خرید آسان و آسوده

سایت های مورد نیاز شما

اگر نیاز به اطلاعات مختلفی دارید به سایتهای زیر رجوع کنید.

۱۳۸۷ مرداد ۳, پنجشنبه

نحوه فعال كردن ويژگي Clear Type

فعال كردن ويژگي Clear Type *يك فضاي خالي از Desktop را كليك كرده و گزينه Properties را انتخاب كنيد. *در كادر تبادلي ظاهر شده گزينه Appearance و سپس گزينه Effects را كليك كنيد. *عبارت Use The following Method to Smooth edges of screen font را فعال كنيد. *در كادر پايين افتادني كه به وجود مي آيد كادر Clear Type را انتخاب كنيد. به اين ترتيب شما از تايپ واضحتري برخوردار خواهيد بود...

نحوه افزايش حافظه پنهاني پوشه ها در ويندوز XP

افزايش حافظه پنهاني پوشه ها 1) تنظيم پيش فرض حافظه پنهاني ويندوز XP به صورتي است كه تنظيمات Explorer براي 400 پوشه را حفظ ميكند به منظور افزايش آن مراحل زير را طي كنيد: 2) ويراشگر ريجستري را باز كنيد(Regedit) . 3) به كليد زير مراجعه كنيد : HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\ShellNoRoam 4) مقدار عبارت BagMRU را به هر اندازه اي كه مايليد و بر مبناي شانزده (هگزادسيمال) تغيير دهيد.معادل هگزادسيمال برخي از اعداد به صورت زير است : 1000:3e8 2000:7d0 3000:bb8 4000:fa0 5000:13

معنى گوگل

معنى گوگل
گوگل بر گرفته شده از كلمه Googlo كه به معنى "يك عدد يك و صد صفر جلوى آن" است كه توسط ميلتون سيروتا پسر خواهذ ادوارد كاسنر رياضيدان آمريكايى اختراع شده است. اين موضوع كه "يك عدد يك و صد صفر جلوى آن" در واقع نوعى شعار و در واقع مقصود موضوع است. بدين معنى كه گوگل قصد دارد تا سرويس ها، اهداف و اطلاع رسانى و اطلاعات خود را تا آن مقدار در وب در جهان گسترش دهد
كشف كنيد كه چه كسانى به شما لينك هستند
بعضى كلمات، وقتى با يك دونقطه دنبال شوند، يك معناى ويژه اى را براى گوگل خواهند داشت. يكى از ىشترين كلمات براى گوگل عملگر :link است. پرسش link: به شما مقصد URL را نشان ميدهد. براى مثال، link:www.google.com به شما تمام صفحاتى را كه به گوگل لينك هستند را نشان ميدهد. شما در مقابل اين عملگر فقط ميتوانيد آدرس اينترنتى بنويسيد نه موضوع جستجوى خود را
راهنمائى های كلى
از زمانى كه گوگل فقط صفحات وبى را كه حاوى تمام كلمات موضوع شماست را برميگردند، تصحيح يا محدود كردن جستجو شما خيلى ساده است، چرا كه شما كافيست تا كلمات بيشترى را در مورد موضوع خود به جستجوى قبلى خود اضافه كنيد. با اضافه كردن كلمات بيشتر، نتيجه شما شامل زير مجموعه صحيحتر و دقيقتر خواهد بود.
منع کردن واژه ها
شما ميتوانيد تا كلمه اى را از جستجوى خود با گذاشتن علامت منفى ("-") در جلوى آن محروم كنيد. (مطمين شويد كه يك فاصله قبل از علامت منفى بدهيد.)
جسـتجوهاى عبارتى
در گوگل ميتوانيد تا با اضافه كردن علامت نقل قول، عبارتها / اصطلاحات را نيز جستجو كنيد. كلمان ميبايست داخل علامت نقل قول دوبل ("مانند اين!") باشند (مگر اينكه كلمات ويژه يا تركيبى باشند كه "+" لازم داشته باشند
محدود به Domain
بعضى از كلمات به همراه يك دونقطه برا گوگل معناى بخصوصى را دارند. يكى از اين كلمات عملگر site: است. اين كلمه به همرا آدرس دامين در جلوى آن باعث ميشود تا جستجوى شما فقط در دامين يا سايت معين شده باشد.
با دسته بندی جستجو کن
فهرست راهنمای گوگل (در directory.google.com) راه آسانی را برای جستجو فراهم می کند. برای مثال اگر شما دارﻴﺪ برای «سمند» جستجو می ﮐنید، شما می تواﻨید با جستجو در دسته ادبیات> شاهنامه، فقط صفحه های مربوط به «سمند» را ﭙﻴدا ﮐﻨﻴﺪ و صفحه های مربوط به خودرو سمند و یا هر معنی دﻴﮕﺭ سمند را نشان نمی دهد.
پژوهش در دسته مورد علاقه، به شما اجازه می دهد که نتیجه پژوهش را به صفحه های مناسب خود محدود کنید.
جستجو پيشرفته
گاهی وقتها شما می تواﻧﻴﺪ با اضافه کردن واژه های ﺒﻴﺸﺘﺮ به واژه مورد پژوهش، ﻨﺗﻳﺟﻪ جستجو را محدودتر ﮐﻨﻴﺪ تا آن ﭼﻴﺰی را که می خواستید ﺑﮕﻴﺭﻴﺪ. ولی گوگل ترفندهای مختلفی را برای جستجو دارد که به شما اجازه می دهد:
پژوهش را به صفحه های ساﻴت داده شده ای محدود کن.
صفحه هائی که از ساﻴت مشخصی هستند را منع کن.
جستجو را به صفحه هائی که در زبان مشخصی هستند محدود کن
همه صفحه هائی که به صفحه وب داده شده وصل هستند را ﭙﻴدا کن
صفحه های وبی که به صفحه وب داده شده مربوط هستند را ﭙﻴدا کن
صفحه جستجو ﭙﻴشرفته گوگل، اعمال کردن خواص متعدد را به پژوهشتان را آسانتر می کند.

كپي كردن سي دي هاي ويديويي غير قابل كپي بر روي هارد كامپيوتر

بي شك تا حالا شما هم مانند هر كاربر ديگري با مشكل كپي كردن بعضي از فيلم ها كه در داخل يك سي دي ويديويي مي باشد بر روي هارد كامپيوترتان برخورد كرده ايد. سي دي را در سي دي رم كامپيوترتان قرار مي دهيد و عمليات كپي بر روي هارد كامپيوترتان را آغاز مي كنيد، زمان باقي مانده ده دقيقه… بعد از ده قيقه فقط چند ثانيه بيشتر به تمام شدن كپي باقي نمانده است كه همان پيغام آشنا.

ولي در اين مواقع چاره چيست؟! يك راه حل ساده.

براي شروع:

1- تمام برنامه ها و پنجره ها را بسته و فقط محيط Desktop را پيش رو داشته باشيد.
2- سي دي معيوب را در سي دي رم كامپيوتر قرار داده و از فيلم مورد نظر خود Copy گرفته و به يك درايو كه اطلاعات آن از تمام درايوها كمتر باشد رفته و در آن جا Paste كنيد.
صبر كنيد تا تا آنجا كه براي ويندوز مقدور است از سي دي كپي بگيرد تا آنجا كه پيغام خطا در كپي سي دي ظاهر شود.
اين پيغام فقط به شما امكان انتخاب يك كليد Ok را مي دهد.
3- توجه كنيد كه اكيداً Ok را كليك نكنيد، در عوض يك كار غير منطقي را انجام دهيد.
بي مقدمه و به طور مستقيم كليد Restart (راه اندازي) را كه بر روي كيس واقع است را زده تا كامپيوتر به طور غير اصولي راه اندازي شود!!!
4- بعد از راه اندازي، حتماً صبر كنيد تا ويندوز هارد كامپيوتر را Scan Disk كند تا خطا هاي احتمالي را بر طرف سازد.
5- حالا به همان درايو كه فايل را در آنجا كپي كرده بوديد برويد و فايل فيلم تان را در آنجا مشاهده كنيد،
البته تا آنجايي كه كپي شده است.

چند نكته مهم:

# از اين روش فقط براي مواردي استفاده كني كه كپي فيلم مورد نظر بر روي هارد كامپيوتر تان براي تان خيلي مهم است، چون اسفاده مرتب از اين روش كم كم به هارد آسيب مي رساند.
# بعد از اين راه اندازي غير اصولي حتماً به ويندوز اجازه Scan Disk را بدهيد.
# تمام برنامه ها و پنجره هاي غير ضروري را بسته تا هيچ برنامه اي در مسير نباشد و صدمه ببيند.
# سعي كنيد براي Paste كردن از درايوي كه حاوي كمترين اطلاعات است، استفاده كنيد.
# توجه كنيد كه بعد از آمدن پيغام خطا در كپي، حتي يك لحظه كوچك را هم از دست نداده و فوراً كليد Restart را بزنيد. سعي كنيد كه اين فاصله كمتر از يك ثانيه باشد.
# اجراي اين روش بدونه استفاده از نرم افزار خاصي مي باشد، حال اينكه براي اين مشكل هم نرم افزار هايي ساخته شده كه از اصول و قواعد مخصوص به خود براي كپي كردن اين گونه سي دي ها بر روي هارد كامپيوتر استفاده مي كنند كه البته در صورت موجود بودن من پيشنهاد مي كنم از آنها براي كپي كردن استفاده كنيد.
# و نكته مهم ديگر اين كه، اين فقط يك پيشنهاد و ريسك عملي مي باشد و من هيچ گونه مسؤليتي در قبال خرابي هاي احتمالي هارد كامپيوتر تان را عهده دار نمي باشم

چگونه همه چيز درباره رايانه تان را ببينيد؟

گاهي اوقات اتفاق مي افتد كه شما به دلايل مختلفي نياز به دانستن اطلاعاتي راجع به سيستمتان داريد. در اين مواقع داشتن يك مرجع به سيستمتان داريد. در اين مواقع داشتن يك مرجع نيبتا كامل براحتي قابل دسترسي باشد موهبت است. ما روشي براي دسترسي به اين منبع را به شما ارائه مي دهيم . كافي است گزينه Run از منوي start را اجرا كرده و در قسمت Open عبارت Msinfo32 را وارد كنيد . پنجره اي در برابرتان ظاهر مي شود كه شامل بخشهاي مختلفي است و اطلاعات كاملي از خلاصه سيستم شما از قبيل نوع پردازنده و ميزان حافظه و ... تا اطلاعات كاملي درباره هر كدام از پورتهاي سريال موازي و دهها مطلب ديگر http://iritn.com/index.php?action=show&type=news&id=5998

راهنماي خريد يك Laptop

راهنماي خريد يك Laptop
لپ‌تاپ‌ها(كامپيوترهاي قابل حمل) به دليل افزايش توانايي‌ها و نيز قابليت جابجايي روز به روز در بين مردم محبوبيت بيشتري پيدا مي‌كنند. اين راهنما شما را در يافتن بهترين Laptop متناسب با نيازتان ياري مي‌كند.
اين راهنما از هشت قسمت تشكيل شده است كه در صورت نياز به راهنمايي بيشتر در هر كدام از قسمت‌ها مي‌توانيد با ما تماس بگيريد تا راهنمايي‌هاي بيشتر را به شما بدهيم.
اندازه و وزن
مطمئناً اندازه و وزن يك كامپيوتر همراه مهمترين موضوع در انتخاب يك Laptop مي‌باشد. تعداد زيادي Laptop بسيار كوچك و سبك وجود دارند. اما بخش‌هايي از رايانه (مانند درايوهاي نوري) نيز فداي اندازه مي‌شوند. Laptopهايي كه به جاي كامپيوتر روميزي استفاده مي‌شوند(به اصطلاح Desktop replacements) داراي همان قدرت كامپيوترهاي روميزي هستند. اما مطمئناً جابجايي اين سيستم‌ها به علت بزرگ و سنگين بودن مشكل‌افرين است. هنگاميكه قصد انتخاب يك Laptop را داريد، به اين نكته به خوبي توجه كنيد كه امكانات و لوازم جانبي براي شما مهمتر است يا حجم و اندازه دستگاه. هر چند در حال حاضر و با استفاده از تكنولوژي موسوم به Centrino محصول اينتل شما مي‌توانيد در يك Laptop هر دو گزينه را در اختيار داشته باشيد. پيشنهاد ما به شما اينست كه در صورت توان حتماً از Laptopهاي داراي تكنولوژي Centrino استفاده نمائيد. در قسمت‌هاي بعد باز هم به توضيح مزيت‌هاي اين تكنولوژي مي‌پردازيم.
پردازشگر(CPU)
سرعت Cpuهاي Laptop همواره با اندكي فاصله به دنبال سرعت كامپيوترهاي روميزي حركت مي‌كند. اما با اين قابليت كه توان استفاده بهينه از انرژي را دارند. انتخاب سرعت CPU ، بسته به هدف شما از خريد Laptop دارد.
اگر قصد شما از خريد يك Laptop استفاده از اينترنت، دريافت نامه‌هاي الكترونيكي(E-Mail)، استفاده از يك واژه‌پرداز و حتي تماشاي يك فيلم DVD باشد، استفاده از يك CPU با سرعت 800مگاهرتز و يا اندكي بيشتر نياز شما را رفع خواهد نمود. ولي اگر قصد جايگزيني آن را به عنوان كامپيوترتان داريد، نبايد به سرعت‌هاي زير 2گيگاهرتز فكر كنيد.توضيح اينكه CPUهاي Centrino در هنگام نوشتن اين مقاله داراي سرعت 1.6 مي‌باشند
حافظه(RAM)
حافظه قابل نصب در سيستم‌هاي قابل حمل(Laptop) به طور كلي كمتر از سيستم‌هاي روميزي است. هنگام خريد يك Laptop حتماً در مورد حداكثر RAM پشتيباني شده در دستگاه اطلاعات لازم را از فروشنده دريافت كنيد.
در ضمن بد نيست ببينيد كه آيا خودتان هم مي‌توانيد RAM دستگاه را افزايش دهيد، يا حتماً بايد توسط آن شركت و متخصصينش انجام شود.
نمايشگر(Display)
هنگامي كه قصد خريد يك Laptop را داريد به قدرت تفكيك‌پذيري(Resolution) صفحه نگاه كنيد. معمولاً صفحه‌نمايش بزرگتر ترجيح داده مي‌شود. اما بعضي از صفحه نمايش‌هاي بزرگ كه داراي Resolution بالاتري نيز هستند، خواندن متن را دشوار مي‌كنند. در ضمن اندازه صفحه نمايش رابطه مستقيمي با اندازه Laptop خواهد داشت. سيستم‌هاي جديد با مونيتور 17 اينچ نياز به دقت بيشتر در نگهداري خواهند داشت. علاوه بر اينكه جابجايي آنها نيز مشكل‌تر خواهد بود.
درايو‌ها
اندازه Hard Drive يك موضوع مهم تلقي مي‌شود. اما انتخاب يك درايو نوري نيز به همان اندازه مهم است. يكي از قابليت‌هاي مهم Laptopهاي موجود قابليت استفاده به عنوان يك پخش‌كننده DVD قابل حمل است. بوسيله يك درايو DVD-ROM و يا يك درايو Como CD-RW هر شخصي مي‌تواند يك فيلم DVD را به مثابه يك تئاتر كوچك بر روي سيستمش تماشا كند. تعداد زيادي از سيستم‌هايي كه تحت عنوان Ultraportable شناخته مي‌شوند، قابليت استفاده از يك درايو نوري داخلي را ندارند. كه اين عمل به خاطر كاهش وزن و اندازه دستگاه صورت گرفته است.

