یابد(ساختار ترتیب). هر بلوک می تواند یک دستورساده مانند خواندن، نوشتن یا تخصیص مقدار به یک متغیر باشد و یا اینکه شامل دستوراتی باشد که یکی از 3 ساختار فوق را پیاده سازی کنند. نکته مهم اینجاست که درمورد دستورات داخل هر بلوک نیز همین قوانین برقرار است و این دستورات می توانند از تعدادی بلوک به شرح فوق ایجاد شوند و تشکیل ساختارهایی مانند حلقه های تودرتو را دهند.

نکته مهم اینجاست که طبق قوانین فوق یک حلقه تکرار یا بطور کامل داخل حلقه تکرار دیگر است و یا بطور کامل خارج آن قرار می گیرد و هیچگاه حلقه های روی هم افتاده نخواهیم داشت.

از جمله اولین تلاشها در زمینه ساخت زبانهای برنامه نویسی ساختیافته، زبان پاسکال بود که توسط پروفسور نیکلاس ویرث در سال 1971 برای آموزش برنامه نویسی ساختیافته در محیطهای آموزشی ساخته شد و بسرعت در دانشگاهها رواج یافت. اما بدلیل نداشتن بسیاری از ویژگیهای مورد نیاز مراکز صنعتی و تجاری در بیرون دانشگاهها موفقیتی نیافت.

کمی بعد زبان C ارائه گردید که علاوه بر دارا بودن ویژگیهای برنامه نویسی ساختیافته بدلیل سرعت و کارایی بالا مقبولیتی همه گیر یافت و هم اکنون سالهاست که بعنوان بزرگترین زبان برنامه نویسی دنیا شناخته شده است.

مراحل اجرای یک برنامه C

برای اجرای یک برنامه C ابتدا باید آن را نوشت. برای اینکار می توان از هر ویرایشگر متنی موجود استفاده کرد و سپس فایل حاصل را با پسوند .C ذخیره نمود (فایلهای C++ با پسوند .CPP ذخیره می گردند). به این فایل، کد مبدا (source code) گفته می شود. مرحله بعدی تبدیل کد مبدا به زبان ماشین است که به آن کد مقصد (object code) گفته می شود. همانطورکه قبلا نیز گفته شد برای اینکار از یک برنامه مترجم بنام کامپایلر استفاده می شود. کامپایلرهای متعددی برای زبان C توسط شرکتهای مختلف و برای سیستم عاملهای مختلف نوشته شده است که می توانید برحسب نیاز از هریک از آنها استفاده نمایید. اما هنوز برنامه برای اجرا آماده نیست. معمولا برنامه نویسان از در برنامه های خود از یک سری از کدهای از پیش آماده شده برای انجام عملیات متداول (مانند محاسبه جذر و یا سینوس) استفاده می کنند که برنامه آنها قبلا نوشته و ترجمه شده است. این برنامه ها یا در قالب کتابخانه های استاندارد توسط شرکتهای ارائه کننده نرم افزار عرضه شده است و یا توسط دیگر همکاران برنامه نویس اصلی نوشته و در اختیار وی قرار داده شده است. در این مرحله باید کد مقصد برنامه اصلی با کدهای مربوط به این برنامه های کمکی پیوند زده شود. برای اینکار نیاز به یک پیوند زننده (Linker) داریم و نتیجه این عمل یک فایل قابل اجرا خواهد بود (در ویندوز این فایل پسوند .EXE خواهد داشت). مرحله بعدی اجرای برنامه و دادن ورودیهای لازم به آن و اخذ خروجیها می باشد. در شکل زیر این مراحل نشان داده شده اند.

مسلما طی مراحل بالا برای اجرای هر برنامه زمانبر می باشد، بهمین دلیل اکثر تولید کنندگان کامپایلرها، محیطهایی را برای برنامه نویسی ارائه کرده اند که کلیه مراحل بالا را بطور اتوماتیک انجام می دهند.

به این محیطها IDE (Integrated Development Environment) یا محیط مجتمع توسعه نرم افزار گفته می شود. این محیطها دارای یک ویرایشگر متن می باشند که معمولا دارای خواص جالبی همچون استفاده از رنگهای مختلف برای نشان دادن اجزای مختلف برنامه مانند کلمات کلیدی، و یا قابلیت تکمیل اتوماتیک قسمتهای مختلف برنامه می باشد. پس از نوشتن برنامه و با انتخاب گزینه ای مانند Run کلیه عملیات فوق بطور اتوماتیک انجام شده و برنامه اجرا می گردد. علاوه براين، اين محيطها معمولا داراي امكانات اشكالزدايي برنامه (Debug) نيز مي باشند كه شامل مواردي همچون اجراي خط به خط برنامه و يا ديدن محتويات متغيرها در زمان اجرا است. چند محيط معروف برنامه نويسي عبارتند از :

Borland C++ 3.1 براي محيط DOS
Borland C++ از نسخه 4 به بالا براي Windows
Microsoft Visual C++ براي محيط Windows
Borland C++ Builder برای محیط Windows

براي شروع ما از محيط Borland C++ 3.1 تحت Dos كه نحوه كار ساده تري نسبت به سايرين دارد استفاده مي كنيم.
پس از نصب اين نرم افزار، برنامه BC.exe را اجرا كنيد تا وارد محيط borland c شويد

همانطور كه مي بينيد، اين محيط از 3 قسمت اصلي تشكيل شده است :

- بخش ويرايش برنامه : بخش آبي رنگ وسط مي باشد كه در حقيقت يك ويرايشگر است كه برنامه در آن تايپ مي شود. همانطور كه مي بينيد در اين ويرايشگر از رنگهاي مختلف براي نشان دادن قسمتهاي مختلف برنامه استفاده مي شود. مثلا براي كلمات كليدي از رنگ سفيد استفاده شده است.

- بخش منوهاي كاري : اين بخش كه در قسمت بالا واقع شده است،- حاوي تعدادي منو (گزينه) براي انجام وظايف مختلف است. خلاصه اين عمليات عبارتند از :
o منوي File : عملياتي مانند باز كردن و يا ذخيره يك برنامه
o منوي Edit : عمليات ويرايش مانند حذف،o كپي و يا چسباندن يك قسمت از برنامه
o منوي Search : جستجوي و يا تعويض يك متن در برنامه
o منوي Run : اجراي برنامه بصورت كامل يا دستور به دستور
o منوي Compile : عمليات مربوط به كامپايل و پيوند برنامه
o منوي Debug : عمليات مربوط به اشكالزدايي مانند ديدن مقادير متغيرها در زمان اجرا
o منوي Project : عمليات مربوط به مديريت برنامه هايي كه شامل چندين فايل مستقل هستند (پروژه)
o منوي Options : عمليات مربوط به تنظيمات سيستم مانند نحوه كامپايل و يا رنگ پيش فرض محيط
o منوي Windows : عمليات مربوط به پنجره هاي باز فعلي (مربوط به چندين برنامه يا نمايش متغيرها و ... )

چرا استفاده از فرآيند RUP در پروژه‌هاي نرم‌افزاري لازم است؟

نويسنده : حميد مشرف
ناشر : همكاران سيستم
تاريخ انتشار : 22/02/1384

هدف هر پروژه‌ي نرم‌افزاری رسیدن به سیستمی است که کیفیت مناسب و کارآیی لازم را برای کاربران به دنبال داشته باشد. نگه‌داری و پشتیبانی آن آسان باشد و در شرایط سخت و دشوار و زیر فشارهای گوناگون دچار مشکل نشود.

فرآیندها و روش‌های مهندسی نرم‌افزار با انگیزه‌ي رسیدن به اهداف بالا و از طریق بررسی و تحلیل ساز و کار صدها پروژه‌ی نرم‌افزاری در اندازه‌ها و انواع مختلف و نتایج به دست آمده از آن‌ها به وجود آمده‌اند. امروزه لزوم داشتن روش و استانداردهایی برای تولید و توسعه‌ي نرم‌افزار بر کسی پوشیده نیست. نوين‌ترین فرآیند تولید و توسعه‌ي نرم‌افزار که می‌تواند تنوع گسترده‌ای از پروژه‌های نرم‌افزاری را پوشش دهد RUP یا همان Rational Unified Process است که توسط برجسته‌ترین مهندسان و دانشمندان این رشته در دهه‌ي 90 میلادی ارايه شده است.

در اختيار نداشتن نقشه‌ي راه همیشه می‌تواند به گمراهی بينجامد. اولین گام در رسیدن به یک محصول نرم‌افزاری مطلوب با ویژگی‌هایی که در بالا به صورت کلی و تیتروار به آن اشاره شد، داشتن فرآیند خوش‌تعریفی (Well Define) متناسب با شرایط خاص پروژه است. فرآیندی که در آن به درستی و دقت و وضوح تعریف می‌شود که چه فعالیت‌هایی باید انجام شود، چه فرآورده‌هایی باید تولید شود، چه تصمیماتی و در چه لحظاتی باید گرفته شود و در نهایت تيم چه‌گونه سازمان یابد تا بتواند در قالب زمان و بودجه‌ي معینی نرم‌افزار خواسته شده را با مشخصات کیفی مناسب تولید كند. نرم‌افزاری که ارزش افزوده‌ي آن برای استفاده کننده یا سفارش دهنده به وضوح روشن باشد. به علاوه همین فرآیند باید معین کند که از چه کارهایی باید پرهيز کرد.

روند كار برای هر تیم نرم‌افزاری بسته به نوع و اندازه‌ي نرم‌افزار تولیدي، فرهنگ حاكم بر فضاي تيم و سازمانی که تيم به آن وابسته است، متفاوت است، RUP علاوه بر تمامی امکانات خود، ابزاری است که می‌توان با آن فرآیند جدیدی را منطبق با مشخصات یک پروژه مشخص تولید کرد. تولید فرآیند مناسب همیشه به تجربه و دانش و شناخت محیط و پروژه نیازمند است. راهبری پروژه‌ها نیز به ويژه در شرایطی که نیازها تغییر می‌کنند و یا پیچیدگی‌های فراوانی سر راه وجود دارد، نیازمند تجربه‌ي مکفی است.

افزون بر اين پس از تعریف و تعیین فرآیند یا نقشه‌ي راه لازم است که به طور مرتب پیش‌رفت پروژه از دو ديدگاه نظارت و بازرسی و یا به اصطلاح ممیزی شود.
1. تطبیق مسیر پیموده شده با استاندارد طراحی شده و ارزیابی آن
2. ارزش محصول تولید شده در هر مرحله

تعریف استانداردها و الگوها و روش‌ها به تنهایی کافی نیست، کنترل و بازبینی مداوم مسیر پیموده شده نیز لازم است تا قطار پروژه را روی ریل اصلي خود نگه‌دارد و به مقصد برساند. طبیعی است که آن‌چه گفته شد نه به معنای لزوم تشریفات فراوان و غیر ضروری است. همان‌طور که پيش از اين نیز اشاره شد، نکته‌‍‌ي مهم آن است که تشریفات فرآیند و ارزیابی آن بسته به شرایط یک پروژه، اندازه و پیچیدگی و گستردگی تیم بسیار متفاوت است. روشن است كه در یک پروژه‌ي کوچک تشریفات کم‌تری لازم است. هر چند روح کلی کار باید حفظ شود و کنترل‌هاي ويژه‌اي وجود داشته باشند.

