خرید آسان و آسوده

سایت های مورد نیاز شما

اگر نیاز به اطلاعات مختلفی دارید به سایتهای زیر رجوع کنید.

۱۳۸۷ مرداد ۵, شنبه

ادامه کار با سیستم هنگام از دست دادن هارد دیسک ، خراب شدن ویندوز و ... بدون ناراحتی

مهرداد - ع
SetarehSorkh Scientific Group
اگر هارد دیسک سیستم شما سوخته است و تا مدتی نمی توانید از کامپیوتر خود استفاده کنید زیاد ناراحت نباشید زیرا بدون هارد دیسک هم می توان از تمام امکانات یک کامپیوتر بهره برد !
سیستم عامل Knoppix نیاز به نصب مستقیم بر روی هارد ندارد و فقط فایلهای راه انداز خود را در حافظه سیستم قرار می دهد .
برای استفاده ازاین سیستم عامل کافیست با تغییر در بایوس PC آن را به بوت CD-ROM تغییر دهید از این پس با قرار دادن CD پس از چند لحظه به سیستم عامل Knoppix وارد می شوید .
از جمله امکاناتی که Knoppix بدون نیاز به هارد دیسک در اختیار شما قرار میده عبارتند از :
1. اتصال به اينترنت
2. اتصال به شبکه محلی
3.پخش فایلهای صوتی و تصویری و...
4. نمايش درایو های هارد دیسک در صورت وجود هارد
5. نرم افزار های مانند Office و برنامه ها گرافیکی و بازی های تحت Knoppix
یه استفاده دیگه هم میشه از این سیستم عامل کرد :
واسه همه این اتفاق رخ داده که ویندوزتون خراب بشه و بخواین برنامه ها و اطلاعات خودتونو به سی دی منتقل و بعد از اون دوباره سیستمتون رو پیکربندی کنین !
خوب فکر نمیکنین استفاده از یه سیستم عامل کامل مثل Knoppix اگه بهترین راه حل نباشه یکی از بهترینها....
لینک دریافت این سیستم عامل Knoppix
ftp://ftp.webtrek.com/pub/mirrors/knoppix/KNOPPIX_V3.6-2004-08-16-DE.iso
سایت رسمی شرکت سازنده
http://www.knoppix.com/
نکته :
1. برای دریافت سیستم عامل با استفاده از Download Accelerator Plus باید فایل فرمت ISO را به ادامه فایل فرمتهای تعریف شده در آن اضافه کنید .
2. پس از دریافت سیستم عامل باید با استفاده از NERO و استفاده از گزینه BURN IMAGE TO DISK آنر بر روی CD رایت کنید .
3. حجم این برنامه خیلی زیاده و یه سی دی کامل رو پر میکنه بنابراین دانلودش فقط به کاربرانی که از اینترنت پر سرعت ( ADSL ) برخوردارند توصیه میشه ولی اگه تو بازار وجود داشت و یا دوستانتون دانلود کردن از دست ندینش که خیلی وقتها به درد میخوره . ( گرچه من خودم خیلیها رو میشناسم که برنامه های با حجم بالاتر از اینو هم نصف شبها با استفاده از DAP و ... با خطوط E1 دانلود کردن )

خاموش کردن سیستم بدون از دست دادن پنجره ها و برنامه های در حال اجرا

مهرداد - ع
SetarehSorkh Scientific Group

حتما تا به حال به این موقعيت برخورده کرده اید زمانی که مشغول کار با کامپيوتر هستيد و برنامه های متعددی در حال اجرا است به دلیلی ناچار به خاموش کردن کامپیوتر می شوید .در این صورت با اين همه برنامه و چيزهایی که پيش روي شماست چه کار می کنید باید حتما از همه آنها خارج شوید ؟ نه اصلا لازم نیست !

زیرا یکی از قابلیتهای ویندوزXP خروج از ویندوز بدون بستن برنامه های فعال و در حال اجرا است .

قابلیت Hibernate در ویندوز XP امکان خاموش کردن کامپیوتر بدون بستن پنجره ها و برنامه ها را به راحتی در اختیار شما قرار می دهد .

برای استفاده از این قایلیت کافي است بر روي منوي Start کليک کرده و Turn off computer را OK کنید البته لازم نیست از برنامه های فعال خارج شوید.

حالا کليد Shift را پایین نگه داريد. در این حالت کلمه Stand by به کلمه Hibrenate تغيير پیدا می کند ! حال روي آن کليک کنيد.

پس از این کار کامپيوتر شما به طور کامل خاموش مي شود ولي مرتبه بعد که کامپيوتر را روشن مي کنيد و وارد ويندوز مي شويد همه پنجره ها و برنامه های فعال که قبل از خاموش کردن پيش رو داشتيد را ملاحظه می کنید.

تذکر :قابلیت Hibrenate فقط در زمانی اجرا خواهد شد که قبلاً فعال شده باشد.براي فعال سازی Hibrenate اين مسیر را دنبال کنید :

Start Menu --> Control Panel --> Power Options-->Hibrenate

حال گزینه Enable hibernation را علامت زده و خارج شوید .

:: حذف صفحه Welcome Screen و عدم نمايش آن ::

به صورت پيش فرض زماني كه ويندوز XP شروع ميشود شما با صفحه Welcome Screen
مواجه ميشويد كه اگر سيستم شما چند كاربر داشته باشد صفحه Login و نام
كاربران را نيز در بر ميگيرد. اگر دوست داريد كاري كنيد كه صفحه Welcome
Screen ديگر نمايش داده نشود و در مورد نيز وضعيت درست مانند ويندوز 2000 شود
( يعني يك جعبه كوچك كه در آن Username و Password نوشته ميشود ) ، مراحل زير
را دنبال كنيد :
ابتدا از طريق منوي Start وارد Control Panel شويد.
در آنجا روي آيكن User Accounts دو بار كليك كنيد تا برنامه User Accounts
اجرا شود.
سپس روي عبارت Change thr way users log on or off كليك كنيد.
در صفحه اي كه باز ميشود تيك كنار عبارت Welcome Screen را برداريد و بعد روي
دكمه Apply Options كليك كنيد ( توجه داشته باشيد كه حالت Fast User
Swiching نيز از همين قسمت قابل تنظيم است ).
تمام تنظيمات بعد از يك بار انجام دادن عمل Log off اعمال ميشود و از اين به
بعد ديگر شما صفحه Welcome Screen را مشاهده نخواهيد كرد.
توجه داشته باشيد كه براي اين كار از ترفندهاي رجيستري و نيز تغيير Group
Policy نيز ميتوان استفاده كرد ، اما من به علت سهولت كار اين روش را ترجيح
دادم.
موفق باشيد.

چگونگی رایت بر روی CD های سوخته !

مهرداد - ع
SetarehSorkh Scientific Group

بعضی از دوستان در زمینه سوزاندن CD استاد واقعا هستند . حالا ... +

ولی خوب تقریبا همه به محض این که CD هاشون زیر رایت میسوزه اون رو خرد میکنن و یا دور میندازن .

اما به هر دلیل اگر در زمان رایت CD به صورت DATA سی دی شما سوخت اصلا ناراحت نباشید چون اگر مایل باشید می توانید در ادامه CD رو مجددا رایت کنید حتی فایلهایی رو که سالم رایت شدن رو نیز حفظ کنید برای این کار کافی هست که از NERO شش به بالا استفاده کنید .

سی دی سوخته خود را در رایتر قرار بدهید حال نحوه رایت را دو باره DATA انتخاب کنید و فایلهایی را که قرار هست رایت کنید را مجددا ADD کنید .

در این حالت رایتر از شما سی دی سوخته را قبول می کنه و لازم نیست سی دی خام درون رایتر قرار بدهید.

نکته : حتما قبل از ADD کردن فایلها باید بدونید که چه مقدار فضای خالی در سی دی سوخته دارید . اینو باید از میزان پر بودن حلقه پشت CD حدس بزنین ( راه دیگه ای نیست اگه شما راه دیگه ای دارید بگین ! ) و بیشتر از حجم باقیمانده نخواین رایت کنین یعنی اینکه این CD دیگه فقط به درد رایت فایلهای کوچیکتر میخوره ( اینم خودش غنیمته نه ؟ )

و نکته دیگه این که سی دی رو باید خود NERO سوزانده باشه نه کس دیگه حتی شما !

نکته سوم هم اینکه واسه CD های Video و Audio سوخته فکر نکنم بشه اینکارو کرد !

امتحان کنید حتما جواب میده

بازگرداندن ویندوز خراب شده به حالت قبل از بروز مشکل !

مهرداد - ع
SetarehSorkh Scientific Group

آخرين راه نجات ويندوز !
با استفاده از System Restore ويندوز را براي مواقع اضطراري آماده کنيد!


شرکت سازنده ويندوز MICROSOFT ابزاري به نام System Restore را در ويندوز قرار داده است که از جمله کارکرد هاي آن بازيابي و جلوگيري از هنگ شدن ويندوز در مواقع حساس و اضطراري است.

System Restore در حقيقت تنظيمات صحيح ويندوز را به خاطر مي سپارد و آن را در محلي در ديسک سخت براي مواقع اضطراري ذخيره مي کند و با بازيابي کردن اين اطلاعات مي توان از بروز مشکل جلوگيري کرد .

اولين گزينه سيستم ريستور يعني RESTORE MY COMPUTER TO AN EARLIER TIME ويندوز را به حالت قبل باز گرداند و دومين گزينه يعني Create Restore Points مي توان ريستور پوينتي ايجاد کرد.

براي استفاده از اين قابليت مراحل زير را دنبال کنيد :

1)منوي START را انتخاب کنيد ALL PROGRAMS را کليک و پس از آن Accessories را انتخاب کنيد .سپس System Tools را بر گزينيد و System Restore را کليک کنيد.

2)RESTORE MY COMPUTER TO AN EARLIER TIME را کليک کنيد .

3)تاريخي را که در آن کامپيوتر خوب کار مي کرده است را کليک کنيد .

4)اطمينان حاصل کنيد که تمام فايلهاي باز را ذخيره کرده ايد و پس از آن NEXT را کليک کنيد .

در اين حالت سيستم عمليات بازيابي و بازگشت به قبل را آغاز مي کند .پس از اتمام سيستم مجددا راه اندازي خواهد شد . پس از بازگشت به ويندوز پنجره اي باز مي شود که با زدن OK به محيط ويندوز وارد مي شويد .

براي ساختن يک Restore Points به مسير قبل رفته و اين بار گزينه Create Restore Points را انتخاب کنيد و با کليک بر روي NEXT به قسمت بعد رفته و نامي را براي Restore Points جديد انتخاب کنيد و حال گزينه Create را کليک کنيد پس از چند لحظه کل تنظيمات ويندوز ذخيره مي شود . از اين پس در صورت بروز مشکل هنگام بوت ويندوز بايد کليد F8 را پايين نگاه داشت و با انتخاب گزينه Last Known Good Configouration ويندوز را به حالت قبل باز گرداند .

پس از این به بعد بهتر است قبل از انجام هر تغییری و نصب هر برنامه ای که نصب آن امکان دارد تغییراتی را در ویندوز اعمال نماید ( مانند آنتی ویروسها ، فایروالها و...) ، برای جلوگیری از خراب شدن ویندوز یک Restore Points ایجاد نمائیم .

نکته : ممکن است در بعضی موارد به دليل آسيب ديدگي شديد ويندوز حتي با استفاده از اين قابليت نیز مشکل سيستم برطرف نشود. البته برای اینموارد نیز راه حل داریم . تا بعد ...

سند و فضيلت زيارت عاشورا(قسمت دهم)

برطرف شدن اندوه و شيرين شدن دوباره زندگى توسط زيارت عاشورا
يكى از بانوان محترم از رانده شدگان عراقى مى نويسد: من با مشكل بزرگى مواجه شدم كه زندگى مرا تهديد مى كردو براى آن مشكل راه حلى نيافتم و حقيقتاً اميدم از هر چيزى قطع شده بود و به همه دعاهايى كه در كتابهاى ((مفاتيح الجنان )) و ((التحفة الرضوية )) و ((المخازن )) و... يافت مى شد متوسل شدم . اين دعاها را در نيمه شب و زير آسمان مى خواندم و بالا خره به كمك زيارت عاشورا و به شكل شگفت انگيزى به حاجت خود رسيدم ، مشروح اين داستان بدين قرار است :
من همسر محترمى داشتم ، او داراى شخصيت متمايز، منحصر به فرد و داراى كمالات معنوى ، خلق و خويى بلند مرتبه بود. وى در احترام به زن و فرزندان و نزديكانش مرد نمونه اى بود، روزى با برادران و نزديكانم مشاجره كرد به طورى كه به من گفت : حتماً بايد روابط خود را با نزديكانت قطع كنى ، همسر من در گفتارش جدى و مصمم بود به طورى كه امكان مخالفت با گفته هايش نبود.
من متحير و سرگردان ماندم ، چگونه رابطه ام را با نزديكان و خويشاوندانم قطع كنم ؟! در حالى كه همسرم مى گفت : تا انتقامم را از آنها نگيرم ساكت نمى مانم .
مرا به قم منتقل نمود، و از قم به ... و هميشه مى گفت : انتقام مى گيرم ، من نمى دانستم هدفش چيست ، و چه مى خواهد بكند، بعد از آن بدون آنكه به كسى خبر دهد ما را ترك كرد و به خارج مسافرت كرد، بعداً مطلع شديم مى خواهد درخواست پناهندگى از آلمان و يا فرانسه كند، سپس پيغام داد كه ديگر باز نخواهد گشت و سوگند ياد كرد زندگى مشترك ما منتفى شده ، هر كس از دوستان و نزديكانش آنجا درباره بازگشتش با او سخن گفت پاسخش منفى بود. مى گفت : همسرم هر كارى مى خواهد بكند!!
اما من همه دعاها و توسلهايى كه دوستان و نزديكانم به من مى گفتند مى خواندم ، مانده بودم با فرزندانم چه كنم ؟
وقتى خبر فوت آيت اللّه حاج سيّد مرتضى موحد ابطحى پدر مؤ لف در تاريخ جمعه هشتم جمادى آخر سال 1413 منتشر شد در مراسم تشييع او شركت كردم و در نزديكى قبر آن مرحوم (20) آيت اللّه سيّد محمد باقر موحد ابطحى فرزند ارشد ايشان گفت : در دهان متوفى قدرى خاص از تربت امام حسين عليه السلام را كه از فاصله يك مترى آرامگاه شريف سرور آزادگان حسين بن على عليه السلام در سال ... برداشته شده قرار داديم ، و در روز دهم محرم الحرام اين تربت چون خون سرخ رنگ به نظر مى رسد.(21) بنا بر اين هر كس حاجتى مهم دارد نذر كند زيارت عاشورا را ختم كند، انشااللّه حاجتش بر آورده مى شود.
بدون آنكه بدانم اشكهايم جارى بود، و در طى اين مدت هميشه در خواب مى ديدم مشغول خواندن زيارت عاشورا هستم ، و هنگام سجده از خواب بر مى خواستم .
از شدت ناراحتى و تأ ثر بعضى از روزها زيارت عاشورا را دوبار مى خواندم ، در يكى از شبها در عالم خواب ديدم گويى مجلس عزاى امام حسين عليه السلام بر پا شده و من در آن شركت جسته ام ، از ميهمانان با حلوا پذيرايى مى كردند، يكى از آنها را برداشتم و آن را گشودم ، نامه اى يافتم كه در آن شعرى بود و اكنون آن را به خاطر نمى آوردم دستمالى سرخ رنگ و قدحى به شكل تقويم در آن بود كه بر آن نوشته شده بود: جمادى اوّل ، جمادى دوّم .
از خواب برخاستم و خوابم را تلفنى براى يكى از مفسران خواب گفتم ، خواب را چنين برايم تفسير كرد: شما براى حاجت مهمى مشغول به توسل شده ايد، و آنچه را كه مى خواهيد در ماه جمادى اول يا جمادى دوم به دست مى آيد.
سپس خواندن زيارت عاشورا را ادامه دادم در يكى از شبها در عالم خواب ديدم گويى از حمام خارج شده ام ليكن قسمتى كوچك از كمرم تميز نشده مانده بود، من مجدداً به حمّام بازگشتم و آن را خوب شستم تا تميز شد.
خوابم را براى مفسر خواب گفتم . او گفت : همه اعمال تو پذيرفته شد، و معنى غسل دوم كه آن را ذكر كردى اين است : از مشكلى كه گرفتار شده اى خلاصى مى يابى ، دعاها وتوسّلهاى انجام شده توسط شما به صورت آشكارى اثر نموده .
با خود گفتم : توسل خود را با زيارت عاشورا به پايان رساندم ، و به حاجتم مى رسم ، در روز بيستم ، بعد از خواندن دوباره زيارت عاشورا و دعاى علقمه ، نماز خواندم و آرامگاه مرحوم آيت اللّه سيّد مرتضى موحد ابطحى را زيارت كردم مبلغى نيز به خادم او دادم و از او خواستم روضه اى بخواند و ثواب آن را نثار روح مرحوم كند، پس از آن به منزل بازگشتم ، در آن شب در خواب ديدم گويى در خيابان اسير گشته ام ، و من به شكل زيبا و به شخصيتى عجيب بودم و حجابى كامل داشتم و به دستم تسبيحى بلند و سبزرنگ بود، در برابرم سيّد محترمى بود، رو به من كرد و با لبخندى به من فرمود: خداوند تو را به آنچه مى خواهى مى رساند.
سپس همراه او سوار ماشين شدم .
اين خواب را براى كسى تعريف نكردم در روز جمعه شب ساعت هشت و نيم زنگ تلفن به صدا در آمد، وقتى گوشى را برداشتم صدايى را شنيدم كه آشنا بود، ولى نمى توانستم آن را تشخيص دهم . او گفت : من فلانم (شوهرت هستم ) من گفتم : چه مى گويى ؟!! تو كجايى ؟ گفت : من اكنون در شهر اصفهان هستم . گفتم : چرا به خانه نمى آيى ؟ گفت : مى آيم اما ابتدا خواستم خبر دهم تا غافلگير نشويد. گفتم : خوش آمدى در اين لحظه كه اين سطرها را مى نويسم به ياد لحظه اى مى افتم كه زنگ تلفن به صدا در آمد و بدنم را لرزش فرا گرفت و حالتى غير طبيعى به من دست داد، آن شدت خوشحالى را قادر به توصيف نيستم .
وقتى همسرم به منزل آمد، ابتدا به منزل فرزندان آن مرحوم كه در نزديكى منزل ماست رفتم و داستان را براى وى بازگو كردم سپس خواستم به زيارت قبر سيّد بروم از او تشكر كنم ليكن تا كنون موفق نشده ام ، و خدا را شكر كه با يكديگر زندگى مى كنيم و چيزى صفا و صميميت زندگى ما را تيره و تار ننموده .
شايان ذكر است ، من به همسرم گفتم : آنچه از تو مى دانم اين است كه مردى قاطع و در حرف و عمل جدى مى باشى بارها گفتى به اصفهان باز نمى گردم چه چيز تو را واداشت نظرت را تغيير دهى و نزد ما باز گردى ؟
او گفت : در ابتدا بسيار تحت تأ ثير قرار گرفته بودم به طورى كه يك بار هم فكر بازگشت به اصفهان به ذهنم خطور نكرد، ولى از تاريخ ... (نزديك همان روزهايى كه شروع به خواندن زيارت عاشورا كردم ) تحت فشار قرار گرفتم و اعصابم به هم ريخته شده بود، هر چه براى خروج از اين بن بستى كه در آن به سر مى بردم فكر مى كردم به راه حلى نمى رسيدم ، به نظرم رسيد به فرانسه مسافرت كنم ولى بيشتر احساس ناراحتى مى كردم ، سپس به فكر مسافرت به تركيه افتادم ولى از اين فكر نيز احساس راحتى به من دست نمى داد، ليكن وقتى فكر بازگشت به اصفهان را مى كردم احساس راحتى و آسودگى خيال به من دست مى داد، براى همين بازگشتم .
و نكته بسيار مهم : بازگشت همسرم مصادف با روزهاى جمادى اول و جمادى دوم بود، همان روزهايى كه در عالم خواب ذكر شده بودند، به همين دليل به طور مستمر زيارت عاشورا را مى خوانم .
من همه مردان و زنان مؤ من را سفارش مى كنم كه اگر در زندگى با مشكلى رو به رو شدند از رحمت خداوند و عنايت اهل بيت نا اميد نشوند و با دعا و توسل به اين گوهر ناياب و گرانمايه و اين اكسير بسيار بزرگ قادر خواهند بود لطف و عنايت بارى تعالى را كسب كنند.(22)