شبكه
توانايي اتصال به شبكه نيز يكي از خصوصيت‌هايي است كه هنگام خريد يك Laptop بايد مد نظر داشته باشيد. به دنبال سيستم‌هاي بگرديد كه حداقل داراي يك مودم 56Kbps و يك اترنت(Ethernet) سريع باشند. اين‌ها به شما اجازه مي‌دهند تا با اكثر سيستم‌ها اتصال برقرار كنيد و به تبادل اطلاعات بپردازيد.
اگر نياز به بيشترين بازده از شبكه را داريد، مي‌توانيد به دنبال Laptopهايي با مشخصه (802.11b wireless adapter) باشيد. با انتخاب سيستم‌هاي داراي اين گزينه به راحتي و بدون نياز به سيم قابليت اتصال و تبادل اطلاعات را خواهيد داشت.
طول عمر باطري
به نظر شما سيستمي كه با هر بار شارژ كردن فقط 30 دقيقه مي‌تواند كار كند چطور است؟ طول عمر باطري نيز به نياز شما بستگي دارد. ولي به دنبال سيستم‌هايي بگرديد كه حداقل 2 ساعت بدون نياز به شارژ مي‌توانند كار كنند. در صورت نياز بيشتر مي‌توانيد به دنبال Laptopهايي باشيد كه امكان استفاده از باطري جانبي را براي شما فراهم مي‌كند. ولي يك‌راه ديگر...
باز هم استفاده از تكنولوژي جديد اينتل موسوم به Centrino. اين تكنولوژي به دليل مصرف كم باطري قابليت استفاده تا 6 ساعت را براي شما فراهم مي‌كند.
گارانتي
و آخرين مورد (نه كم ‌اهميترين مورد) نوع و طول مدت گارانتي سيستم خريداري شده مي‌باشد. Laptopها ممكن است بيشتر از سيستم‌هاي روميزي دچار مشكل شوند و اين مورد نيز به خاطر قابليت جابجايي آن‌ها است. هنگام خريد يك سيستم مطمئن باشيد كه حداقل از 1 سال گارانتي بهره‌مند مي‌شويد. اگر قصد استفاده زياد و يا ناشيانه از Laptop را داريد سيستم‌هايي با 3 سال پشتيباني (با وجود قيمت بالاتر) انتخاب بهتري براي شما محسوب مي‌شود. سيستم‌هايي كه توسط شخص ثالث (فروشنده) گارانتي مي‌شود، انتخاب خوبي نيست مگر اينكه به نمايندگي از شركت سازنده دستگاه باشد.