هر پروژه به طور معمول با ارايه‌ي طرح پروژه (Project Plan) آغاز می‌شود. این طرح دربرگيرنده‌ي سازمان، اهداف و بودجه، برآوردهای زمانی و هزینه‌ای، فازبندی و تعیین اهداف هر فاز از پروژه است. حتا در پروژه‌های بسیار کوچک هم چنین طرحی - هرچند به صورت غيررسمی- وجود دارد. با این همه لزوم وجود اين طرح در پروژه‌های بزرگ بسیار بیش‌تر احساس می‌شود.

طرح کیفیت پروژه و مشتمل بر راهکارها و سازمان کنترلی پروژه است و در آن نحوه و چگونگی کنترل‌های لازم به منظور تامین اعتبار و درستي کار انجام شده تعریف می‌شود. این طرح از جمله شامل چگونگی نظارت و بازبینی داخلی و خارجی است و در صورتی که به درستی پی‌گیری شود می‌تواند کیفیت پروژه را تا حد قابل قبولی بالا ببرد.

مقدمه ای بر زبان c (قسمت سوم)

خطاهای برنامه نویسی

بنظر می رسد خطاها جزء جداناپذیر برنامه ها هستند. بندرت می توان برنامه ای نوشت که در همان بار اول بدرستی و بدون هیچگونه خطایی اجرا شود. اما خطاها از لحاظ تاثیری که بر اجرای برنامه ها می گذارند، متفاوتند. گروهی ممکن است باعث شوند که از همان ابتدا برنامه اصلا کامپایل نشود و گروه دیگر ممکن است پس از گذشت مدتها و در اثر دادن یک ورودی خاص به برنامه، باعث یک خروجی نامناسب و یا یک رفتار دور از انتظار (مانند قفل شدن برنامه) شوند. بطور کلی خطاها به دو دسته تقسیم می شوند:

خطاهای نحوی (خطاهای زمان کامپایل): این خطاها در اثر رعایت نکردن قواعد دستورات زبان C و یا تایپ اشتباه یک دستور بوجود می آیند و در همان ابتدا توسط کامپایلر به برنامه نویس اعلام می گردد. برنامه نویس باید این خطا را رفع کرده و سپس برنامه را مجددا کامپایل نماید. لذا معمولا این قبیل خطاها خطر کمتری را در بردارند.

خطاهای منطقی (خطاهای زمان اجرا): این دسته خطاها در اثر اشتباه برنامه نویس در طراحی الگوریتم درست برای برنامه و یا گاهی در اثر درنظر نگرفتن بعضی شرایط خاص در برنامه ایجاد می شوند. متاسفانه این دسته خطاها در زمان کامپایل اعلام نمی شوند و در زمان اجرای برنامه خود را نشان می دهند. بنابراین، این خود برنامه نویس است که پس از نوشتن برنامه باید آن را تست کرده و خطاهای منطقی آن را پیدا کرده و رفع نماید. متاسفانه ممکن است یک برنامه نویس خطای منطقی برنامه خود را تشخیص ندهد و این خطا پس از مدتها و تحت یک شرایط خاص توسط کاربر برنامه کشف شود. بهمین دلیل این دسته از خطاها خطرناکتر هستند. خود این خطاها به دو دسته تقسیم می گردند:

a. خطاهای مهلک: در این دسته خطاها کامپیوتر بلافاصله اجرای برنامه را متوقف کرده و خطا را به کاربر گزارش می کند. مثال معروف این خطاها،b. خطای تقسیم بر صفر می باشد.

c. خطاهای غیرمهلک: در این دسته خطا،d. اجرای برنامه ادامه می یابد ولی برنامه نتایج اشتباه تولید می نماید. بعنوان مثال ممکن است دراثر وجود یک خطای منطقی در یک برنامه حقوق و دستمزد،e. حقوق کارمندان اشتباه محاسبه شود و تا مدتها نیز کسی متوجه این خطا نشود!

با توجه به آنچه گفته شد، در می یابیم که رفع اشکال برنامه ها بخصوص خطاهای منطقی از مهمترین و مشکلترین وظایف یک برنامه نویس بوده و گاهی حتی سخت تر از خود برنامه نویسی است! بهمین دلیل است که بسیاری از شرکتها(همانند مایکروسافت) ابتدا نسخه اولیه نرم افزار خود را در اختیار کاربران قرار می دهند تا اشکالات آن گزارش شده و رفع گردد. بسیار مهم است که در ابتدا سعی کنید برنامه ای بنویسید که حداقل خطاها را داشته باشد، در گام دوم با آزمایش دقیق برنامه خود هرگونه خطای احتمالی را پیدا کنید و در گام سوم بتوانید دلیل بروز خطا را پیدا کرده و آنرا رفع نمایید. هر سه عمل فوق کار سختی بوده و نیاز به تجربه و مهارت دارد.

آخرین نکته اینکه در اصطلاح برنامه نویسی به هر گونه خطا، bug و به رفع خطا debug گفته می شود.

يك برنامه نمونه

در اين قسمت براي آشنايي اوليه با زبان C يك برنامه نمونه آورده شده است كه بدون هيچ تغييري در محيط BorlandCPP قابل اجرا است.

// This Program Computes the Area of a Circle
#include
void main() {
int radius ;
float area;
printf("please enter radius : ");
scanf("%d",&radius);
area = 2 * 3.14 * radius;
printf("Area is %f",area);
{
please enter radius : 10
Area is 62.8


درمورد برنامه فوق به نکات زیر توجه کنید :
- خط اول یک توضیح درمورد برنامه است. در زبان C برای توضیحات یک خطی از علامت // استفاده می گردد. اما چنانچه توضیحات بیش از یک خط بود،- آن را با علامت /* شروع کرده و با */ پایان دهید. کامپایلر از این توضیحات صرفنظر خواهد کرد. این توضیحات باعث می شوند که برنامه شما خواناتر شده و دیگران بهتر آن را درک کنند.
- هر دستوری که با علامت # شروع شود،- یک دستور C نیست،- بلکه جزو دستورات پیش پردازنده محسوب می گردد. دستورات پیش پردازنده،- دستوراتی هستند که توسط کامپایلر قبل از شروع به کامپایل انجام می شوند. بعنوان مثال دستور #include باعث می شود که تعاریف اولیه مربوط به توابعی (زیربرنامه هایی) که قصد استفاده از آنها را داریم به برنامه اضافه شود. در مثال بالا برای استفاده از توابع printf و scanf که در کتابخانه استاندارد C تعریف شده اند،- فایل سرآمد stdio.h را که این توابع در آن تعریف شده اند را استفاده کرده ایم.
- هر برنامه C باید دارای تابعی به نام main باشد که اجرای برنامه از آن شروع می شود و در حقیقت همان برنامه اصلی است. البته می توان هر تعداد دیگری تابع (زیربرنامه) نیز تعریف کرد،- اما وجود تابع main الزامی است. دقت کنید که گرچه این تابع پارامتر ورودی ندارد،- اما از پرانتز باز و بسته تنها استفاده شده است.
- در زبان C هر بلوک برنامه با علامت { آغاز شده و با } پایان می یابد. این دو معادل دستورات begin و end در زبانهای دیگر ازجمله پاسکال می باشند که برای سادگی زبان انتخاب شده اند.
- دو خط بعدی به تعریف متغیرهای radius و area می پردازد. در زبان C قبل از استفاده از هر متغیری باید آن را اعلان نمایید. اعلان متغیر شامل نام و نوع متغیر است. در مثال فوق،- متغیر radius از نوع عدد صحیح(integer) و متغیر area از نوع عدد اعشاری (float) تعریف شده اند.
- توابع printf و scanf جزو کتابخانه استاندارد C محسوب می گردند و به ترتیب برای چاپ اطلاعات در خروجی استاندارد (نمایشگر) و دریافت اطلاعات از ورودی استاندارد (صفحه کلید) استفاده می شوند. برای چاپ رشته مورد نظر باید آنها را در داخل علامت " قرار داد. درمورد این توابع بعداد توضیح خواهیم داد.
- دقت کنید که در پایان هر دستورالعمل از علامت ; استفاده شده است. در مجموع C یک زبان قالب آزاد است و شما می توانید دستورات را به هر نحوی که دوست دارید قرار دهید (مثلا چند دستور در یک خط از برنامه). تنها چیزی که نشاندهنده پایان یک دستور است،- علامت ; است(و نه انتهای خط).
- از آنجا که C یک زبان قالب آزاد است،- می توان با استفاده از مکان نوشتن دستورات شکل بهتری به برنامه داد. بعنوان مثال دقت کنید که پس از شروع تابع main،- دستورات حدود 3 کاراکتر جلوتر نوشته شده اند. به این نحوه نوشتن دستورات دندانه گذاری می گویند. بطور کلی هربار که بلوک جدیدی آغاز می شود،- باید آن را کمی جلوتر برد. این مسئله باعث جدا شدن بلوکها از یکدیگر و خوانایی بهتر برنامه می شود.
- در پایان برنامه و در داخل مستطیل خاکستری،- یک نمونه از اجرای برنامه که شامل یک ورودی و خروجی نمونه است،- آورده شده است.

مقدمه ای بر زبان C(قسمت دوم)

پس از نوشتن یک الگوریتم باید آن را با استفاده از یک زبان برنامه نویسی تبدیل به یک برنامه قابل اجرا برای کامپیوتر نماییم. این زبانها به سه دسته کلی تقسیم میگردند :

1- زبان ماشین (سطح پایین) : این زبان مستقیما با صفر و یک نوشته می شود و بدون هیچ واسطه ای برروی کامپیوتر قابل اجرا است. طراحان سخت افزار هر کامپیوتر، زبان ماشین خاص خود را برای آن ماشین طراحی می نمایند. به همین دلیل هر برنامه ای که به زبان ماشین نوشته شود، فقط برروی همان ماشین خاص کار می کند، بهمین دلیل برنامه های نوشته شده به زبان ماشین را غیر قابل حمل می نامند. از طرف دیگر یادگیری این زبان بسیار مشکل بوده و برنامه نویسی با آن نیز بسیار سخت است و همچنین احتمال بروز خطا نیز در آن زیاد است.

2- زبان اسمبلی : این زبان شکل ساده تر زبان ماشین است، بدین صورت که برای هر دستورالعمل زبان ماشین، یک اسم نمادین انتخاب شده است (مانند دستور ADD بجای کد دودویی دستورالعمل جمع) که بخاطر سپردن و برنامه نویسی با آنها برای انسانها ساده تر است. اما این برنامه ها برای ماشین قابل فهم نیست و باید قبل از اجرا شدن توسط برنامه مترجمی بنام اسمبلر به زبان ماشین تبدیل شود. توجه کنید که از آنجا که هر دستور زبان اسمبلی معادل یک دستور زبان ماشین است، این زبان نیز وابسته به ماشین می باشد و برنامه های نوشته شده به این زبان فقط برروی همان کامپیوتری که برای آن نوشته شده اند قابل اجرا است. علاوه براین کار با این زبانها هنوز هم نسبتا مشکل بود و فقط متخصصین کامپیوتر قادر به استفاده از آنها بودند.