سند و فضيلت زيارت عاشورا(قسمت نهم)

شركت حضرت زهرا عليها السلام در مجالس زيارت عاشورا
خانم علويّه اى مى گويد: براى زيارت به آرامگاه حضرت زينب ، و حضرت رقيه عليهماالسلام مشرف شدم ، شيفته زيارت سرور شهيدان شدم ، مشغول خواندن زيارت عاشورا بودم و با حالت روحى خاصى مى گريستم ، يك بار وقتى مشغول خواندن و گريستن بودم ، ديدم گويى دريچه اى برايم گشوده شد و به عالم آخرت پا گذاشتم ، در آن حالت بيدار بودم ، ولى شاهد آن واقعه بودم ، مانند آن كه آن را در عالم خواب ديده باشم :
عده اى از زنان را به همراه مادرم ديدم ، و در اين اثنا بانويى بلند قامت با ظاهرى محترم آمد؛ زنان گرد او را فرا گرفتند، هر يك از آنها حاجت و مشكلش را به وى عرضه مى داشت ، من نيز حاجتم را به او عرضه داشتم ، سپس به او گفتم : چرا به مجلس عزادارى ما كه در آن زيارت عاشورا را مى خوانيم نمى آيى ؟
ايشان فرمود: من در مجلس شما شركت مى كنم ، نشانه و دليل را به من داد. ايشان فرمود: پسر خاله تو و همسرش در مجلس شما حاضر شدند، و براى برطرف شدن حاجتشان نذر كردند كه در حضور يافتن در مجلس زيارت عاشورا و خواندن آن نزد شما تدام داشته باشند. به وسيله خواندن زيارت عاشورا حاجتشان بر آورده شد و منزل جديدى ساختند، بعد از آن در جلسه هاى خواندن زيارت عاشورا حاضر نشدند و آن را نمى خوانند.
و من مؤ لف صاحب نذر را مى شناسم ، داستان را با همه تفاصيل آن براى او بازگو كردم ، رنگش تغيير نمود و گريست ، به همسرش گفت : گوش كن چه مى گويد و از كجا خبر مى دهد؟! مرد بسيار متأ سف و اندوهگين شد، گفت : اينها كه گفتى درست است ، ما را مشكلات دنيا فرصتى نمى دهد تا نذرمان را ادا كنيم .
بچه دار شدن زن عقيم با زيارت عاشورا
در سفر به شهر يزد براى به دست آوردن نسخه اى شرح دار براى زيارت عاشورا در كتابخانه مرحوم وزيرى با جناب شيخ على اكبر سعيدى پيشنماز مسجد طهماسب كه شيخى است صالح ، باقار، و از همنشينان شيخ غلامرضا يزدى ، كسى كه براى امرار معاش از دسترنج خويش كسب روزى مى نمايدملاقات كردم .
به من گفت : مرحوم حاج ابوالقاسم با دخترى زرتشتى پس از مسلمان شدن ازدواج كرد ولى فرزندى به دنيا نمى آورد، بعد از بيست سال به او خواندن زيارت عاشورا را آموختند. آن را چهل روز همراه با صد بار لعن و صد بار سلام و دعاى علقمه خواند. پس از آن خداوند بر او منت نهاد و او را فرزندى ((پسر)) عنايت فرمود.(18)
فرمايش عارف سالك و مرجع تقليد بزرگ آيت اللّه العظمى بهجت درباره زيارت عاشورا
در روز جمعه مصادف با 26 ذى قعده سال 1412 نزد آيت اللّه بهجت رفتم و از ايشان خواستم براى من از زيارت عاشورا بگويد البته قبلاً مى دانستم او هميشه زيارت عاشورا را مى خواند براى ايشان توضيح دادم كه من مى خواهم مجموعه اى از داستهانهاى كسانى كه زيارت عاشورا را خواندند و به صورتى شگفت به حاجت خود دست يافتند را جمع آورى كرده و چاپ نمايم .
ايشان فرمود: مضمون زيارت عاشورا گواه و روشن كننده عظمت آن است ، مخصوصاً وقتى آنچه در سند زيارت از صفوان از امام صادق عليه السلام روايت شده را ملاحظه مى كنيم كه گفته شده : زيارت عاشورا را بخوان و در خواندن آن استمرار داشته باش ، من به خواننده آن چند چيز را تضمين مى كنم :
1 زيارت وى پذيرفته مى شود.
2 تلاش ايشان مورد سپاس قرار مى گيرد.
3 سلام او بدون مانعى به امام عليه السلام مى رسد، و حاجت وى از جانب خداوند متعال بر آورده مى شود و با دست خالى باز نخواهد گشت . اى صفوان ! اين را با ضمانتى از پدرم ، و پدرم از اميرالمؤ منين عليه السلام و اميرالمؤ منين از حضرت رسول صلى الله عليه و آله و رسول خدا از جبرئيل و جبرئيل از خداوند عز و جل دريافت نموده ، هر يك از آنها اين زيارت را با اين ضمانت تضمين نمودند، و به قداست خداوند سوگند، هر كس امام حسين عليه السلام را با اين زيارت از نزديك و يا از دور زيارت كند، حاجتش هر چه باشد بر آورده مى شود.
در سندها آمده زيارت عاشورا از حديث هاى قدسى است ، براى همين با وجود فراوانى كارهاى علمى موجود نزد علما و اساتيدمان آنها هميشه مراقب خواندن زيارت عاشورا بودند، از جمله آنها:
1 آيت اللّه العظمى شيخ محمد حسين اصفهانى صاحب تأ ليفات متعدد از خداوند متعال مى خواست كلمات پايانى عمرش خواندن زيارت عاشورا باشد، و پس از آن به سوى بارى تعالى بشتابد. و خداوند دعاى وى را اجابت نمود، و پس از اتمام خواندن زيارت عاشورا روحش به ملكوت اعلى شتافت و روحش قرين رحمت و محشور با اولياى خدا شد.
2 آيت اللّه شيخ صدراى بادكوبه اى با دانش فراوانى كه داشت مقيد به خواندن زيارت عاشورا بود.
3 يكى از بزرگان گويد: ... يكى از روزها به وادى السلام و به مقام امام مهدى عليه السلام رفتم ، آنجا مرد پيرى را با چهره اى نورانى ديدم ، مشغول خواندن زيارت عاشورا بود و چنين به نظر مى رسيد كه زائر است ، وقتى نزديك او رفتم ، تصويرى در برابرم نمايان شد گويى پرده حجاب را براى من كنار زدند حرم امام حسين عليه السلام را ديدم كه زائرين مشغول به عبادت و زيارت بودند. از آنچه ديدم تعجب كردم ، اندكى به عقب رفتم ، و به حالت طبيعى باز گشتم ، بار ديگر نزديك او شدم ، همان حالت اول براى من نمايان شد. اين حالت چندين بار برايم تكرار شد.
صبح روز بعد، به مكانى كه زائران براى زيارت در آن سكنى مى كنند رفتم تا از محضرش استفاده كنم و از حال و محل او سؤ ال كردم گفتند: آن شخص براى زيارت آمده بود و امروز اثاثيه و وسايلش را جمع كرد و از اينجا رفت .
از زيارت او نااميد نشدم ، به وادى السلام رفتم تا شايد او را بيابم ، آنجا با شخصى ملاقات كردم كه امور غيبى عجيبى را برايم متذكر مى شد و بعضى از مسايل را روشن مى نمود بدون آنكه سؤ ال كنم ؛ به من گفت : زائرى را كه در پى او هستى رفته است .
4 بزرگ فقها و مجتهدين آيت اللّه شيخ مرتضى انصارى هميشه زيارت عاشورا و صد بار لعن و صد بار سلام آن را حرم مولى الموحدين اميرالمؤ منين عليه السلام مى خواند و با تداوم در خواندن آن زبانش در خواندن بسيار سريع بود زيارت را همراه با لعن و سلام تقريباً نيم ساعت و يا چند دقيقه بيشتر به پايان مى رسانيد، و اگر كسى تداوم او را در خواندن زيارت عاشورا مى ديد مى گفت : او مشغول مسايل اصولى و فقهى نمى باشد، و با ملاحظه تحقيقاتش در مسايل علمى و نظريات ظريفش در فقه و اصول مى گفت : او اهل خواندن زيارت عاشورا و... نيست .(19)

سند و فضيلت زيارت عاشورا(قسمت هشتم)

حل مشكلات دشوار با خواندن زيارت عاشورا
آقاى ... مى نويسد دوبار با مشكلات دشوارى مواجه شدم كه با خواندن زيارت عاشورا همه مشكلاتم حل شد.
اولين توسل :
با سه مشكل مهم رو به رو شدم ، و به شدت از آنها متأ ثر شدم .
1 براى خريد منزل دويست هزار تومان مقروض بودم و در طى نه سال قادر به اداى قرض نبودم .
2 با مشكل سخت ديگرى مواجه شدم كه قادر به گفتن آن نيستم .
3 از لحاظ رزق و روزى در مضيقه بودم .
اين مشكلات به من بسيار فشار مى آوردند و براى حل آنها از همه چيز نا اميد شدم ، به حضرت فاطمه معصومه عليهاالسلام متوسّل شدن و به ذهنم خطور كرد كه زيارت عاشورا به مدت چهل روز بخوانم ، و ثوابش را به حضرت نرجس خاتون اهدا كنم ، و با شفاعت اين خاتون نزد فرزندش امام زمان همه اين مشكلات حل شود.
توسل را به اين ترتيب آغاز كردم :
هر روز بعد از نماز صبح زيارت امين اللّه را به قصد زيارت حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام مى خواندم و سپس زيارت عاشورا را با صد بار لعن و صد بار سلام مى خواندم و سجده زيارت را به جاى مى آوردم ، و دو ركعت نماز زيارت را مى خواندم پس از آن دعاى معروف به دعاى علقمه را مى خواندم ، در روز بيست و هشتم و به طريقه اى شگفت مشكل دوم من حل شد.
در روز سى و هشتم يكى از دوستانم كه به قرض منزلم آگاه بود آمد و حالم را پرسيد، سپس مبلغ دويست هزار تومان به من داد و گفت : اين مبلغ براى قرض منزل توست .
بعد از چهل روز وضع اقتصادى من نيز بهتر شد، و پس از آن با مشكل اقتصادى مواجه نشدم .
دومين توسّل :
پس از گذشت يك سال از اولين توسّل ، با مشكل ديگرى مواجه شدم : يكى از تجار تهران نزد من آمد و گفت : ما كالاهاى بسيارى براى شما مى فرستيم تا بفروشى و مبالغ آن را ارسال كنى . با بعضى از دوستان و تجار در اين باره مشورت كردم گفتند: مبلغ هفتصد هزار تومان به عنوان پيش پرداخت براى او بفرست تا رضايت او را جلب كنى ، من نيز مبلغ يكصد هزار تومان از قرض الحسنه تهيه كردم و يكى از دوستان پانصد هزار تومان به من داد، به هر حال براى او مبالغ را جور كردم و فرستادم و به مدت سه روز منتظر ماندم تا اجناس برسد، اما متأ سفانه برايمان آشكار شد كه تاجر از حقه بازان بوده ، و پس از گرفتن پولها از بانك متوارى شده و بدهى بسيارى دارد كه بالغ بر هفتاد ميليون تومان مى شود... مدّت سه ماه دنبال او جستجو كرديم ولى اثرى از او نيافتيم تا ما را به او برساند.
با استفاده از اولين تجربه ام كه آن را از خواندن زيارت عاشورا به دست آورده بودم ، اين بار نيز با همان نيّت و با همان سبك متوسل شدم ، پس از بيست روز اين تاجر با من تلفنى تماس گرفت و مبلغ را پس داد، بعد از چند روز او را بازداشت كردند و به تهمت حقه بازى و مال مردم خورى به زندان انداختند، و هيچ طلبى به ديگران مسترد نشد.
مايلم متذكر شوم كه در هر دو بار با قلبى اندوهگين و با قطع اميد از همه به وسيله اين زيارت به سرور شهيدان متوسل شدم .(14)
توسل به زيارت عاشورا و تأ ثير آن در استرداد سهم هاى به سرقت رفته
آقاى حاج سيّد حسن فرزند مرحوم سيّد رضا غرضى ساكن در شهر اصفهان ، و يكى از تجار آنجا مى گويد: از پدر مرحوم من مقدارى از سهم هاى شركت هاى توليدى را در سال 1325 به سرقت بردند و بعد از مدتى قادر به شناسايى سارق شدند و او را به پليس تحويل دادند و پس از مدتى به دادگاه بردند و به شش ماه حبس محكوم كردند، ولى سارق به سهم هاى به سرقت رفته اعتراف نكرد.
پدرم به زيارت عاشورا متوسل شد و هر روز پس از نماز صبح زيارت را با صد بار لعن و صد بار سلام و بعد از آن دعاى علقمه را مى خواند. او به مدت چهل روز پى در پى اين كار را كرد ولى هيچ خبرى از سهم ها به ما ندادند، پدرم نيز خواندن زيارت را قطع ننمود، تقريباً روز پنجشنبه خواهرم كه بالغ بر يازده سال بود در خواب ديد: چهار مرد و يك زن علويّه كه در ميان آنها بود از مقابل يك دكان نانوايى گذشتند، و به خواهرم سلام كردند و گفتند: به پدرت بگو سهم ها به او مسترد مى شوند اما بايد به عهدش وفا كند.
از اين خواب مدتى گذشت ، سارق خواسته بود مقدارى از سهم ها را در بازار بفروشد و همانطور كه مى دانيد هر سهمى شماره اى دارد و چون روزنامه ها از قبل شماره هاى به سرقت رفته سهم ها را منتشر كرده بودند مشترى سهم ها به وسيله اين شماره ها فهميده بود كه مالك اصلى اين سهم ها سيّد رضا غرضى است و فروشنده همان شخصى است كه به مدت شش ماه محكوم به حبس شده ، بعد از آن او را مجبور كردند تا بقيه سهم ها را نيز تحويل دهد.(15)
توسّل به زيارت عاشورا و آسان شدن مسأ له ازدواج
يكى از خطبا و وعّاظ مى نويسد:
قبل از چند سال يك دوست جوان و مؤ من نزد من آمد و حاجت حل نشده اى را مطرح كرد، او گفت : چندى قبل قصد ازدواج كردم ، ليكن هر بار با مشكلات و سختيهايى مواجه شدم . به او گفتم : چون شما نزد كسانى رفته اى كه در شأ ن و مقامت نيستند.
گفت : چنين نيست ، و اگر باور نمى كنيد شما برايم پا پيش گذار و از يك خانواده در شأ ن و مقام من برايم خواستگارى كن .
نزد دوستم رفتم كه مطمئن بودم به من پاسخ مثبت مى دهد، از او دخترش را براى اين جوان مؤ من خواستم ، در ابتدا موافقت كرد، و بعد از مدتى گفت : مى خواهم استخاره كنم ، و متأ سفانه پاسخ منفى داد.
اين ماجرا مرا بسيار اندوهگين كرد، و دوستم به من گفت : ديدى حق با من بود؟ به او گفتم : خودت را ناراحت نكن ، براى برطرف شدن مشكلات بعد از اداى نماز صبح و تعقيبات آن زيارت عاشورا را با صد بار لعن و صد بار سلام بخوان .
شروع به خواندن زيارت كرد، در روز بيست و هفتم خوشحال نزد من آمد و گفت : نزد يكى از خانواده ها رفتم ، و موافقت كردند. آنها و من در نهايت رضايت به سر مى بريم و امروز عصر مراسم خواستگارى برگزار مى شود، مى خواهم شما يكى از شاهدان آن باشيد. به او گفتم : پس سيزده روز باقى مانده را فراموش نكن ، شما زندگى مشترك خود را به بركت زيارت عاشورا آغاز كردى ، و در هر زمانى كه با مشكلى در زندگى مواجه شدى براى برطرف شدن آن به زيارت عاشورا متوسل شو، انشاءاللّه حاجت تو بر آورده شود.(16)
خبر غيبى از ترك زيارت عاشورا
در ماه صفر سال 1409 ه‍ به شهر شيراز رفتم و در خانه حاج مسيح ... اقامت گزيدم ، او مرا مطلع كرد كه : در طى سى سال من هميشه زيارت عاشورا را مى خوانم و دخترى متأ هل در شهر دزفول دارم برايم نوشته كه منزلى در شيراز براى او بخرم ، ولى موفق به اين كار نشدم ، بسيار متأ ثر و غمگين شدم ؛ زيرا نتوانستم خواسته اش را بر آورده كنم .
در روز تولد امام على بن موسى الرضا عليه السلام در يكى از منازلى كه درآن مراسم دعا و توسل بر پا بود بسيار گريستم و حاجت خود را عرضه داشتم .
پس از چند روز، خواهرم نزد ما آمد و به من گفت : مردى را ديدم زمين هايى را تقسيم مى كند، و به قيمت مناسب مى فروشد، من نيز براى شما قطعه زمينى را خريدم .
مشغول ساختن آن شدم ، و خواندن زيارت عاشورا را فراموش نمودم .
در يكى از روزها، صبح زود، دخترم تلفنى با من تماس گرفت و گفت : خواندن زيارت عاشورا را ترك كردى ؟ گفتم : چطور؟
گفت : در عالم خواب امام و سرور آزادگان عليه السلام را در صحن و يا در حرم ديدم ، در شكوه و عظمتى وصف ناشدنى داشت و اطرافش اشخاص بسيارى با جاه و جلال بودند، پرسيدم : اينان كيستند؟
گفتند: اينان دوستدار پيشواى سرور آزادگان عليه السلام هستند، به دنبال شما در ميان آنها جستجو كردم ولى شما را نيافتم گفتم : پدرم علاقه شديدى به امام حسين عليه السلام دارد و دايم زيارت عاشورا را مى خواند چرا او را در بين شماها نمى بينم ؟ گفتند: از چند روز قبل ارتباطش با ما قطع شده ، ولى دوباره ارتباطش با ما برقرار مى شود.(17)