منبع : http://www.uwdg.net/Default.asp?Sec=show&ID=55

چگونه كامپيوتر خود را قفل كنيد؟

حتي با داشتن سخت ترين رمز عبور، بهترين شيوه رمزگذاري و شديدترين تدابير امنيتي روي كامپيوتر خود، اگر آن را به لحاظ فيزيكي تحت حفاظت نگرفته باشيد، يك همكار، دوست، فاميل، يا كلا هر كسي كه شما وي را «دوست» فرض مي كنيد، مي تواند دور از چشم شما به سرقت اطلاعات تان پرداخته و مرزهاي امنيتي كامپيوترتان را در هم بشكند. طبق يك نظرسنجي از مديران ارشد IT شركت ها كه توسط موسسه امنيت كامپيوتر انجام شد، 45 درصد شركت ها اعلام داشتند كه در سال 2003 دسترسي غيرمجاز به اطلاعات شان از طرف پرسنل و كاركنان داخلي شركت صورت گرفته است. پس مي بينيم كه اين خطر بسيار جدي است و بدتر اين كه شناسايي و مقابلهبا دوستان بسيار دشوارتر از مقابله با نفوذگري است كه از بيرون راهي را براي نفوذ به سيستم شما جستجو مي كند. جلوگيري از بوت شدن رمز عبور شما در ويندوز ممكن است رمزي پيچيده با رعايت تمام توصيه هاي امنيتي باشد (مثلا طولاني باشد و در آن از حروف، اعداد و علائم خاص استفاده شده باشد)، ولي چه فايده اگر كسي بتواند بدون بالا آوردن ويندوز به اطلاعات هارد ديسك شما دست پيدا كند؟ يك جاسوس با معلومات، مي تواند با استفاده از سي دي يا فلاپي ديسك قابل بوت، به محتواي هارد شما دست پيدا كند و نيازي هم به ويندوز ندارد. براي جلوگيري از انجام چنين نفوذ هايي،از طريق برنامه Blos كامپيوتر خود، تمام اجزاي قابل بوت كردن سيستم را به غير از هاردديسك غير فعال كنيد. يا اگر اين كار امكان پذير نيست، حداقل هاردديسك را به عنوان اولويت اول بوت تعريف كنيد. براي محافظت از كامپيوترهاي مستقر در مراكز پر رفت وآمد و دفاتري كه با ارباب رجوع سروكار دارند، توصيه مي شود تمام فلاپي درايوها و سي دي درايوها را از سيستم باز كنيد و پورت هاي USB يا FireWire آن ها را ببنديد تا كسي نتواند با سي دي لينوكس يا كول ديسكهاي USB، كامپيوتر را بوت كند. رمز عبور Blos Blos بسياري از مادربوردهاي امروزي به كاربر اجازه مي دهند براي سيستم خود رمزعبور تنظيم كنند. در صورت فعال كردن اين رمزعبور، كامپيوتر به محض روشن شدن (يعني حتي قبل از رفتن به سراغ درايو سي دي يا فلاپي) از كاربر رمزعبور را مي پرسد. اگر نمي دانيد Blos سيستم شما چنين قابليتي دارد يا نه، هم مي توانيد به دفترچه راهنماي مادربورد مراجعه كنيد، هم عملا آن را در برنامه Blos جستجو كنيد. براي مشاهده برنامه Blos، به محض روشن كردن كامپيوتر خود، كليد DEL (در بعضي كامپيوترها كليد F2 يا ESC) را بزنيد و صبر كنيد تا برنامه ظاهر شود (بعضي كامپيوترها نرم افزاري دارند كه دسترسي به تنظيمات Blos را از داخل ويندوز ميسر مي سازند). به هر ترتيب، وقتي برنامه بالاآمد، به دنبال قسمتي به نام security يا password بگرديد. سپس رمز عبور خود را وارد، تنظيمات را ذخيره و سيستم را ري استارت كنيد. البته، فكر نكنيد ب گذاشتن رمز Blos ديگر كسي نمي تواند به سيستم شما دست پيدا كند. بعضي سيستم ها داراي رمز عبور كارخانه اي ( اصطلاحا شاه كليد) هستند كه ليست آن ها را مي توان از وب پيدا كرد. و بعضي سيستم هاي ديگر با گرفتن كليدي خاص يا دكمه ماوس‏، كلا فرآيند پرسيدن رمز عبور را لغو مي كنند. نكته ديگر اين كه اگر كسي فرصت باز كردن كامپيوتر را داشته باشد، مي تواند با برداشتن باتري بك آپ يا تغيير تنظيمات جامپر روي مادربورد‏، رمز عبور را پاك كند. اگر از اين لحاظ هم نگراني هايي داريد، مي توانيد پشت كامپيوتر را پلمپ كنيد. برداشتن اطلاعات مهم اگر اطلاعات شما به قدري ارزشمند است كه از دست دادن يا آسيب ديدن آن ها فاجعه محسوب مي شود‏، پس چه اصراري داريد كه آن ها را دركامپيوتر باقي بگذاريد يا در لپ تاپ با خود به اين طرف و آن طرف ببريد؟ اگر ضرورتي به نگه داشتن اطلاعات در كامپيوتر وجود ندارد، در اولين فرصت فايل هاي مهم خود را به سي دي يا دستگاه ديگري منتقل كنييد و از روي كامپيوتر برداريد. قفل و زنجير اگر هر روز مدتي را در اماكن عمومي يا نيمه خصوصي (مثل كتابخانه، هتل يا آموزشگاه) مي گذارنيد، نبايد يك حظه لپ تاپ خود را ترك كنيد. بعضي كامپيوترهاي كيفي يا حتي كامپيوترهاي روميزي جايي براي وصل كردن قفل زنجيري دارند. دقت كنيد كه سر ديگر زنجير را به جاي محكمي قفل كنيد تا راحت باز نشود (پايه ميز يا صندلي فايده ندارد، چون با بلند كردن پايه، زنجير بيرون مي آيد). وسايل زيست سنجي فيلم هاي جيمز باند را ديده ايد؟ اگر امكانش را داريد، به فكر خريد يكي از وسايل امنيتي زيست سنجي باشيد (مثلا اسكنر اثرانگشت). بسياري از اين وسايل با نرم افزاري همراهند كه رمزهاي عبور را مديريت مي كند. مثلا ماوس لمس كردني Fellowes (نشاني http://www.fellowes.com) يك اسكنر اثر انگشت دارد كه همراه با نرم افزار Omnipass براي مديريت رمزهاي عبور فروخته مي شود. بعد از شناساندن اثر انگشت خود به سيستم، مي توانيد با فشار دادن انگشت، وارد ويندوز يا سايت هاي وب شويد. 2.حفاظت نرم افزاري: بعد از اينكه همه چيز را به لحاظ فيزيكي مورد حفاظت قرارداديد، نوبت به حفاظت نرم افزاري (هم سيستم عامل و هم برنامه هايي كه استفاده مي كنيد) مي رسد. با ايجاد امنيت در نرم افزار‏، مانع از نفوذ به سيستم، سرقت اطلاعات يا خرابكاري بشويد. اولين كاري كه بايد بكنيد اين است كه شكاف هاي امنيتي را كه معمولا برنامه نويسان در سيستم باقي مي گذارند شناسايي و مسدود كنيد. ولي اين پايان كار نيست. استفاده از امكانات اختياري، نظير تنظيم رمز عبور هم بايد در دستور كار شما قراربگيرد تا سارقين «گذري»، فرصت سوء استفاده پيدا نكنند. ورود با رمز عبور وقتي براي ورود به ويندوز 2000 يا اكس پي از رمز عبور استفاده كنيد، افراد ديگري كه با همان كامپيوتر كار مي كنند نمي توانند به راحتي فايل هاي شما را دستكاري كنند. اين در حالي است كه كنترل رمز عبور در ويندوزهاي 98 و Me يك چيز تزئيني است كه به آساني شكسته مي شود. ولي يك نقص بزرگ در تمام ويندوزها وجود دارد: هيچ كدام كاربر را «ملزم» به استفاده از رمز عبور نمي كنند. ويندوزهاي 2000 و اكس پي به طور پيش فرض كاربري رغا مي سازند كه بدون رمز به سيستم وارد مي شود، حتي اگر اين كاربر administrator باشد كه اجازه انجام هر كاري را روي سيستم دارد. در چنين حالتي، هر كس دور و بر كامپيوتر شما باشد، مي تواند در يك فرصت چند ثانيه اي براي كاربر جاري رمز عبور بگذارد و به طور كل دست شما را از ويندوز خودتان كوتاه كند، يا يك كاربر جديد با رمز عبور براي خودش تعريف كند تا بعدا سر فرصت به اعمال شيطاني خود بپردازد. رمز عبور خالي (blank) به ويژه مورد علاقه نفودگراني است كه از طريق اينترنت اقدام به نفوذ مي كنند. جهت ساخت رمز عبور براي يك كاربر در ويندوز 2000، از پنجره Control Panel روي آيكون Users and Passwords دوبار كليك كنيد و گزينه Users must enter a username and password to use this computer را علامت بزنيد. سپس با فشار دادن كليدهاي Ctrl+Alt+Del، از صفحه ظاهر شده روي دكمه Change Password كليك كنيد. حالا رمز عبور قبلي و جديد خود را وارد و سپس OK كنيد ( اگر قبلا رمز عبور نداشته ايد، قسمت Old Password را خالي بگذاريد). در ويندوز اكس پي اين كار آسان تر شده است. از Control Panel قسمت User Accounts را اجرا و با انتخاب نام كاربر، گزينه Create a Password را كليك كنيد. مراقبت ار اكانت administrator گرچه اين موضوع را بارها در مقالات مختلف مطرح كرده ايم، اما اهميت آن به حدي هست كه يك بار ديگر تذكر دهيم. كاربر administrator از جمله كاربراني است كه توصيه اكيد مي كنيم اكانت آن را با تنظيم رمز عبور مورد حفاظت قراردهيد. در واقع اين اكانت مورد علاقه همه نفوذگران است و اولين كاري كه بايد بكنيد تغيير نام آن به چيز ديگري است كه راحت حدس زده نمي شود. در ضمن، توصيه مي كنيم براي كارهاي عادي و روزمره خود با اين حساب به ويندوز وارد نشويد، در عوض administrator را فقط براي نصب نرم افزار، ارتقاء سيستم وانجام امور مديريتي مورد استفاده قرار دهيد. يك رمز دست نيافتني اين را حتما مي دانيد كه رمز عبور نبايد از ميان اسامي، تاريخ هاي خاص يا كلماتي انتخاب شود كه در لغتنامه وجود دارند. يك رمز عبور خوب كلمه اي است كه تركيبي از حروف كوچك و بزرگ انگليسي، اعداد و علائم خاص باشد و كوتاه هم نباشد. در اولين فرصت، روشي را براي انتخاب رمز عبور پيدا كنيد. مثلا براي ما فارسي زبانان امكان انتخاب كلمات فارسي با املا انگليسي وجود دارد، كه اتفاقا در هيچ لغتنامه اي هم پيدا نخواهند شد (مثلا RAMZE-OBOOR) يا حتي مي توانيد معادل فارسي كليدهاي روي صفحه كليد را موقع انتخاب رمز عبور در نظر بگيريد (مثال v، vlcuf كه معادل «رمزعبور» است- حرف v معادل «ر»، حرف l معادل«م» و الي آخر). نكته ديگر اين كه براي اكانت هاي مختلف خود (ورود به ويندوز، پست الكترونيك، دسترسي به اينترنت و غيره)، رمز عبور متفاوتي در نظر بگيريد تا اگر يكي از رمزهايتان لو رفت، همه اكانت هايتان به خطر نيفتند. اگر فكر مي كنيد به خاطر سپردن رمز عبور مجزا براي هر اكانت دشوار است، مي توانيد از نرم افزارهاي مديريت رمز عبور از قبيل EBF Lite Password Manager (نشاني http://www.mandylionlabs.com) استفاده كنيد كه اجازه مي دهد براي حداكثر 20 اكانت مختلف، رمزعبور ذخيره كنيد. قفل نرم افزاري اگر كسي شما را صدا بزند و مجبور باشيد چند دقيقه كامپيوتر خود را ترك كنيد، چه تضميني هست كه در اين فاصله يك نفر پشت ميز شما نرود و فايل هاي تان را دستكاري نكند؟ هميشه قبل از ترك كامپيوترخود، آن را قفل كنيد. براي اين كار هم مي توانيد از screen saver استفاده نماييد (كه در تمام ويندوزها وجود دارد) و هم در ويندوز اكس پي از كليد ويندوز همراه با L استفاده كنيد. براي استفاده از screen saver، روي دسكتاپ كليك راست كنيد و از منوي ظاهر شده، گزينه Properties را برگزينيد. در كادر محاوره اي كه باز مي شود، به صفحه Screen Saver رفته وگزينه onresume passwordprotect را علامت بزنيد. يك راه ديگر هم اين است كه وقتي با قصد قبلي مي خواهيد كامپيوتر را ترك كنيد (مثلا براي صرف ناهار يا شركت در جلسه)، به جاي خاموش كردن كامپيوتر، از ويندوز خارج شويد(log off كنيد.) براي log off كردن همان مسيري را طي كنيد كه موقع shutdown كردن استفاده مي كنيد، منتها به جاي shutdown گزينه log off را انتخاب كنيد. بعضي از صفحه كليدها دكمه مخصوصي براي log off دارند كه كار را آسان مي كند. رمز كردن فايل ها اگر اطلاعات مهم و حساسي را روي كامپيوتر خود نگهداري مي كنيد، بهتر است آن ها را به صورت رمز شده ذخيره كنيد(مخصوصا اگر كامپيوترتان قابل حمل باشد.) ويندوز 2000 و اكس پي حرفه اي (اما نه نسخه خانگي) خودشان قابليت رمز كردن فايل و فولدر را دارند، ولي در صورت تمايل مي توانيد از نرم افزارهاي ديگر هم براي اين منظور استفاده كنيد. با رمز كردن فايل ها‏، كار براي كساني كه از طريق ديسك بوت به كامپيوتر شما دست يافته خيلي سخت تر مي شود. براي رمز كردن يك فولدر در ويندوز2000 يا اكس پي، روي آن فولدر كليك راست كنيد و با انتخاب گزينه Properties روي دكمه Advanced كليك كنيد. سپس گزينه Encrypt the contents to secure data را علامت زده و دكمه OK را دوبار كليك كنيد. در پيام بعدي كه ظاهر مي شود با كليك روي OK پيشنهاد ويندوز را بپذيريد. يك نكته مهم را توجه داشته باشيد: رمز كردن كل يك درايو يا پارتيشن هم وقتگير است، هم سيستم را كند مي كند وهم در صورت از كار افتادن هارد ممكن است ديگر نتوانيد به فايل هاي خود دسترسي پيدا كنيد. پس زياد هم ذوق زده نشويد. رمز عبور براي inbox براي بعضي ها، مهمترين اطلاعات كامپيوترشان در inbox و outbox جاي گرفته است. خوشبختانه برنامه هايي وجود دارند كه امكان محافظت و رمز كردن نامه ها را به شما مي دهند. در برنامه Outlook (نسخه هاي 2002 و 2003)، اگر از منوي File گزينه Data File Management را انتخاب و روي Settings كليك كنيد، و سپس Change Password را بزنيد، مي توانيد رمز عبوري را وراد كنيد كه فقط با دانستن آن امكان خواندن نامه هاي موجود در inbox يا outbox (يا هر فولدر ديگري Outlook) فراهم مي شود. در صورتي كه ازبرنامه Outlook Express استفاده مي كنيد، مي توانيد كلا اكانت پست الكترونيك خود را با رمز عبور مورد محافظت قرار بدهيد. با اين كار، ديگر كسي نمي تواند نامه هاي جديد شما را بخواند، اما اگر طرف خيلي سمج باشد، مي تواند پيام هاي قبلي شما را به برنامه ديگري منتقل كرده و از آنجا به مطالعه آن ها بپردازد. به هر ترتيب، براي گذاشتن رمز عبور روي حساب پست الكترونيك خود در Outlook Express كافي است از منوي File گزينه ldentities و سپس Manage ldentities را انتخاب و روي دكمه Properties كليك كنيد. آنگاه گزينه Required a passeword را علامت زده و روي دكمه OK كليك كنيد. به روز كردن خودكار نرم افزارها شما هر چقدر هم اطلاعات خود را مورد محافظت قرار دهيد، نقطه ضعف هاي امنيتي موجود در نرم افزارها و سيستم عامل تدابير شما را نقش بر آب خواهند كرد. يك راه حل اين است كه اجازه بدهيم برنامه يا سيستم عامل به طور خودكار خودش را بروز كند، ولي دراين مورد اختلاف نظر وجود دارد. مثلا اگر قرار باشد با نصب يكpath براي برنامه يا سيستم عامل، اختلالي در وظايف آن ها به وجود بيايد، مشكل مضاعف مي شود. ولي خيلي ها ريسك چنين وضعيتي را مي پذيرند و اجازه نمي دهند از سوراخي گزيده شوند كه همين هفته پيش وصله اي براي آن دوخته شده است. آخرين سرويس پك براي ويندوز 2000 سرويس پك 4 و براي ويندوز اكس پي سرويس پك 2 است كه هر دو را مي توانيد از اينترنت دريافت كنيد. بروز كردن خودكار در مورد برنامه هاي ضد ويروس از اهميت بيشتري برخوردار است، به طوري كه بسياري از اين برنامه ها به طور پيش فرض اين قابليت را فعال كرده و به محض وصل شدن شما به اينترنت خود به خود روز آمد مي شوند. براي اطمينان از اين موضوع، بايد به قسمت تنظيمات برنامه ضد ويروس خود مراجعه كنيد. 3.حفاظت شبكه اي: بزرگترين تهديد براي كامپيوتر شما زماني رخ مي دهد كه به اينترنت متصل مي شويد. با وجود اين همه كرم هاي موذي و هرزنامه در اينترنت، عجيب است اگر كامپيوتري بدون حفاظ به اينترنت وصل شده باشد اما اسير دست چنين موجوداتي نشده باشد. ببينيم براي مقابله با اين تهديدات چه راه هايي پيش بيني شده است. ديواره آتش هر كامپيوتري كه به اينترنت وصل مي شود، گذشته از نوع اتصالي كه دارد (تلفني، بي سيم، باند پهن، يا هر چيز ديگر)، به ديواره آتشي احتياج دارد كه آن را در مقابل حملات بيروني و نفوذي ها حفاظت كند. در واقع بهترين حالت اين است كه از دو نوع ديواره آتش استفاده كنيد: سخت افزاري و نرم افزاري. ديواره آتش سخت افزاري دستگاهي است كه از بيرون به كامپيوتر شما وصل شده و بسته هاي ورودي و خروجي را كنترل مي كند. ديواره آتش نرم افزاري هم برنامه اي است كه روي پي سي نصب مي شود و مراقب رفتار ساير برنامه هاي شماست. فايروال سخت افزاري علاوه بر نظارت بر ترافيك وارد شونده و خارج شونده، عمليات NAT (سرنام Network Address Translation) را هم انجاممي دهد. با استفاده از NAT، آدرس IP حقيقي شما از ديد كامپيوترهاي بيرون از شبكه پنهان مانده و نفوذ به آن تقريبا غير ممكن مي شود. از آنجا كه ديواره آتش سخت افزاري در خط مقدم دفاع از سيستم شما قرارداده مي شود، تنظيم صحيح و مناسب آن با توجه به مستنداتي با شركت سازنده در اختيارتان گذاشته از اهميت فراواني برخوردار است. به طور مشخص، گذاشتن رمز عبور مطمئن براي admin ديواره آتش، اولين و مهمترين نكته اي است كه بايد رعايت كنيد تا كسي نتواند كنترل ديواره آتش شما را به دست بگيرد. ديواره هاي آتش نرم افزاري هم براي محافظت شما در مقابل تهديدات داخلي (ويروس ها، اسب هاي تراو و جاسوس افزارها) به كار مي آيند. در اين مورد مي توانيد به مقالات متعددي كه در شماره هاي گذشته ماهنامه شبكه منتشر شده مراجعه نماييد. بيرون راندن جاسوس اگر برنامه هاي جديدي را مي بينيد كه سروكله آن ها يك دفعه در Startup ويندوز يا مرورگرتان پيدا شده، احتمالا گرفتار spyware (برنامه هاي جاسوس) يا adware (برنامه هاي تبليغاتي) شده ايد. براي مقابله با جاسوس افزارها بايد هنگام نصب نرم افزارهاي رايگان مراقب باشيد چيز اضافه اي روي سيستم تان نصب نشود، و با استفاده از برنامه هاي ضدجاسوسي از قبيل Spybot Search and Destroy يا Adaware ريشه آنها را بسوزانيد. نرم افزارهاي ثبت كليد ضربه ها (كه ممكن است به دست رئيس تان، همسرتان، يا هر شخص ديگري روي سيستم تان نصب شده باشد) به راحتي برنامه هاي جاسوسي و تبليغاتي شناسايي و پاك نمي شوند، براي همين بايد تدابير امنيتي را قبل از ورود اين برنامه ها به كامپيوترتان به كار گرفته باشيد. امنيت شبكه بي سيم شبكه بي سيم يكي از بزرگترين دستاوردهاي فن آوري است، اما از نظر امنيت مي تواند بسيار خطرناك باشد، چون هيچ مرزي ندارد. هر كس كه در نزديكي شبكه بي سيم شما در حال عبور يا سكونت باشد، اين امكان را دارد كه سواري بر امواج راديويي به شبكه شما دست پيدا كند، مگر اين كه تنظيمات امنيتي شبكه خود را از حالت پيش فرض خارج كرده باشيد. مثلا بيشتر دستگاه هاي موسوم به نقطه دسترسي (Access Point) به طور پيش فرض SSID (شناسه سيستمي) خود را به طور مرتب براي كامپيوترهاي اطراف منتشر مي كنند كه بهتر است آن را از اين حالت خارج كنيد. نكته ديگر اين كه حتي در صورتي كه نقطه دسترسي را طوري تنظيم كرده باشيد كه SSID را انتشار ندهد، باز هم بهتر است SSID آن را تغيير دهيد. چرا كه اسم هايي كه سازندگان به طور پيش فرض روي اين دستگاه ها مي گذارند چيز محرمانه اي نيست و براي كساني كه در اين زمينه فعاليت دارند شناخته شده است. نكات ديگري از جمله رمز كردن اتصالات با استفاده از شيوه WPA (يا شيوه قديمي تر WEP) و فيلتر كردن دسترسي براساس آدرس MAC كارت شبكه مي تواند امنيت شبكه بي سيم شما را بهبود ببخشد. گشت زني ايمن تر اينترنت اكسپلورر به عنوان پر استفاده ترين مرورگر وب در جهان، اصلي ترين هدف هرزنامه فرستان، جاسوس افزار و تبليغ گران است. بالا بردن سطح حفاظتي IE نقش مؤثري در كاهش خسارت هايي دارد كه اين برنامه ها مي توانند به خود شما و سيستم شما وارد بياورند. مثلا ممانعت از ورود Activex كه خيلي از سايت هاي وب هنگام بازديد از صفحات شان پيشنهاد نصب آن ها را به شما مي دهند يكي از اين ملاحظات است. حتي يك راه بهتر اين است كه به سراغ مرورگرهاي ديگري چون Mozilla يا Opera برويد كه اصلا از Activex حمايت نكرده و كمتر مورد توجه خرابكاران هستند. امان از هرزنامه ها صندوق پستي الكترونيكي شما احتمالا خطرناك ترين جاي كامپيوتر شماست چرا كه امروزه اكثر ويروس ها، كرم ها و اسب هاي تراوا از طريق email و با فريب كاربر به سيستم ها راه پيدا مي كنند. براي حفاظت از صندوق پستي توصيه مي شود از برنامه هاي ضد هرزنامه استفاده كنيد. هيچ وقت فايل ضميمه يك نامه را باز نكنيد، مگر آن كه به فرستنده و محتواي آن فايل اطمينان كامل داشته باشيد. بسياري از ويروس ها و اسب هاي تراوا خودشان را پشت عكس، آهنگ و فايل هايي پنهان مي كنند كه در ظاهر بي خطر و عادي هستند. يعني مثلا شما فايلي را مي بينيد كه آيكون آن مثل فايل هاي JPG يا MP3 است، اما پسوند اين فايل عملا EXE است كه به خطر اين قابليت ويندوز كه پسوند فايل هاي شناخته شده را مي پوشاند، ديده نمي شود. بهتر است از پنجره Control Panel برنامه Folder Options را اجرا و از صفحه View علامت گزينه Hide extentions from known file types را برداريد. شناسايي جاسوس نرم افزارها بعضي وقت ها با اين كه هيچ كاري با كامپيوتر نمي كنيد، چراغ هاي مودم روشن مي شوند. غالبا اين وضعيت زماني رخ مي دهد كه يك برنامه قانونا در حال بارگذاري update يا ارتباط با سايت اصلي است، اما بعضي مواقع هم ممكن است يك برنامه جاسوسي كنترل كامپيوتر شما را به دست گرفته باشد و در حال انتقال اطلاعات شما به بيرون باشد. در ويندوز اكس پي مي توانيد مچ اين برنامه ها را بگيريد و بفهميد با چه كساني در حال ارتباط هستند. براي اين منظور، وقتي به اينترنت وصل هستيد، از طريق دكمه Start و گزينه Run دستور cmd را اجرا كنيد تا وارد محيط داس شويد. حالا دستور netstat-na را اجرا كنيد تا ويندوز فهرستي از ارتباطات شما نشان دهد. اين فهرست شامل آدرس IP شما، آدرس IP كامپيوتر طرف مقابل و شماره پروسه مربوط به هر ارتباط موسوم به PID است. هر برنامه در حال اجرا در كامپيوتر (حتي اگر در پشت صحنه در حال فعاليت باشد) يك شماره پروسه دارد كه منحصر به فرد است (البته اگر خيلي حساس هستيد، بدانيد كه آدرس 127.0.0.1 كه زياد هم در فهرست فوق ديده مي شود، يعني كامپيوتر خودتان و چيز خطرناكي نيست). اگر مي خواهيد بفهميد شماره PID نشان داده شده در فهرست فوق متعلق به كدام يك از برنامه هاي در حال اجراست، كافي است كليدهاي Ctrl+Alt+Del را بزنيد تا Task Manager ظاهر شود. حالا به صفحه Processes برويد. در اين حالت، شماره PID خود را از ستون PID اين صفحه پيدا و اسم برنامه را از ستون lmage Name بخوانيد. اگر اين اسم به نظرتان عجيب مي آيد، جا نخوريد، چون خيلي از اجزاي ويندوز اسامي عجيب دارند. ولي براي اين كه مطمئن بشويد اين اسم مربوط به يك برنامه مجاز است يا غير مجاز مي توانيد با مقايسه آن در برنامه Win Task Process Library يا جستجوي آن در گوگل بفهميد كه ويروس است يا خير. اگر ويروس يا كرم يا اسب تروا بود، فورا اتصال اينترنت را قطع كنيد، پروسه مزبور را End Task كنيد و با بروز كردن برنامه ضد ويروس خود سعي كنيد آن را پاك كنيد. http://iritn.com/index.php?action=show&type=news&id=5750