3- زبانهای سطح بالا : دستورالعملهای این زبانها بسیار نزدیک به زبان انسانها (بطور مشخص زبان انگلیسی) می باشد و بهمین دلیل برنامه نویسی به آنها بسیار ساده تر بوده و می توان الگوریتمها را به راحتی به این زبانها تبدیل کرد. از آنجا که این زبانها به هیچ ماشین خاصی وابسته نیستند، برنامه های نوشته شده با این زبانها (تا حد زیادی) قابل حمل می باشند. مثالهایی از این زبانها عبارتند از :

- بیسیک (Basic): برای کاربردهای آموزشی
- فرترن (Fortran) : برای کاربردهای علمی و مهندسی
- پاسکال (Pascal) : برای کاربردهای آموزشی و علمی

و بالاخره زبان برنامه نویسی C که درمورد آن بیشتر صحبت خواهیم کرد. البته برنامه های نوشته شده به این زبانها ابتدا باید به زبان ماشین ترجمه شوند تا برروی کامپیوتر قابل اجرا باشند. برای ترجمه این زبانها از کامپایلرها و یا مفسرها (به فصل 1 مراجعه کنید) استفاده می شود.

تاریخچه C

برای بررسی تاریخچه زبان C باید به سال 1967 بازگردیم که مارتین ریچاردز زبان BCPL را برای نوشتن نرم افزارهای سیستم عامل و کامپایلر در دانشگاه کمبریج ابداع کرد. سپس در سال 1970 کن تامپسون زبان B را بر مبنای ویژگیهای زبان BCPL نوشت و از آن برای ایجاد اولین نسخه های سیستم عامل Unix در آزمایشگاههای بل استفاده کرد. زبان C در سال 1972 توسط دنیس ریچی از روی زبان B و BCPL در آزمایشگاه بل ساخته شد و ویژگیهای جدیدی همچون نظارت بر نوع داده ها نیز به آن اضافه شد. ریچی از این زبان برای ایجاد سیستم عامل Unix استفاده کرد اما بعدها اکثر سیستم عاملهای دیگر نیز با همین زبان نوشته شدند. این زبان با سرعت بسیاری گسترش یافت و چاپ کتاب "The C Programming Language" در سال 1978 توسط کرنیگان و ریچی باعث رشد روزافزون این زبان در جهان شد.

متاسفانه استفاده گسترده این زبان در انواع کامپیوترها و سخت افزارهای مختلف باعث شد که نسخه های مختلفی از این زبان بوجود آید که با یکدیگر ناسازگار بودند. در سال 1983 انستیتوی ملی استاندارد آمریکا (ANSI) کمیته ای موسوم به X3J11 را را مامور کرد تا یک تعریف فاقد ابهام و مستقل از ماشین را از این زبان تدوین نماید.در سال 1989 این استاندارد تحت عنوان ANSI C به تصویب رسید و سپس در سال 1990، سازمان استانداردهای بین المللی (ISO) نیز این استاندارد را پذیرفت و مستندات مشترک آنها تحت عنوان ANSI/ISO C منتشر گردید.

در سالهای بعد و با ظهور روشهای برنامه نویسی شی گرا نسخه جدیدی از زبان C بنام C++ توسط بیارنه استراوستروپ در اوایل 1980 در آزمایشگاه بل توسعه یافت. در C++ علاوه بر امکانات جدیدی که به زبان C اضافه شده است، خاصیت شی گرایی را نیز به آن اضافه کرده است.

با گسترش شبکه و اینترنت، نیاز به زبانی احساس شد که برنامه های آن بتوانند برروی هر ماشین و هر سیستم عامل دلخواهی اجرا گردد. شرکت سان مایکروسیستمز در سال 1995 میلادی زبان Java را برمبنای C و C++ ایجاد کرد که هم اکنون از آن در سطح وسیعی استفاده می شود و برنامه های نوشته شده به آن برروی هر کامپیوتری که از Java پشتیبانی کند(تقریبا تمام سیستمهای شناخته شده) قابل اجرا می باشد. شرکت مایکروسافت در رقابت با شرکت سان، در سال 2002 زبان جدیدی بنام C# (سی شارپ) را ارائه داد که رقیبی برای Java بشمار می رود.

کد های مخفی گوشی سونی اریکسون

List : *#2255# ليست شماره ها
AFC DAC Val : #*1200#
IMEI : #*1300# سريال نامبر گوشي
IMSI : #*1400#
7693# *# : Sleep Act/DeAct فعال کردن يا غير فعال کردن حالت خواب (خاموش شدن نور زمينه پس از چند ثانيه که کليدي فشرده نشود.)
Sleep variable (8) : #*7683#
Sleep mode Debug : #*7632#
Sleep mode RESET : #*7673#
L1 Sleep : #*5176#
Calibration Info : #*2256#
Data : #*2286# اطلاعات باطري
Copycat feature (Activate or Deactivate) : #*2679#
Handsfree mode (Activate or Deactivate) : #*4263# هندزفري
Half Rate (Activate or Deactivate) : #*4700# کيفيت صداي پائينتر اما مصرف باطري کمتر
BVMC Reg value : #*7352#
Sleeptime : #*8462#
Time ON : #*2558#
EFR (Activate or Deactivate) : #*3370# فعال کردن يا غير فعال کردن حالت کيفيت بالاي صدا ( درحالت فعال، کيفيت صدا بالاتر ميرود اما مصرف باطري بيشتر ميگردد)
SIM : #*7462# وضعيت سيم کارت
Voltage/Frequenci (Activate or Deactivate) : #*7983#
Voltage (Activate or Deactivate) : #*7986#
Old time : #*8466#
Audio Path : #*2834#
DCS support (Activate or Deactivate) : #*3270#
Data (Activate or Deactivate) : #*3282#
Flash volume formated : #*3676#
L1P1 : #*5171#
L1P2 : #*5172#
L1P3 : #*5173#
SMS Brearer CS (Activate or Deactivate) : #*7762#
Time in L1 : #*8465#
wtls key : #*9795#
Current CAL : #*2252#
AVDDSS Management (Activate or Deactivate) : #*2836#
Dump of SPY trace : #*3877#
RSAV : #*7728# همه چيز به حالت استاندارد گوشي برميگردد اما هيچ چيز پاک نميشود
ARM State (None or Full Rate) : #*2677#
Software version : *#9999#
HW ver, SW ver and Build Date : *#8999*8376263# ورژن نرم افزار (سيستم عامل) و سخت افزار گوشي و همچنين تاريخ ساخت
HW version : *#8888# ورژن سخت افزار
HW/SW version : *#8377466# ورژن نرم افزار (سيستم عامل) و سخت افزار گوشي
Official Software Version : #*6837# ورژن سيستم عامل گوشي
locks : *#7465625# کنترل وضعيت قفل گوشي
Errors : *#8999*377#
EEPROM Reset (Unlock and Resets Wap Settings) : #*7337# ريست گوشي ( احتمالا گوشيهائي که توسط SP قفل شده اند ( اپراتورهاي ارائه دهنده خدمات شبکه ) قفل شبکه شان ازبين خواهد رفت. اين کد براي کساني مفيد است که از خارج از کشور با خودشان گوشي آورده اند و با سيمکارتهاي اپراتور داخل کشور و يا جاهاي ديگر کار نميکند.بدون سيمکارت گوشي را روشن کنيد و وقتي پيغامي مبني بر نبودن سيمکارت مشاهده کرديد اين کد را وارد کنيد حالا دوباره گوشي ري استارت ميشود و حالا به احتمال زياد قفل شبکه از بين رفته است)
E2P Full Reset : *2767*3855# ريست کلي گوشي اگه گوشي قاطي کرده باشه
E2P Custom Reset : *2767*2878#
E2P Wap Reset : *2767*927# ريست کلي اينترنت اگه قاطي کرده باشد
WAP Settings Reset : *2767*73738927# بازگشت به تنظيمات استاندارد اينترنت گوشي
E2P Camera Reset : *2767*226372# ريست دوربين گوشي
Accessory : #*7326# ويبراتور ( در برخي از مدلها )
MIC : #*6420# ميکروفون خاموش
MIC : #*6421# ميکروفون روشن
MIC : #*6422# اطلاعات ميکروفون
MIC : #*6428# اندازه گيري ميکروفون
Trace enable and DCD disable : #*3230#
Trace disable and DCD enable : #*3231#
RAM Dump (On or Off) : #7263867#
Messages : *335# حذف تمامي پيامهاي MMS
Dump Mm file : *663867#
WAPSAR enable / HTTP disable : #*536961#
WAPSAR disable / HTTP enable : #*536962#
Serial enable / Others disable : #*536963#
Java Download Mode : #*53696#
5282#*2767* : يک روش سريع براي پاک کردن تمام بازيهاي جاوا بر روي گوشي
Operation Typ (Class C GSM) : #*7222#
GSM (Activate or Deactivate) : #*4760#
EGSM (Activate or Deactivate) : #*3476#
Tool : *#4777*8665# ابزار GPSR
GPRS Switching (set to: class 4, class 8, class 9 or class 10) : #*2527#
Oparation Typ (Class B GPRS) : #*7252#
Multi Slot (Class 1 GPRS) : #*7271#
Multi Slot (Class 4 GPRS) : #*7274#