سند و فضيلت زيارت عاشورا(قسمت هفتم)

توصيه شيخ كبير به خواندن زيارت عاشورا
شيخ محمد حسن انصارى اخوى زاده و داماد سرآمد فقها، شيخ مرتضى انصارى داراى چند فرزند بود، سومين فرزند ايشان ((شيخ مرتضى )) معروف به شيخ كبير از اهل علم و فضل بود و در نجف به سر مى برد، وى در سال 1289 ه‍ به دنيا آمد، و در سال 1322 ه‍ در دزفول در سن 33 سالگى فوت نمود، اين شيخ جليل القدر حرص و ولع ويژه اى نسبت به خواندن زيارت عاشورا در صبح و شب داشت ، پس از مرگش بعضى از يارانش او را در عالم خواب ديدند، از او پرسيدند: بهترين و نافع ترين اعمال آنجا كدام است ؟ در پاسخ سه بار فرمود: زيارت عاشورا.(11)
حل مشكلات به واسطه زيارت عاشورا
عالم جليل القدر و متقى مرحوم آيت اللّه نجفى قوچانى رحمه الله از طلاب برجسته خراسانى بود و در ضمن ياد داشتهاى خاطراتش در اصفهان كه به مدت چهار سال از سال 1314 ه‍ ق الى 1318 تداوم داشت مى نويسد:
وقتى به شهر اصفهان آمدم ، شبى در خواب چهره مرگ را به صورت يك حيوان در ابعاد يك ((گوسفند)) ديدم عمرش بالغ بر يك سال بوده و به دنبال او سه و يا چهار عدد از بچه هاى كوچكش در هوا در حال سير و حركت بودند، در اثناى حركتشان از روى منزل ما در قوچان گذشتند و يكى از گوسفندان بر روى منزل ما از حركت باز ايستاد.
براى پدرم نوشتم : نامه اى برايم ارسال كند و احوال خود را در آن شرح دهد؛ زيرا نگران او بودم پس از ارسال نامه ، از پدر نامه اى دريافتم در آن گفته بود همسرش فوت نموده .
و نيز مى نويسد: قبل از ده سال مبلغ دوازده تومان براى اداى مخارج زيارت به عتبات مقدس قرض كرده بود(12) ولى به دليل ((ربا)) بدهى او به هشتاد تومان رسيده بود، و همه دارايى پدرم به اين مقدار نمى رسيد، من تصميم گرفتم زيارت عاشورا را به مدت چهل روز بر بام مسجد سلطان صفوى بخوانم و سه حاجت را طلب كردم :
اول : اداى بدهى پدرم
دوم : طلب آمرزش
سوم : افزون شدن علم و اجتهاد
قبل از ظهر شروع به خواندن مى نمودم و قبل از زوال ظهر آن را تمام مى نمودم ، خواندن آن دو ساعت به طول مى انجاميد پس از اتمام چهل روز و تقريباً بعد از يك ماه پدرم به من نوشت : امام موسى بن جعفر عليه السلام قرض مرا ادا كرد، به او نوشتم : خير، امام حسين عليه السلام آن را ادا كرد، و همگى آنها يك نور واحدند.
وقتى سرعت تأ ثير زيارت را در بر آورده شدن حاجتها در مسايل دشوار ديدم و قلباً از تأ ثير گذارى آن در برآورده شدن حاجتها اطمينان يافتم ، عزم خود را جزم كردم تا آن را در روزهاى ماه محرم الحرام و ماه صفر براى حاجت مهمترى به مدت چهل روز بخوانم ، لذا با تلاش و كوشش بسيار و با احتياط كامل بر بام مسجد سلطان مى رفتم ؛ و رو به قبله و زير آسمان بودن را مراعات مى كردم ، بعد از سپرى شدن روزها، و ختم چهل روز، در خواب بشارت دهنده اى را ديدم كه مى گفت : به مراد خود رسيدى . و در صبحگاه در قلبم شور خاصى پديدار گشت ، و اين چند بيت را سرودم :(13)

سند و فضيلت زيارت عاشورا(قسمت ششم)

تأ ثّر از اينكه هر روز زيارت عاشورا را نخواندم
عالم جليل آقاى شيخ عبدالهادى حائرى مازندرانى از والد خود مرحوم حاجى ملاّ ابوالحسن نقل كرده كه من حاجى ميرزا على نقى طباطبايى را بعد از رحلتش به خواب ديدم و به او گفتم : آرزويى دارى ؟ گفت : يكى و آن اين است كه چرا در دنيا هر روز زيارت عاشورا نخواندم . و رسم سيد اين بود كه در دهه محرم زيارت عاشورا مى خواند نه در تمام سال و لذا افسوس مى خورد كه چرا تمام سال نمى خواندم .(6)
مزد دادن امام زمان عليه السلام براى خواندن زيارت عاشورا
حاج سيد احمد (رحمة اللّه عليه ) براى من نوشت كه روز جمعه در مسجد سهله در حجره نشسته بودم . ناگاه سيد موقّر معمّمى بر من داخل شد كه قباى فاخرى و عباى قرمزى پوشيده بود، نظرى كرد به آنچه در زاويه حجره بود كمى از كتب و ظروف و فرشى بود فرمود:
براى حاجت دنيا كفايت مى كند تو را و تو هر روز صبح به نيابت صاحب الزمان عليه السلام زيارت عاشورا مى خوانى و خرجى هر ماهت را از من بگير كه محتاج احدى نباشى و قدرى پول به من داد و گفت :
اين كفايت يك ماه تو را مى نمايد.
و رفت رو به در مسجد و من به زمين چسبيده بودم و زبان من بند آمده بود و هر چه خواستم تكلّم بنمايم نتوانستم و حتى نتوانستم برخيزم تا سيد خارج شد و همين كه بيرون رفت گويا قيودى از آن بر من بود و باز شد و شرح صدرى پيدا كردم پس برخاستم و از مسجد خارج شدم آنچه تفحص كردم اثرى از آن آقا نديدم .(7)
توسعه رزق و روزى با زيارت عاشورا
چون اول باب سه حديث درباره زياد شدن رزق و روزى با زيارت امام حسين عليه السلام است لذا اين حكايت را هم مى نويسم و دليل ديگرش روضه خوانى تاجر نصرانى : عالم جليل و زاهد مسلم آقاى شيخ عبدالجواد حائرى مازندرانى فرمود كه : روزى كسى آمد خدمت خلد مكان شيخ زين العابدين مازندرانى (قدس اللّه سرّه العالى ) و از تنگى معاش خود شكايت كرد؛ شيخ به او فرمود: برو حرم حضرت اباعبداللّه عليه السلام زيارت عاشورا بخوان رزق و روزى به تو خواهد رسيد اگر نرسيد بيا نزد من ، من خواهم داد رفت . بعد از زمانى ملاقات شد گفت : در حرم مشغول خواندن زيارت عاشورا بودم كه كسى آمد وجهى به من داد و در توسعه قرار گرفتم .(8)
برآورده شدن حاجتهاى آيت اللّه سيّد نجفى قوچانى توسط زيارت عاشورا
آيت اللّه سيّد نجفى قوچانى رحمه الله فرمود:
بعد از آنكه دوبار زيارت عاشورا را در اصفهان و هر بار به مدت چهل روز براى بر آورده شدن حاجتها و مطالب شرعى خود خواندم ، بحمداللّه به مراد خويش دست يافتم ، و به اين زيارت اعتقاد پيدا نمودم ، براى همين پس از رسيدن به شهر نجف اشرف در اولين روز جمعه شروع به خواندن زيارت عاشورا نمودم و اين بار غرضم ظهور حكومت امام زمان (عج ) بود البته اگر خداوند آن را از من بپذيرد تا به شهادت و يا سرورى نايل شوم و همه آنها نور على نور است . من از كسانى نيستم كه شيفته سرگرميهاى دنيا و كثافات آن باشم ، من شيفته مولاى خويش صاحب الامر (عجل ) هستم و از قيد و بندهاى جهان آزادم .
اين زيارت را هر جمعه در نجف اشرف و يا در كربلا، حتى در مسير راه مى خواندم ، و در يك سال آن را چهل جمعه مى خواندم .
خداوند را بر سرّ درونم گواه مى گيرم من امام عصر را بسيار دوست مى دارم و از خداوند خواهان توفيق خدمتگزارى ايشان و حصول سرفرازى هستم .(9)
زيارت عاشورا و برطرف شدن دشواريها
يكى از علماى معروف شهر اصفهان در يادداشتهاى خود مى گويد: يكى از شبها در خواب به من الهام شد تا به فرد محترمى از اهالى شهر اصفهان كه نام او را نياورده مبلغ 45000 تومان بدهم ، و در صبح روز دوم در انجام آنچه در خواب به من دستور داده شده بود متحير شدم كه آيا آنچه را كه در خواب درك نموده بودم صحيح بوده يا خير، از مقدار اندوخته خود نيز بى خبر بودم . وقتى آنها را شمردم 45000 تومان بود به دكان آن مرد محترم رفتم (من او را مى شناختم وى صاحب دكان كوچكى بود) آنجا دو نفر را در مقابل دكانش ديدم در اولين فرصتى كه يافتم به صاحب دكان گفتم : با تو كارى دارم ، تقاضا دارم با من به مكانى بيايى و سريع باز گرديم ، او را به مسجد النبى واقع در خيابان ((جى )) بردم . كارگران و بنايان در مسجد مشغول تعمير بودند، در يكى از گوشه هاى مسجد رو به قبله نشستيم ، به او گفتم : به من امر شده غم و غصه و مشكلى را كه هم اكنون در آن به سر مى برى از تو برطرف كنم ، از تو مى خواهم مشكلت را برايم بازگو كنى ، به او بسيار اصرار كردم ، ليكن از گفتن سرباز زد، سرانجام مبلغ را به وى دادم ، ولى مقدار آن را به او نگفتم ، مرد گريان شد و گفت : من مبلغ 45000 تومان مقروضم ، نذر كردم هر روز صبح به مدت چهل روز بعد از نماز صبح زيارت عاشورا بخوانم ، و امروز آخرين آن را خواندم .(10)

سند و فضيلت زيارت عاشورا(قسمت پنجم)

داستانهايى از زيارت عاشورا
سفارش مؤ كّد امام زمان (عج ) به خواندن زيارت عاشورا
سيّد احمد رشتى مى گويد:
تاريخ 1280 هجرى قمرى به عزم زيارت بيت اللّه از رشت به تبريز رفتم و از آنجا مركبى كرايه كرده و روانه شدم ، در منزل اوّل سه نفر ديگر با من رفيق شدند.
در يكى از منازل بين راه خبر دادند كه قدرى زودتر روانه شويم كه منزل آينده خطرناك و مخوف است كوشش كنيد كه از كاروان عقب نمانيد.
از اين جهت دو سه ساعت به صبح مانده راه افتاديم هنوز يك فرسخ نرفته بوديم كه هوا منقلب شد و برف باريدن گرفت به طورى كه رفقا هر كدام سرهاى خود را به پارچه پيچيدند و تند رفتند من هم هر چه كردم كه بتوانم با آنها بروم ممكن نبود سرانجام از آنها عقب ماندم و ناچار از اسب پياده شده و در كنار راه نشسته و متحير بودم مخصوصاً به خاطر ششصد تومان پولى كه براى هزينه سفر همراه داشتم نگرانى بيشترى داشتم .
با خود گفتم : همين جا تا صبح مى مانم و به منزل قبلى بر مى گردم و از آنجا چند نفر مستحفظ به همراه داشته خود را به قافله مى رسانم .
در اين انديشه بودم كه در برابر خود باغى ديدم كه باغبانى با بيلش برف درختان را مى ريخت تا مرا ديد جلو آمد و گفت : كيستى ؟
گفتم : رفقايم رفتند و من مانده ام و راه را نمى دانم .
به زبان فارسى فرمود: نافله (2) بخوان تا راه را پيدا كنى . من مشغول نافله شدم نماز شب تمام شد باز آمد و فرمود: نرفتى ؟
گفتم : واللّه راه را نمى دانم .
فرمود: جامعه بخوان .(3)
من زيارت جامعه را از حفظ نداشتم و اكنون هم از حفظ ندارم از جا بلند شدم و زيارت جامعه را تماماً از حفظ خواندم .
باز آمد و فرمود: نرفتى و هنوز اينجايى ؟
بى اختيار گريه ام گرفت ، گفتم : آرى راه را نمى دانم .
فرمود: عاشورا(4) بخوان .
زيارت عاشورا را نيز از حفظ نداشتم و اكنون هم از حفظ ندارم از جا بلند شدم و مشغول زيارت عاشورا شدم و همه اش را حتى لعن و سلام و دعاى علقمه را از حفظ خواندم .
بار سوم آمد و فرمود: نرفتى و هستى ؟
گفتم : آرى نرفتم هستم تا صبح .
فرمود: من هم اكنون تو را به قافله مى رسانم . سپس رفت و بر الاغى سوار شد و بيل خود را به دوش گرفت و آمد.
فرمود: رديف من بر الاغ سوار شو. من هم پشت سر او سوار شدم و افسار اسبم را كشيدم ، اسب اطاعت نكرد.
فرمود: جلو اسب را به من بده . عنان اسب را به دست راست گرفت و راه افتاد. اسب در نهايت تمكين پيروى كرد.
سپس دست مباركش را بر زانوى من گذاشت و فرمود: شما چرا نافله نمى خوانيد؟
نافله ، نافله ، نافله ، سه بار تكرار كرد.
آنگاه فرمود: شما چرا عاشورا نمى خوانيد؟
عاشورا، عاشورا، عاشورا.
سپس فرمود: شما چرا جامعه نمى خوانيد؟
جامعه ، جامعه ، جامعه .
دقت كردم ديدم در وقت پيمودن راه به نحو دايره راه طى مى كرد يك مرتبه برگشت و فرمود: اينها رفقاى شمايند كه كنار نهر آبى فرود آمده و براى نماز صبح وضو مى گيرند.
پس من از الاغ پياده شدم و خواستم سوار اسبم شوم نتوانستم آن آقا پياده شد و بيل را در برف فرو كرد و به من كمك كرد تا سوار شدم و سر اسب را به طرف رفقايم بر گردانيد من در اين هنگام با خود گفتم اين شخص كى بود كه به زبان فارسى حرف مى زد و حال آنكه زبانى جز تركى و مذهبى جز عيسوى در آن نواحى نبود و چگونه با اين سرعت مرا به قافله رساند؟
برگشتم پشت سر خود را نگاه كردم ديدم كسى نيست .(5)