چگونه ميتوانيد interface ويندوز خود را تغيير دهيد؟

وقتي Explorer را با يك shell جديد جايگزين ميكنيد يك Interface جديد براي كار با ويندوز ايجاد نموديه ايد.Shell هاي متنوع ، شكل هاي متفاوتي به desktop شما ميدهند.منظور از shell همان Interface ويندوز است.Listestep محيط سيستم عامل شما را شبيه به محيط لينوكس ميكند.با NextStart ميتوانيد منو هاي دلخواه خود را بسازيد.پس از نصب هر كدام از نرم افزار هاي مذكور، مستندات آن را مطالعه كنيد تا بدانيد چگونه بايد آنرا از ويندوز خود حذف نماييد.اين برنامه ها Shell پيش فرض را به خود اختصاص ميدهند.و اين عمل با تغيير خطي در فايل System.ini انجام ميپذيرد.دقت كنيد قبل از حذف اين گونه برنامه ها ، Shell پيش فرض سيستم را انتخاب كنيد چرا كه ممكن است پيغام خطايي مبني بر نصب مجدد ويندوز دريافت كنيد و اين بخاطر آنست كه ويندوز به دنبال Shell قديمي خود ميگردد ولي آنرا نمي يابد!در اين حالت بايد ديسك Start-up را گذاشته و عمليات زير را انجام دهيد : - ابتدا از ديسك Start-up دستگاه را بوت نمايد وگزينه Start computer without CD-ROM Support را انتخاب نموده و منتظر شويد تا خط فرمان A:> ظاهر شود. - edit C:\windows\system.ini را تايپ نموده و Enter را بزنيد. محيط edit براي System.ini باز شده خطي را كه با shell=’ ‘ شروع مي‌شود بيابيد. - اين خط را به Shells explorer.exe تغيير دهيد. File و سپس Save را انتخاب و به دنبال آن File سپس Exit را برگزينيد. ويندوز خود را restart نماييد. Serenade يك shell فشرده جايگزين براي ويندوز است. اين نرم افزار با محيط كاملاً جديدي جايگزين desktop ويندوز مي‌شود و در ضمن منابع كمتري را از نظر حافظه، پروسسور، و فضاي هارد نسبت به ويندوز استفاده مي‌كند. با دوبار كليك بر روي S5 (كه البته پس از Unzip نمودن فايل S5 alpha3 آيكون آنرا خواهيد ديد) اين برنامه اجرا مي‌شود. Wallpaper background مثل ويندوز بوده و برنامه‌هاي كاربردي در سمت چپ بالاي صفحه قرار دارند. تمامي فولدرها و applicationها در آن باز هستند. نام فولدرها نمايش داده نمي‌شود.ميتوانيد برنامه را با راست كليك و انتخاب گزينه Close ببنديد! همچنين برنامه هاي ديگري وجد دارند كه ميتوانيد از Interface ويندوز به آنها سوييچ كنيد، در حالي كه هنوز ازمنوهاي ويندوز استفاده ميكنيد.به عبارت ديگرExplorer shell را تغيير نميدهد بلكه ظاهر آن را تغيير ميدهيد.از جمله اين برنامه ها EFX , Chroma , WindowsBlinds هستند. EFX برنامه كوچك و 90 كللوبايتي است كه بر روي ويندوز هاي 95 و 98 و NT نصب مي شود و با 5 سطح مختلف وجود دارد و مي توانيد از Skinz شكل هاي مختلفي را دانلود كنيد. Chroma داراي skinهاي متفاوتي است كه برخي از آنها بسيار خوب هستند. جدا از NT بر روي تمامي نسخه‌هاي ويندوز اجرا مي‌شود. WindowBlinds كه با تمام نسخه هاي ويندوز كار ميكند و چنانچه سرعت كامپيوتر شما نيز كم باشد . به سرعت اجرا شده و كار ميكند. http://iritn.com/index.php?action=show&type=news&id=5782

برنامه های تحت داس و قدیمی را چگونه در XP اجرا کنیم

مهرداد - ع
SetarehSorkh Scientific Group

اگر شما نیز در نصب و یا اجرای برنامه قديمي مخصوص داس در ويندوز احیانا با مشکل مواجه هستید اصلا لازم نیست نگران باشید .

زیرا ويندوز XP تضمين نموده است که با تمام برنامه هاي قديمي سازگاري و همخوانی کامل داشته باشد.

شما می توانید در صورت بروز مشکل با برنامه ای خاص در ویندوز XP از سيستم حمايت سازگاري ویندوز استفاده کنید.

پس بر روي فايل اجرايي برنامه قدیمی و ناسازگار کليک راست کنید و پس از انتخاب Properties به صفحه Compatibility رفته و از این قسمت نام سيستم عاملي را در آنجا مي توانستيد برنامه را اجرا کرده و با آن کار کنید را انتخاب کنید.

سپس این قسمت را Ok کرده و از آن خارج شوید

حال برنامه را اجرا کنيد. احتمالا برنامه اجرا خواهد شد در صورتی که مشکل شما همچنان وجود داشت و با این کار نتوانستید آن را حل کنید لازم است تغييرات ديگري را نیزامتحان کنيد تا به نتیجه دلخواه برسید.

اگر تمام تلاش های شما با شکست مواجه شدند تنها یک راه حل دیگر در اختیار دارید و آن استفاده از Application Compatibility Tookit است این ابزار در CD ویندوز XP قرار دارد برای استفاده از آن باید در ابتدا CD ویندوز XP را در سی دی رام قرار داده و به سراغ پوشه Suppor Ttools برويد حال باید برنامه Act20.exe را اجرا کنید.

این ابزار حمایتی تمامی تغییراتی که لازم است برای سازگاری یک برنامه داده شود تا بدون اشکال اجرا شود را در سیستم اعمال می کند پس از طی این مرحله دیگر مطمئن باشید که هیچ برنامه ای غیر قابل استفاده در ویندوز XP نیست .

تنظيم اندازه حافظه مجازي در نسخه هاي مختلف ويندوز

Win9x —گام اول : بعد از مراجعه به منوی Start ابتدا روي گزينه Settings بعدش روي گزينه Control Panel كليك كنين . —گام دوم : روي آيكون System دابل كليك كنين . —گام سوم : روي زبونه Performance كليك كنين . —گام چهارم : روي دكمه Virtual Memory كليك كنين. —گام پنجم : گزينه زير را فعال كنين : —گام ششم : ارزشهاي حداقل و حداكثر حافظه مجازي رو يكسان كنين . بهترين شيوه تنظيم، به سخت افزار شما و مقدار حافظه اي كه نصب كردين ، بستگي داره . اما توصيه می شه ، حداقل 16 مگابايت و حداكثر دو برابر ظرفيت حافظه فيزيكي رو انتخاب كنين . نكته مهم اينه كه هر دو ارزش ، به يه ميزانن . Win2k —گام اول : پس از مراجعه به منويStart ، ابتدا روي گزينه Settings بعدش روي گزينه Control Panel كليك كنين . —گام دوم : روي آيكون System دابل كليك كنين . —گام سوم : روي زبونه Advanced كليك كنين . —گام چهارم : روي دكمه Performance Options كليك كنين. —گام پنجم : تو كادر محاوره ايVirtual Memory Setting ، روي دكمه Change كليك كنين . —گام ششم : درايوي كه می خوايد Swap file رو روي اون قرار بديد ، انتخاب كنين . —گام هفتم : براي فيلدهای Initial Sizeو Maximum Size مقدارای يكساني وارد كنين. —گام هشتم : بعد از راهاندازي مجدد سيستم Swap file ، تو درايو مربوطه با حجم مورد نظر ايجاد می شه . Windows XP —گام اول : بعد از مراجعه به منويStart ، گزينه Control Panel رو انتخاب كنين . —گام دوم : روي آيكون System دابل كليك كنين . —گام سوم : روي زبونه Advanced كليك كرده و تو بخش Performance روي دكمه Settings کليك كنين . —گام چهارم : روي زبونه Advanced كليك كرده و تو بخش Virtual Memory روي Change کليك كنين . —گام پنجم : درايوي كه می خوايد حافظه مجازي رو روي اون قرار بديد ، انتخاب كنين بعد از تنظيم ارزش هر درايو ، بايد روي دكمه SET كليك كنين . اگر فقط يه مقدار رو تايپ كرده و درايو بعدي رو هایلايت كنين ، تنظيمات اولين درايو ذخيره نمي شن. —گام ششم : براي فيلدهاي Initial size وMaximum size ، مقادير يكساني وارد كنين . —گام هفتم : ابتدا SET و بعدش OK رو كليك كرده و سيستم رو دوباره راه اندازي كنين تا تنظيمات جديد، وارد شن . http://iritn.com/index.php?action=show&type=news&id=4940

تبديل فيلمهاي قديمي به DVD يا CD

شيما محبوبي SetarehSorkh Scientific Group
حتما شما فيلمها و ويدئوهايي را داريد كه بسيار قديمي هستند و بر روي نوارهاي 8 ميلي متري VHS مي باشند و كيفيت اوليه خود را از دست داده اند . با درايوهاي Hybrid (دورگه) شما مي توانيد فيلمهاي قديمي خود را به سرعت به DVD يا CD تبديل كنيد. بنابر خبر اختصاصي www.SetarehSorkh.com از دكسيگنر , سوني درايو دو رگه اي را براي تغيير نوارهاي مغناطيسي قديمي به ويدئوهاي ديجيتالي بر روي DVD يا CD ارائه داده است . نوارهاي مغناطيسي اگر هم كه قديمي نباشند پس از هر بار تماشاكردن كيفيت آنها پايين تر مي آيد و در رطوبت و گرما نيز كيفيت صدا و تصوير آنها تغيير مي كند اما CD ها و DVD ها پس از صدها بار اجرا كردن باز هم از كيفيت خوبي برخوردار هستند و كمترين فضا را نيز براي نگه داري اشغال مي كنند و دستيابي به هر بخشي از فيلم در آنها بسيار ساده مي باشد . سوني با ارائه اين درايوهاي جديد به كاربران , تبديل فيلمهاي VHS را به DVD يا CD بسيار ساده كرده است و هر كاربراي مي تواند با كامپيوتر شخصي خود در كمترين زمان اين كار را انجام دهد . اين درايوهاي دورگه DVDirect نام دارد و سوني ارزش 300 دلاري براي آنها در نظر گرفته است. براي استفاده از DVDirect كاربران نياز به كامپيوتر پنتيوم 4 , ويندوز 2000 يا XP و USB 2.0 دارند , سوني نرم افزار Nero را نيز براي انجام اين عمليات انتخاب كرده است.
http://www.setarehsorkh.com/blog.php?id=923

بررسي فارسي اصطلاحات كامپيوتري

منبع: http://weblog.azemat.com :
Virus :به برنامه يا قطعه اي كد گفته مي شود كه پس از اجرا در سيستم كپي هايي از خودش را به فايلهاي مورد نظر اضافه كرده و آنها را آلوده مي كند و بسته به نوع آن اعمال مختلفي را از ظاهر شدن پيغامي خاص در صفحه تا رساندن آسيبهاي بسيار جدي به سيستم انجام مي دهد. ويروسها اين قابليت را دارند كه خود را تكثير كنند. حتي ويروس ساده اي كه اقدام به توليد كپي از خود در سيستم ميكند مي تواند خطر آفرين باشد چون براي اين كار از منابع سيستم بهره مي گيرد و ممكن ياعث ايجاد وقفه در سيستم شود. ويروسهاي خطرناكتر قابليت انتشار در شبكه ها و عبور از سيستمهاي امنيتي را دارند. Micro Virus ها نوع خاصي از ويروسها هستند كه به جاي آلوده كردن فايلهاي اجرايي يا بوت سكتور، Document هاي Word را آلوده مي كنند. Worm : كرم را مي توان نوع خاصي از ويروس دانست كه براي انتشار از طريق شبكه طراحي شده اند. كرمها معمولا از طريق ايميل يا برنامه هاي اشتراك گذاري فايلها ( p2p ) منتشر مي شوند. كرمها ضمن آلوده كردن كامپيوتري كه در آن قرار دارد از طريق Contact هاي موجود در آن براي تمامي آنها ارسال مي شود و با عناوين فريبنده گيرنده را به گشودن فايل الحاقي ترغيب مي كند. كرمها بدليل ارسال به كاربران بسيار زياد در زمان كم، ترافيك شبكه را بسيار بالا برده و باعث كند شدن فعاليت Mail Server ها مي شود. Dropper : همچنين با نامهاي Virus Dropper و Dropper Program شناخته مي شود. برنامه اي است كه پس از اجرا يك ويروس اسب تروا يا يك كرم را درون كامپوتر شما بارگذاري مي كند. Dropper خود يك ويروس نيست و خواص ويروس نظير تكثير شدن را ندارد. شايد بيشتر بتوان آنرا شبيه اسب تروا دانست كه حاوي كدهاي مخرب است و توسط برنامه هاي ويروس ياب قابل شناسايي نيست خوشبختانه استفاده از Dropper ها غير متداول است وگرنه مطمئنا مشكلات بزرگي را باعث مي شدند. Spyware : نام ديگر آن Ad-Aware است. Spyware به هر برنامه اي كه به جمع آوري اطلاعات شخصي افراد هنگام اتصال به اينترنت مي پردازد اطلاق مي شود. Spywareها معمولا جزئي پنهاني درون برنامه هاي رايگان و يا برنامه هايي با مدت استفاده محدود ( Freeware Or Shareware ) هستند كه مي توان آنها را از اينترنت دانلود كرد. Spywareها پس از نصب به Monitor كردن فعاليتهاي شما در اينترنت مي پردازند و اطلاعات كسب شده را در پس زمينه ارتباط اينترنتي شما براي نويسندگانش مي فرستد. Spywareها قابليت جمع آوري اطلاعات در مورد آدرسهاي ايميل، شماره كارتهاي اعتباري و حتي پسوردهاي شما را دارند. Spyware را مي توان شبيه اسب تروا دانست چون در هر دو مورد شما هنگام نصب يك برنامه اين برنامه ها را نيز ناخواسته در سيستمتان نصب مي كنيد. يكي از روشهاي معمول قرباني شدن نصب برنامه هايي است كه براي تبادل فايل ها در اينترنت وجود دارد ( اين برنامه ها peer-to-peer ناميده مي شوند نظير Kaaza ). نكته دردناكتر در مورد Spywareها اينست كه اين برنامه ها چون براي فعاليت از منابع سيستم شما استفاده مي كنند ممكن است باعث ناپايداري سيستم و يا حتي Crash بشود. همچنين اين برنامه ها از پهناي باند اتصال اينترنتي شما مي كاهند.( بدليل استفاده از اتصال اينترنتي براي ارسال اطلاعات به سرقت رفته ) چون Spywareها برنامه هاي اجرايي مستقلي هستند قابليت هاي ديگري از جمله Monitor كردن كليد هاي فشرده شده كيبورد، گشتن بدنبال فايل يا برنامه اي خاص در سيستم، نصب Spyware هاي ديگر خواندن Cookie ها و تغيير صفحه وب پيش فرض را دارند.Licensing Agreement ها كه قبل از نصب اكثر برنامه ها بايد با مفاد آن موافقت كنيد ممكن است در مورد نصب Spyware توسط برنامه مورد نظر به شما هشدار دهد ( البته در جايي كه كمترين احتمال ديده شدن را دارد ) ولي از آنجا كه هيچكس تمايلي به خواندن متن طولاني Licensing Agreement را ندارد Spywareها را با موافقت خودتان در سيستم نصب مي كنيد. Trojan Horse : برنامه ايست مخرب كه ظاهرعادي و بي آزاري دارد. اين برنامه پس از اجرا در كامپيوتر هدف،‌ اختيار كامل آنرا بدست نفوذ گران مي دهد و به آنها اجازه انجام هر كاري را در سيستم مورد حمله مي دهد. اسب تروا قابليت تكثير خود را ندارد ولي مي تواند حامل ويروس يا كرم باشد. يك اسب تروا از دو قسمت تشكيل شده است: يك قسمت كه بايد توسط طعمه دانلود و اجرا شود كه معمولا حجم كمي دارد (زير kb 100 ) مثلا برنامه اي كه ادعا مي كند كشنده فلان ويروس است ممكن است خود يك اسب تروا باشد، و قسمت دوم اسب تروا كه روي كامپوتر مهاجم قرار دارد و پس از اجراي جزء ديگر برنامه روي كامپيوتر قرباني و دريافت آدرس IP قرباني توسط مهاجم اين دو قسمت برنامه با هم ارتباط برقرار كرده و مهاجم قادر خواهد بود در كامپيوتر قرباني مانند كامپيوتر خود Expelor كند و به حذف اضافه و تغيير هر چيز مورد علاقه اش بپردازد. همانطور كه اشاره شد طعمه يك اسب تروا شدن به اين آساني ها نيست زيراخود فرد بايد مرتكب اين اشتباه بشود. البته بعضي سايتها اين كار را براي شما انجام مي دهند! كه اين مشكل هم با نصب يك فايروال مناسب حل شدني است. به حملاتي از اين دست Back Door مي گويند چون شبيه زماني است كه شخصي از در پشتي منزل وارد شود و بدون اطلاع شما و در حضور خودتان به شما آسيب برساند. عبارت اسب تروا يا Trojan Horse برگرفته از يكي از داستانهاي كتاب ايلياد هومر نويسنده يونان باستان است كه در آن مهاجمان اسب بزرگ چوبي را يه نشانه صلح و آشتي ( البته با تعدادي جنگجو در درون آن ) به درون شهر محاصره شده تروا مي فرستند و ...! http://iritn.com/index.php?action=show&type=news&id=5972