منبع:9876.blogfa

عمليات بازبيني مالي راهي براي دست‌يابي به عوامل شكست پروژه‌ها

نويسنده : www.AMD.com
مترجم : ياسمن حريري
ناشر : همكاران سيستم
تاريخ انتشار : 17/08/1384
سازمان‌ها همچنان به دنبال يافتن راهي براي كشف معماي بهترين تجربيات مديريت پروژه (PM) در دنيا هستند، اما گام‌هايي كه شركت‌ها و افراد را به سوي مديريت موفق پروژه‌ها هدايت مي‌كنند، پيچيده و مبهم به نظر نمي‌رسند. اين گام‌ها، رويه و روال استانداردي هستند كه چنان چه به درستي پيش رفته و اجرا شوند، شانس‌هاي يك پروژه را براي موفقيت افزايش مي‌دهند. كلمه‌ي كليدي كه در اين جا مطرح مي‌شود، «اگر» است.
پروژه‌ها با شكست مواجه مي‌شوند، زيرا از برنامه‌ريزي ضعيف و مقررات پيچيده و بدون نظمي برخوردارند. اين دو عامل سبب مي‌شوند كه زنجيره‌ي عمليات از بازدهي و نتيجه‌ي مطلوبي برخوردار نباشد. صرف‌نظر از اندازه و مقياس، پروژه‌هاي خوب و مناسب از يك برنامه‌ريزي دقيق و مديريت فعال برخوردار و بهره‌مند هستند. اگر از تئوري 80/20 پيروي كنيد متوجه مي‌شويد كه با 20 درصد افزايش در فرايند برنامه‌ريزي، 80 درصد به بازدهي پروژه‌ي شما افزوده خواهد شد. شركت Giga انتظار دارد شاهد افزايش ساليانه‌ي پانزده درصدي در تجربيات حاصل از مديريت پروژه طي پنج سال آينده باشد. شركت‌ها بايد از اين تجربيات استفاده كرده و فرايندهاي مديريتي نظير برنامه‌ريزي و ارتباطات را به گونه‌اي مؤثر و كارا توسعه داده و به كار گيرند.
توصيه‌ها
كتاب‌خانه‌اي پرمحتوا و غني از روش‌هايي ايجاد كنيد كه در پروژه‌هاي پيشين، كارا و موثر بوده‌اند. اين كتاب‌خانه، انبار و مخزني است كه با موفقيت هر پروژه، غني‌تر مي‌شود. ابزارهاي مديريت نيازها، منابعي بسيار مناسب براي اطلاعاتي هستند كه مي‌توان از آن‌ها به طور مجدد استفاده كرد. زماني كه پروژه‌ها تكميل شدند، يك بررسي انجام دهيد تا تغييرات لازم در روند انجام امور را براي به روز رساني و بهبود مديريت پروژه اعمال كنيد.
براي سازمان‌هايي كه فاقد داده‌هاي تاريخي قابل دست‌رس براي پروژه‌ها هستند و قصد خريداري و استفاده از روش‌هاي توسعه يافته را دارند، برنامه‌اي آموزشي همراه با مشاوران با تجربه در نظر بگيريد كه نه تنها به آموزش روش‌هاي اصلي و هسته‌اي مي‌پردازند، بلكه درباره‌ي بخش‌هاي كليدي نظير مديريت هزينه‌ها، وضع ماليات و مديريت نيازها نيز آموزش‌هاي لازم را ارايه مي‌دهند.
گروه علمي و اطلاعاتي انستيتوي مديريت پروژه (PMI) اطلاعات دقيق و موشكافانه‌اي را درباره‌ي روند مديريت حرفه‌اي پروژه‌ها فراهم مي‌سازد. ISO 9000 و Capability Maturity Model (CMM) نيز منابع بسيار خوبي براي دست‌يابي به بهترين اطلاعات و تجربه‌هاي مديريت پروژه هستند. از آن جايي كه ممكن است هريك از اين استانداردها براي نيازهاي سازمان شما پيچيده و مبهم باشد، روش‌هاي فردي شما مي‌توانند به بهبود وضعيت ضعيف برخي از بخش‌ها در مديريت پروژه كمك كند.
ما زمان آن را نداريم كه كار را درست انجام دهيم، اما زمان آن را داريم كه كار را به پايان برسانيم!
علي‌رغم اين ادعا كه مديريت پروژه به عنوان امري معمول پذيرفته مي‌شود، واقعيت اين است كه كم‌تر از نيمي از شركت‌هايي كه ادعا مي‌كنند داراي تجربيات مديريت پروژه‌ي يكپارچه هستند، داراي روش‌هاي استاندارد فراتر از پروژه‌هاي استراتژيك هستند. پروژه‌هاي متفاوت داراي عملكردي متفاوت هستند و اين عملكرد در هر پروژه‌ي جديد تغيير مي‌كند. بدون ساختار و روندي استاندارد براي اجرا، پروژه‌ها با شكست مواجه خواهند شد.
پشتيباني از نيازهاي مناسب و مورد قبول، باعث مي‌شود تيم‌هاي پروژه وادار به تنظيم دوباره‌ي تاريخ عرضه‌ي پروژه و نرسيدن به مهلت نهايي شوند. فشارهاي سازماني نظير: پشتيباني از قابليت دست‌رسي به منابع، مديران پروژه را وادار به يافتن پوشش‌هاي مناسب مي‌كند. هنگامي كه فشار براي عرضه زياد مي‌شود، گام‌هاي ضروري و لازم در انجام پروژه با سرعت بيش‌تري طي مي‌شوند. در اين صورت، نتيجه‌ي نهايي مطلوب نخواهد بود و براي از بين بردن نقاط ضعف پروژه كه بسيار هم پر هزينه‌تر از مراحل برنامه‌ريزي خواهد بود، بايد كار را به طور مجدد انجام داد.
تمامي پروژه‌ها مورد حمله و سرزنش قرار مي‌گيرند، اما در يك اقتصاد نامعلوم، وارد كردن فشارهاي زياد بر روي مديران پروژه و مسئولان امور مالي، باعث مي‌گردد كه پروژه‌ها به نحوي بهتر و با نقاط ضعف كم‌تري به بازار عرضه شوند. شركت‌هايي كه داراي كاركنان كم‌تري هستند و يا بر برون سپاري تكيه دارند، مي‌دانند كه يك فرايند بدون ضعف، كليد توسعه‌ي برنامه‌هاي كاربردي به نحوي بهتر و اجتناب از انجام دوباره‌ي كار و هزينه‌هاي بالاي آن محسوب مي‌گردد.

حتا در چرخه‌هاي پر سرعت حيات مي‌توان از برنامه‌ريزي و مديريت تجربه‌هاي موفق پيشين، بهره‌مند شد. در پروژه‌هاي سنتي، برنامه‌ريزي فرايندي جامع به شمار مي‌آيد. اين فرايند درباره‌ي ساخت و به راه اندازي مجدد چرخه نيست، بلكه به منظور يافتن بخش‌ها و برنامه‌هايي است كه در گذشته موفق بوده و نيز به كار بستن آن‌ها در پروژه‌هاي فعلي مفيد خواهد بود.
چالش نهايي براي مديريت پروژه آن است كه فرايندي قابل تكرار را بيابيم و به گونه‌اي آن را درون سازمان معرفي كنيم كه بخش‌هاي مختلف سازمان، آن را پذيرفته و از مزاياي آن پشتيباني كنند. كليد بهترين عملكرد در مديريت پروژه، به چگونگي انجام و اجراي آن پروژه بستگي دارد. پروژه‌ها از عمليات استاندارد قابل تكرار بهره‌مند خواهد شد

طريقه حذف حرفه اي اطلاعات

زماني كه هارد ديسكي خراب و از رده خارج مي شود، معمولاً مقدار بسيار زيادي اطلاعات مهم در آنها وجود دارد. همچنين در هارد ديسكهايي كه در حال كار هستند لازم است كه بعضي اوقات اطلاعاتي از روي آنها براي هميشه برداشته شوند و از بين بروند. بنابراين لازم است كه بدانيد چگونه مي توان اطلاعات حساس و مهم را، چه از روي هاردهاي در حال كار و چه خراب و از كار افتاده، پاك كرده و از ميان برد.
اطلاعاتي وجود دارند كه يا براي بار اول نوشته شده و در كامپيوتر وارد شده اند و يا دسترسي مجدد به آنها امري بسيار مشكل و دشوار است. Office، فايلهاي موقت را ايجاد مي كند، Backup ها شامل كپي ها هستند و Paging File، فايلهاي ناتمام و حتي فايلهاي رمز دار و كد بندي شده را به صورت واضح و آشكار بر روي هارد ذخيره و ضبط مي كند. اطلاعات مالياتي، كلمه هاي عبور، اطلاعات مربوط به شركتها و اطلاعات شخصي هنگام فروش هارد، تعمير كامپيوتر يا حملات جاسوسي (هكرها) در دسترس افراد بيگانه قرار مي گيرند. اگر شما هارد خود را به منظور تعمير به دست افراد متخصص مي سپاريد، از حفظ اطلاعات خود اطمينان حاصل كنيد.
البته از جمله وظايف شخص يا شركت خدماتي اين است كه به تمام قوانين حفاظت اطلاعات عمل كند، بخصوص اطلاعاتي كه بر روي ابزار ذخيره اطلاعات قرار دارد، به قصد يا منظور ديگري استفاده نكند.

براي از بين بردن و نابود سازي اطلاعات 4 روش و شيوه وجود دارد:
پاك كردن (delete)
فرمت كردن (format)
جايگزين كردن (overright)
نابودي كامل ابزار ذخيره اطلاعات
درجه اطمينان هر يك از اين 4 شيوه به طور قابل توجهي متغير است. اگر قصد انتقال اطلاعات خود را بر روي ديسكت داريد، بهتر است كه از ديسكت هاي نو و كار نكرده استفاده كنيد. چنانچه اين امر ميسر نباشد، قبل از ذخيره اطلاعات، ديسكت را به طور كامل فرمت كنيد (Full Format) و از فرمت سريع (Quick Format) استفاده نكنيد.
پاك كردن و فرمت كردن (Delete & Format)
دستورات پاك كردن (Delete) و Quick Format و همچنين انتقال به قسمت بازيابي اطلاعات (Recycle Bin) اطلاعات را كاملاً از روي هارد پاك نمي كنند، بلكه فقط محل رجــــــوع به آن فايل را در فهرست (Directory) آن ابــــزار ذخـــــيره اطــــلاعات، يعــــــني FAT (File Allocation Table) پاك مي كند. پس از آن اين فايل قابل دسترس بوده و مي تواند دوباره فراخواني شده و مورد استفاده قرار بگيرد.
در واقع در سيستم عامل Dos با دستور: Format a: /u، فرمان unformat غير فعال مي شود، ولي با اين حال ابزار بازيابي مجدد تحت تـــاثير اين دســـتور قرار نـــمي گيرد. هنگـــام فرمت كردن، مجموعه اي از FAT پاك مي شود كه اطلاعات آن بعداً هم قابل دسترس است. حتي با خود Low-Level-Format ولي با صرف هزينه قسمت بزرگي از اطلاعات قابل دسترسي است.
فايلهاي پاك شده زماني از بين مي روند كه فايلهاي جديدي با همان نام بر روي آنها مجدداً ضبط شوند و جايگزين گردند. با اين حال اين مطلب به مدت زمان طولاني نياز دارد، چرا كه اگر اطلاعات جديد بر روي يك Cluster به طور كامل بتواند قرار گيرد، اطلاعات فايل پاك شده در مابقي محدوده Cluster ها قابل دسترسي است.
براي اينكه بتوان فايلهاي موقت را فوراً پاك كرد، توصيه مي شود كه يك ديسك RAM-Disk)RAM) را در دستگاه قرار دهيد و دايركتوري هاي برنامه هاي كاربردي را بر روي درايو مجازي قرار دهيد. نرم افزار RAM-Disk را شما مي توانيد از سايت cenatek ،superspeed يا simtel دريافت كنيد.
همچنين بقاياي اطلاعات، بدون پاك كردن بر روي هارد قرار دارد. برنامه هاي كاربردي براي كار كردن، فايلهاي موقت را ايجاد مي كنند كه اين فايلها پس از ذخيره سازي در واقع به عنوان فايل پاك مي شوند، با اين حال اين اطلاعات باز هم وجود دارند. شركت Microsoft در مرجع فني ويندوز XP هشدار مي دهد كه براي فايلهاي كد بندي شده و رمز دار، اطلاعات شفاف در Paging File وجود دارد. در اين حالت اگر فردي كه قصد دستيابي به اطلاعات شما را دارد، سيستم را با يك سيستم عامل ديگر استارت و راه اندازي كند و Paging File را باز كند، مي تواند اطلاعات را بازبيني كرده و بخواند.
ايــــــن Paging File را مــي تــــوان در نســــخه حرفـــه اي ويندوز XP Professional)XP) در هنگام
عمل Shut Down با كمك خط مشي هاي گروهي پاك نمود. براي اين كار قسمت Start/Run را فعال نماييدو دستور زير را در آن وارد كنيد:
gpedit,msc سپس از مسير: Computer configuration/windows settings/local guidelines/security settings بر روي كليد Shut Down دو بار كليك كنيد: Paging File حافظه RAM مجازي را پاك كنيد. سپس روي Active و بعد روي ok كليك كنيد.