سند و فضيلت زيارت عاشورا(قسمت چهارم)

عظمت حادثه كربلا
و در تاريخ است كه : ((وقتى حضرت آدم عليه السلام بخاطر ترك اولى از بهشت رانده شد و در زمين قرار گرفت بعد از حدود 200 سال گريه و ناله و اشك و آه ، خداوند متعال خواست به آدم ترحّم كند، تابلويى را در جلو چشمش قرار داد و فرمود: خداوند را با اين اسامى مقدس بخوان . و آن ، اسامى پنج تن آل عبا بود حضرت آدم خداوند را كه به آن اسامى مقدس مى خواند به اسم امام حسين عليه السلام كه رسيد حالش منقلب شد و اشك از ديدگانش جارى شد، به خداوند عرض كرد: خدايا! چه سرّى است اسم پنجمى را كه بر زبان راندم اشكم جارى شد؟
خداوند فرمود: اى آدم ! به آسمان نگاه كن . نگاه كرد ديد آسمان همه اش دود و بخار است . عرضه داشت : پروردگارا! اين چيست من مى بينم ؟
خداوند فرمود: اين عطش و تشنگى حسين است و مصيبت تشنگى از همه مصيبتها بالاتر است . او فرزند آخرين پيامبر يعنى محمّد مصطفى است كه امت جدّش آب را به روى او و اطفالش مى بندند و او را تشنه شهيد مى كنند.
و در تاريخ كربلا هست كه در روز عاشورا زبان مبارك امام حسين عليه السلام مانند چوب خشك شده بود و به لبهاى مباركش كه مى خورد زخم مى كرد. آرى دشمنان امام حسين حتى به طفل شيرخواره هم رحم نكردند، على اصغر مانند ماهى از آب بيرون افتاده لبان كوچكش را از تشنگى باز و بسته مى كرد اما دشمن قسىّ القلب به جاى آب ، تير سه شعبه داد. و پيكر پاك اباعبداللّه الحسين عليه السلام را پس از شهادت در زير پاى سمّ اسبان لگدكوب كردند و خيمه ها را آتش زدند و سرهاى مطهر شهدا را روى نيزه ها زدند و با اسرا آنگونه رفتار كردند.
لعنة اللّه على القوم الظالمين .
بنابراين ، هيچ استبعادى ندارد كه خداوند بخاطر اين مصيبت عظمى كه امام حسين و اهلبيت و فرزندان و ياران و اصحاب آن حضرت ديدند چنين اثرى را در زيارت عاشورا و تربت سيّدالشهدا قرار دهد كه حتى از مرگ قطعى هم شفا دهند و چيزهاى محيّرالعقول را به وجود بياورند.
اللهم ارزقنا زيارة الحسين عليه السلام و اولاده و اصحابه فى الدنيا و شفاعتهم فى الا خرة و اجعلنا من شيعتهم .
اللهم ارنى الطلعة الرشيدة و العزّة الحميدة و اكحل ناظرى بنظرة منى اليه و عجل فرجه و سهل مخرجه .
اللهمّ اجعلنا من اعوانه و انصاره و شيعته و محبيه و الذابين عنه والمسارعين اليه فى قضاء حواجه و الممتثلين لاوامره و المستشهدين بين يديه .
تقديم به ساحت مقدس قطب عالم امكان ، عصاره خلقت ، سلاله احمد، كهف الحصين و غياث المضطر المستكين ، ولى اللّه الاعظم ، خاتم الاوليا، بقية اللّه فى الارضين حضرت حجة بن الحسن العسكرى روحى و ارواح المشفقين لتراب مقدمه الفداء.
در پايان از برادر عزيز و ارجمندم جناب حجة الاسلام و المسلمين آقاى ((سيّد عبداللّه حسينى )) مدير محترم انتشارات مهدى يار كه قبول زحمت كردند و نشر و پخش اين كتاب را به عهده گرفتند صميمانه تقدير و تشّكر مى كنم .
همچنين از همسرم خانم ملاّيى كه از ساليان گذشته در ثبت و ضبط و كارهاى مقدماتى اين كتاب و بقيه آثارى كه اميد است ان شاء اللّه به زيور طبع آراسته گردند مرا يارى كردند تشكّر مى كنم .
والسّلام عليكم و رحمة اللّه و بركاته
حيدر قنبرى
2/10/1379
مطابق با 25 ماه مبارك رمضان

سند و فضيلت زيارت عاشورا(قسمت سوم)

و امّا فضيلت تربت سيّدالشّهداء عليه السلام
در فضيلت تربت سيدالشهداء همين بس كه در روايت آمده كه : ((خاك كربلا از چهار فرسخ تا چهار فرسخ از خاك بهشت است و در روز قيامت ضميمه بهشت خواهد شد)).
شاهد اين روايت هم قضيه اى است كه بين يكى از منجمين غربى و يك عالم شيعى اتفاق افتاده كه منجم مزبور ادعا مى كرده كه هر كس هر چه سؤ ال كند او جواب مى دهد؛ عالم شيعى ، قطعه اى از تربت سيدالشهدا را در داخل دست خود مى گيرد و مى گويد: اين چيست ؟ منجم مزبور پس از لحظاتى تأ مل رنگ چهره اش متغير مى شود و مى گويد: من مى دانم داخل دستت چيست آن قسمتى از خاك بهشت است اما متحيّرم از اينكه چگونه در دست تو قرار گرفته ! و بعد از اينكه مى فهمد تربت فرزند پيامبر اسلام است مسلمان مى شود.
قضيه ديگرى كه من خود از نزديك شاهد آن بودم اين است كه : حدود 20 سال پيش در روستاى ما به نام ((روستاى دستجرد قاقزان )) از توابع استان قزوين كه رودخانه نسبتاً بزرگى از دروازه روستا مى گذرد و در ايام بارندگى از آنجا سيل جارى مى شود، روزى سيل مهيب و زيادى آمد، جورى كه مردم همه به وحشت افتادند و هر لحظه هم مقدار و شدّت سيل بيشتر و وحتشتناك تر كى شد و عنقريب بود كه سيل وارد كوچه ها و خانه ها گردد و تلفات و خسارات سنگينى را به بار آورد. در اين هنگام به ذهن فرد يا افرادى خطور كرد كه اگر مقدارى تربت سيدالشهدا بريزند سيل فروكش مى كند، همين كار را كردند به فاصله خيلى كم سيل مقدارى فروكش كرد و هر لحظه كمتر و كمتر شد تا جايى كه ديگر خطر رفع شد و مردم از اضطراب و وحشت و نگرانى بيرون آمدند.
از اين قبيل قضايا در عظمت تربت سيدالشهدا الى ماشاءاللّه است كه ما بخشى از اين داستانها را در كتاب حاضر آورده ايم .
بنابراين ، كسانى كه تربت به همراه دارند حالا چه براى تبرّك و چه براى نماز - بايد احترام آن را نگه دارند. حتى كسانى كه به زيارت كربلا و عتبات عاليات مشرّف مى شوند (ان شاء اللّه خداوند به همه آرزومندان قسمت كند) بايد احترام آنجا را نگه دارند و بدانند كه در زمين بهشت دارند قدم بر مى دارند.
از مقدس اردبيلى نقل شده كه وقتى به كربلا مشرّف مى شد به دستشوييهاى آنجا نمى رفت بلكه به نوعى از انواع در بيرون چهارفرسخى تخلّى مى كرد.
با اينكه خوردن خاك حرام است اما خوردن مقدار كمى از تربت امام حسين عليه السلام نه تنها حرام نيست بلكه سفارش به خوردنش شده و دواى هر دردى است ، چنانچه امام صادق عليه السلام فرموده :
((ما مريضهايمان را با تربت شفا مى دهيم )).
البته اگر ما از تربت استفاده كرديم و دردمان دوا نشد به تربت بى اعتقاد نشويم ؛ چون امام صادق عليه السلام فرموده :
((وقتى تربت را از كربلا مى برند جن خودشان را به تربت مى مالند و اثر آن را مى برند لذا فرموده وقتى تربت را مى بريد زياد نام خدا را بر آن بخوانيد تا سالم بماند)) و تربت سالم محال است اثر نكند.
سؤ ال :
در اينجا سؤ ال مشتركى مطرح مى شود و آن اينكه : چرا خداوند در زيارت و تربت امام حسين عليه السلام اين همه ثواب و فضيلت قرار داده كه در دنيا اين همه فوايد دارند و دواى هر دردى هستند و در آخرت هم داراى آن همه ثواب مى باشند كه زيارت عاشورا از همه زيارتها بالاتر است و تربت امام حسين هم از همه تربت ها حتى خاك كعبه و حرم پيغمبر بالاتر است ؟!
جواب :
در اينجا يك جواب نقضى مى دهيم و يك جواب حلّى :
اما جواب نقضى : همانطور كه خداوند در بعضى از گياهان ، اثر شفا بخشى قرار داده و در بعضى قرار نداده چه اشكال دارد كه در زيارت و خاك و تربت هم همين كار را كرده باشد، يعنى در تربت و زيارت سيدالشهدا اين اثر را قرار داده باشد اما در غير آنها نه حتى در خاك خانه خودش .
اما جواب حلى : و علت اينكه چرا فقط در زيارت و تربت سيّدالشّهدا چنين اثرى را قرار داده و لا غير بخاطر اين است كه مصيبت امام حسين از همه مصيبتها اعظم بوده حتى على عليه السلام كه اول مظلوم عالم است و حضرت صديقه طاهره كه اول مظلومه عالم است مصيبتشان در مقابل مصيبت امام حسين كوچك است ؛ زيرا وقتى حضرت امام حسن مجتبى مسموم گرديده بود و امام حسين عليه السلام بالاى سر آن حضرت گريان بود امام حسن خطاب به امام حسين عليه السلام فرمود: ((حسين جان ! چرا گريان هستى هيچ مصيبتى به مصيبت تو نمى رسد)) و جمله معروف ((لا يوم كيومك يا اباعبداللّه )) را امام حسن عليه السلام در همين جريان فرمودند.

سند و فضيلت زيارت عاشورا(قسمت دوم)

در زيارت عاشورا نيز همين مسأ له حاكم است و به قول عرفا و حكما، اول بايد تخليه صورت گيرد سپس تحليه انجام شود؛ يعنى براى اينكه انسان ملبّس به لباس مقدس تولاّ و تبرّا شود و شيعه و پيرو بودن خود را به اثبات برساند اول بايد از دشمنان حضرات معصومين تبرّى بجويد و ظرف وجودى اش را پاك سازد تا خودش را آماده كند براى تقديم سلام به حضور مقدس امام حسين و اولاد و اصحاب آن حضرت .
روى اين حساب است كه در زيارت عاشورا دستور داده شده كه اول بايد دشمنان و ظالمان و ستمگران به خاندان عصمت و طهارت را لعن و نفرين كرد بعد خدمت امام حسين عليه السلام سلام داد. اما براى اينكه انسان كاملاً دشمنى خود را نسبت به دشمنان اهل بيت و امام حسين عليه السلام و دوستى خود را نسبت به خاندان پيامبر اكرم مخصوصاً حضرت اباعبداللّه الحسين برساند بايد اول صد مرتبه لعن و نفرين كند بعد صد مرتبه سلام و درود و تحيت . كه منقول است خيلى از بزرگان و مراجع و عرفا، زيارت عاشورا را با صد بار لعن و سلام مى خواندند از جمله نقل شده كه امام خمينى رحمه الله عليه چنين زيارت مى كردند.
همچنين حضرت آية اللّه العظمى بهجت مى گويد: ((شيخ انصارى زيارت عاشورا با صد لعن و سلام مى خواندند)).
بنابراين ، زيارت عاشورا محكى است كه شيعيان و دوستان اهل بيت را به منصّه ظهور و بروز مى رساند و به همين جهت است كه دشمنان خاندان نبوت و رسالت ، مخصوصاً وهّابيها، در كربلا و نجف و عتبات عاليات و مكه و مدينه از به همراه بردن و خواندن مفاتيح مخالفت مى كنند كه عمده مخالفتشان به خاطر زيارت عاشورا است .
چند تذكر در مورد زيارت عاشورا
1 اگر قرائت صد بار لعن و سلام در هنگام زيارت عاشورا باعث عسر و حرج و يا سبب نخواندن زيارت عاشورا شود اگر چنانچه بعد از هر بخش از لعن ها و سلام ها بگويد: ((تسعاً و تسعين مرّه )) ان شاء اللّه ثواب زيارت كامل را خواهد داشت .
2 در مفاتيح الجنان چند جمله در حاشيه زيارت عاشورا آمده يعنى : ((و بالبرائة ممّن قاتلك و نصب لك الحرب و بالبرائة ممن اسّس اساس الظلم و الجور عليكم و ابرء الى اللّه و الى رسوله )) .
چون در خيلى از كتب ادعيه معتبره اين جملات جزء زيارت عاشورا آمده لذا خواندن اين جملات الزامى است .
3 يكى از ويژگى هاى زيارت عاشورا علاوه بر ثواب عظيم اخروى كه ذكر گرديد باعث بر آورده شدن حاجتهاى لاعلاج است ، شاهدش هم داستانهايى است كه در كتاب آمده ؛ بدين سبب سفارش ‍ مى شود هر كس براى هر حاجتى كه متوسل به اين زيارت شريف مى شود 40 روز مرتب آن را قرائت نمايد و افضل اوقات آن نيز بعد از نماز صبح و قبل از طلوع آفتاب است .
4 بعد از خواندن زيارت عاشورا حتماً دو ركعت نماز زيارت امام حسين عليه السلام را بخواند كه همانند نماز صبح مى باشد.
5 بعد از زيارت عاشورا و دو ركعت نماز، دعاى علقمه حضرمى را نيز بخواند كه در مفاتيح الجنان با نام ((دعاى بعد از زيارت عاشورا)) آمده است .
6 اگر كسى بتواند زيارت عاشورا را روزى دو بار بخواند خيلى خوب است ؛ يعنى يكبار اول شب و يا آخر روز و يك بار هم اول صبح و قبل از طلوع آفتاب ؛ زيرا از عارف بزرگ و جمال العارفين حضرت آية اللّه سيد على آقا قاضى تبريزى منقول است كه بعد از ارتحالشان كسى ايشان را در عالم رؤ يا ديد و سؤ ال كرد: چه عملى در آنجا از همه مهمتر است ؟ مى فرمايد: ((زيارت عاشورا. بعد مى گويد: من پشيمانم كه چرا روزى يكبار زيارت عاشورا را قرائت كردم و دوبار نخواندم )).

سند و فضيلت زيارت عاشورا(قسمت اول)

زيارت عاشورا اگرچه به حسب ظاهر از امام باقر و امام صادق عليهماالسلام نقل شده ؛ زيرا صفوان كه از ياران امام باقر و امام صادق عليهماالسلام است مى گويد: ((من در روز عاشورا در خدمت امام باقر عليه السلام بودم كه اين زيارت را قرائت فرمودند)).
همچنين مى گويد: ((امام صادق عليه السلام پس از زيارت اميرالمؤ منين عليه السلام به طرف كربلا اشاره كردند و اين زيارت را قرائت كردند)).
اما در واقع اين زيارت از ناحيه خود خداوند متعال نازل شده و از احاديث قدسى است ؛ چون شيخ عباس قمى در مفاتيح الجنان از امام صادق عليه السلام نقل مى كند كه : ((آن حضرت از پدر بزرگوارش و ايشان از اجداد طاهرينش و آنان از پيامبر اكرم و آن حضرت از جبرئيل و جبرئيل از خداوند متعال نقل مى كنند كه حضرت احديّت به ذات مقدس خود قسم خورده كه هر كس امام حسين عليه السلام را با اين زيارت ، از دور يا نزديك زيارت كند، زيارت او را مى پذيرم و خواهش و حاجت او را برآورده مى كنم و فوز به بهشت و آزادى از جهنم را به او عطا مى كنم و شفاعت او را در حق هر كس كه بخواهد قبول مى نمايم )).
سپس امام صادق عليه السلام به صفوان مى گويد: ((هر گاه حاجتى پيدا كردى اين زيارت را بخوان كه بر آورده خواهد شد)).
همچنين در بحارالانوار از علقمة بن محمد حضرمى از امام باقر عليه السلام حديثى را نقل كرده كه مضمونش چنين است كه حضرت فرمود: ((هر كس امام حسين عليه السلام را با اين زيارت (زيارت عاشورا) زيارت كند خداوند متعال صد هزار هزار درجه به او بدهد و مثل كسى باشد كه با امام حسين عليه السلام شهيد شده باشد و از آن روزى كه امام حسين عليه السلام شهيد شده و هر پيغمبر و رسولى و هر كس كه آن حضرت را زيارت كرده خداوند ثواب همه آنها را در نامه اعمال او بنويسد)).(1)
همانگونه كه در بحث خداشناسى ، اول بايد انسان ظرف وجودى اش را از همه آلودگى ها پاك كند و با گفتن ((لا اله )) نفى الوهيت از همه خدايان دروغين و طواقيت بنمايد آنگاه با گفتن ((الا اللّه )) تسليم در مقابل حضرت احديت شود.