آيا مي توان رجيستري (RegEdit) را بست؟

منبع : http://www.pooyeshr.com اين كار توسط برنامه Group Policy امكان پذير است . براي اجراي اين برنامه گزينه Run از منوي Start را انتخاب كنيد . حال در آن Gpedit.msc را تايپ كرده و Ok كنيد . در پنجره ظاهر شده مسير زير را دنبال كنيد : user configuration \ administrative templates \ system حال در سمت راست روي گزينه prevent access to registry editing tools دابل كليك كنيد و در پنجره اي كه باز مي شود گزينه Enable را فعال كرده و Ok كنيد . ديگر نيازي به Gpedit.msc نيست آنرا ببنديد . حال در Run برنامه RegEdit را اجرا كنيد . با پيغامي مبني بر بسته بودن رجيستري مواجه ميشويد. براي آنكه بتوانيد رجيستري را اجرا كنيد مسير گفته شده را دنبال كرده و اين بار به جاي Enable گزينه NotConfigured را برگزينيد . http://iritn.com/index.php?action=show&type=news&id=5861

ندان آبي يا Blue Tooth چيست؟

:روزنامه شرق ، آرش فرح زاد
صنعت IT در جهان از سال ۲۰۰۰ به بعد تحولات بسيارى را به خود ديده است. هر روزه مردم با يك تكنولوژى جديد روبه رو مى شوند و دنياى پيچيده و پيشرفته امروزى مردم را وادار به حركت مى كند. اما سرعت اين حركت به قدرى زياد است كه حتى متخصصين IT را هم به تعجب واداشته است. با ايجاد هر تكنولوژى مردم مشتاق شده تا با آن آشنا شوند ولى بلافاصله تكنولوژى پيشرفته ديگرى متولد مى شود. يكى از اين تكنولوژى ها، Bluetooth است كه به ارتباط بى سيم با برد كوتاه مربوط مى شود. اين تكنولوژى در تمام قطعات، وسائل الكترونيكى و ارتباطى كاربرد دارد و استفاده از آن تنها به شبكه ها و اينترنت مربوط نمى شود، به طورى كه امروزه حتى موس و كى بورد Bluetooth هم به بازار آمده است. اكثر كارشناسان و متخصصين كامپيوتر و شبكه اعتقاد دارند كه امسال يعنى سال ،۲۰۰۴ سال پيشرفت هر چه بيشتر اين تكنولوژى خواهد بود. فرض كنيد در منزلتان از تكنولوژى Bluetooth استفاده مى كنيد و در حال چك كردن E-mailهاى خود از طريق تلفن همراه هستيد، در همان حال نامه اى از دوست خود دريافت مى كنيد. شما هم نامه او را از طريق Bluetooth به پرينتر كه به اين سيستم مجهز است ارسال كرده و يك پرينت از آن تهيه مى كنيد. در همين زمان تلويزيون هم مشغول پخش برنامه اى است كه بلافاصله تصوير را به مانيتور انتقال داده و توسط CD-Writer كه به تكنولوژى Bluetooth مجهز است تصاوير را روى CD ذخيره مى كند. اينها تنها برخى از موارد استفاده تكنولوژى Bluetooth در زندگى امروز است. تجهيزات مجهز به اين تكنولوژى در كنار هم شبكه اى خانگى به نامPAN (Personal Area Network) را ايجاد مى كنند. • Bluetoothاز كجا آمد شايد جالب باشد تا از تاريخچه نام Bluetooth هم اطلاع داشته باشيم. اين نام از نام يك پادشاه دانماركى به نام Harald Blaatand گرفته شده است. كلمه Blaatand پس از انتقال به زبان انگليسى به شكل Bluetooth تلفظ شد كه به معنى دندان آبى است. اين پادشاه كه بين سال هاى ۹۴۰ تا ۹۸۶ مى زيست، توانست دانمارك و نروژ را كه در جنگ هاى مذهبى با هم مشكل پيدا كرده بودند متحد كند و از آن پس شهرت زيادى كسب كرد. در واقع تكنولوژى Bluetooth هم بر پايه اتحاد يكپارچه سيستم هاى كامپيوتر در قالبى بدون سيستم تاكيد دارد كه نماد كار و تلاش پادشاه دانماركى است. ايده اصلى ايجاد اين سيستم در سال ۱۹۹۴ توسط شركت موبايل Ericsson ارائه شد. اين شركت به همراه چند شركت ديگر به دنبال يك سيستم ارتباطى بين وسايل الكترونيكى مختلف بودند تا قادر به هماهنگى و سازگارى با هم باشند. امروزه بسيارى از وسايل ارتباطى مانند PC، PDA، موبايل، پرينتر و... از پروتكل هاى متفاوت و ناسازگار با يكديگر استفاده مى كنند و همين امر باعث عدم ارتباط مناسب بين آنها خواهد شد. بنابراين شركت هاى مربوطه تصميم به ايجاد يك استاندارد مشترك براى انواع وسايل ارتباطى گرفتند تا ارتباط ميان آنها تحت يك پروتكل ثابت و مشخص برقرار شود. در حال حاضر Ericsson، Intel، Nokia، IBM و Toshiba از پديدآورندگان و توسعه دهندگان اين تكنولوژى هستند. اين شركت ها با تشكيل گروهى به نامBluetooth (Special Interest Group)SIG موفق شدند استاندارد مورد نظر را ايجاد كنند. هر وسيله اى كه از سيم براى انتقال اطلاعات خود استفاده نمى كند از امواج راديويى بهره مى گيرد در واقع امواج راديويى سيگنال هايى هستند كه توسط فرستنده در هوا پخش مى شود. امواج راديويى قادر به انتقال صدا، تصوير و هر نوع Data هستند. تلفن هاى بى سيم، موبايل، ماهواره ها، اداره تلويزيون و غيره جزء وسايلى هستند كه ارتباط خود را از طريق اين امواج فراهم مى كنند. حتى دزدگير اتومبيل شما هم از طريق امواج راديويى كنترل مى شود. Bluetooth نوعى از ارتباطات امواج راديويى ولى با برد كوتاه است و از پروتكل خاصى براى ارسال اطلاعات خود استفاده مى كند و به همين دليل است كه شركت هاى معتبر سازنده دستگاه هاى ارتباطى و كامپيوترى علاقه زيادى دارند تا در اين پروژه شركت كنند. در واقع تمام دستگاه هايى كه بر پايه Bluetooth ايجاد مى شود بايد با استاندارد مشخصى سازگارى داشته باشند. همان طور كه مى دانيد فركانس هاى امواج راديويى با استفاده از واحد هرتز محاسبه مى شوند. فرستنده اين فركانس ها كه Transmitter نام دارد امواج مورد نظر را در يك فركانس خاص ارسال مى كند و دستگاه گيرنده در همان طول موج اقدام به دريافت اطلاعات مى كند و دامنه آن GHZ2.40 تا GHZ2.48 است. • مزاياى Bluetooth عوامل بسيارى موجب شده تا شركت ها و موسسات ارتباطى به دنبال استفاده از Bluetooth باشند. يكى از اين عوامل محدوديت در انتقال Data از طريق سيم است. دستگاه هايى كه با سيم كار مى كنند از طريق رابط هاى سريال يا پارلل و يا USB به كامپيوتر متصل مى شوند. اگر از ارتباط سريال استفاده شود در هر سيكل زمانى يك بيت ارسال مى شود و ارتباط پارلل در هر سيكل ۸ تا ۱۶ بيت را ارسال مى نمايد. اين مقادير در دنياى ارتباطات پرسرعت امروزى بسيار كم است. تا چندى پيش در مقام كشورهاى پيشرفته براى ارتباط اينترنت به طور كامل از ارتباطات سيمى و تكنولوژى هايى چون ISON و DSL استفاده مى شد. البته اين سيستم ها هنوز هم جزء پرطرفدارترين و كاربردى ترين وسايل ارتباطى در جهان هستند. بگذريم كه در كشور ما هنوز به طور كامل از اين سيستم ها استفاده نمى شود و همچنان سيستم قديمى و بسيار ضعيف Dial up مورد استفاده قرار مى گيرد. به لطف تكنولوژى جديد Bluetooth كشورهايى چون آمريكا و برخى كشورهاى اروپايى كه در زمينه تكنولوژى حرف اول را در دنيا مى زنند به سمت استفاده از ارتباطات بى سيم بين شبكه ها و اينترنت حركت مى كنند كه علاوه بر سرعت زياد، كيفيت بسيار خوبى را در اختيار كاربرانش قرار مى دهد. از ديگر مشكلاتى كه متخصصين بخش ارتباط با آن سروكار داشتند عدم وجود يك استاندارد مشخص و ثابت براى ارتباط دستگاه هاى مختلف با يكديگر بود. تا پيش از اين هر شركت دستگاه هاى خود را براساس استانداردهاى ارتباطى خود توليد مى كرد و به همين خاطر اغلب آنها براى ارتباط با دستگاه هايى از همان نوع ولى متعلق به يك كمپانى ديگر دچار مشكل مى شدند زيرا پروتكل ثابتى وجود نداشت. حال اين مشكل توسط استاندارد Bluetooth به راحتى قابل حل است. قبل از مطرح شدن مسئله استفاده از Bluetooth متخصصان اعتقاد داشتند كه در ارتباطات نزديك از اشعه مادون قرمز استفاده شود. مثلاً در كنترل از راه دور تلويزيون از اين سيستم استفاده مى شود. تكنولوژى مادون قرمز IrDA نام دارد و مخفف Infrared Data Association است. در عمل ثابت شده كه استفاده از اين استاندارد قابل اطمينان است و هزينه بسيار كمى به خود اختصاص مى دهد. ولى با اين وجود معايبى نيز دارد. اولين مشكل حركت نور در خط راست است. فرستنده مادون قرمز و گيرنده آن مى بايست در مقابل هم قرار بگيرند تا ارسال اطلاعات صورت گيرد، در غير اين صورت و وجود داشتن مانعى در بين راه، انتقال اطلاعات به درستى صورت نمى گيرد. يكى ديگر از مشكلات مادون قرمز اصطلاح «يك به يك» است. به اين معنى كه شما فقط مى توانيد اطلاعات را از يك دستگاه تنها به يك دستگاه ديگر ارسال كنيد و در يك لحظه قادر به ارسال اطلاعات از يك دستگاه به چند دستگاه نخواهيد بود اما هر دو مشكل IrDA از طريق Bluetooth قابل رفع است. يكى ديگر از دلايل استفاده از تراشه هاى Bluetooth قيمت بسيار مناسب آن است. قيمت اين تراشه ها عملاً ۱۵ تا ۳۰ دلار است كه با توجه به كارايى بسيار خوب، اين قيمت كاملاً مناسب به نظر مى رسد. همان طور كه اشاره شد اين تكنولوژى از محدوده فركانس ۴۰/۲ تا ۴۸/۲ گيگا هرتز كه محدوده اى رايگان است استفاده مى كند كه ۷۹ كانال ارتباطى را شامل مى شود. البته اين محدوده در اروپا و آمريكا مورد استفاده قرار مى گيرد ولى در ژاپن اين محدوده بين ۴۷/۲ تا ۴۹/۲ گيگا هرتز است و ۲۳ كانال ارتباطى را شامل مى شود. هر كدام از اين كانال هاى ارتباطى قابليت ارسال يك مگابايت اطلاعات را دارد و برد موثر آن ۱۰متر ذكر شده كه شركت هاى ارائه كننده اين سيستم ها تا برد ۷ متر را ضمانت مى كنند و بيشتر از آن به فضاى اتاقى بستگى دارد كه دستگاه ها در آن قرار دارند و همچنين به ميزان وجود ديگر امواج راديويى هم وابسته است. سرعت انتقال اطلاعات در استاندارد Bluetooth بستگى به نوع سيستم ارتباطى دارد. مثلاً اگر از ارتباط همزمان يا Synchronous استفاده شود نرخ انتقال اطلاعات ۴۲۳ كيلوبايت در ثانيه خواهد بود. در اين نوع ارتباط دستگاه فرستنده و گيرنده به طور همزمان قادر به دريافت و ارسال اطلاعات هستند. در نوع ديگر ارتباط كه ارتباط غيرهمزمان يا Asynchronous نام دارد نرخ انتقال اطلاعات ۷۲۱ كيلوبايت در ثانيه خواهد بود. البته با وجود سرعت بيشتر اين ارتباط نسبت به ارتباط همزمان، قابليت ارسال و دريافت در يك زمان را ندارد. البته تكنولوژى هاى مانند Wi-Fi كه بر پايه Bluetooth است برد موثر و نرخ انتقال اطلاعات بيشتر مى شود. Bluetooth از سيستم بسيار حساسى نيز برخوردار است و از اين لحاظ با استفاده از آن احتمال تداخل بين دستگاه هاى مجهز به امواج راديويى به حداقل خود مى رسد و حتى در صورت بروز تداخل در ارتباط بلافاصله اطلاعات از بين رفته مجدداً به طور خودكار براى دستگاه گيرنده ارسال خواهد شد. حال اين تصور به وجود مى آيد كه با وجود چندين دستگاه مجهز به اين تكنولوژى در يك اتاق چگونه آنها روى يك فركانس مشخص و بدون تداخل با يكديگر به تبادل اطلاعات مى پردازند. براى جلوگيرى از تداخل اطلاعات Bluetooth از تكنيكى به نام Spread Spectrum Frequency استفاده مى كند و اين تكنيك به دستگاه ها اجازه مى دهد كه در يك محدوده فركانسى مشخص شده به صورت خودكار تغيير فركانس داشته باشند. در واقع در اين تكنولوژى يابنده كانال آزاد بيش از ۱۵۰۰ بار در ثانيه كانال هاى ارتباطى را چك مى كند تا از كانال هاى اشغال شده با خبر باشد و در صورت ايجاد يك ارتباط جديد يك كانال آزاد را به آن ارتباط اختصاص دهد. مثلاً يك دستگاه كامپيوتر در حال ارتباط با پرينتر از طريق فركانس GHZ2.47 باشد در همين زمان موبايل قصد ارتباط با اسكنر را دارد. با استفاده از تكنيكى كه ذكر شد به طور خودكار فركانس اشغال شده توسط كامپيوتر و پرينتر شناسايى شده و ارتباط موبايل و اسكنر به روى يك فركانس جديد برقرار مى شود. •Wi-Fiچيست اين استاندارد از زيرمجموعه Bluetooth است و تحت آن ارتباطى با قدرتى بيشتر از خود Bluetooth ايجاد خواهد شد. ارتباط Wi-Fi كه مخفف Wireless Fidelity است بيشتر بر پايه ارتباط شبكه اينترنت به صورت بى سيم تاكيد مى كند و همين امر باعث محبوبيت بسيار زياد آن شده است با استفاده از اين تكنولوژى به راحتى در مسافرت، هواپيما و يا هتل مى توان از طريق Laptop به اينترنت متصل شد. Wi-Fi كه همان استاندارد IEEE802.11 است در مدل هاى ۸۰۲.11a و ۸۰۲.11b مورد استفاده قرار مى گيرد و استاندارد اصلى آن IEEE802.11b است. در اين مدل حداكثر سرعت انتقال اطلاعات ۱۱Mbps است و از فركانس راديويى ۴/۲ گيگاهرتز استفاده مى كند. براى سرعت بخشيدن به اين استاندارد مدل ديگرى نيز به نام ۸۰۲.11b+ ايجاد شده كه سرعت انتقال را تا ۲۲mbps افزايش مى دهد. در مدل ۸۰۲.11a سرعت اطلاعات حدود ۵۴mbps است و از فركانس ۵۰GHz استفاده مى شود. به طور حتم اين مدل در آينده اى نه چندان دور جاى ۸۰۲.11b را خواهد گرفت. براى استفاده از اين سيستم ايستگاه هايى به نام Access point در مناطق مختلف و به فواصل چند صد مترى قرار مى گيرد. اين ايستگاه ها امواج راديويى را در هوا منتشر مى كنند و هر كامپيوترى كه به Wi-Fi مجهز باشد و در محدوده اين ايستگاه ها قرار داشته باشد قادر به استفاده از اينترنت است و كاربران با قرار دادن يك كارت سخت افزارى IEEE802.11b و يا وصل كردن يك دستگاه Wi-Fi اكسترنال از طريق USB به كامپيوتر خود قادر به استفاده از اين سيستم هستند. قيمت اينترنت در اين سيستم بسيار مناسب است. مثلاً در كشور آمريكا يك Account نامحدود يك ماهه با اين سرويس به مبلغ ۲۰ تا ۳۰ دلار در اختيار كاربران قرار مى گيرد. از نظر برد موثر هم حداكثر تا ۱۵۰ متر اطراف Access Point مورد پوشش قرار مى گيرد. در اين حالت سرعت انتقال ارتباط ۱mbps است. البته هر چقدر فاصله كاربر با ايستگاه اصلى كمتر از ۱۵۰ متر باشد سرعت انتقال اطلاعات بيشتر خواهد شد. مثلاً سرعت انتقال اطلاعات در فاصله ۱۰۰ مترى mbps5.5، در فاصله ۸۰ مترى ۸mbps و در فاصله ۵۰ مترى و كمتر از آن ۱۱mbps است. http://iritn.com/index.php?action=show&type=news&id=4645