عمل جايگزين (Overright)
بالاترين نوع حفاظت نرم افزاري را عمل Overright انجام مي دهد. حتي به همراه برنامه هايي چون Eraser و Wiper، تعداد ابزار پاك كردن به سختي به 20 نوع مي رسد. همچنين برنامه PGP كه برنامه اي براي رمزگذاري فايلها مي باشد داراي مدول(module) پاك كردن، براي پاك كردن فضاي خالي حافظه RAM مي باشد.
توجه: شما اين برنامه ها را به مسئوليت خود به كار برده و استفاده مي كنيد. پس از عمل پاك كردن، موفقيت اين برنامه را با ابزار undelete كنترل كنيد. به اين ترتيب فايلي را كه پاك كرده ايد Undelete كنيد و ببينيد كه آيا دوباره بازيافت مي شود يا نه. همچنين توجه و دقت كنيد كه اطلاعات پاك شده ديگر غير قابل برگشت و از دست رفته خواهند بود، بنابراين قبل از پاك كردن اطمينان حاصل كنيد كه آيا اين همان فايلي است كه شما مي خواهيد پاك كنيد. ابزار پاك كردن در 2 حالت استفاده مي شوند:
نو كردن كل هارد:
اگر هاردي مي بايست از رده خارج شود، يا فروخته شود، بايد كل هارد پاك شود. متخصصان، اين مرحله را كه هارد به وضعيت خام خود هنگام توليد در كارخانه بر مي گردد Sanitizing مي گويند.
پاك كردن فايلها در هنگام كار با هارد:
كسي كه هميشه اين احتمال را مي دهد كه ممكن است شخصي مخفيانه به فايلهايش دستيابي پيدا كند، مي بايست فايلهاي خود را به صورت كنترل شده نگهداري و محافظت نمايد و كپي هايي را كه نمي خواهد، بلافاصله از بين ببرد. از اين دست مي توان به فايلهاي موقت، باز مانده هاي فايل در paging file و بايتهايي از cluster ها كه به طور كامل پر نشده اند اشاره كرد كه بايد پاك شوند. ابزارهايي كه فضاي آزاد هارد را پاك مي كنند، انجام دادن اين عمل را تضمين مي كنند.
با عمل ذخيره سازي مجدد (overright) ساده، اطلاعات شما هنوز از لحاظ امنيتي پاك نشده است. علت اين امر در فيزيك عمل ذخيره سازي است. هارد ديسك ها، صفحات ضبط مغناطيسي هستند كه از تعداد زيادي صفحات مغناطيسي به همراه يك هد ضبط و خواندن تشكيل شده اند كه در يك محفظه و قاب خالي از هوا و خلاء قرار دارند. هد ضبط و خواندن، اطلاعات را با يك محيط مغناطيسي قابل پلاريزه بر روي اين صفحات مي نگارد. اطلاعات در مسيرهايي از قبل مشخص شده و ثابت ثبت مي شوند. هنگام خواندن، اين مسيرها بر روي هارد برقي القاء مي كنند كه دوباره به 1 و 0 تبديل مي شود كه از همين صفر و يك ها اطلاعات، فراخواني و تبديل مي شوند. با هر بار عمل ضبط و نوشتن، از اين مسير به طور دقيق استفاده نمي شود. در حاشيه، محل هاي باريكي قرار دارند كه حاوي اطلاعات پاك شده احتمالي هستند. به همين خاطر متخصصان توصيه مي كنند كه براي ذخيره سازي مجدد از سمبل هاي يك جور و يكسان (فقط صفر يا فقط يك) استفاده نشود، بلكه از نمونه (sample) استفاده كرد. در يك عبور دوباره يك نمونه مكمل متصل مي شود كه شامل صفري است كه قبلاً صفري ديگر در آنجا قرار داشته است و بر عكس تا اينكه حتي الامكان هر بيتي يك بار تغيير پيدا كند.
پيتر گوتمان در مقاله اي به نام، Secure Deletion of Data From Magnetic and Sold-State Memory روشي را بيان مي كند كه در آن اطلاعات در 27 شكل مختلف، ذخيره سازي مجدد (overright) مي شوند. اين روش بين متخصصان به عنوان مطمئن ترين روش پاك كردن فايل شناخته شده است.
وزارت دفـــاع آمـــريــــكا (DOD) و اداره امنـــــيت در فن آوري اطلاعات (BSI)، از 2 روشي كه خود ايجاد كرده اند استفاده مي كنند:
روش اول اينكه بر روي فايل، 3 بار ضبط مجدد كرده و روش دوم اينكه بر روي فايل، 7 بار ضبط مجدد مي كنند. BSI روش 7 بار ضبط مجدد را نيز توصيه مي كند.
دو روش اخير از لحاظ ضريب اطمينان از اعتبار ويژه اي برخوردارند؛ حداقل براي بازسازي مجدد اطلاعات توسط ابزارهاي نرم افزاري. حفظ امنيت اطلاعات در برابر وسايل اندازه گيري كه قادر به بازخواني اطلاعات هستند، فقط با روش گوتمان امكان پذير است. براي اغلب حالتها روشهاي DOD و BSI كافي است، چرا كه ضبط مجدد احتياج به زمان دارد. همچينن عمل خواندن هارد ديسك ها با كمك دستگاههاي اندازه گيري، اين مطلب به خصوص در مورد اطلاعات مهم يا موارد حقوقي بسيار ارزشمند است.
در اتاقهاي خالي از هوا (خلاء)، هارد ديسك ها بـــــه اين منـــــــظور بــــاز مي شوند و با ميكروسكوپ نيروي مغناطيسي Magnetic Force Microscope) MFM) و Scanning Tunneling Microscope) STM) مورد آزمايش و بازبيني قرار مي گيرند. MFM اثرات متغير مغناطيسي بين يك نوك (سر يا هد) مغناطيسي و سطح رويي را ثبت مي كند و مقدار عمل پلاريزه را در محدوده هاي كناري مسيرها مشخص مي كند.
عمل مغناطيسي كردن
چنانچه هارد ديسك خراب باشد و امكان تعمير آن وجود نداشته باشد، توصيه مي شود كه آن را به طور كامل و فيزيكي از بين برد. زيرا برنامه هاي نرم افزاري ديگر قادر به دسترسي به هارد و محتــــويـــات آن نيـــــستند. شركـــت Ibas بــــــراي اين مــنظور دستگاه Degausser) DG-01)را ارائه مي كند. اين دستگاه داراي مغنـــاطيسي اســــــــــت كه قــــدرت مغــــناطيسي مــــعادل 8/0 تسلا (Tesla) دارد كه اين قدرت حتي از هارد ديسك هاي مدرني كه در مقابل مغناطيس حفاظت شده اند مي تواند عبور كند. هاردهايي كه با اين Degausser پاك شده اند ديگر غير قابل استفاده خواند بود، زيرا اطلاعات هدايتي هد خوانده نيز به واسطه ميدان قوي (مغناطيسي) پاك مي شوند. اين روش فقط براي پالايش و پاكسازي نهايي هارد مناسب مي باشد.

شماره سریال جادویی برای ویندوز XP

یا برای شما نیز پیش آمده که به هنگام نصب ویندوز XP ، شماره سریالی در اختیار نداشته باشید؟ یا شماره سریال را فراموش کرده باشید؟ و یا حتی شماره سریال مخصوص ویندوز XP نیز بیابید اما با آن هم نتوانید کاری از پیش برید؟ در این ترفند قصد معرفی یک سریال جادویی را داریم که با استفاده از آن میتوانید تمامی ویندوزهای XP را رجیستر کنید! مهم نیست ویندوز مربوط به چه سالی باشد ، با این شماره سریال هر ویندوزی را میتوانید نصب کنید. جالب اینکه اگر این شماره سریال را به خاطر بسپارید ، از این پس اگر بخواهید برای هر کس ویندوز نصب کنید از نظر او فردی نابغه محسوب خواهید شد ، چرا که گویی تمامی شماره سریالهای ویندوز XP را حفظ هستید! در صورتی که خودتان میدانید از همان سریال جادویی استفاده کرده اید.به هنگام نصب اولیه ویندوز XP ، از شما تقاضای وارد کردن شماره سریال (ترفندستان) میشود.
سریال جادویی عبارت است از:
Jbc46-q42fd-pggmc-kp38y-6mqd8