:: مخفي كردن درايو ها از طريق رجيستري ويندوز ::

مقاله از طرف دوست خوبمان امير :
يكي از مهم ترين و جالب ترين مسائلي كه در دنياي كامپيوتر هاي شخصي مطرح است
حفاظت از اطلاعات مي باشد . حتما شما هم اطلاعاتي داريد كه تصور لو رفتن آنها
خواب راحت را از شما خواهد گرفت . اطلاعاتي چون اسناد مهم اداري . تصاوير
خانوادگي و … .
آيا تا به حال براي حفظ آنها تدابير امنيتي خاصي در نظر گرفته ايد ؟ اگر پاسخ
شما منفي است هر چه سريعتر اين كار را انجام دهيد و نوشدارو را به بعد از مرگ
سهراب موكول نكنيد. برنامه هاي زيادي وجود دارد كه شما از طريق آنها مي
توانيد به مخفي كردن و يا قفل گذاري برروي فايل و يا درايو خاصي بپردازيد كه
هر كدام محاسن و معايب خاص خود را دارند. اما آنچه در اين قسمت توضيح داده
خواهد شد رسيدن به همين هدف ( مخفي كردن اطلاعات ) است با اين تفاوت كه در
اينجا از امكانات خود ويندوز استفاده خواهيم كرد.
براي ايجاد هر نوع تغييري در ويندوز مي توانيم به بانك اطلاعاتي وسيع آن كه
همان رجيستري ويندوز ميباشد رجوع كنيم.
مراحل زير را به ترتيب دنبال كنيد :

1- به هر روشي كه برايتان آسان تر است اديتور رجيستري ويندوز را باز كنيد . (
مي توانيد در RUN تايپ كنيد regedit و Enter را بزنيد ).
2- آدرس زير را در ويندوز هاي سري 9x پيدا كنيد :
HKEY_USERS\\.DEFAULT\\
Software\\Microsoft\\Windows\\CurrentVersion\\Policies\\Explorer
و در ويندوز XP آدرس زير را پيدا كنيد :
HKEY_CURRENT_USERS\\.DEFAULT\\
Software\\Microsoft\\Windows\\CurrentVersion\\Policies\\Explorer
3- اگر در پنجره سمت راست NoDrives وجود دارد به مرحله 6 برويد در غير اين
صورت به مرحله بعد برويد.
4- به منوي Edit رفته و از زير منوي New آن DWORD Value را انتخاب كنيد.
5- كليد ( Value ) جديد ايجاد شده را به NoDrives تغيير نام دهيد ( با كليك
راست روي آن مي توانيد اين كار را بكنيد ).
6- برروي NoDrives كليك راست كرده و Modify را انتخاب كنيد.
7- در پنجره باز شده Decimal را انتخاب كرده و در كادر Value Data مقدار 32
را وارد كنيد.
8- روي OK كنيد و پنجره اديتور رجيستري را هم ببنديد.
9- كامپيوتر خود را Restart كنيد . ( به خاطر داشته باشيد كه هميشه براي
اينكه تغييرات ايجاد شده در رجيستري اعمال شود بايد ويندوز را Restart كنيد
).
بعد از بالا آمدن ويندوز درايو F شما مخفي خواهد شد. براي مخفي كردن ديگر
درايو ها بايد مراحل لازم توضيح داده شده در بالا را طي كرده و عدد مربوط به
آن درايو خاص را ( كه چگونگي بدست آوردن اين اعداد را با توجه به مثالي كه در
ادامه خواهم زد مي توانيد متوجه شويد و درك رابطه ساده آن بعهده خودتان خواهد
بود !!! ) در كادر Value Data وارد كنيد.
براي مثال اعداد متناظر با برخي از حروف انگليسي بكار رفته در نام درايو ها
بدين شرح است :
A : 1 , B : 2 , C : 4 , D : 8 , E : 16 , F : 32 , G : 64 , H : 128 , …
براي مخفي كردن دو يا چند درايو بطور همزمان هم مي توانيد اعداد مربوط به
آنها را باهم جمع كنيد و در كادر مربوطه بنويسيد . مثلا براي حذف دو درايو A
و F با هم بايد 33 را بنويسيد ( 33=32+1 )
براي برگرداندن درايو ها مقدار را صفر قرار دهيد .
از طريق فايل هاي اجرائي و يا فايل هايي كه توسط خود اديتور رجيستري ساخته مي
شوند مي توانيد اين مراحل را تقريبا بصورت اتوماتيك انجام دهيد.
موفق باشيد … تا بعد …

:: كنترل كامپيوتر ديگران از طريق Windows Messenger ::

حتما تا به حال راجع به كنترل يك كامپيوتر از راه دور يا همان Remote
Assistance چيزهايي شنيده ايد. من امروز ميخواهم در اين مورد مطالبي را به
شما آموزش دهم اما به روشي متفاوت ! ( البته نه خيلي متفاوت اما ... )
در اين روش شما از طريق برنامه Windows Messenger اين ارتباط و كنترل را
برقرار خواهيد كرد. شما از اين طريق ميتوانيد كنترل سيستم دوست خود را كه در
برنامه Windows Messenger با او در ارتباط هستيد كنترل كنيد ( البته با اجازه
خود او ) و براي مثال به او در برطرف كردن مشكل احتمالي سيستمش كمك كنيد و
مشكل را براي او حل كنيد و يا حتي برعكس عمل كنيد. قابليت Remote Assistance
اين امكان را براي شما فراهم مي آورد كه فرد ديگري را كه اطلاعات بيشتري در
مورد كامپيوتر دارد دعوت كنيد كه به سيستم شما متصل شده و صفحه نمايش سيستم
شما را مشاهده كند و پيشنهاداتي را براي رفع اشكالات موجود در سيستم شما
ارائه دهد يا تصحيحاتي را روي سيستم شما انجام دهد و در صورت تمايل حتي
ميتوانيد كنترل موقت سيستم خود را در اختيار او قرار دهيد تا اشكالات موجود
را برطرف كند.
براي اين منظور ادامه مقاله را دنبال كنيد :

روي آيكن My Computer راست كليك كرده و گزينه Properties را انتخاب كنيد.
وارد شاخه Remote شده و در حالت انتخاب بودن تيك عبارت Allow Remote
Assistance invitations to be send from this computer را بررسي كنيد. اگر در
حالت انتخاب شده نبود آن را فعال كنيد.
اگر ميخواهيد فردي كه از او براي برطرف كردن اشكالات سيستم خود كمك خواسته
ايد قادر باشد كه عمليات مختلف را از راه دور روي سيستم شما انجام دهد روي
دكمه Advanced كليك كرده و تيك كنار عبارت Allow this computer to be
controlled remotely را در حالت انتخاب قرار دهيد و روي دكمه OK كليك كنيد.
مجددا روي دكمه OK در پنجره System Properties كليك كنيد تا اين پنجره بسته
شود.
حالا براي شروع عمليات مراحل زير را دنبال كنيد :
در ابتدا اطمينان حاصل كنيد كه شما و فردي كه قرار است به شما كمك كند ( يا
برعكس ) به اينترنت متصل بوده و از طريق Windows Messenger با يكديگر در تماس
باشيد.
روي آيكن Windows Messenger در سمت راست نوار وظيفه دابل كليك كنيد تا برنامه
Windows Messenger اجرا شود. ( براي اجرا كردن برنامه Windows Messenger
ميتوانيد از طريق مسير Start - All Programs - Windows Messenger نيز اقدام
كنيد )
در ليست Online واقع در پنجره برنامه Windows Messenger روي اسم فردي كه
ميخواهيد به كمك شما بيايد راست كليك كرده و بعد از ليستي كه ظاهر ميشود روي
عبارت Ask for Remote Assistance كليك كنيد.
اگر فرد مورد نظر درخواست شما را بپذيرد پيامي ظاهر ميشود و از شما سوال
ميكند كه آيا اجازه ميدهيد كه دوست شما صفحه مونيتور شما را مشاهده كند يا
خير؟ براي تأييد پيام و اجازه دادن به دوست خود روي Yes كليك كنيد.
در پنجره Remote Assistance پيامي را در قسمت Message Entry تايپ كرده و روي
Send كليك كنيد. اين پيغام براي دوست شما نمايش داده ميشود. اگر كامپيوترتان
مجهز به ميكروفن و بلندگو باشد ميتوانيد روي Start Talking كليك كرده و يك
ارتباط صوتي را با دوست خود ايجاد كنيد.
از اين به بعد دوست شما ميتواند در هنگام ارتباط با شما تمامي عناصري را كه
در صفحه نمايش شما ظاهر ميشود مشاهده نموده و در صورت لزوم راهنماييهاي لازم
را با تايپ پيامهايي به شما ارائه دهد. همچنين دوست شما ميتواند با كليك روي
دكمه Take Control سيستم شما را در اختيار بگيرد. براي اينكه بتوانيد كنترل
كامپيوتر خود را مجددا به دست بگيريد ميتوانيد روي كليد Esc در صفحه كيبورد و
يا فشردن دكمه Stop Control واقع در پنجره Remote Assistance اين كار را
انجام دهيد. براي پايان دادن به ارتباط نيز بايد در پنجره Remote Assistance
روي Disconnect كليك كنيد.
حالا فرض كنيد فردي كه از او كمك ميخواهيد در Windows Messenger به صورت
Online نباشد. در اين حالت ميتوانيد با انجام مراحل زير و با ارسال يك E-Mail
از او درخواست كمك كنيد :
ابتدا از طريق منوي Start وارد برنامه Help and Support شويد.
در پنجره Help and Support روي عبارت Invite a friend to connect to your
computer with remote assistance در زير مجموعه Ask for Assistance كليك
كنيد.
در پنجره اي كه باز ميشود روي عبارت Invite Someone to help you كليك كنيد (
در اين لحظه بايد حتما به اينترنت متصل باشيد ).
در فضاي Or use e-mail area از پنجره Remote Assistance آدرس e-mail شخص مورد
نظر را تايپ نموده و روي عبارت Invite this person كليك كنيد.
در كادر Message واقع در پنجره Remote Assistance - E-Mail an Invitation متن
درخواست كمك خود را تايپ كرده و اگر مايليد كمي درباره مشكل خود بنويسيد. سپس
روي Continue كليك كنيد.
در صفحه بعدي مدت زماني را براي از بين رفتن دعوت تايپ كنيد و سپس يك رمز
عبور نيز مشخص كنيد تا شخص مورد نظر از آن براي ارتباط با شما استفاده كند.
بعد روي Send Invitation كليك كنيد تا درخواست شما به صورت E-Mail براي شخص
مورد نظر ارسال شود. اگر مراحل را صحيح انجام داده باشيد پس از خاتمه كار
پيامي ظاهر شده و شما را از صحت عمليات مطلع ميكند. بعد از پذيرش دعوت توسط
فرد مورد نظر شما ارتباط شما از طريق Remote Assistance با كامپيوتر شخص مورد
نظر برقرار ميشود و ميتوانيد از اطلاعات علمي او بهترين استفاده را ببريد.
توجه داشته باشيد كه در تمام اين مراحل شما ميتوانيد خود فرد ياري رسان
باشيد.
موفق باشيد.

:: عدم نمايش Username كاربر قبلي در صفحه Login ::

اگر سيستم شما از چند كاربر استفاده ميكند حتما متوجه شده ايد كه هر بار و در
هنگام Logon نام يا همان Username آخرين فردي كه وارد سيستم شده است نمايش
داده ميشود.
اگر ميخواهيد كاري كنيد كه اين نام نمايش داده نشود مراحل زير را دنبال كنيد
:
ابتدا از طريق Run وارد Regedit شده و سپس كليد زير را بيابيد :
HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon
سپس در صفحه سمت راست يك كليد از نوع String و با نام
DontDisplayLastUserName ساخته و مقدار 1 را به آن اختصاص دهيد و از رجيستري
خارج شويد.
با اين كار ديگر نام آخرين فرد وارد شده به سيستم در هنگام Logon نمايش داده
نميشود.
موفق باشيد.

:: ساخت يك Cleanup اتوماتيك ::

در اين مقاله ميخواهم به شما آموزش ساخت ابزاري را بدهم كه در بسياري از
موارد ميتواند بسيار مفيد و سودمند باشد. اگر مقالات اين وبلاگ را دنبال كرده
باشيد ، در يكي از آنها كار با ابزار Disk Cleanup را به طور كامل آموزش
دادم. اين بار ميخواهم از اين ابزار مفيد ويندوز در ساخت يك ابزار كوچك ديگر
استفاده كنم. اين ابزار در واقع همان كار ابزار Disk Cleanup را انجام خواهد
داد اما با كمي تفاوت و راحتي بيشتر !
براي كار با ابزار Disk Cleanup كاربر هر بار مجبور است آن را تنظيم و اجرا
كند. اين كار ممكن وقت كاربر را بگيرد و همين امر كوچك ممكن است باعث منصرف
شدن كاربر از استفاده از اين ابزار مفيد گردد ( فقط به علت كمي تنبلي و به
زحمت افتادن ! ).
در اين آموزش با صرف كمي وقت كاري خواهيم كرد كه اين ابزار به صورت خودكار و
از قبل تنظيم شده و بدون دخالت كاربر اجرا شده و كار خود را انجام دهد بدون
اينكه حتي كوچكترين نيازي به كاربر داشته باشد. حتي كاربر در لحظه اجرا نيز
هيچ اتفاقي را در ظاهر مشاهده نميكند و تمام عمليات به صورت مخفي و در پشت
پرده انجام خواهد شد.
ادامه مقاله را دنبال كنيد :

براي ساخت اين ابزار كوچك مراحل زير را دنبال كنيد :
ابتدا برنامه Notepad را باز كرده و عبارات زير را به همين ترتيب در آن
بنويسيد :
X:\windows\system32\cleanmgr.exe /dc /sageset: 1
:X
\ cd
cd X:\windows\prefetch
del *.* /q
توجه داشته باشيد كه در عبارات بالا منظور از X نام درايوي است كه ويندوز شما
در آن نصب شده است. نكته ديگر اين است كه ترتيب راست به چپ بودن عبارات و
همچنين فواصل بيت كاراكترها بايد كاملا رعايت شوند.
سپس اين فايل را تحت عنوان Cleandisk.bat ذخيره كنيد ( شما هر نامي ديگري را
نيز ميتوانيد براي آن انتخاب كنيد فقط بايد آن را با پسوند bat ذخيره كنيد )
.
سپس فايل Cleandisk.bat را اجرا كنيد.
در اينجا شما ميتوانيد ليستي از عناوين فايلهاي زائد را مشاهده كنيد ( قبلا
در مقاله Disk Cleanup توضيح داده شده است ). موارد دلخواه را براي پاكسازي
انتخاب كرده و سپس روي دكمه Ok كليك كنيد. اين كار در واقع تنظيم ابزار ما
است.
حال روي فايل Cleandisk.bat راست كليك كرده و گزينه Edit را انتخاب كنيد.
بعد از بازگشايي مجدد NotePad خط اول را با عبارت زير جايگزين كنيد :
X:\windows\system32\cleanmgr.exe /dc /sagerun: 1
باز هم به توجهات قبلي دقت كنيد ( جاي X بايد نام درايو ويندوز شما نوشته شود
).
فايل را ذخيره كرده و Notepad را ببنديد.
تا اينجا كار ما تمام شده است ( در مورد ساخت ابزار كوچكمان ). از اين جا به
بعد بايد كاري كنيم كه ابزار ما به صورت اتوماتيك وارد عمل شود.
براي اين كار ميتوانيم از ابزار Scheduled Task استفاده كنيم. آموزش كامل اين
ابزار نيز در همين وبلاگ وجود دارد. ضمنا شما ميتوانيد فايل Cleandisk.bat را
در هر جا كه دوست داشتيد ذخيره و منتقل كنيد ( البته قبل از اينكه آن را در
Scheduled Task تنظيم كنيد ).
براي مثال ما برنامه را طوري تنظيم ميكنيم كه مثلا هر هفته يك بار فايل
Cleandisk.bat را اجرا كرده و عمليات پاكسازي را در پشت پرده ويندوز انجام
دهد.
به اين ترتيب ديگر نيازي نيست كه كاربر هر باز برنامه Disk Cleanup را اجرا
كند و آن را تنظيم كند و احيانا به زحمت بيفتد !!!
موفق باشيد.

:: جستجوي كامل و بدون محدوديت در ويندوز XP ::

قابليت Search فايلها در ويندوز XP نسبت به ورژنهاي قبلي ويندوز پيشرفت هاي
قابل ملاحظه اي داشته است. اما يك موردي كه در Search ويندوز XP وجود دارد
اين است كه تمام فايلها را جستجو نميكند. به عبارت بهتر برنامه Search ويندوز
XP فقط فايلهايي را كه از لحاظ كاربردي برايش ثبت شده اند را جستجو ميكند.
اين كار ممكن است كاربر را در يافتن برخي از نتايجي كه در سرچ به دنبال آنها
ميگردد كمي سردرگم كند.
براي اينكه كاري كنيد كه ويندوز XP تمام فايلها را بدون محدوديت ثبت سرچ كند
مراحل زير را دنبال كنيد :
ابتدا از طريق Run وارد Regedit شده و كليد زير را بيابيد :
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\ContentIndex
سپس در صفحه سمت راست كليد FilterFilesWithUnkownExtensions را يافته و رو آن
دوبار كليك كنيد.
بعد مقدار آن را از 0 به 1 تغيير دهيد و از رجيستري خارج شويد.
با اين كار شما ميتوانيد از اين پس يك سرچ كامل و بدون محدوديت را در ويندوز
XP انجام دهيد.
موفق باشيد.