نحوه برداشتن پوشه هاي اشتراکي روي computer

در ويندوز xp وقتي My computer را باز مي کنيد، با پوشه هاي به اشتراک گذاشته شده (shared documents) روبه رو مي شويد که به کاربران اجازه مي دهد تا فايلهاي خود را در دسترس ساير کاربران حتي روي شبکه قرار دهند. اما با يک ترفند مي توانيد اين پوشه ها را برداريد و خيالتان از احتمال دسترسي ساير کاربران راحت شود. براي اين کار بايد 2پوشه در دو جاي مختلف در رجيستري ويندوز بسازيد و تغييرات را اعمال کنيد. ابتدا با تايپ Regedit در منوي RUN روي استارت وارد رجيستري شويد و کندوي بزرگ HKEY-CURRENT-USER را باز کنيد. سپس شاخه software را باز کرده و زيرشاخه Microsoft را بيابيد. حالا با کليک روي آن زيرشاخه windows و بعد زيرشاخه currentversion را پيدا خواهيد کرد. روي آن نيز کليک کنيد تا به زيرشاخه policies برسيد. آن را نيز باز کنيد تا زيرشاخه مورد نظر يعني Explorer ديده شود. حالا داخل اين زيرشاخه در صفحه روبه رو بايد يک پوشه به شکل DWORD بسازيد. براي اين کار بايد سمت راست موس را در داخل صفحه زده و New و DWORD را انتخاب کنيد. نام پوشه تازه متولد شده را N ، S) NoSharedDocuments ، و D را با حروف بزرگ تايپ کنيد) گذاشته و براي نابودي پوشه هاي اشتراکي Valuedata آن را بگذاريد به همان حالت صفر (0) باقي بماند. سپس ok کرده و با رفتن به کندوي HKEY-local-machine مسير جديدي برگزينيد. با کليک روي اين کندو، شاخه software پيدا شده و با کليک روي آن زيرشاخه Microsoft را خواهيد يافت . سپس زيرشاخه windows و بعد currentversion و بعد policies و در آخر زيرشاخه Explorer را خواهيد يافت . حالا درون اين زيرشاخه نيز پوشه Noshared Documents را ساخته و ارزش آن را به همان صورت صفر (0) نگه داريد. توضيح اين که اگر زير شاخه Explorer يا زيرشاخه هاي قبلي آن را نيافتيد، بايد آن را درست کنيد. روش کار نيز چنين است که روي زيرشاخه اصلي برويد و New و Key را انتخاب کنيد و نام Explorer يا... را داخل آن بگذاريد و پوشه را داخل آن بسازيد. HKEY-CURRENT-USER\software\Microsoft\windows\currentversion\policies\Explorer HKEY-LOCAL-MACHINE\software\Microsoft\windows\currentversion\policies\Explorer

طریقه ساخت و استفاده از ديسك Startup

ديسك Startup چيست ؟

ديسك Startup يك فلاپى راه انداز ويندوز است كه مى تواند در شرايطى كه ويندوز توان را ه اندازى كامپيوتر را ندارد با راه اندازى كامپيوتر اشكالات احتمالى را با كمك فرامين موجود بر روى آن برطرف سازد. براى كاربرى كه از سيستم عامل ويندوز استفاده مى كند داشتن يك ديسك Startup و CD ويندوز به مراتب از نان شب هم واجب تر است.

• ساخت ديسك Startup در ويندوز ۹۸ و ME

از پنجره Control Panel بر روى آيكون Add/Remove Programs دابل كليك كنيد (پنجره Control Panel از طريق My Computer و يا منوى Start قابل دسترسى خواهد بود). در پنجره اى كه ظاهر خواهد شد زبانه (Tab) سوم موسوم به Startup Disk را انتخاب كرده بر روى دكمه Create Disk كليك كنيد. پس از چند لحظه ويندوز در پنجره اى از شما خواهد خواست تا CD ويندوز را در داخل CD Drive قرار دهيد. با انجام اين خواسته ويندوز بر روى OK كليك كنيد. با ظاهر شدن پنجره بعدى يك فلاپى سالم (فاقد (Bad Sector) را در فلاپى درايو قرار داده و بر روى OK كليك كرده و تا ساخته شدن ديسك Startup صبر كنيد.

• ساخت ديسك Startup در ويندوز XP

يك فلاپى ديسك سالم در درايو فلاپى قرار داده و از پنجره My Computer بر روى آيكون ۳‎/۵ Floppy (A:) كليك راست كرده فرمان Format را اجرا نماييد. در پنجره اى كه ظاهر خواهد

شد گزينه Create an MS-DOS startup disk را انتخاب كرده و پس از كليك بر روى دكمه Start در انتظار ساخته شدن ديسك Startup باقى بمانيد.

• استفاده از ديسك Startup

در صورتى كه ويندوز آسيب ديده و توانايى راه اندازى كامپيوتر را نداشته باشد، ديسك Startup را در درايو فلاپى قرار داده و كامپيوتر را روشن كنيد. در منويى كه ظاهر خواهد شد در صورتى كه مايل به شناخته شدن درايو CD و استفاده از آن هستند گزينه Start Computer With CD-ROM Support را انتخاب نماييد در غير اين صورت مى توانيد از گزينه Start Computer Without CD-ROM Support استفاده كنيد.

پس از بوت شدن كامپيوتر اعلان آمادگى سيستم جهت پذيرش دستورات به صورت A:\> بر روى صفحه ظاهر خواهد شد. اكنون مى توانيد با كمك فرامين موجود بر روى اين ديسك اشكالات احتمالى ويندوز و يا ديسك سخت خود را برطرف سازيد (به عنوان مثال براى ترميم اشكالات
جدول Fat از فرمان Scandisk به صورت زير استفاده كنيد: Scandisk c:).

• در صورتى كه كامپيوتر با ديسك Startup راه اندازى شده باشد حرف معرف درايو CD تغيير كرده و يك حرف به جلو حركت خواهد كرد بدين معنى كه اگر در كامپيوتر شما درايو CD با حرف F مشخص مى شود پس از راه اندازى كامپيوتر با ديسك Startup موقتاً به G تغيير خواهد كرد.

• پس از راه اندازى كامپيوتر با ديسك Startup كامپيوتر وارد MS-DOS Mode خواهد شد بدين معنى كه فرامين شكل گرافيكى نداشته و مى بايستى همانند سيستم عامل MS-DOS تايپ شوند.

• بهتر است براى رفع اشكالات مربوط به هر نسخه ويندوز از ديسك Startup كه با همان نسخه ويندوز ساخته شده است استفاده كنيد.

• ديسكى كه براى ساخت Startup استفاده مى كنيد مى بايستى فاقد Bad Sector بوده و حتى الامكان خالى باشد (در غير اين صورت كليه اطلاعات موجود بر روى آن حذف خواهد شد)

و بالاخره آنكه تشخيص اشكال ايجاد شده در ويندوز و رفع آن با كمك فرامين موجود بر روى ديسك Startup تا حد زيادى وابسته به تجربه و تسلط شما به استفاده از فرامين DOS است، بنابراين اين ديسك به طور خودكار اشكالات كامپيوتر شما را برطرف نخواهد كرد.

منبع : http://www.iritn.com/

حذف كردن مستقيم و سريع فايلهاي حجيم در ويندوز

منبع : http://www.p30world.com
تا حالا شده که بخواهيد چند فايل يا فولدر يا .... با حجم بسيار بالا را حذف کنيد ؟ يعنی در سطل آشغال بريزيد يا بعد از اينکه ريختيد حذف کامل کنيد ؟ حقيقتا مدت زيادی طول ميکشد. به هر صورت وقت برای همه مهم است ! وقتی کليد Shift را در هنگام حذف نگه داريد ( همان Shift+Delete ) سطل آشغال شما ناديده گرفته ميشود و فايل حجيم شما با سرعت بيشتری حذف ميشود ( بدون اينكه به سطل آشغال برود ) ، ولی اين کار هم يک مقدار سخت است. منظورم نگه داشتن متمادی و به تعداد زیاد SHIFT است ! يك ترفند رجيستری وجود دارد که ميشود کلا با اجرای آن سطل آشغال را ناديده گرفت و به راحتی تمام فايلهارا حذف كامل كرد. البته اين بستگی به نظر شما دارد. عموما کاربران پیشرفته فایلی را به اشتباه پاک نمیکنند که بخواهند نگران آن باشند. در صورتی که از خود مطمئن هستید این مرحله را انجام دهید. با تایپ فرمان regedit در پنجره کوچک run در منوی start برنامه رجيستری اديتور را باز کنيد ومسير زير را پيدا كنيد : HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\ CurrentVersion\Explorer\BitBucket اگر درست عمل کرده باشید كليد NukeOnDelete را در پنجره بزرگ سمت راست خواهید دید. كليد NukeOnDelete استفاده از سطل آشغال را کنترل میکند ! روی آن دوبار کلیک کنید و سپس در قسمت Value Data عدد ۰ را پاک و به جایش۱ را بگذارید ( در حالت Hexadecimal ). سپس روی ok کلیک کنید و برنامه را ببندید. از این به بعد حذف فایلهای حجیم بسیار سریعتر از پیش خواهد شد. البته تا قبل از اینکه آنرا دوباره تغییر ندهید !

چگونه فلاپی هایی را که فرمت نمی شوند را دوباره بازسازی کنیم ؟

مهرداد - ع
SetarehSorkh Scientific Group

پس از خواندن این مطلب دیگر هرگز فلاپی های معیوب خود را دور نمی اندازید و اطمینان داشته باشید که صد در صد نتیجه خواهید گرفت !

فلاپی دیسک یکی از رسانه های ذخیره سازی اطلاعات می باشند که همه ما استفاده های زیادی از آن می کنیم ولی از جمله معایب آن به جز حجم پایین آن آسیب پذیری شدید فلاپی دیسک می باشد .به طوری که یک فلاپی دیسک ممکن است پس از چند بار استفاده دیگر قابل فرمت شدن نباشد .

حال چاره چیست  ? و چگونه می توان فلاپی دیسک را مجددا باز سازی کرد ؟

ما راهی برای حل این مشکل یافته ایم و به خوبی هم نتیجه گرفته ایم. تنها عیب آن اینست که شما به سیستم عامل لینوکس نیاز دارید . در کل توصیه میشود کمی از وقت خود را جهت یادگیری آن اختصاص دهید .

در سیستم عامل لینوکس در قسمت فلاپی فورمتر آن شما می توانید فلاپی هایی را که حتی در سیستم عامل ویندوز فرمت نمی شوند را به سادگی فرمت نمایید . به همین راحتی !