چگونه‌ يك‌ «برنامه‌ي پروژه»‌ي بي‌‌عيب‌ و نقص‌ پياده سازي كنيم؟

نويسنده : Elizabeth and Richard Larson
مترجم : شاهين‌ گلستاني‌ (كارشناس‌ ارشد علوم‌ اقتصادي‌)
ناشر : www.Computerweekly.com
تاريخ انتشار : 16/06/1383
هدف‌ اين‌ نوشتار، بررسي‌ چگونگي‌ ايجاد و پياده‌ سازي‌ يك‌ «برنامه‌ي پروژه» با يك رويكرد شش‌ مرحله‌اي‌ است. اين‌ رويكرد شش‌مرحله‌اي‌، مسيري‌ را پيش‌ روي‌ مديران‌ پروژه‌ قرار مي‌دهد تا براساس‌ آن‌ بتوانند ‌مانند، يك‌ مدير پروژه ، سطوح‌ بالاي‌ سازماني،‌ عمل‌ و تمام ‌ابزار لازم‌ را در زمان اجراي‌ پروژه‌ كنترل كنند.
مرحله‌ي‌ اول‌: «برنامه‌ي پروژه» را براي‌ افرادي كه از آن سود مي‌برند توضيح‌ دهيد و عناصر كليدي‌ آن‌ را به‌ بحث‌ بگذاريد.
در بحث‌ مديريت‌ پروژه‌، برنامه‌ي پروژه از اصطلاحاتي‌ است‌ كه‌ بيش‌ترين‌ تعبيرها وبرداشت‌هاي نادرست در مورد آن صورت مي‌گيرد و متاسفانه‌ درست‌ قابل‌ فهم‌ نيست‌. «برنامه‌ي پروژه» مجموعه‌اي از مدارك‌ و مستندات‌ است‌ كه‌ ممكن است در مدت زمان انجام پروژه‌ تغيير كند. درست‌ مانند نقشه‌ي‌ مسير، راه‌ و دستورالعمل ‌پيمودن‌ مراحل‌ مختلف‌ پروژه‌ را ارايه‌ مي‌دهد. مدير پروژه‌ هم‌ مانند يك‌ مسافر نيازمند مشخص كردن جريان‌ يا مسير پروژه است. درست‌ مانند يك‌ راننده‌ كه‌ ممكن‌ است‌ با مسايل‌ و مشكلات‌ مختلفي‌ در جاده‌ مواجه‌ شود و يا مسيرهاي ‌جديدي‌ براي‌ مقصد نهايي‌ پيش‌رو داشته‌ باشد، مدير پروژه‌ نيز ممكن‌ است‌،‌ نيازمند ‌اصلاح‌ مسير انجام پروژه‌ باشد.
يك‌ برداشت‌ نادرست رايج‌ از طرح پروژه، معادل‌ كردن‌ طرح‌ با خط‌ زماني‌ يا جدول‌ زماني ‌پروژه‌ است‌، در حالي‌ كه‌ مسير يا دوره‌‌ي زماني‌ پروژه‌، تنها يكي‌از عناصر طرح‌ است. برنامه‌ي پروژه در واقع‌ محصول‌ اصلي‌ كل‌ فرآيند طرح‌ريزي‌ است‌، بنابراين‌ تمام‌ مدارك‌ و مستندات‌ طرح‌ ريزي‌ يا به‌ عبارتي ‌برنامه‌ريزي‌ را در برمي‌گيرد.
براي‌ مثال‌، يك‌ برنامه‌ي پروژه براي‌ ساخت‌ يك‌ ساختمان‌ اداري‌ جديد نه‌ تنها تمام‌ ويژگيهاي‌ ساختمان‌ بودجه‌ وبرنامه‌، بلكه‌ ريسك‌، مبناها و مقايسه‌هاي‌ كيفي‌، تاثيرات‌ محيطي‌ وغيره‌ را نيز بايد دربرگيرد.
عناصر يك‌ برنامه‌ي پروژه عبارت‌اند از:
- مباني‌ و خطوط‌ اصلي‌ و پايه‌اي‌: كه بعضي‌ وقت‌ها‌ معيارهاي‌ عملكرد هم ناميده‌ مي‌شود؛ چرا كه‌ عملكرد كل‌ پروژه‌ بر مبناي‌ آنها اندازه‌گيري‌ مي‌شود. اين‌ مباني‌ سه‌ نقطه‌ شروع‌ قطعي‌ و مسلم‌ پروژه؛ ‌يعني‌ بازه‌ يا چشم‌ انداز كار، برنامه‌ و هزينه‌ هستند، كه براي اندازه‌گيري‌ و برآوردِ درستيِ حركت پروژه در مسير اصلي خود در طول‌ دوره‌ي ‌اجرا به كار برده مي‌شوند.
- برنامه‌ها يا طرح‌هاي‌ مديريتي‌ پايه‌اي:
اين‌ عنصر در برگيرنده‌ي‌ مستنداتي‌ درباره‌‌ي‌ واريانس‌ها يا انحراف‌هاي پديد آمده در طول مسير و چگونگي‌ برطرف‌ و كنترل‌ كردن آن‌هاست.
- محصولات‌ كاري‌ ناشي‌ از فرآيند برنامه‌ريزي‌ يا طرح‌‌ريزي‌ شامل‌ برنامه‌هايي‌ براي‌ مديريت‌ ريسك‌، كيفيت‌، فراهم‌ آوري، كارگزيني‌ و ارتباطات‌.
مرحله‌ي‌ دوم‌: نقش‌ها و وظيفه‌ها‌ را تعريف‌ كنيد:
شناسايي‌ افراد سودبرنده؛ يعني‌ آنهايي‌ كه‌ چه‌ از پروژه‌ و چه‌ از نتايج‌ حاصل‌ از آن،‌ سودهاي قطعي‌ و مسلم مي‌برند، درباره‌ي‌ پروژه‌ها‌ي‌ مهم، بزرگ‌ و داراي‌ ريسك‌ بالا چالش‌‌زا و مشكل‌ است.
اين‌ احتمال‌ وجود دارد كه‌ فهرست‌ كاري‌ و اولويت‌هاي‌ مديران‌، با افراد سود برنده ‌مغايرت‌ها و تفاوت‌هايي‌ داشته‌ باشد. براي‌ نمونه‌، ممكن‌ است‌ ليست‌ مواردي‌ كه‌ افراد سود برنده درشوراي‌ شهر-جايي‌ كه‌ ساختمان‌ جديد اداري‌ در حال‌ ساخت‌ است‌- پيش‌نهاد مي‌كنند، با آن‌ چه‌ كه‌ شركت‌ مهندسان‌ مشاور ارايه‌ مي‌كنند، متفاوت‌ باشد.
به طورقطع به‌ اين‌گروه‌ها، گروه‌هاي‌ ديگري‌ هم‌ بايد اضافه‌ شود. از قبيل‌: توسعه‌دهندگاني‌ كه‌ مي‌خواهند مجتمع‌ چند منظوره‌ بسازند، شركت‌ مهندسي‌ كه ‌اين‌ مجموعه‌ را مي‌سازد، شهرونداني‌ كه‌ يك‌ پارك‌ را ترجيح‌ مي‌دهند، مشاوراني‌ كه ‌اثرات‌ زيست‌ محيطي‌ اين‌ بنا را مطالعه‌ مي‌كنند، خود شوراي‌ شهر و غيره‌.
شركت‌ مهندسي‌ ممكن‌ است‌ كه‌ ديدگاه‌ محدودتري‌ داشته‌ باشد. بايد براي‌ مدير پروژه‌ روشن‌ شود كه چه‌ كاري‌ به وسيله‌ي چه‌ كسي‌ انجام‌ مي‌شود و هر يك‌ از افراد سود برنده چه تصميمي مي‌گيرند. در هر مورد بايد موافقت‌ مدير پروژه‌ نيز حاصل‌ شود.
مرحله‌ي‌ سوم‌: محدوده و چشم‌ انداز كار را گسترش‌ دهيد:
فهرستي‌ كه‌ مشخص‌ كننده‌ي‌ چشم‌ انداز طرح‌ است ، به طور قطع مهم‌ترين‌ سند در برنامه‌ي پروژه است. كاربرد آن‌ در جلب توافق‌ مشترك‌ افراد سود برنده، در تعريف‌ پروژه‌ است. اين‌ سند مبنايي‌ براي‌ جلب‌ نظر موافق‌ حمايت كنندگان مالي‌ و ديگر افراد سود برنده است‌ و نيز‌ احتمال‌ به وجود آمدن برداشت‌ها و تفسيرهاي نادرست يا اختلاف‌ها را كاهش‌ مي‌دهد. اين‌ سند با احتمال‌ بالايي‌ در دوران انجام پروژه‌ رشد و تغييرمي‌كند و موارد زير را در برمي‌گيرد:
- نيازها، الزامات‌ و مشكلات‌ كسب‌ و كار
- اهداف‌ پروژه‌: بيان مي‌كند كه‌ براي حل‌ مشكلات‌ كسب‌ و كار چه‌ كارهايي‌ در طول‌ پروژه‌ انجام شود.
- سودهاي به پايان رساندن پروژه‌، هم‌چنين‌ تعديل‌ و توجيه‌ پروژه‌.
- چشم‌ انداز پروژه‌: بيان‌ مي‌كند كه‌ چه‌ مواردي‌ به‌ پروژه‌ اضافه‌ يا كم‌ شود.
- مبناها و مقياس‌هاي‌ سنجش‌ كليدي‌: عملكردها و ديگرعناصر كه برحسب‌ اندازه‌، سايز و ماهيت‌ پروژه بيان مي‌شوند‌.
اين‌ سند مانند قراردادي بين‌ مدير پروژه‌ و حمايت‌كننده‌ي ‌مالي‌ است، با اين‌ تفاوت‌ كه‌ هر نوع‌ تغيير با تاييد حمايت‌كننده‌ي‌ مالي‌ انجام مي‌شود.
مرحله‌ي‌ چهارم‌: خطوط‌ اصلي‌ و مباني‌ كلي‌ پروژه‌ را گسترش دهيد:
خطوط‌ اصلي‌ بازه‌ي‌ كاري: زماني‌ كه‌ موارد قابل‌ تغيير يا حذف‌ و اضافه‌ در سند ‌ تاييد شد، بايد آنها را بر مبناي‌ ساختار تفكيكي‌ و تجزيه‌ايِ‌ تمام‌ موارد پروژه‌ گسترش‌ داد.
خطوط‌ اصلي‌ بازه‌ي كار شامل‌ همه‌ مواردي‌ است‌ كه ‌در پروژه‌ وجود دارد و بنابراين‌ تمام‌ كارهايي‌ را كه‌ بايد انجام‌ شوند، شناسايي‌ مي‌كند. اين‌ موارد بايد جامع‌ باشند. براي‌ نمونه‌، بنا كردن‌ يك‌ ساختمان‌ اداري‌‌ موارد گوناگوني‌ دارد كه‌ با خود ساختمان و به‌ همان‌ اندازه‌ با مطالعات‌ مربوط‌ به‌ تاثيرات‌ آن‌، توصيه‌ها، پيش‌نهادها، نقشه‌ها، طرح‌هاي‌ چشم‌‌انداز و ... ‌رابطه‌ دارد ‌.
- مباني‌ و خطوط‌ اصلي‌ برنامه‌ و هزينه‌.
- تمام‌ فعاليت‌ها و وظايف‌ مورد نياز براي‌ پياده‌‌سازي‌ و اجراي‌ هر يك‌ از موارد قيد شده‌ در سند را شناسايي‌ كنيد. مشخص كنيد كه فهرست‌ وظايف‌ با بيان چه‌ جزييات‌ و با چه‌ دقتي‌ بايد به‌ عوامل‌ مختلف‌ وابسته‌ باشد، براي نمونه تجربه‌ كاري‌ گروه، ريسك‌ و شرايط‌ مطمئن نبودن‌ پروژه‌، ابهام‌ در مشخصات، مقدار خريد مورد انتظار.
- منابع‌ هر يك از فعاليت‌هاي تعيين شده را مشخص‌ كنيد.
- تخمين‌ بزنيد كه‌ هر مسئوليت با چند ساعت‌ كار انجام مي‌شود.
- هزينه‌‌ي هر فعاليت‌ را برآورد كنيد. براي‌ هر منبع از نرخ‌ متوسط‌ ساعتي‌ استفاده‌ كنيد.
- به مقدار فشار روي‌ هر منبع‌ توجه‌ داشته‌ باشيد؛ به‌ اين‌ معني‌ كه‌ از هر منبع‌ در نهايت چند ساعت‌ مي‌توان‌ در‌ پروژه‌ استفاده‌ كرد.
- نحوه‌ي‌ ارتباط‌ يا وابستگي‌ فعاليت‌ها به‌ يكديگر را تعيين‌ كنيد، يعني‌ هر‌ فعاليت ‌به‌ كدام‌ فعاليت‌هاي‌ ديگر وابسته‌ است‌ و به‌ اين‌ شكل‌ مسير بحران‌ را براي‌خود ترسيم‌ كنيد تا فعاليت‌ها‌ را برحسب‌ اولويت‌ انجام‌ دهيد.
- برنامه‌ يا جدول‌ كاري‌ خود را گسترش‌ دهيد به‌ گونه‌اي‌ كه‌ تمام‌ فعاليت‌ها، برآوردها و ارزيابي‌ها در يك‌ تقويم‌ كاري‌ قرار گرفته‌ باشد. بايد‌ يك‌ دوره‌ي‌ زماني ‌(هفته‌، ماه‌، فصل‌، سال‌) در اين‌ جدول‌ مشخص‌ شده‌ باشد و تعيين شود كه‌ در هر دوره‌ي‌ زماني‌ منتخب‌، كدام‌ منبع‌، كدام‌ فعاليت‌ را به‌ انجام‌ مي‌رساند، هر فعاليت‌ در چه‌ مدت‌ زمان‌ انجام‌ مي‌شود، و برابر برنامه چه‌ موقع‌ ‌شروع‌ مي‌شود و كي به‌ پايان مي‌رسد.
- گسترش‌ خطوط‌ كلي‌ هزينه‌ها: كه‌ در واقع‌ يك‌ بودجه‌ با فاز يا دوره‌ي‌ زماني‌ است‌ يا دوره‌ هزينه‌ - زمان(؟)‌
نبايد تصور كرد كه بعد از انجام هر مرحله از اين فرآيند ديگر نيازي به تكرار آن نخواهد بود؛ به اين معني كه در طول‌ پياده‌ سازي‌ پروژه‌، ممكن است مجبور شويد مرحله‌ يا مراحلي‌ را اضافه‌ يا مرحله‌اي‌ را به طور كامل يا تك به تك، دوباره تكرار كنيد.