:: تغيير اندازه تصاوير با استفاده از ابزار Paint ::

تا به حال همه ما اسم ابزار Paint را شنيده ايم و شايد حتي با آن كار هم كرده
ايم. اما چه كاري ؟
اغلب كاربران از اين ابزار براي سرگرم كردن فرزندان و يا افراد كم سن خانواده
استفاده ميكنند ( براي كشيدن نقاشيهاي ساده ). اين ابزار بسيار ساده است و
نميتواند نيازهاي يك كاربر گرافيك كار را برآورده كند اما در مواقع ضروري
ميتواند بسيار سودمند باشد و همان كاري را كه براي مثال ابزار Photoshop و
... انجام ميدهد را به ساده ترين شكل و كمترين زمان انجام دهد.
يكي از اين كارها تغيير سايز يا اندازه تصاوير مختلف است. همان طور كه
ميدانيد نرم افزارهاي گرافيكي از طريق تغيير تعداد پيكسلهاي ( واحدهاي كوچك
كه حاوي اطلاعات رنگي تصوير هستند ) موجود در تصاوير گرافيكي باعث تغيير
اندازه و سايز آنها ميشوند. متأسفانه ابزار Paint داراي چنين قابليتي نيست.
اما يك قابليت بسيار ساده ديگر براي اين منظور در اين ابزار وجود دارد كه به
نوبه خودش جالب است ( و كار راه بيانداز ). Paint اين كار را از طريق درصد
دادن به آن انجام ميدهد. براي چگونگي انجام اين كار ادامه مقاله را دنبال
كنيد :

اگر روزي مجبور شديد كه به دليلي مثلا ارسال يك تصوير از طريق E-Mail و يا
حمل يك تصوير با فلاپي و ... اندازه يك تصوير را كوچك كنيد ( براي تغيير حجم
و ... ) ، و در عين حال نرم افزار گرافيكي خاصي در اختيار نداشتيد و وقتتان
نيز بسيار محدود بود ، ميتوانيد به ساده ترين شكل و كمترين زمان اين كار را
از طريق ابزار Paint كه در تمام ويندوزها نيز وجود دارد انجام دهيد.
براي اين منظور ابتدا از طريق مسير زير ابزار Paint را اجرا كنيد :
Start - All Programs - Accessories - Paint
يا در Run تايپ كنيد mspaint و Enter را بزنيد.
پس از اجراي ابزار Paint از طريق منوي File و گزينه Open تصوير مورد نظر را
بارگذاري كنيد ( يا از كليدهاي تركيبي Ctrl+O براي اين منظور استفاده كنيد.
سپس از منوي Image گزينه ...Stretch/Skew را انتخاب كنيد ( يا از كليدهاي
تركيبي Ctrl+W استفاده كنيد ).
در صفحه Stretch and Skew در قسمت Stretch به ترتيب اندازه هاي افقي و عمودي
تصوير خود را به درصد وارد كنيد. قسمت Skew مربوط به خميدگي دادن در جهت هاي
افقي و عمودي به تصوير ميباشد كه در صورت تمايل ميتوانيد بر حسب درجه مقاديري
را نيز به آن اختصاص دهيد ( ما فعلا با اين قسمت كاري نداريم ).
براي مثال اگر در هر دو كادر عدد 50 درصد را تايپ كنيد ، طول و عرض تصوير شما
نصف ميشود و به همين ترتيب ...
پس از تعيين اندازه دلخواه به درصد روي دكمه OK كليك كنيد.
بعد از اينكه تصوير شما به ابعاد دلخواه درآمد ميتوانيد از طريق منوي File و
با انتخاب گزينه گزينه Save آن را ذخيره كنيد ( يا از كليدهاي تركيبي Ctrl+S
استفاده كنيد ). اگر از گزينه Save As استفاده كنيد امكان تغيير فرمت فايل
تصويري خود را نيز خواهيد داشت.
براي انجام كارهاي جزئي هيچ نيازي به يك نرم افزار بزرگ نيست و ميتوان با
كمترين امكانات كه خود ويندوز در اختيارمان گذاشته بهترين نتيجه را گرفت.
موفق باشيد.

بزرگنمايي در ويندوز چگونه قابل انجام است؟

براي مشاهده درشت تر و به اصطلاح زوم در محيط ويندوز به ترتيب مراحل زير را دنبال نماييد: 1- از منوي start گزينه run را انتخاب نماييد 2-عبارت magnify را در كادر ظاهر شده بنويسيد 3-درجه زوم را معلوم كنيد و به كار خود ادامه دهيد كاربرد : اين قسمت را شركت ميكروسافت براي كساني طراحي كرده است كه از توانايي خوب ديدن بهره مند نيستند . http://iritn.com/index.php?action=show&type=news&id=5737

:: بررسي خطاي ناسازگاري درايور در ويندوز XP ::

اين بار به بررسي يكي ديگر از خطاهاي شايع ويندوز ميپردازم. اين خطا معمولا
زماني به وجود مي آيد كه ويندوز به مشكل ناسازگاري درايورهاي سخت افزاري نصب
شده روي آن بر ميخورد.
پيغام اين خطا به اين شكل است :
".The System has recovered from a serious problem. A log of this error has
been created "
هر وقت به چنين پيغامي برخورد كرديد مراحل زير را براي رفع مشكل طي كنيد :
ابتدا روي آيكن My Computer راست كليك كرده و بعد گزينه Properties را انتخاب
كنيد.
در صفحه System Properties وارد شاخه Hardware شده و روي دكمه Device Manager
كليك كنيد.
در صفحه Device Manager روي تك تك سخت افزارهاي موجود دوبار كليك كنيد تا
صفحه Properties آنها باز شود.
سپس در صفحه Properties وارد شاخه Driver شده و موارد Driver Date و Driver
Version را به دقت بررسي كنيد.

در ابتدا توجه داشته باشيد كه درايورهاي سخت افزار شما براي ويندوز XP بايد
ورژن 5.1.2600 به بالا باشد. بنابراين ابتدا عدد جلوي عبارت Driver Version
را كنترل كنيد كه در اين شرط صدق كند.
سپس جلوي عبارت Driver Date را مشاهده كنيد و بررسي كنيد كه سال ساخت آن
درايور از سال 2001 قديمي تر نباشد. زيرا درايورهاي ساخته شده قبل از اين سال
ممكن است با ويندوز XP سازگار نباشند و باعث بروز چنين خطايي شوند.
پس از يافتن درايوري كه احتمالا باعث به وجود آمدن اين خطا شده است ، در همان
شاخه Driver در صفحه Properties روي دكمه Update Driver كليك كنيد.
صفحه Hardware Update Wizard باز ميشود. در آن روي عبارت ( Include from a
list or specific location ( Advanced كليك كنيد و بعد Next را فشار دهيد.
در صفحه بعد ، از زير مجموعه Search for the best driver in these locations
، تيك عبارت Include this location in the search را فعال كرده و در كادر زير
آن نام درايو CD-Rom خود را بنويسيد.
سپس CD ويندوز XP خود را درون درايو قرار داده و روي Next كليك كنيد.
مراحل را به ترتيب دنبال كنيد تا درايور جديد روي سيستم شما نصب شود. پس از
نصب درايور جديد در صورت نياز سيستم خود را يك بار Restart كنيد.
توجه داشته باشيد كه در مورد درايورهاي سخت افزارهايي كه به صورت اتوماتيك
توسط ويندوز نصب نميشوند ، شما بايد از CD مخصوص همان سخت افزار استفاده
كنيد.
موفق باشيد.

اسرار كرنل ويندوز

منبع:مجله شبكه، شماره 49
تسريع بوت: هنگامي كه شما براي اولين بار ويندوز XP را بر روي يك سيستم نصب مي كنيد،‌ يكي از بارزترين بهبودهايي كه مايكروسافت به كرنل سيستم عامل خود داده است توجه شما را جلب خواهد كرد. در طي سير تغيير و تحولات ويندوز و آمدن نسخه هاي جديدتر، همه انتظار داشتند زمان بوت نيز در نسخه هاي جديدتر طولاني تر شود، اما مايكروسافت حقيقتا با روند سريع بوت ويندوز XP، همه را غافلگير كرده است. اما مايكروسافت چه كار جديدي را در ويندوزXP انجام داده است؟ اولين چيزي كه روند بوت را سريعتر مي كند، چيزي است كه براي اولين بار با ويندوزXP،Me و ويندوز 2000 ارائه شد يعني Simple Boot Flag يا.SBF SBF ثباتي در حافظه CMOS در تراشهBIOS است و اولين باري كه ويندوز بوت مي شود مقدار دهي ميگردد. SBF سه دسته اطلاعات مهم را در خود نگهداري مي كند، علاوه بر يك بيتparity در انتها كه ويندوز را قادر مي سازد صحت محتواي اين ثبات را بررسي كند. اولين بيت در اين ثبات، PNPOS نام دارد كه نشان مي دهد آيا سيستم عاملي كه نصب شده است يك سيستم عامل آگاه از ادواتPlug-and-Play هست يا خير. اگر اين بيت بر روي1 تنظيم شده باشد،BIOS در حالت حداقلي، تنها چيزهايي را كه واقعا لازم دارد بارگزاري مي كند و سپس كنترل را به ركورد راه انداز سيستم عامل مي سپارد. ويندوز هميشه اين بيت را بر روي 1 تنظيم مي كند. اين كار به تنهايي زمان بوت را كاهش مي دهد. از آنجا كه BIOS تنها حداقل سخت افزار مورد نياز را راه اندازي مي كند، مي تواند از مواردي چون درگاه هاي ورودي/خروجي ووقفه ها صرف نظر كرده و كنترل و راه اندازي آنها را به ويندوز بسپارد كه بسيار سريعتر اين كار را انجام مي دهد.در حقيقت تنظيم اين ادوات با مقادري نادرست مي تواند به طور جدي ويندوز را در نسبت دهي منابع سيستم به طور پويا، دچار مشكل سازد. پس از بيت PNPOS در ثبات SBF، بيت ديگري به نام BOOTING وجود دارد كه نشان مي دهد آيا آخرين بوت ويندوز موفقيت آميزبوده است يا خير.اگر اين بيت نشان بدهد كه بوت قبلي موفقيت آميز نبوده، BIOS مقدار بيت بعدي را برابر 1 قرار مي دهد. آخرين بيت، DIAG نام دارد و مشخص مي كند كه آيا روال هاي بررسي و تشخيص سخت افزارهاي BIOS بايد اجرا شوند يا خير. اگر اين بيت داراي مقدار صفر باشد، يعني در طول بوت قبلي مشكلي رخ نداده در نتيجه از انجام كنترل هاي قديمي سخت افزاري صرف نظر مي شود كه باعث كاهش زمان بوت مي شود. اما ا گر بوت قبلي موفقيت آميز نبوده باشد، بيتDIAG داراي مقدار1 خواهد بود و روال هاي كنترل و تشخيص سخت افزار انجام مي شود. پيش واكنشي (Pre-fetching): بهبود بعدي و بزرگ هسته ويندوزXP، اضافه شدن قابليت پيش واكنشي به آن است.اين بدين معني است كه راه انداز بوت هسته سيستم عامل، تمامي داده هايي را كه نياز دارد به طور يك جا واكشي مي كند كه باعث كاهش زمان دستيابي ديسك و در نتيجه افزايش سرعت بوت سيستم مي گردد. راه انداز بوت ويندوزXP اساسا به منظور پيش واكشي همزمان درايورها و كدهاي ديگري كه بارگذاري و اجراي آنها در هنگام بوت حياتي و مهم است، تماما از اول بازنويسي شده است. علاوه بر بارگذاري همزمان و موازي درايورها و كدهاي راه انداز، ويندوزXP تا آنجا كه بتواند بارگذاري و راه اندازي درايورها را سريعترانجام مي دهد. در واقع حتي هنگامي كه شما ميز كار ويندوزXP را مي بينيد بسياري از درايورها هنوز نصب نشده اند. در حالي كه نسخه هاي قبلي ويندوز پيش از نمايان ساختن ميز كار، راه اندازي تمام درايورها را كامل مي كردند. به عنوان مثال ويندوز XP درايورهاي شبكه را در اين مرحله بارگذاري مي كند، اما آن ها را تا زماني كه ميز كار بالا آمده و در حال اجرا باشد به طور كامل راه اندازي نمي كند. البته يك استثناي بزرگ براي اين حالت وجود دارد وآن حالتي است كه كامپيوتر شما بخشي از يك Domain شبكه است، كه در آن حالت تمام درايورها بايد تماما پيش از رسيدن به مرحله تاييد ورود كاربرو Login كردن، فعال بارگذاري و راه اندازي شوند. اگر در ويندوزXP شما برخي از منابع شبكه اي مانند درايو شبكه، چاپگرشبكه، سي دي درايو راه دور در شبكه و... به درايوهاي شبكه نگاشت شده اند، دليل اينكه در بسياري از مواقع، درست بعد از بوت، قادر به كار با آنها نمي باشيدهمين امر است. تسريع و بهبود بزرگ ديگري كه در روند بوت و زمان آن انجام شده است، هنگامي ديده مي شود كه ويندوزXP شروع به چيدن پوياي مكان فيزيكي تاييد درايور در ويندوزXP از نصب بدون اجازه درايورهاي نا معتبرو ناشناس جلوگيري مي كند. بهبود در حافظه : بعد از آنكه سيستم بوت شد و بالا آمد، يكي از بهبودهاي اصلي ويندوز يعني روال هاي مديريت حافظه كه تماما از اول بازنويسي شده اند شروع به ايفاي نقش مي كنند. حافظه بسته به اهميت محتواي آن، توسط ويندوزبه دو دسته تقسيم بندي مي شود. گروه اول، حافظه صفحه بندي نشده است. اين حافظه زمان زمان بسيار زيادي را، حتي براي خود روال مديريت حافظه كه بايد هميشه در حافظه فيزيكي قرار داشته باشد مصرف مي كند. گروه دوم، حافظه صفحه بندي شده است كه اكثريت حافظه سيستم شما را تشكيل مي دهد. استفاده از اين نوع حافظه خطرات كمتري را در مواقع بحراني سيستم در بر دارد و لذا ويندوز مي تواند در صورب نياز به حافظه فيزيكي بيشتر، با خيال آسوده آن را توسط مدير حافظه مجازي به روي ديسك منتقل كند. ويندوز، حافظه رابه صفحات4 كيلو بايتي تقسيم بندي مي كند واين صفحات توسط سيستمي ازFlagها مديريت مي شوند كه مدخل هاي جدول صفحات يا Page Table Entries(PTE) نام دارند.هرPTE حاوي اطلاعاتي در باره صفحه اي است كه به آن تخصيص داده شده و نيز شامل اينكه آيا آن صفحه در حال استفاده است يا خير. ويندوزXP تعداد اينPTE هارا به اندازه اي افزايش داده است كه بتواند تا 1.3 گيگا بايت حافظه را پوشش دهد كه بدين معني است كه هسته سيستم عامل مي تواند حافظه را به صورت بهينه تري بدون نياز به پاكسازي PTEها و استفاده مجدد از آن ها مورد استفاده قرار دهد. http://iritn.com/index.php?action=show&type=news&id=6017