این نکته تکنیکی ساده وآسان راهی قابل اطمینان برای باز سازی و تعمیر فلاپی دیسک و در نهایت کاهش هزینه هاست.

چگونه برنامه های خود را در GUEST نصب کنیم

مهرداد - ع
SetarehSorkh Scientific Group

وقتی با یک کاربر محدود به ویندوز وارد می شوید و برای اجرای یک برنامه نیاز به اجازه دسترسی بیشتری دارید لازم نیست خارج شده و با کاربر حساب کاربری ADMIN وارد شوید .

برای نصب برنامه ها و یا سایر مواردی که نیاز به اجازه دسترسی بیشتری دارید تنها کافیست روی برنامه ای که می خواهید اجرا کنید کلیک راست کنید و RUN AS را انتخاب کنید .

حال گزینه THE FOLLOWING USER را انتخاب کنید و نام کاربری و رمز عبور کاربری را که می خواهید از اختیارات آن استفاده کنید را وارد نمایید .

نکته : اگر می خواهید روی یک SHORTCUT این کار را انجام دهید ممکن است لازم باشد کلید SHIFT را هنگامی که کلیک راست می کنید نگه دارید تا گزینه RUN AS ظاهر شود .

استفاده از این کار معمولا زمانی به درد می خورد که شما با یک کاربر غیر ADMIN وارد شده اید و میخواهید برنامه ای را اجرا کنید که فقط ADMIN می تواند آن را اجرا کند.

چرا بسیاری از برنامه ها پس از مدتی استفاده از کار می افتند ؟

مهرداد - ع
SetarehSorkh Scientific Group

بسیاری از کاربران حتما تا به حال با این مشکل مواجه شده اند که پس از چند روز استفاده از برنامه (خصوصا برنامه هایی که از اینترنت دریافت کرده اند) برنامه از کار می افتد و درگر قابل استفاده نیست.

به نظر شما چرا این اتفاق می افتد ؟

در پاسخ به این کاربران باید گفت که اکثر برنامه هایی را که از اینترنت Download می شوند مجانی Free نیستند و این نسخه یک نسخه Demo(چند روزه) از اصل برنامه می باشد و ممکن است بسیاری از امکانات آن نیز در نسخه Demo غیر فعال باشد و شما نتوانید از آن امکانات استفاده کنید .

حال چگونه می توان محدودیت استفاده راحذف و آن را به نسخه اصلی تبدیل کرد ؟

برای این که بتوانید از یک برنامه همیشه استفاده کنید باید برنامه را از سازنده آن خریداری کنید تا نسخه اصلی با امکانات کامل و بدون محدودیت داشته باشید .

اما در کشور ایران با توجه به عدم رعایت حقوق کپی رایت و تکثیر و استفاده غیر قانونی از برنامه ها می توان به صورت غیر قانونی و عدم رعایت حقوق سازنده برنامه آن را به نسخه اصلی تبدیل کرد به نحوی که دیگر پس از گذشت چند روز استفاده از کار نیفتد .

شما می توانید برای دریافت شماره سریال برنامه ها به سایت های کرک مراجعه کرده و پس از جستجو سریال برنامه داخواه را دریافت کنید - با وارد کردن سریال به نسخه Demo - برنامه به نسخه اصلی و کامل تبدیل و همه محدودیت ها حذف خواهد شد .

ترفندهاي ويندوز XP

اين صفحه براي کساني نوشته مي شه که قصد دارند از کامپيوتر و ويندوز بيشتر بدونن و با دستورات جالب و پنهان ويندوز آشنا شوند و در برنامه هايي مانند ويندوز تغييرات ظاهري ايجاد کنند طوري که در نظر ديگران جالب باشد، ديگران را سر کار بگذارند و راههاي ديگري براي انجام کارها ببينند. ما در تمام نوشته هاي آتي اين ستون فرض را بر اين مي گذاريم که شما Microsoft Windows XP داريد. در ويندوز XP، يکي از بهترين ابزارهايي که در دست شماست، همان صفحه مشکي Command prompt است. در ويندوز XP دو نوع DOS وجود دارد. يکي cmd.exe و ديگري command.com که cmd.exe براي کارهاي ما مناسبتر است و کليک روي دگمه Start و انتخاب All programs و انتخاب Accessories و سپس کليک روي Command prompt نيز همين را باز خواهد کرد. (راه مناسبتر: دگمه ويندوز کيبورد را به همراه حرف R فشار دهيد، تايپ کنيد cmd و Enter کيبورد را فشار دهيد). · تغيير رنگ صفحه مشکي خط فرمان: کافي است روي آيکوني که بالا سمت چپ خط عنوان صفحه Command prompt وجود دارد کليک کنيد و روي Properties کليک کنيد. حالا از انتخابهاي بالاي پنجره باز شده روي Colors کليک کنيد و رنگهاي مورد نظر خود را انتخاب کنيد. نتيجه را در همان پايين به صورت preview مشاهده خواهيد کرد. راه حل ديگر استفاده از دستور color است. اين دستور دو پارامتر خود را که به ترتيب نشان دهنده رنگ زمينه و نوشته هستند به طور به هم چسبيده دريافت مي کند. براي مشاهده کد رنگها از دستور ?/color استفاده کنيد. به عنوان مثال دستور color fc رنگ زمينه را سفيد و رنگ نوشته را قرمز خواهد کرد. · گذاشتن اسم (عنوان) براي صفحه Command Prompt: با استفاده از دستور title مي توانيد نام يا نوشته مورد نظر خود را در نوار عنوان (title bar) بالاي صفحه command prompt نمايش دهيد. استفاده از اين دستور بخصوص در Batch file نويسي توصيه مي شود. کافي است که عنوان مورد نظر خود را بعد از دستور title وارد کنيد. مثلا: Title In the name of God · تغيير قالب Prompt: دستور Prompt که از قديميترين دستورات DOS است هنوز هم فعال است و با زدن آن مي توانيد به راحتي به قالب مورد نظر دست پيدا کنيد. به عنوان مثال دستورات زير را امتحان کنيد (براي بازگشت به حالت عادي کافي است تايپ کنيد prompt و Enter کنيد.): Prompt $t :فقط ساعت فعلي را به جاي اسم و مسير فايل نمايش خواهد داد Prompt I Hacked your $V $_On $D @ $T$_$P$G Prompt Hacked by me @ $T $G Prompt /? :براي مشاهده راهنماي اين دستور · استفاده از دستور ShutDown: با اين دستور مي توانيد هر کار مربوط به Shut down از Log off user گرفته تا تنظيم ساعت براي خاموش شدن کامپيوتر، خاموش کردن کامپيوتر فرد ديگري و ... را انجام دهيد. براي استفاده از اين دستور اسم کامپيوتر را بايد بدانيد. اگر قصد خاموش يا ريست کردن کامپيوتري که پاي آن نشسته ايد را داريد ولي اسم آنرا نمي دانيد، به سادگي به System در کنترل پنل برويد (قابل باز شدن از طريق کليک راست روي My computer و انتخاب Properties و يا باز کردن Control Panel و اجراي System) حالا اسم کامپيوتر را مقابل نوشته Full computer name مي بينيد. براي تغيير نام کامپيوتر هم مي توانيد روي دگمه Change در همان پنجره کليک کنيد. حالا که اسم کامپيوتر را مي دانيد، از اين دستور به اين شکل بامزه استفاده کنيد: shutdown -r -m \\esme-computer -t 300 توجه کنيد که به جاي esme-computer بايد همان اسم کامپيوتر را قرار داد و دو علامت \\ بايد باقي بمانند. "r" به معني restart است. مي توانستيد از "l" و "s" به ترتيب مخفف Logoff و Shutdown به جاي "r" استفاده کنيد. عدد 300 بعد از t به اين معناست که عمل restart بعد از 300 ثانيه انجام شود. اضافه کردن c به دستور بالا به شما اجازه مي دهد نوشته دلخواه خود را نيز روي صفحه به نمايش بگذاريد: shutdown -r -m \\hafoo -t 300 -c "Khodahafezetoon!!" با زدن دستور زير مي توان عمل دستور shutdown را تا قبل از سپري شدن زمان t لغو کرد: shutdown -a و در نهايت مي توان با دادن دستور زير صفحه گرافيکي مخصوصي را باز کرد که همين گزينه ها را دارد: shutdown -i اضافه کردن منفي f قبل از منفي m اين حسن را دارد که به برنامه هاي در حال اجرا دستور مي دهد بدون دادن پنجره هشدار خود را ببندند. همه دستورات بجز حالت logoff اگر قسمت منفي m و اسم کامپيوتر حذف شود کامپيوتري که پاي آن نشسته ايد را در نظر مي گيرند و کار را انجام مي دهند. · استفاده از SFC: برنامه SFC که نام آن مخفف System File checker مي تواند فايلهاي حفاظت شده ويندوز شما را چک کند و از سلامت و حضور آنها مطمئن شود. ساده ترين راه استفاده از آن تايپ کردن sfc /scannow در خط فرمان است. اين برنامه مي تواند فايلهاي خراب يا مفقود شده را از روي سي دي ويندوز شما به سيستم بازگرداند. (اگر اشتباهي فايلي را پاک کرديد يا صدمه اي به سيستم زديد، در ويندوز XP ما System Restore را به جاي اين برنامه به شما پيشنهاد مي کنيم که در Start -> All programs -> Accessories -> System tools قرار دارد. اين برنامه سيستم شما را به تاريخي که مي دهيد باز مي گرداند.) · مشاهده مشخصات سيستم با استفاده از Systeminfo: با اين دستور اطلاعات جالبي از قبيل اينکه اين کامپيوتر چه مدت است که روشن بوده است (System Up Time)، مقدار حافظه فيزيکي و مجازي خالي، تاريخ و ساعتي که ويندوز روي اين سيستم نصب شده است، تعداد CPUها و سرعت آنها، اسم کامپيوتر، تنظيمات Time Zone و زبانها، به روزرسانيهاي انجام شده به روي سيستم و اينکه متعلق به کدام Service Pack ويندوز بوده اند و اطلاعات کاربردي ديگري را مي توان به دست آورد. اين دستور با سوئيچ s/ مي تواند براي گرفتن همين اطلاعات از يک کامپيوتر ديگر نيز به کار رود! براي اطلاعات بيشتر مي توانيد مطابق معمول برنامه هاي خط فرماني از سوئيچ ?/ استفاده کنيد. مخصوص مديران سيستم و حرفه اي ترها: · دستورات Tasklist و Taskkill ، دستور FSUtil، دستورات SC، WMIC،SchTasks و AT را ببينيد. برخي از قسمتهاي اين نوشته ها ممکن است از سرويسهايي استفاده کنند که آنها را نصب نکرده باشيد. بهتر است از Control panel->add/remove programs->add/remove windows components همه چيز را علامت بزنيد. (بخصوص سرويس Fax ويندوز XP احتمالاً برايتان جالب خواهد بود که با کيفيتي خوب Fax ارسال يا دريافت مي کند و براي اين کار تنها کافي است که آن را نصب کنيد و سپس با استفاده از گزينه Print موجود در برنامه ها خواهيد ديد که پرينتري به اسم fax داريد و با انتخاب آن و پرينت گرفتن به روي آن شماره فکس از شما پرسيده و فکس ارسال مي شود.) در ويندوز XP کنسولهاي متعددي براي تنظيمات وجود دارند. براي اينکه شما را کاملاً با اصول اين موضوع آشنا کنيم و خودتان بتوانيأ همه آنها را بيابيد، قصد داريم از روشي غير از روش ميانبر آنها را اجرا کنيم، اما بدانيد که صرف زدن اسم اين فايلها که پسوند msc دارند در قسمت Run (قابل دسترسي با فشردن همزمان کليدهاي ويندوز و R، يا از داخل منوي Start) براي اجراي آنها کافي است. ابتدا mmc را اجرا کنيد. براي اين کار کافي است در صفحه cmd تايپ کنيد mmc و Enter کنيد يا همين کار را داخل جعبه متن Run انجام دهيد. حال از منوي File انتخاب کنيد: Open. حال بايأ به آدرس مناسب که فايلهاي داراي پسوند msc در آنجا منتظر ما هستند برويم. فايلهاي مناسب اين برنامه در داخل پوشه system32 داخل پوشه windows پيدا مي شوند که معمولاً چنين آدرسي دارد: c:\windows\system32 حال علاوه بر پوشه ها، تعدادي فايل خواهيد ديد. از اسم و آيکون برخي از آنها طرز کار آنها را مي توانيد حدس بزنيد و از اين ميان حتماً با dfrg.msc آشنا هستيد که وظيفه آن Defrag کردن هاردديسک شما است (آن را Open کنيد و ببينيد) و نيز Device manager را مي توانيد با devmgmt.msc باز کنيد. ما تمرکز خود را روي دو فايل از اين فايلها يعني gpedit.msc و compmgmt.msc قرار مي دهيم که شامل اکثر فايلهاي ديگر هم مي باشد ولي ديدن قسمت System Monitor از perfmon.msc را به شما توصيه اکيد مي کنيم. فراموش نکنيد که بايد همه اين کارها را انجام دهيأ تا متوجه شويد و من به عمد هرگز در اين قسمتها عکسي قرار نخواهم داد تا شما را وادار به تجربه آنها کنم. از آنجايي که mmc بيش از حد نياز يک کاربر معمولي قدرت دارد و با آن مي توان در فايلها تغييراتي ايجاد کرد، حال آن را ببنديد. بررسي خود را با Computer management آغاز مي کنيم و سپس انشاالله در قسمت آينده به Group Policy مي پردازيم. ما در اينجا توضيحاتي خلاصه مي دهيم، هميشه مي توانيد با کليک روي "؟" بالا سمت چپ صفحات و سپس کليک روي عناوين توضيحي در مورد هر عنوان بگيريد. Computer management را با تايپ کردن compmgmt.msc در جعبه متن Run و فشردن Enter اجرا کنيد. اين برنامه را مي توانيد از Adminestrative tools موجود در منوي Start (و شايد در All programs) پيدا کنيد. اگر Adminestrative tools را نداريد، روي لبه بالاي منوي Start کليک راست کنيد، انتخاب کنيد Properties و سپس به ترتيب Custumize و Advanced را پيدا کنيد و از پايين قسمت Start menu items، نمايش آنرا فعال فرماييد. حال که Computer management را اجرا کرده ايد، کمي درباره آن براي شما توضيح خواهيم داد: · قسمت System tools: o قسمت Event viewer: اطلاعات جالب و در عين حال کاملي از پيامهاي مختلفي که شما از سيستم خود گرفته ايد، از Crash گرفته تا اتصال به يا disconnect شدن اينترنت و مطلع شدن از کارهايي که ويندوز انجام داده يا قصد انجام آنها را داشته است از ضبط کردن registry به نيت Backup تا تلاش براي به روز کردن ساعت کامپيوتر شما از روي سايتهاي ساعت روي اينترنت. قصد نداريم در مورد آن اينجا توضيحي بدهيم، با Double click مي توانيد اطلاعات بيشتري در مورد پيام بگيريد. استفاده اصلي آن هنگامي است که به سراغ رايانه اي مي رويم براي تعمير نرم افزاري آن و قصد داريم مثلاً ببينيم از ديروز که اين سيستم خراب شده بوده است چه برنامه هايي از آن Crash مي کرده اند و يا بخواهيم ببينيم ساير کاربران کامپيوتر ما چه مدت به اينترنت متصل بوده اند و ... o قسمت Shared folders: اين قسمت بستگي به ساختار سيستم شما دارد و دستکاري آن را زياد توصيه نمي کنيم. با فرض اينکه از NTFS استفاده مي کنيد (اگر نمي کنيد، اشتباه مي کنيد! با استفاده از دستور Convert به NTFS بپيونديد) پيشنهاد مي کنيم تعداد کاربران همزمان مجاز را بر حسب نياز از Maximum allowed به 1 يا 2 کاهش دهيد. o قسمت Local users and groups: در اين قسمت کاربران و گروههاي تعريف شده روي رايآنه خود را خواهيد ديد. اگر شما هم مثل خيلي از دوستان اهل ويندوز 2000 که به سراغ XP آمده اند جاي خالي امکان تعريف کاربر از انوع Power users، Backup operators و مانند آنها را حس کرده باشيد و تعجب کرده باشيد که چرا ويندوز XP در ظاهر اين امکانات را ندارد، از اينجا مي توانيد اين امکانات را مورد استفاده قرار دهيد. توضيح بسيار خلاصه برخي از امکانات اينجا: § در قسمت users، با double click روي اسم يک کاربر و آوردن قسمت General مي توانيد اسم و مشخصات کاربر را تغيير دهيد. مربعهايي که در قسمت General مي بينيد امکانات خوبي به شما مي دهد که معناي آنها با دانستن مقدمات زبان انگليسي کاملاً مشخص مي شود. § در قسمت users، با double click روي اسم يک کاربر و آوردن قسمت Member of مي توانيد با Add او را به عضويـت گروه ديگري درآوريد و يا با Remove او را از گروهي خارج کنيد. هر گروهي به وي امکانات خاصي مي دهد و گروه Administrators تمامي حقوق را به وي مي دهد که دادن آن به کسي بجز خودتان توصيه نمي شود. براي افزودن گروه، پس از کليک روي Add، روي Advanced کليک فرماييد و سپس با کليک روي Find now خواهيد ديد که ليست تمام گروههاي موجود روي سيستم را براي شما به نمايش در مي آورد و به شما اجازه مي دهد بدون حفظ بودن دقيق آن اسامي به هدف خود برسيد. توضيح گروهها را در قسمت Groups جلوي اسم گروهها يآ با Double click روي آنها مي توانيد ببينيد. راه ديگر اين کار استفاده از Add در منويي است که با Double click روي اسم يک گروه ظاهر مي شود. در اين حالت هم با کليک روي Find now خواهيد ديد که ليست تمام کاربران تعريف شده روي سيستم را براي شما به نمايش در مي آورد و به شما اجازه مي دهد بدون حفظ بودن دقيق آن اسامي به هدف خود برسيد. § دوستان علاقمند به شبکه از ديدن قسمت Profile که با double click روي اسم يک کاربر در قسمت users ظاهر مي شود هم لذت خواهند برد و سايرين هم ممکن است از گذاشتن يک script براي ديگران لذت ببرند ;-) o قسمت Device manager: همان Device Manager موجود در قسمت System از Control Panel است. · قسمت Storage: o قسمت Disk defragmenter نيازي به توضيح ندارد، پيشنهاد مي شود هر از چند گاهي از آن استفاده نماييد. o قسمت Disk management: يکي از مهمترين قسمتها و بهترين راه براي Partition بندي، تغيير Partitionها، رفع مشکلات پديد آمده در Partition بندي و موارد مشابه است. اگرچه Diskpart قابل اجرا از درون cmd يا run بسيآر قدرتمند است، اما استفاده از آن دشوار است و استفاده از Fdisk هم به هيچ عنوان پيشنهاد نمي شود (هرچند که متاسفانه در اکثر آموزشگاهها به دليل ناآگاهي اساتيد کماکان Fdisk به عنوان تنها روش آموزش داده مي شود). اما نحوه استفاده از اين قسمت را به دليل کمي خطرناک بودن آن چندان توضيح نخواهيم داد و از کاربراني که تا اين لحظه نحوه کار با Fdisk يا Partition magic يا هيچ برنامه Partition بندي ديگري را نمي دانند، پيشنهاد مي شود در حضور استاد کار با آن را فرا بگيرند يا آن را روي يک Hard خالي اجرا کنند که اطلاعاتي را از دست ندهند. به جاي آموزش اين قسمت، به اين نکته اکتفا مي کنيم که از شما بخواهيم روي همه چيز از شکلها گرفته تا نوشته ها کليک راست Mouse کنيد تا به خوبي تمام امکانات را ببينيد. اگر فضاي خالي يا جاي خالي يک Partiton حذف شده روي هاردديسک شما موجود باشد نيز با يک کليک راست روي آن مي توانيد آن را به يک drive تبديل کنيد. o قسمت Libraries: با کليک راست روي اسم درايوها و انتخاب Properties مي توانيد تنظيماتي انجام دهيد که از مهمترين آنها مي توان به قسمت Security اشاره کرد که در آن مي توانيد حق استفاده، کنترل يا تغيير حقها را به کاربران بدهيد يا از آنها بگيريد. · قسمت Services and applications: o قسمت Services: انواع سرويسها اعم از سرويسهاي فعال و غير فعال که به شما امکان فعال يا غير فعال کردن آنها، مشاهده سرويسهاي پيشنياز (سرويسهايي که بايد موجود و فعال باشند تا اين سرويس بتواند فعال شود)، مشاهده اطلاعاتي در مورد آن سرويس و امکانات ديگري مي دهد. o قسمت Indexing service: اگر اين سرويس روي فايلهاي شما اعم از Local يا فايلهاي مربوط به رايانه شما به عنوان يک web host نصب شده باشد مي توانيد از اينجا براي جستجو در آن يا مشاهده وضعيت آن استفاده کنيد. قسمت Internet information services: اطلاعات مربوط به سايت، ايميل، FTP و هر آنچه به اين سرويس مربوط از تنظيمات آن گرفته تا وضعيـت فعلي آن است.