مرحله‌ي‌ پنجم‌: طرح‌ها و نقشه‌هاي‌ مديريتي‌ بنيادي‌ و پايه‌اي‌ پديد آوريد. هنگامي‌ كه‌ مباني‌ و اساس‌ بازه‌ي كار، برنامه‌‌ي كاري‌ و هزينه‌ها را تدوين‌ كرديد، مراحلي‌ به وجود آوريد كه‌ از آن‌ به‌ بعد گروه‌ پروژه‌ بتواند مديريت‌ انحراف‌ها و واريانس‌هاي ‌احتمالي‌ در طول‌ كار را به عهده بگيرد. تمام‌ طرح‌ها و نقشه‌هاي‌ مديريتي‌ به طور معمول شامل‌ بازبيني‌، مرور و تاييد دوباره است‌ تا تغييرات‌ لازم‌ در مباني‌ را انجام دهد. سطوح‌ متفاوت‌ تاييد، نيازمند انواع‌ مختلف‌ تغييرات‌ است.
اين‌ طور نيست‌ كه‌ تمام‌ درخواست‌ها به‌ تغييرات‌ در بازه‌ي كار، برنامه‌ي‌ كاري ‌يا هزينه‌ها و بودجه‌ منجر شود، اما براي‌ مطالعه‌ و بررسي‌ تمام‌ درخواست‌ها وپيش‌نهادهاي جديد و تاثير آن‌ها‌ بر پروژه‌ فرآيندي موردنياز است‌.
مرحله‌ي‌ ششم‌: ارتباط‌ يا نحوه‌‌ي ارتباطات‌
يكي‌ از جنبه‌هاي‌ مهم‌ در برنامه‌ي پروژه، طرح‌ يا نقشه‌ ارتباطات‌ است. اين‌ سند موارد ذيل‌ را دربردارد:
- چه‌ كسي‌ چه‌ گزارشي‌ را چند وقت‌ يك‌بار، با چه‌ قالب‌ و شكلي‌ و از طريق‌ كدام‌ رسانه‌ي‌ ارتباطي‌ مي‌خواهد.
- مقولات‌ مختلف‌ چگونه‌ و در چه‌ زماني برحسب‌ مراحل‌ مختلف‌ موفقيت‌ گسترش‌ مي‌يابند ‌.
- اطلاعات‌ مربوط‌ به‌ پروژه‌ كجا ذخيره‌ مي‌شود و چه‌ كسي‌ مي‌تواند به‌ آن‌دست‌رسي‌ داشته‌ باشد.
- ريسك‌هاي‌ جديدي‌ به‌ وجود آمده و راه‌ مقابله‌ با آن‌ها يا پاسخ‌ دادن‌ به آنها‌ چيست‌.
- چه‌ مقياس‌هاي‌ سنجشي‌ مورد استفاده‌ قرار خواهد گرفت‌ تا اطمينان‌ حاصل ‌شود كه‌ يك‌ محصول‌ كيفي‌ ساخته‌ شده‌ است‌.
- كدام ذخيره‌ يا اندوخته‌ها براي‌ كدام‌ شرايط‌ بحراني‌ و پيش‌بيني‌ نشده مورد استفاده‌ قرار گرفته‌ است‌.
رسيدن محتواي پروژه به سودبرندگان اصلي،‌ پس از به‌ پايان‌ رسيدن آن، بسيار مهم‌ است‌. اين‌ ارتباط‌ بايد‌ موارد زير‌ را دربرگيرد:
- بازبيني‌ و تاييد برنامه‌ي پروژه
- فرآيندي‌ براي‌ تغيير محتواي‌ طرح‌
- مراحل‌ بعدي‌ - اجرا و كنترل‌ برنامه‌ي پروژه و همچنين‌ نقش‌ها و وظايف‌ سودبرندگان‌.
گسترش‌ يك‌ برنامه‌ي پروژه بي‌ عيب‌ و نقص‌ و كامل‌ زمان‌ مي‌خواهد. ممكن است مدير پروژه وسوسه ‌شود كه‌ مرحله‌ي‌ طرح‌ و برنامه‌ريزي‌ را حذف‌ كند و يك‌راست‌ به سراغ‌ اجرا برود.
همان‌طور كه‌ مسافري‌ كه‌ با نقشه‌‌ي قبلي‌ و از پيش‌ مطالعه‌ شده‌ اقدام‌ به‌سفر مي‌كند، بسيار سريع‌تر و آسان‌تر از مسافري‌ كه‌ هيچ‌ برنامه‌ريزي‌ ندارد به‌ مقصد مي‌رسد، مدير پروژه‌اي‌ كه‌براي‌ ايجاد يك‌ برنامه‌ي پروژه‌ي تميز و بي‌عيب‌ وقت‌ مي‌گذارد مسير سرراست‌تري‌ براي‌ رسيدن‌ به‌ موفقيت‌ در پروژه‌ طي‌ خواهدكرد.

خدمات ایرانسل

ایرانسل، با سرویس های متنوع، کاربردهای جدیدی برای تلفن همراه به جامعه ایرانی معرفی می نماید. به این ترتیب، تلفن همراه دیگر تنها یک وسیله مکالمه یا ارسال پیام کوتاه نیست؛ بلکه مفهوم شبکه تلفن همراه در زمینه های تازه ای چون اطلاعات، فن آوری و ارتباطات بازرگانی مطرح شده است. به این ترتیب، تلفن همراه به یکی از ساده ترین و در دسترس ترین راههای اطلاع رسانی و سرگرمی و تجارت تبدیل می شود.
“پورتال چند رسانه ای ایرانسل” با نام تجاری “ویترین“، اولین شبکه عرضه محصولات الکترونیکی روی تلفن همراه در ایران است که در آن، عرضه کنندگانِ محصولات الکترونیکی (Content Providers)، طیف بسیار گسترده ای از محصولات خود را جهت عرضه به مشترکین ایرانسل ارائه می نمایند که البته شاید قبلاً با طرح ویترین ایرانسل آشنایی پیدا کرده باشید و یا شما نیز از طرح رایگان آن استفاده کرده باشید .
به تازگی ایرانسل ، سرویسهای جدیدی را به ویترین خود افزوده است که در ادامه با آنها بیشتر آشنا می شویم .
این خدمات شمال موارد زیر است :
- کدهای اوقات شرعی
- کدهای پیش بینی وضع هوا
- کدهای دریافت اس ام اس و فال
- کدهای طالع بینی روزانه (بر حسب متولدین هر ماه)
- کدهای طالع بینی (بر اساس نام سال تولد)
برای استفاده از هر کدام از سرویسهای فوق تنها کافی است با استفاده از سیم کارت ایرانسل خود ، کد مربوط به هر کدام را ، به شماره 2020 اس ام اس کنید . لازم به توضیح است تمامی پیام های کوتاهی که به شماره 2020 ارسال می شوند رایگان بوده و هیچ هزینه ای برای شما نخواهد داشت .
کدهای اوقات شرعی:
100 تهران
101 مشهد
103 کرج
104 تبریز
105 اهواز
106 اصفهان
107 قم
108 ارومیه
109 کرمانشاه
110 همدان
111 شیراز
112 گرگان
113 یزد
114 اراک
115 ساری
116 رشت
توجه: سایر استانها هنوز موجود نیست.
کدهای پیش بینی وضع هوا:
133 تهران
134 مشهد
135 کرج
136 تبریز
137 اهواز
138 اصفهان
139 قم
140 ارومیه
141 کرمانشاه
142 همدان
143 شیراز
144 گرگان
145 یزد
146 اراک
147 ساری
148 رشت
توجه: سایر استانها هنوز موجود نیست.
کدهای اس ام اس و فال:
117 دریافت اس ام اس های عاشقانه
118 دریافت اس ام اس های سرکاری
HFZ دریافت فال حافظ (در صورت داشتن فونت فارسی در گوشی)
کدهای طالع بینی روزانه: (بر حسب متولدین هر ماه)
121 فروردین (HML)
122 اردیبهشت (SOR)
123 خرداد (JOZ)
124 تیر (SRT)
125 مرداد (ASD)
126 شهریور (SNB)
127 مهر (MIZ)
128 آبان (AGH)
129 آذر (GHS)
130 دی (JDY)
131 بهمن (DLV)
132 اسفند (HOT)
کدهای طالع بینی: (بر اساس نام سال تولد)
149 مار
150 اسب
151 گوسفند / بز
152 میمون
153 مرغ / خروس
154 سگ
155 خوک
156 موش
157 گاو
158 پلنگ / ببر
159 خرگوش / گربه
161 نهنگ / اژدها
کدهای لیگهای برتر فوتبال جهان:
162 لیگ برتر ایران
163 لیگ آرژانتین
164 لیگ استرالیا
165 لیگ برزیل
166 لیگ انگلیس
167 لیگ فرانسه
168 لیگ آلمان
169 لیگ ایتالیا
170 لیگ ژاپن
171 لیگ کره
172 لیگ هلند
173 لیگ پرتغال
174 لیگ عربستان
175 لیگ اسپانیا
176 لیگ ترکیه
177 لیگ امارات
روش کار:
برای استفاده از هر کدام از سرویسهای می توانید کد سه رقمی مربوط را به شماره 2020 اس ام اس کنید .
به طور مثال برای دریافت یک اس ام اس سر کاری ، کافی است به قسمت New Message گوشی خود مراجعه کرده و در متن پیام کد 118 که مربوط به دریافت اس ام اس سرکاری است را تایپ کرده و سپس به شماره 2020 ارسال کنید . پس از چند دقیقه یک پیام کوتاه دریافت خواهید کرد که حاوی درخواست شما است .

چگونه بازی های گوگل را در وبلاگ قرار دهیم؟

اگر از صفحه گوگل شخصی استفاده کنید حتما از گجت های گوگل استفاده کرده اید. گجت ها برنامه های کوچکی هستند که امکانات جالبی را به صفحه شخصی گوگل شما اضافه می کنند .
مثلا می توانید آخرین اخبار گوگل را در صفحه اصلی گوگل خود ببینید ، تقویم گوگلتان را به صفحه اول گوگل بیاورید ، جستجوگر dictionary.com را به صفحه گوگل خود اضافه کنید و یا بازی های گوگل را به صفحه اصلی گوگل اضافه کنید و به قول معروف آنرا Personalize کنید و خلاصه هزاران قابلیت دیگر که توسط سایت های مختلف برای صفحه شخصی گوگل اضافه شده است.
تا چندی پیش امکان استفاده از گجت ها فقط در صفحه شخصی گوگل وجود داشت . اما گوگل با ارائه کدی چند خطی جهت نمایش گجت هایش در وبلاگها و سایت های شخصی اقدام جالبی برای وبلاگ نویسان انجام داده است.یکی از بهترین و پرطرفدارترین گجت ها ، بازی های فکری گوگل هستند که بر روی سایت گوگل قرار دارند. برای اضافه کردن این بازی ها به وبلاگ ها کافیست وارد این صفحه شوید و بازی مورد نظرتان را انتخاب کنید و دکمه Add to your page را بزنید. در پایین صفحه ای که باز میشود یک دکمه بنام GET THE CODE وجود دارد که کد گجت مربوطه را برای نمایش آن گجت در وبلاگتان به شما میدهد. کافیست این کد را به قالب وبلاگتان اضافه کنید تا در گوشه ای از وبلاگتان به نمایش در آید.