آموزش Partition Magic

منبع: وبلاگ LostLord.com
روش کار با برنامه Partition Magic برنامه Partition Magic يكی از بهترين برنامه های پارتيشن بندی است که بنا به ادعای سازندگانش برنامه استاندارد پارتيشن بندی محسوب ميشه. يه راست ميرم سر اصل موضوع: اصلا پارتيشن مجيک به چه درد ميخوره؟ 1- جايگزينی بسيار عالی برای برنامه Fdisk ماکروسافت که تحت داس اجرا ميشه. 2- قابليت تغير اندازه پارتيشن ها بدون از دست دادن اطلاعات داخل اونها. 3- چسباندن چندين پارتيشن به يکديگر و يا تبديل يک پارتيشن به چند پارتيشن. 4- فرمت کردن و پارتيشن بندی در کمتر از 1 سوت و نيم (تقريبا نصف سه سوت) 5- خيلی کارهای ديگه... 6- و غيره... 7- ... چه کسايی ميتونن با Partition Magic کار کنن؟ اولا اين رو بدونيد که درسته که اين برنامه يک برنامه کاملا حرفه ای است، ولی اينقدر کارکردن باهاش راحته که همه ميتونن ازش استفاده کنند. افراد با آی کيو حدود گل کلم به بالا ميتونن از اين برنامه استفاده کنن. ولی اين رو هم بدونيد که اين برنامه ميتونه اينقدر خطرناک باشه که کل اطلاعات هارد ديسک شما رو از بين ببره. پس با دقت باهاش کار کنيد و کاری رو که مطمئن نيستيد چيه انجام ندين. اصلا پارتيشن چی هست؟ ای بابا، نشد ديگه! پارتيشن در لغت به معنی تقسيم کردن و مجزا کردنه. درست مثل پارتيشن توی ساختمونها و اداره ها که يه قسمت رو از قسمت ديگه جدا ميکنه، توی هارد ديسک کامپيوتر هم ميشه قسمتهای مجزايی ساخت که اطلاعات داخل اونها از يکديگه جدا باشن. حتی ميشه نوع ذخيره فايلها در هر پارتيشن مجزا باشه.(اينو بعدا توضيح ميدم) از مزايای چندين پارتيشن داشتن اينه که اگه اطلاعات يک پارتيشن در اثر ويروس و يا به علت سهل انگار از بين بره، اطلاعات بقيه پارتيشنها باقی ميمونه. ديگه اينکه ميشه چندين سيستم عامل روی يک کامپيوتر داشت. مثلا خيليها ويندوز XP و ويندوز 98 يا ME رو باهم دارند. File Systemهای مختلف: فرض کنيد که توی خونه يک کمد دارين که سه تا کشو داره. هر کشو هم مال يک نفره. هر کسی يکجوری وسايلش رو داخل کشو قرار ميده. يکی وسايل رو مرتب کنار هم ميچينه. يکی وسايلش رو مرتب پشت سر هم داخل کشو چيده و هر چيزی معلومه کجا قرار داره. يکی هم وسايلش رو درهم ريخته داخل کشو. يکی هم کشوهاش خالی و مرتبه و تمام وسايلش رو ريخته وسط اطاق! طريقه چيدن وسايل داخل کشو رو ميشه به سيستم مديريت فايل در هارد ديسک تشبيه کرد. شما اطلاعاتتون رو بر روی هارد داخل فايلها و شاخه های مختلف ذخيره ميکنيد. اين فايلها در جاهای مختلف هارد ذخيره ميشن و شما ممکنه چندتايی از فايلها رو پاک کنيد و مجدد فايل جديد جای اونها بريزيد. اين وظيفه File System هست که به ويندوز بگه کجای هارد خالی هست و اطلاعات رو کجا ذخيره کنه و فايلی که ميخواهيد پاک کنيد از کجای هارد ديسک پيدا کنه. File System های مختلفی وجود داره که مهمترينهاش رو توضيح ميدم. 1- FAT يا File Allocation Table سيستمی بود که از زمان داس مورد استفاده بود و به FAT 16 مشهور بود. اين سيستم که هنوز هم ويندوزهای مختلف ميشناسنش و اطلاعات داخلش رو نشون ميدن، در زمان خودش خيلی خوب بود. ولی بعدها که هارد ديسکهای ظرفيت بالا به بازار اومد. ديگه نميتونست مديريت مناسبی برای حجمهای بالا ارايه کنه. از محدوديتی كه FAT 16 داشت اين بود كه نميشد پارتيشنهايی بزرگتر از 2 گيگابايت داشت. به همين خاطر از ويندوز 98 به بعد، يك سيستم ديگه اومد به نام FAT 32. 2- FAT 32، كه نسخه تكميل شده FAT16 است، با ويندوز 98 به بازار اومد و خيلی از اشكالات FAT16 رو از بين برد. FAT 32 ميتونه پارتيشنهايی به بزرگی 2 ترابايت ( 2000 گيگابايت) داشته باشه ولی هنوز محدوديت حجم فايل وجود داره. يعنی حداكثر اندازه يك فايل ميتونه 4 گيگابايت باشه. اين فايل سيستم رو هنوز تمامی سيستم عاملهای ماكروسافت (البته از ويندوز 98 به بالا) ميشناسن. 3- NTFS يا New Technology File System كه با ويندوز NT به بازار اومد و ميتونست اشكالات FAT يا FAT32 را برای هاردهای بزرگ پوشش بده و به عنوان يك فايل سيستم برای هاردهای ظرفيت بالا و هاردهای سرورها شد. از خصوصيات اين فايل سيستم ميشه به عدم محدوديت اندازه فايل و پارتيشن و جلوگيری از نوشتن اطلاعات بر روی نقاط معيوب هاردديسك (Bad Sector)، قابليت رمزگذاری بر روی اطلاعات و محدود كردن دسترسی بر اساس كاربر اشاره كرد. پارتيشنهايی كه از اين فايل سيستم استفاده ميكنن رو فقط ميشه توی ويندوزهای NT، 2000، XP و NET. استفاده كرد. يعنی در ويندوز 98 يا ME نميتونيد اطلاعات داخل اونها رو بخونيد يا بنويسيد. (البته برنامه های كمكی برای اين كار وجود داره) 4- Linux Ex2/ Ex3 دو فايل سيستم معروف لينوكس هستند كه به صورت پيش فرض در نسخه‌های مختلف لينوكس استفاده ميشه. اگر تا بحال فقط از ويندوز استفاده كردين احتمالا اين فايل سيستم رو تا به حال نديدين. خصوصيت بارز اون امكان داشتن پارتيشن تا اندازه 4 ترا بايت (4000 گيگابايت) و قابليت بازيابی بسيار بالای اطلاعات است. هيچكدام از سيستمهای عامل ماكروسافت تا به حال امكان استفاده از پارتيشنهای لينوكس رو در اختيار نگذاشتن، يعنی اطلاعات داخل اونها رو نميشه (البته نرم افزارهای خاصی برای اين كار هست) خواند و نوشت. 5- انواع ديگر: فايل سيستمها به همين تعداد محدود نميشن. تقريبا هر سيستم عاملی برای خودش يك فايل سيستم مجزا داره، مثلا Novel يا Os/2 هر كدوم فايل سيستم خودشون رو دارن ولی كسی كه با ويندوز كار ميكنه، كمتر با اونها سر و كار داره. انواع پارتيشن‌ها: به طور كلی در يك تقسيم بندی ديگه ميشه پارتيشنها رو به 3 دسته تقسيم كرد: 1- Primary كه معمولا پارتيشن اصلی و اوليه محسوب ميشه برای اينكه سيستم‌عاملهای ماكروسافت (منظورم انواع Dos و Windows است) بتونن اجرا (Boot) بشن لازمه كه حداقل يك پارتيشن از اين نوع وجود داشته باشه و اسم اون هم C باشه. ممكنه شما هم ويندوز را توی پارتيشن ديگری نصب كرده باشين، ولی حتما بايد يك پارتيشن Primary داشته باشين كه اسمش هم C باشه. ويندوز توی اين پارتيشن يك سری فايل سيستمی ميريزه كه اگه نباشه ويندوز اجرا نميشه. (مثلا توی ويندوز XP فايلهای Boot.ini, NTDETECT.COM از فايلهای سيستمی هستند كه توی پارتيشن C ريخته ميشن) 2- Extended در اصل اين نوع پارتيشن خودش يك جور پارتيشن Primary محسوب ميشه كه به عنوان يك ظرف برای پارتيشن‌های Logical به كار ميرن. اگه هارد ديسك شما بيشتر از يك پارتيشن داشته باشه، حتما يكی از اين پارتيشنها داره. (توی برنامه پارتيشن مجيك با رنگ آبی آسمانی نشون داده شده.) 3- Logical وقتی بخواهيم بيش از يك پارتيشن داشته باشيم، بايد بعد از پارتيشن اصلی (Primary) يك پارتيشن Extended داشته باشيم و داخل اون رو ميتونيم به هر تعداد پارتيشن كه بخواهيم تقسيم كنيم. معمولا پارتيشنهای D , E و .. كه همه دارند از اين نوعه. البته نوع File System اين پارتيشنها ميتونه متفاوت باشه و مثلا يك پارتيشن Logical از نوع Fat32 و يكی از نوع NTFS داشت. (همونطور كه در شكل نقشه ديسك پايين می‌بينيد.) آتيش کردن برنامه. اولش که برنامه رو نصب کنيد. (اين يکی رو ديگه شرمنده نميشه لينک داد دانلود کنيد، چون هم پوليه هم حجم دانلودش حداقل 30 مگ ميشه. از روی يک سی دی پيداش کنيد و نصبش کنيد. وقتی آتيش کنيدش يه صفحه جمع و جور باز ميشه که سه قسمت مهم داره. 1- نقشه ديسک 2- صفحه کنترل 3- دکمه های اجرايی نمای كلی نرم افزار و قسمتهای مختلف آن 1- نقشه ديسک، يک نمای کلی از هارد ديسک شما نشون ميده، با يک نگاه ميتونيد بگين که هر پاريتيشن چقدر جا گرفته و از چه سيستمی (File System) استفاده ميکنه. به عنوان مثال يک نگاه به نقشه هارد ديسک من بندازين. همونطور که ديده ميشه، من چهارتا پارتيشن دارم. اولی که C هست و اسمش رو هم OS گذاشتم، چون صفحه کوچيک بوده حجمش رو نشون نداده، نقشه ديسك نشانگر نوع پارتيشنها و حجم اونهاست. اطلاعات هر پارتيشن با نگاه داشتن ماوس بر روی آن ديده ميشه کافيه ماوس رو روی هر کدوم از پارتيشن های نشون داده شده ببرين تا تمامی اطلاعاتش رو نشونتون بده. رنگها توی اين برنامه خيلی مهم هستند، اگه به راهنمای رنگهای پايين صفحه يه نگاه بکنيد، خيلی ساده ميتونيد نوع پارتيشنها رو تشخيص بدين. همونطور که توی شکل بالا هم ديده ميشه، پارتيشن اول من که اسمش رو گذاشتم OS، از نوع FAT32 هست. پارتيشن بعدی که D هست و اسمش DOCS هست هم از نوع FAT32 است ولی پارتيشن بعدی که E است از نوع NTFS است. اگه دقت کنيد پارتيشن دوم و سوم در يک مستطيل آبی رنگ احاطه شدن، اين يعنی که اونها از نوع Extended هستند. و بالاخره پارتيشن آخری هم مال لينوکسه و از سيستم Ext3 استفاده ميکنه. اون قسمتهايی توی هر پارتيشن که با رنگ کرم رنگ پر شده، نشون دهنده درصد پر شدن اون پارتيشنه، يعنی اطلاعات داخل اون پارتيشن اينقدر جا گرفته. حالا كه به اندازه كافی از در و ديوار حرف زديم بهتره بريم سراغ كار اصلی، يعنی داغون كردن هارد تغيير اندازه دادن يك پارتيشن: راحت ترين كاری كه پارتيشن مجيك انجام ميده تغير اندازه دادن يك پارتشن است. (البته تغيير اندازه پارتيشن Primary و اون پارتيشنی كه روش ويندوز نصب كردين يك كم سخت تره.) برای اين كار كافيه روی پارتيشنی كه ميخواهين تغير اندازه بدهيدش، راست كليك كنيد و از منوی باز شده گزينه Resize / Move رو انتخاب كنيد. از كادری كه باز ميشه ميتونيد اندازه جديد پارتيشن رو انتخاب كنيد. توی اين كادر چند قسمت مهم وجود داره: 1- Free Space Before كه ميزان فضای خالی قبل از پارتيشن رو نشون ميده. اگه بخواهيد پارتينش رو جابجا كنيد، اين مقدار تغير ميكنه در غير اين صورت مقدار صفر بايد باقی بمونه. 2- New Size اندازه جديدی است كه ميخواهيد پارتيشن پيدا كند. اين مقدار رو نميتونيد از مقدار فضای اشغال شده هارد كوچكتر در نظر بگيريد. (قسمت مشخص شده با سبز تيره) 3- Free Space After ميزان فضايی كه ميخواهيد بعد از اين پارتيشن خالی بماند 4- Cluster Size رو تغيير ندهيد. تشكيل يك پارتيشن جديد: اين برنامه خيلی راحت‌تر و سريعتر از برنامه‌ای مثل Fdisk پارتيشنهای جديد تشكيل ميده، برای همين خيلی از كسانی كه ميخواهند سريعتر پارتيشن بندی كنند، همه عمليات تشكيل پارتيشنهای جديد رو با اين برنامه انجام ميدهند. برای اين كار كافيه يك جای خالی هارد ديسك كه در نقشه ديسك با رنگ خاكستری تيره نشون داده ميشه، راست كليك كرده و گزينه Create رو انتخاب كنيد. توی كادر جديدی كه باز ميشه، ميتونيد مشخصات پارتيشن جديد رو انتخاب كنيد. تنظيماتش به قرار زير است: 1- Create as كه مشخص ميكنه چه نوع پارتيشنی ميخواهيد بسازيد. (Primary يا Logical يا Extended) 2- Partition Type كه نوع File System رو انتخاب ميكنه 3- Label كه اگه دوست داشته باشيد ميتونيد يك اسم برای پارتيشن انتخاب كنيد. (اين مورد اختياری است) 4- Size كه اندازه پارتيشن جديد رو انتخاب ميكنيد. (ميشه در قسمت Percent هم درصد اشغال فضای هارد رو توسط اين پارتيشن جديد كه قراره ساخته بشه مشخص كرد). موارد ديگری هم هست ولی چون زياد استفاده نميشه توضيح نميدم. پارتيشن بندی يك هارد كاملا خالی از اول: ميخواهيم يك هارد 40 گيگابايتی خالی رو پارتيشن بندی كنيم. 1- ابتدا با راست كليك كردن بر روی نوار خاكستری و انتخاب گزينه Create و انتخاب كردن گزينه‌ها همانند زير پارتيشن Primary ميسازيم كه حجمش 25 درصد حجم كل هارد باشد. تنظيمات: Create as: Primary، Partition Type: Fat32، Label:Win، Percent of allocated Space:25%) دقت كنيد كه در هنگام ساختن پارتيشن، كافی است يكی از گزينه‌های حجم درخواستی يا درصد را پر كنيم. در مثال بالا ما با انتخاب 25 درصد، در اصل يك چهارم حجم هارد را به پارتيشن اوليه اختصاص داديم. 2- در مرحله دوم بايد يك پارتيشن از نوع Extended بسازيم كه كل فضای باقيمانده هارد رو اشغال كنه. چون همونطور كه قبلا گفتيم، پارتيشنهای Extended در اصل برای نگهداری پارتيشنهای Logical ساخته ميشن. پس مجدد در فضای خالی نوار خاكستری (كه الان يك چهارم سمت چپش رو فضای پارتيشن C اشغال كرده) راست كليك كنيد و Crearte رو انتخاب كنيد. فقط كافيه Partition Type رو روی Extended بگذاريد و اندازه اون رو 100 درصد انتخاب كنيد. (چون ميخواهيم كل فضای باقی مونده رو به پارتيشن Extended اختصاص بده.) 3- داخل پارتيشن Extended كه الان ساخته شده (كادر آبی آسمانی) راست كليك كرده و Create رو انتخاب ميكنيم. با انتخاب Logical برای Create as و Fat32 برای Partition Type و تايپ كردن 10000 در كادر Size يك پارتيشن 10 گيگابايتی از نوع Fat32 تشكيل ميدهيم. 4- مرحله بالا رو مجددا انجام ميدهيم. 5- مرحله فوق رو مجدد تكرار ميكنيم. با اين تفاوت كه در جای Size عددی تايپ نكرده و در قسمت Percent مقدار 100 رو تايپ ميكنيم. بدين صورت يك پارتيشن با ميزان فضای باقی مانده از 2 پارتيشن قبلی تشكيل ميشود. 6- بعد از انجام شدن همه اين عمليات، كافی است برای اجرا شدن اين تغييرات بر روی دكمه Apply در قسمت سمت چپ و پايين صفحه قرار دارد كليك كنيد. بعد از تاييد اينكه آيا ميخواهيد عمليات انجام شود، كليه اين كارها با سرعت انجام ميشود. (گاهی اوقات يك پارتيشن در حال استفاده است و برنامه از شما ميپرسد كه كامپيوتر را ريست كند و عمليات را انجام دهد، كه در اينجور مواقع اگر مطمئن هستيد كه پارتيشن بندی به درستی انجام شده است، قبول كنيد تا بقيه كارها بطور خودكار انجام شود.) توجه: در هر مرحله از كار كه به نظرتان اندازه پارتيشن يا تنظيمات مناسب نيامد، با كليك كردن بر روی دكمه Undo از عمل قبلی صرف نظر كرده و عمل جديدی انجام دهيد. دقت كنيد كه اگر بطور مثال يك پارتيشن جديد ساخته و حجم آن را 10 گيگابايت در نظر گرفته باشيد و بعد نظرتان تغير كند و بخواهيد سايز آن را به 12 گيگابايت تغير دهيد، نبايد آن پارتيشن را Resize كنيد، زيرا در اين صورت پارتيشن مجيك يكبار پارتيشنی 10 گيگی ساخته و سپس آن را به اندازه 12 گيگابايت تغيير اندازه ميدهد.

:: آموزش مديريت كامل منوي Boot در ويندوز XP ::

در حال حاضر بسياري از كاربران كامپيوتر از دو ويندوز بر روي سيستم خود
استفاده ميكنند. براي مثال دو ويندوز 98 ( به عنوان سيستم عامل Base ) و
ويندوز XP به عنوان سيستم عامل دوم. همان طور كه ميدانيد بعد از نصب ويندوز
XP روي ويندوز 98 ( به عنوان سيستم عامل دوم ) ، ويندوز XP يك صفحه انتخاب
نوع سيستم عامل ورودي در ابتداي راه اندازي سيستم به وجود مي آورد كه كاربر
ميتواند توسط آن سيستم عامل دلخواهش را انتخاب كند.
اين منوي انتخاب Boot شرايطي دارد كه كاربر بايد به آنها توجه كند. براي مثال
در حالت پيش فرض ويندوز XP به عنوان سيستم عامل اول ( انتخاب اول ) در منوي
بوت ظاهر ميشود و شما براي تغيير انتخاب 30 ثانيه بيشتر فرصت نداريد. در اين
آموزش ميخواهم نحوه مديريت دلخواه منوي Boot را به شما آموزش دهم. و اما
آموزش :
براي مديريت منوي بوت ويندوز ابتدا وارد ويندوز XP شويد.
سپس روي آيكن My Computer در Desktop راست كليك كرده و گزينه Properties را
انتخاب كنيد.
در صفحه System Properties وارد قسمت Advanced شويد.
در اين قسمت روي دكمه Settings مربوط به زير مجموعه Startup and Recovery
كليك كنيد.
صفحه Startup and Recovery مربوط به تنظيمات بوت است كه تك تك موارد اين صفحه
را برايتان شرح ميدهم :
قسمت System startup :
در ليست كشويي موجود در زير Default operating system شما ميتوانيد سيستم
عامل انتخابي پيش فرض را تغيير دهيد.
قسمت Time to display list of operating system مربوط به تغيير مدت زمان
نمايش صفحه انتخاب بوت است( در واقع تغيير مدت زمان فرصت شما براي انتخاب
ويندوز ). شما ميتوانيد با تغيير زمان موجود در Box جلوي اين عبارت كه بر حسب
ثانيه است اين زمان را تغيير دهيد. توجه داشته باشيد كه اگر تيك كنار عبارت
اين گزينه را برداريد ديگر منوي انتخاب بوت نمايش داده نخواهد شد و سيستم به
صورت اتوماتيك وارد سيستم عامل پيش فرض انتخابي ميشود.
قسمت Time to display recovery options when needed مربوط به تغيير مدت زمان
نمايش صفحه Recovery است كه كاربر در مواقع ضروري به آن نياز پيدا ميكند. در
اين مورد نيز ميتوان درست مانند قسمت قبل عمل كرد. در اين مورد نيز بايد توجه
بالا را رعايت كنيد. ضمنا شما ميتوانيد با فشردن كليد F6 در صفحه كيبورد به
صفحه Recovery دسترسي پيدا كنيد ( اين دكمه ممكن است در بعضي از سيستم ها
متفاوت باشد ).
اگر شما كاربر حرفه اي هستيد ميتوانيد تمام اين كارها را ( البته با جزئيات
بيشتر ) با فشردن دكمه Edit در اين قسمت انجام دهيد. با فشردن اين دكمه فايل
Boot.Ini توسط برنامه Notepad باز ميشود و شما ميتوانيد آن را به صورت دستي (
Manual ) ويرايش كنيد.
قسمت System failure :
اين قسمت همان طور كه از نامش پيداست مربوط به شكستهاي سيستمي با همان مشكلات
Crash در ويندوز است. شما ميتوانيد اين قسمت را به شرح زير مديريت كنيد :
Write an event to the system log : با فعال بودن اين قسمت تمامي اتفاقات و
رويدادهاي سيستمي كه شامل Crash ها و ... ميشود ، در يك فايل سيستمي ذخيره
ميشود تا در مواقع نياز به كاربر در ريشه يابي مشكل كمك كند.
Send an administrative alert : با فعال بودن اين گزينه در مواقع بروز مشكل
يك پيغام هشدار اجرايي براي كاربر ارسال ميشود تا او را مطلع كند ( در واقع
اين پيغام را در قسمت انبار پيغامهاي خطا ذخيره ميكند ).
Automatically restart : با فعال بودن اين گزينه بعد از بروز هر مشكل سيستمي
جدي و نمايش پيغام خطا سيستم به صورت اتوماتيك Restart ميشود تا از بروز
آسيبهاي جدي تر به سيستم جلوگيري شود.
قسمت Write debugging information :
اين قسمت مربوط به تنظيمات فايلهاي كمكي و به صورت ذخيره موقت ميباشد. از
طريق ليست كشويي زير آن شما ميتوانيد نحوه ذخيره فايلهاي كمكي ذخيره موقت را
معين كنيد. به ترتيب زير :
None : هيچ اطلاعاتي در فايل ذخيره نخواهد شد.
Small memory dump : ذخيره اطلاعات موقت به صورت بسيار جزئي و مختصر در يك
فايل Dump .
Kernel memory dump : ذخيره اطلاعات موقت در حافظه موقت Kernel . در واقع
نظارت جزئي تر روي قسمت Kernel يا هسته سيستم عامل و ثبت اطلاعات ضروري در
هنگام بروز مشكل آن.
Complete memory dump : ذخيره اطلاعات ضروري به صورت كامل در يك فايل ذخيره
موقت يا به عبارت بهنر ذخيره تمام جزئيات مشكل ( چه Kernel و ... ) در يك
فايل Dump . اگر اين گزينه را انتخاب كنيد عبارت Overwrite any existing file
در زير آن فعال ميشود كه فعال بودن آن به معني اين است كه فايلهاي Dump موجود
بازنويسي خواهند شد.
قسمت Small dump directory نيز محل ذخيره فايلهاي ذخيره موقت را نمايش ميدهد
( البته در حالت انتخاب گزينه Small memory dump . اگر شما حالت Kernel را
انتخاب كنيد فقط مسير يك فايل نمايش داده خواهد شد ( شما ميتوانيد نام و مسير
اين فايلها را به دلخواه تغيير دهيد ).
پيشنهاد من به شما ( اگر كاربر حرفه اي نيستيد ، همان انتخاب Small memory
dump است.
به ابن ترتيب شما ميتوانيد كليه موارد مربوط به تنظيمات Boot و ... را مديريت
كنيد.
اميدوارم از اين آموزش استفاده كامل را ببريد.
موفق باشيد.

آموزش رجيستري

منبع : http://www.persianlearn.com
مقدمه : مي توان گفت كه انگيزه ي ساختن برنامه ي رجيستري از آنجايي شروع شد كه كاربران Ms- Dos از اين كه عملا هيچگونه اختياري در تنظيم منو ، پنجره ها و ... نداشتند ،خسته شدند. البته Ms- Dos از رجيستري مستثني نبود و سه فايل Config.sys , MsDos.sys, Autoexec.Bat وجود داشتند كه سيستم عامل Dos و جمعا برنامه هاي كاربردي تنظيماتي مانند اختصاص دادن Buffer و يا تعريف Cdrom و غيره را در اين فايل ها ثبت مي كردند در واقع اين سه فايل نقش رجيستري را ايفا مي كردند . بعد از Dos سيستم عامل Win3X به بازار آمد. در اين سيستم عامل فايلهايي با پسوند ini كه مهمترين آنها Win.ini , System.ini, Control.ini بودند ، وظيفه رجيستري را بر عهده داشتند . در نهايت نسل سوم رجيستري با روي كار آمدن ويندوز 9X وراد بازار شد در اين سيستم ها علاوه بر داشتن سه فايل Win3X دو فايل ديگر با نامهاي System .dat, User.dat اضافه شد . تعريف رجيستري : برنامه ي رجيستري برنامه اي مي باشد كه ويندوز آن را در اختيار كاربر قرار داده است تا بتواند در دستورات و مقدارهاي registery تغييراتي را به دلخواه ايجاد كند . لازم به ذكر است كه اگر اطلاعات كافي در مورد قسمتي از رجيستري نداريد هيچگاه آن را تغيير ندهيد زيرا هر تغييري در رجيستري سريعا اعمال خواهد شد و برنامه ي regedit.exe هيچگونه تاييدي از كاربر نخواهد گرفت . Regedit.exe را چه چگونه اجرا كنيم ؟ براي اجرا كردن Regedit.exe وارد منوي Run از دكمه Start شده ، تايپ كنيد Regedit .exe ،با فشردن دكمه ي OK برنامه اجرا خواهد شد . رجيستري شامل دو پنجره است كه در پنجره ي سمت چپ ريشه و در پنجره ي سمت راست مقدارها مشخص مي شود . در پنجره ي سمت چپ يك ريشه به نام My Computer و 5 شاخه با عنوان هاي زير وجود دارد : 1 - HKEY_CLASSES_ROOT : شامل تناظر پسوند فايل ها و ساير تنظيمات ويندوز است . 2 -HKEY_CURRENT_USER : شامل تنظيماتي كه مختص كاربر فعلي است . 3 - HKEY_LOCAL_MACHINE : شامل تنظيماتي كه به طور سراسري اعمال مي شود و به كاربر وابسته نيست . 4 -HKEY_USERS : شامل تنظيماتي كه مختص هر يك از كاربران متعدد كامپيوتر ، از جمله كاربر فعلي است . 5 - HKEY_CURRENT_CONFIG : شا مل تنظيماتي كه مختص پيكربندي سخت افزار موجود مي باشد . اگر مفاهيم اوليه ي رجيستري را به خوبي ياد بگيريد ديگر هيچگاه واهمه اي در اعمال تغييرات در آن نخواهيد داشت . جلسه ي بعد نحوه ي ساختن يه دستور و انتخاب نوع آن را آموزش خواهم داد . با ما همراه باشيد . اگه نظر يا سوالي داشتيد مي توانيد به luckymehr@yahoo.com ميل بزنيد در كوتاهترين زمان پاسخ داده خواهد شد . نحوه ي ساختن يك كليد در زير كليد هاي ديگر: براي ساختن يك زير كليد مي توان برروي پوشه ي مورد نظر كليك راست كرد ، وارد منوي New شد و بعد منوي Key را انتخاب كرد ، سپس نام مورد نظر را به جاي New Value # 1 تايپ كرده و بازدن دكمه ي Enter آن را تاييد كنيد . × مشاهده ي تغييرات ايجاد شده در رجيستري × اگر بخواهيد در ويندوز 98,Me تاثير تغييرات در رجيستري را سريعا مشاهده كنيد ، سه كليد Ctrl+Alt+Del را همزمان فشار دهيد و مدخل Explorer را انتخاب كنيد و بعد دكمه ي End Task را بزنيد با زدن اين دكمه پنجره ي Shutdown ظاهر مي شود ، در پنجره ي Shutdown دكمه ي Cancel را بزنيد ، بعد از مدتي پنجره اي با عنوان A Program not responding ظاهر خواهد شد كه شامل دو دكمه ي Cancel, End task مي باشد. با زدن دكمه ي End task ، Explorer دوباره راه اندازي مي شود و ميتوانيد تغييرات را مشاهده نماييد.در بعضي از دستورات راه اندازي دوباره ي Explorer موثر نمي باشد و تنها راه آن Logg off يا Restart مي باشد . در ويندوز هاي XP, 2000 براي اينكه بتوان تغييرات ايجاد شده را سريعا مشاهده كرد سه كليد Ctrl+Alt+Del را همزمان فشار دهيد و بعد دكمه ي Task Manager را انتخاب كنيد، از پنجره ي ظاهر شده Proccess Tab را فشار داده و بعد مدخل Explorer را انتخاب كرده و دكمه ي End Proccess را مي زنيم ( در اين مرحله Explorer بسته خواهد شد ) و بعد وارد Application Tab شده و دكمه ي New Task را مي زنيم و بعد نام Explorer را تايپ كنيد و با زدن دكمه ي OK، Explorer دوباره راو اندازي مي شود و ميتوانيد تغييرات را مشاهده نماييد . توجه داشته باشد در بعضي از دستورات راه اندازي دوباره ي Explorer موثر نمي باشد و تنها راه آن Logg off يا Restart مي باشد . تهيه ي نسخه ي پشتيبان از رجيستري و تعمير رجيستري آسيب ديده : دو فايل به نامهاي Scanregw.exe, Scanreg.exe وجود دارند كه در حقيقت وظيفه ي تهيه ي نسخه ي پشتيبان از رجيستري و تعمير رجيستري آسيب ديده را به عهده دارند . برنامه ي Scanregw.exe : 1-فقط در محيط ويندوز اجرا مي شود . 2- مي تواند از رجيستري نسخه ي پشتيبان تهيه نمايد و در فايلهايي با پسوند cab ذخيره كند . 3- مي تواند در حالت safemode نيز اجرا شود . 4- در صورت لزوم رجيستري را Scan كرده و خطاها را گزارش مي دهد . 5- در صورت به وجود آمدن خطا نمي تواند آن را تعمير كند . برنامه ي Scanreg.exe : 1-فقط در محيط Dos اجرا مي شود . 2-مي تواند از رجيستري نسخه ي پشتيبان تهيه نمايد و در فايلهايي با پسوند cab ذخيره كند . 3-در صورت لزوم رجيستري را Scan كرده و خطاها را گزارش مي دهد . 4-در صورت به وجود آمدن خطا مي تواند آن را تعمير كند . 5-مي تواند تنظيمات رجيستري را به حالت قبل از تغيير ، برگرداند . 6- هر بار كه ويندوز بوت مي شود به طور خودكار يك نسخه ي پشتيبان از رجيستري تهيه كرده و انها را در فايلهاي مخفي با پسوند cab در مسير مخفي C:\Windows\sysbackup ذخيره مي كند .

آموزش تنظيمات Internet Explorer

منبع : icronet
تنظيمات IE در گزينه Internet option درمنوي view از IE 4 يا منوي Tools ازIE 5 وجود دارد . به مرورقسمتهاي مهم و قابل تنظيم آنرا توضيح خواهيم داد . درقسمتHistory پنجرهInternet Option ميتوان تعداد روزهايي راكه IE بايد سايتهاي ويزيت شده رادر حافظه نگهدارد مشخص كرد، مثلا 20روز. بازدن دكمه Clear history ليست سايتهاي ويزيت شده پاك خواهد شد ولي فايلهاي آن صفحات هنوز در هارد كامپيوتر شما قراردارند اين فايلها درفولدر Temporary Internet Files در فولدر ويندوز وجود دارند كه بازدن دكمه Delete files نمام آن فايلهاي صفحات اينترنتي از روي كامپيوتر شما پاك خواهند شد. در برگه Connections ميتوانيد نحوه اتصال كامپيوتر خود به اينترنت را مشخص كنيد، كه ميتواند مودم يا شبكه محلي (LAN) باشد. در حالتيكه از مودم استفاده مي كنيد ميتوانيد با استفاده از گزينه Setting تنظيمات لازم Account خود را وارد كنيد. يا بكمك Add يك Connection جديد بسازيد و با Remove گزينه اي را حذف كنيد. با كليك روي هر يك از Connectionها و انتخاب Setting علاوه بر تنظيم دائمي Username و Password ميتوانيد در صورت نياز آدرس پزوكسي سرور ISP خود را وارد كنيد. اگر ISP شما از Proxy استفاده كرده باشد، شما بايد آدرس آن را (مثلا 192.168.60.10) بهمراه شماره پورت (80) آن وارد كنيد. اما اگر از LAN استفاده مي كنيد با كليك روي LAN Setting تنظيمات مربوطه را ميتوانيد اعمال كنيد.مثلا براي استفاده از اينترنت در اين سازمان بايد شماره پروكسي سرور را وارد كنيد. براي اينكار گزينه Use Proxy Sever را تيك بزنيد و در قسمت Address اين آدرس را وارد كنيد :192.168.60.10 و در جلوي Port شماره 80 را قيد كنيد. تنظيمات Internet explore : تنظيمات IE در گزينه Internet option درمنوي view از IE 4 يا منوي Tools ازIE 5 وجود دارد . به مرورقسمتهاي مهم و قابل تنظيم آنرا توضيح خواهيم داد . درقسمتHistory پنجرهInternet Option ميتوان تعداد روزهايي راكه IE بايد سايتهاي ويزيت شده رادر حافظه نگهدارد مشخص كرد، مثلا 20روز. بازدن دكمه Clear history ليست سايتهاي ويزيت شده پاك خواهد شد ولي فايلهاي آن صفحات هنوز در هارد كامپيوتر شما قراردارند اين فايلها درفولدر Temporary Internet Files در فولدر ويندوز وجود دارند كه بازدن دكمه Delete files نمام آن فايلهاي صفحات اينترنتي از روي كامپيوتر شما پاك خواهند شد. در برگه Connections ميتوانيد نحوه اتصال كامپيوتر خود به اينترنت را مشخص كنيد، كه ميتواند مودم يا شبكه محلي (LAN) باشد. در حالتيكه از مودم استفاده مي كنيد ميتوانيد با استفاده از گزينه Setting تنظيمات لازم Account خود را وارد كنيد. يا بكمك Add يك Connection جديد بسازيد و با Remove گزينه اي را حذف كنيد. با كليك روي هر يك از Connectionها و انتخاب Setting علاوه بر تنظيم دائمي Username و Password ميتوانيد در صورت نياز آدرس پزوكسي سرور ISP خود را وارد كنيد. اگر ISP شما از Proxy استفاده كرده باشد، شما بايد آدرس آن را (مثلا 192.168.60.10) بهمراه شماره پورت (80) آن وارد كنيد. اما اگر از LAN استفاده مي كنيد با كليك روي LAN Setting تنظيمات مربوطه را ميتوانيد اعمال كنيد.مثلا براي استفاده از اينترنت در اين سازمان بايد شماره پروكسي سرور را وارد كنيد. براي اينكار گزينه Use Proxy Sever را تيك بزنيد و در قسمت Address اين آدرس را وارد كنيد :192.168.60.10 و در جلوي Port شماره 80 را قيد كنيد. ذكر چند نكته : نكته : اگر بخواهيم عكسي را از اينترنت به كامپيوتر خود منتقل كنيد كافيست روي عكس كليك راست كرده و گزينه Save picture as را انتخاب كنيد . در پنجره بازشده نام و مكان ذخيره عكس را مشخص كنيد . در ضمن ميتوانيد بعد از كليك راست گزينه Set as wallpaper را انتخاب كنيد تا عكس موردنظر به صورت زمينه Desktop شما قرارگيرد . Link يا پيوند: دراينترنت همه چيز بصورت لينك و پيوندي ميباشد، يعني گزينه هايي وجوددارد كه باكليك روي آنها به صفحات ديگري وصل ميشويم و آنقدر اين عمل ادامه مي يابد تا به هدف خود برسيم . ( مثل Help در ويندوز ) نكته : گاهي اوقات شايد لازم باشد در پنجره اي كه هستيد لينكي رافشاردهيد ولي نميخواهيد كه اين صفحه بسته شود پس بايد دراين موقع روي لينك مورد نظر كليك راست كرده وگزينه Open in new window را كليك كنيد . دراينصورت يك پنجره جديد IE بازميشود كه درحال Download صفحه جديد است و پنجره IE قبلي دست نخورده باقي ميماند . به هر ميزان كه بخواهيد ميتوانيد پنجره IE را باز كنيد البته تاجايي كه باعث گيج شدن و سردرگمي شما نشود . نكته : اگر بخواهيد صفحه اي راكه در حال تماشا هستيد بصورت كامل همراه باعكس و متن و … براي هميشه روي كامپيوتر خود ذخيره كنيد كافيست ازمنوي File گزينه Save as را انتخاب كنيد و اسم و مكان اين صفحه براي ذخيره روي هارد خود را وارد كنيد. نكته : در مواقع Offline براي كار با History و ديدن صفحات مرورشده در زمان Online بايد قبل از كليك روي سايت موردنظر ازمنوي File گزينه Work offlineرا تيك بزنيد . نكته : براي پيداكردن كلمه خاصي در هر صفحه اينترنتي كافيست ازمنوي Edit گزينه Find راكليك كرده و كلمه موردنظر خود را وارد كنيد ، درصورت پيداشدن رنگي خواهد شد (Highlight) http://iritn.com/index.php?action=show&type=news&id=5766

لینک باکس

اگر نیاز به شغل مناسب دارید برای یکبار هم که شده کلیک کنید، ضرر نخواهید کرد.