ترفندهای منشی تلفنی تلفن ثابت

مدت زمانی است که نسل تلفن های ثابت در کشور ما تغییر کرده است. پس از وارد شدن تکنولوژی نمایش شماره تماس گیرنده تلفن های با این قابلیت وارد کشور شدند. تلفنهایی از شرکت هایی مثل پاناسونیک که علاوه بر داشتن قابلیت های متعدد ، منشی تلفنی یا Answering Machine را نیز به همراه دارند. حتمأ شما نیز تاکنون با پیغام های انگلیسی که به شکل پیش فرض بر روی این نوع تلفن ها قرار داده شده است برخورد داشته اید. هم اکنون قصد داریم ترفندهای مخفی این نوع تلفن ها و قسمت منشی تلفنی آنها را به شما معرفی کنیم. (با استفاده از این ترفند شما میتوانید عملأ منشی تلفنی تلفن های ثابت را هک کنید!)
به طور عمده قصد داریم تا در این ترفند شما را با قابلیت چک کردن منشی تلفنی از راه دور آشنا کنیم.
ترفندی که همان طور ذکر شد به وسیله آن به نوعی میتوانید به درون منشی تلفنی تلفن های دیگر نفوذ کنید.
ابتدا دقت کنید کلیه آموزش های داده شده تنها جنبه آموزشی دارد. قطعأ با استفاده از این آموزش ها بسیاری افراد استفاده مثبت کرده و بر دانسته هایشان اضافه میشود و میتوانند از نفوذ دیگران به تلفن خودشان جلوگیری کنند. طبعأ پیامدهای منفی نیز به دنبال خواهد داشت. وب سایت ترفندستان هیچ مسئولیتی را در ازای استفاده نابجا از این ترفندها نخواهد داشت.
چک کردن پیغامهای ذخیره شده در منشی تلفنی از راه دور
این قابلیت در اکثر گوشی های دارای پیغام گیر وجود دارد. تلفن های پاناسونیک KX-TG6502B ، KX-TG6500 ، KX-TG-6502 ، KX-TG5438 ، KX-TG5439 ، KX-TG5471S ، KX-TG5439S ، KX-TGA660B و ... از این نوعند.
به وسیله این قابلیت به عنوان مثال اگر شما در سفر باشید خواهید توانست پیغام های ضبط شده بر روی تلفن ثابتتان را بشنوید و آنها را مدیریت کنید.
اما نحوه این کار چگونه است؟
به دلیل تنوع گوشیها طبعأ امکان تشریح راه هر کدام وجود ندارد و اما روش انجام این کار قطعأ در دفترچه راهنمای تلفن وجود دارد.
به عنوان مثال در مدل KX-TGA660B ابتدا به مسیر زیر بروید:
Menu > Intial Settings > Set Answering
اکنون با ورود به قسمت Remote Code میتوانید یک کد دو رقمی را قرار داده و ذخیره کنید.
حال در صورتی که در سفر باشید با برقراری تماس با تلفن ثابت ، پس از رفتن تلفن بر روی منشی و شنیدن صدای بوق ، کافیست ابتدا دکمه * را بزنید. سپس کد دو رقمی که خودتان قرار داده اید را وارد کنید تا قسمت مدیریت منشی تلفنی شوید. حال میتوانید از همان راه دور و تلفنی که با آن تماس گرفته اید پیغام ها را بشنوید و یا آنها را پاک کنید.
در سری گوشی های پاناسونیک این موضوع بسیار شبیه به هم است.
اما موضوعی که در اینجا اهمیت دارد مسئله امنیتی و حریم شخصی هر فرد است.
همان طور که دیدید کافی است با پس از رفتن بر روی پیغام گیر کافی است دو رقم تنظیم شده را وارد نمود تا بتوانید پیغام های ضبط شده را گوش کنید.
پس دقت کنید فراوان کنید که این کد دو رقمی را در اختیار هیچ کس قرار ندهید.
بسیاری از افراد از این موضوع اطلاعی ندارند و پس از خرید تلفن و نهایتأ وصل آن دیگر کاری به تنظیمات داخلی آن ندارند. در نتیجه این قسمت بر روی تنظیمات کارخانه ای باقی میماند.
در زیر تعدادی از کدهای کارخانه ای مربوط به قسمت چک کردن از راه دور پیغام های گوشی را معرفی میکنیم:
کد 11* پس از شنیدن صدای بوق در تلفنهای پاناسونیک (100% تست شده)
کد 0000* پس از شنیدن صدای بوق در تلفنهای قدیمی تر
کد 080 در طول پخش صدای منشی در تلفنهای Uniden
کد 999 در تلفنهای BellSouth
کد 123* پس از شنیدن صدای بوق در تلفنهای موتورولا
کد 0123 پس از شنیدن صدای بوق در پیغام گیرهای GE 2-9869
کد 19# در در طول پخش صدای منشی در تلفنهای سونی و VTech
کد 500 در تلفنهای AT&T
قطعأ در صورتی که کدهای پیش فرض را تغییر ندهید ، این امکان را مهیا میسازید تا افراد دیگر با استفاده از کدهای پیش فرض کارخانه ای فوق بر روی پیام های شما مدیریت داشته باشند.
البته با وجود قابلیت Caller ID این موضوع نیز تا حدودی قابل شناسایی است

ترفند مخفی ایرانسل: انتقال اعتبار از یک سیم کارت به یک سیم کارت دیگر !تضمینی100%

توجه به طرحهای مختلف و مخفی ایرانسل و کدهای متنوع آن، حتماً تا به حال به این موضوع فکر می کردید که آیا راهی برای انتقال اعتبار از یک سیم کارت ایرانسل به سیم کارت دیگر ایرانسل وجود دارد ؟
با ترفندی که امروز قصد معرفی آن را داریم قادرید تا تنها با ارسال یک پیام کوتاه ، مقدار اعتبار دلخواه خود را به سیم کارت ایرانسل دیگری انتقال دهید !
تصور کنید اعتبار سیم کارت اعتباریتان رو به پایان است و نیاز به شارژ سیم کارت دارید ، در حالی که دسترسی به کارت شارژ نیز ندارید .
در چنین مواقعی بهترین گزینه انتقال اعتبار دلخواه از سیم کارت دوستتان به سیم کارت شما است . کافی است با وی تماس بگیرید تا اعتبار دلخواه خود را برایتان ارسال کند …
برای این مظور کافی است ابتدا با سیم کارتی که قصد دارید تا از آن اعتبار بگیرید یک پیام کوتاه به صورت زیر و به شماره 1112 ارسال کنید
مبلغ مورد نظر به ریال: شماره سیم کارت مقصد
» به طور مثال فرض کنید قصد داریم تا از سیم کارتی به شماره فرضی 09351111111 به شماره 09352222222 ، مبلغ 1000 تومان اعتبار انتقال دهیم .
بدین منظور کافی است از سیم کارت اول یک پیام کوتاه به شماره 1112 ارسال کنید که در متن آن ابتدا شماره سیم کارت مقصد را نوشته و سپس علامت دو نقظه گذاشته و سپس مبلغ مورد نظر را به ریال وارد کنید .
پس از انجام عمل فوق و ارسال متن پیام به شماره 1112 ، به صورت اتوماتیک برای هر دو سیم کارت یک پیام کوتاه با مضمون انتقال موفقیت آمیز اعتبار ارسال خواهد شد .
لازم به ذکر است حداقل مبلغ برای انتقال اعتبار 100 تومان می باشد و بابت انتقال مبلغ 50 تومان کارمزد از سیم کارت مبداء کسر خواهد شد .
»» با توجه به ترفند فوق زین پس بیشتر مراقبت سیم کارت های اعتباری ایرانسل خود باشید و از در اختیار گذاشتن تلفن همراه خود به افراد ناشناس خودداری کنید چرا که تنها چند ثانیه کافی است تا وی اعتبار سیم کارت شما را به سیم کارت خود منتقل نماید

ترفند مخفی ایرانسل: پخش موزیک سریال امام علی(ع) در تلفن همراه!

در این مقاله کوتاه قصد معرفی یک ترفند مخفی ایرانسل را داریم که با استفاده از آن و در اختیار داشتن یک سیم کارت ایرانسل می‌توانید به صورت رایگان موزیک سریال امام (ع) را از طریق تلفن همراه خود گوش کنید!
برای استفاده از این سرویس کافی است با تلفن همراه خود که دارای سیم کارت ایرانسل است به شماره‌ای که در ادامه مطلب به آن اشاره می‌شود، تماس گرفته و موسیقی سریال امام علی (ع) را بشنوید.
شایان ذکر است تماس با این شماره کاملا رایگان بوده و هیچ هزینه‌ای برای شما ندارد!
برای استفاده از این سرویس مخفی تنها کافی است با شماره 159 تماس بگیرید …
حال چه می‌شنوید؟
بار دیگر متذکر می‌شویم این تماس هیچگونه هزینه‌ای برای شما نداشته و کاملا رایگان است . با استفاده از این روش حتی قادرید در گوشیهایی مثل نوکیا 1100 نیز موزیک گوش کنید!

اتصال به اینترنت با ایرانسل

قبل از شروع به کار ابتدا مطمئن شوید که تنظیمات GPRS بر روی گوشی شما بدرستی انجام گرفته است یعنی اینکه میتوانید از طریق موبایل خود به اینترنت متصل شوید . تنظیمات GPRS برای مشترکینایرانسل
برای شروع نرم افزار مربوط به گوشی خود را از درون CD بر روی کامپیوتر خود نصب کنید سپس از طریق کابل USB با بلوتوث گوشی را به کامپیوتر متصل نمایید و کمی صبر کنید تا مشخصات و تجهیزات گوشی شما بطور کامل توسط کامپیوتر شناخته شود و پیغام Found new hardware , your new hardware is installed and ready to use در Taskbar ظاهر شود.
حالا از طریق New Connection Wizard یک کانکشن dialup درست کنید ، پس از گذراندن سه مرحله اول به قسمتی میرسید که باید مودم گوشی را انتخاب کنید. ما در این آموزش از گوشی سونی اریکسون مدل K750i استفاده کردیم که مودم Sony Ericsson 750 USB WMC Modem که گذینه مورد نظر ماست را تیک میزنیم و مراحل کار را ادامه میدهیم.
(توجه داشته باشید که نام مودم مورد استفاده در تمامی گوشی های سونی اریکسون به همین شکل است و فقط مدل گوشی تغییر میکند. در مورد مودم مورد استفاده در برند های دیگر اطلاعی ندارم )
پس از انتخاب نام کانکشن ، باید شماره #8***99* را بجای شماره تلفن ISP در کارد مربوطه وارد نمایید و در مرحله بعد کادرهای مربوط به Username و Password را خالی بگذارید و مراحل ساخت کانکش را به پایان ببریدکار تمام است و تنها کاری که باید بکنید اینکه که مثل همیشه دکمه Dial را فشار دهید مطمئنا برای ورود به دنیای اینترنت شما را زیاد منتظر نمیگذارد.

لینک باکس

اگر نیاز به شغل مناسب دارید برای یکبار هم که شده کلیک کنید، ضرر نخواهید کرد.