با افزودن پسورد دوم براي ورود به ویندوز XP امنیت خود را تا حد زیادی افزایش دهید !

مهرداد - ع
SetarehSorkh Scientific Group

در ویندوز XP می توانید قبل از فعال شدن هر حساب کاربری ( USER ) ها پسورد دیگری قبل از همه اینها قرار دهید .

انتخاب این پسورد سبب خواهد شد تا دیگران قبل از ورود به ویندوز از دو سپر امنیتی عبور کنند.

برای اضافه نمودن این پسورد به ویندوز مراحل زیر را دنبال کنید :

1)در کادر محاوره ای RUN عبارت Syskey را تایپ کنید و سپس OK کنید .

2)در پنجره ظاهر شده با سر برگ Securing the Windows XP Account Database روي گزینه Update كليك كنيد.

3)حال در قسمت Password Startup پسورد دلخواه خود را وارد کنید و پنجره را با OK ببندید.

4) در صورت لزوم می توانید در قسمتSystem Generated Password پسورد را بر روی Floppy Disk ذخیره نمائید تا فقط با استفاده از آن قادر به عبور باشید.

از این پس زمانی که سیستم روشن و یا ریبوت شود . پسورد امنیتی قبل از ورود به حساب های کاربری ظاهر می شود و برای ورود از شما پسورد در خواست می کند.

( توجه :اگر پسورد را سه مرتبه اشتباه وارد کنید سیستم ریبوت می شود.)

ارسال فايلها بدون استفاده از اينترنت

 HyperTerminal  برنامه اي است كه توسط آن مي توانيد با استفاده از خطوط تلفن (و بدون نياز به اينترنت) فايلهايي را از هر نوع به دوستانتان ارسال و يا از آنها فايلهايي را دريافت نماييد.

شايد شما هم مانند من از ارسال فايلها توسط ابزار ذخيره سازي (مانند CD، ديسك و...) خسته شده ايد در اين قسمت قصد داريم به بررسي يكي از قابليتهاي جذاب و كمتر شناخته شده ويندوز كه توانايي بالايي در ارسال و دريافت فايلهاي مختلف به نام Hyper Terminal بپردازيم.

HyperTerminal چيست؟

HyperTerminal برنامه اي است كه توسط آن مي توانيد با استفاده از خطوط تلفن (و بدون نياز به اينترنت) فايلهايي را از هر نوع به دوستانتان ارسال و يا از آنها فايلهايي را دريافت نماييد. در صورت كار با اين برنامه در بسياري از موارد شما ديگر نيازي به استفاده از اينترنت نخواهيد داشت، بنابراين قادريد در هزينه هاي اتصال به اينترنت تا حد زيادي صرفه جويي كنيد.

برنامه Hyper Terminal به صورتي كاملاً ساده و آسان طراحي گرديده به صورتي كه شما با چند بار كار كردن با آن مي توانيد با نحوه كار كاملاً آشنا گرديد.

نكته: براي استفاده از HyperTerminal شما به امكانات خاص نياز نداريد فقط كافي است كه كامپيوتر شما و فردگيرنده به يك مودم مجهز باشد تا شما از طريق خط تلفن فايل مورد نظرتان را ارسال و يا دريافت نماييد.

نحوه استفاده از Hyper Terminal

براي فعال نمودن HyperTerminal در ويندوز xp به روي كليد Start كليك نموده و از منوي كشويي ظاهر شده به ترتيب Accessories < All programs < Hyper Terminal< Communications را انتخاب كنيد تا پنجره Connection Description در روي صفحه نمايش ظاهر گردد.

در كادر فوق يك نام را براي اتصال وارد كرده و از قسمت Icon يك آيكون را به دلخواه انتخاب نموده و بر روي كليد OK كليك كنيد.

در پنجره Connect To از منوي كشويي Country / region كشور محل سكونت خود (كه در اينجا IRAN را بايد انتخاب نماييد مگر اينكه خارج از ايران زندگي مي كنيد)، AreaCode كد كشور، phonenumber شماره تلفن تماس و از منوي ConnectUsing ابزار مورد استفاده (كه در اين جا مودم مي باشد) را انتخاب كرده و برروي كليد OK كليك نماييد.

نكته: در قسمت phone number شما بايد شماره تلفن شخصي كه مي خواهيد براي او فايل مورد نظرتان را ارسال كنيد را وارد نماييد.

در پنجره Connect شما كافي است بر روي كليد Dial كليك كنيد تا شماره گيري انجام گيرد. در اين مرحله در صورتي كه مي خواهيد تغييري در شماره تلفن تماس و يا محل سكونت خود دهيد كافي است برروي كليدهاي Modify يا Dialing properties كليك كرده و در كادرهاي محاوره اي ظاهر شده تغييرات مورد نظر را اعمال نماييد. بعد از چند لحظه شماره گيري توسط مودم انجام مي شود.

تنظيماتي كه فرد گيرنده بايد انجام دهد

براي دريافت يك فايل از طريق HyperTerminal فقط كافي است در پنجره اصلي برنامه از منوي Call گزينه Wait For a Call را انتخاب نماييد. بعد از چند لحظه شما مي توانيد فايلهاي ارسالي را دريافت كنيد.

ارسال فايلها

بعد از اينكه در پنجره Connect تنظيمات مربوطه را انجام داديد و توسط شماره گيري به شماره مربوطه متصل شديد. براي مشخص كردن فايلهاي ارسالي از منوي Transfer گزينه Send File را انتخاب كنيد تا كادر محاوره اي Send File در روي صفحه نمايش ظاهر گردد.
در كادر محاوره اي ظاهر شده براي انتخاب فايل مورد نظرتان بر روي كليد Browse كليك كنيد تا كادر محاوره اي Select File to Send در روي صفحه نمايش ظاهر گردد.

در كادر محاوره اي فوق شما كافي است فايل مورد نظرتان را انتخاب نموده و بر روي كليد Open كليك نماييد و در كادر محاوره اي Send file بر روي كليد Send كليك كنيد تا عمل ارسال انجام پذيرد.

ارسال پيغام به صورت متن

بعد از اينكه به شماره مورد نظرتان متصل شديد در پنجره اصلي برنامه Hyper Terminal شما به صورت مستقيم مي توانيد متن مورد نظرتان را تايپ نماييد. متن تايپي در اين قسمت براي دوست شما كه به كامپيوتر او توسط برنامه Hyper Terminal متصل شديد نيز قابل مشاهده مي باشد.

مشخص كردن محلي براي ذخيره سازي فايلهاي دريافتي

شما به سادگي مي توانيد محلي را براي ذخيره سازي فايلهاي دريافتي از طريق برنامه را به صورت پيش فرض تعريف نماييد. براي اين منظور از منوي Transfer گزينه Receive File را انتخاب نماييد تا كادر محاوره اي مربوطه در روي صفحه نمايش ظاهر گردد. در كار محاوره اي فوق شما با كليك نمودن كليد Browse مي توانيد محلي را براي ذخيره سازي فايل دريافتي تعيين نماييد.

ذخيره سازي اتصال

بعد از برقراري ارتباط از طريق برنامه Hyper Terminal، شما مي توانيد اتصال فوق را براي استفاده مجدد ذخيره نماييد. براي اين منظور از منوي كشويي File گزينه Save را انتخاب كنيد. با اين كار اتصال شما با اسمي كه شما براي آن مشخص نموده ايد ذخيره مي گردد، براي برقراري اتصال براي دفعات آتي، در زير منوي Accessories < All Programs < Start HyperTerminal Communications كافي است به روي نام اتصال فقط كليك كنيد.

قطع نمودن اتصال

بعد از اينكه فايل هاي موردنظرتان را براي دوستانتان ارسال كرديد و يا از آنها دريافت كرديد، براي قطع نمودن اتصال به روي گزينه Disconnect كليك نماييد تا اتصال شما قطع گردد.

نوار ابزار برنامه Hyper Terminal

در نوار ابزار برنامه HyperTerminal مجموعه دستورات پراستفاده به صورت آيكونهايي در دسترس شما قرار گرفته است. در صورتي كه نوار ابزار برنامه در زير نوار منوها وجود نداشت از زير منوي View گزينه ToolBar را انتخاب كنيد.

منبع :   http://www.iritn.com/

آشنايي با رجيستري ويندوز

نكته: 
1- به بزرگ و يا کوچک بودن اسم فايلها توجه کنيد.
2- در صورت نبودن فايل و يا پوشه اي، آنرا خودتان درست نماييد.

رجيستري ويندوز:
رجيستري از دو فايل با نامهاي USER.DAT و SYSTEM.DAT تشکيل شده است. البته اگر شما عضو يک شبکه هستيد، فايل ديگري تحت عنوان CONFIG.POL نيز وجود دارد. همه اين 3 فايل، از نوع Hidden, System, ReadOnly هستند و در شاخه اصلي ويندوز قرار دارند.

فايل USER.DAT چیست ؟
اين فايل براي ذخيره کردن اطلاعات User به کار مي رود. هر زمان که شما از ويندوز خود خارج مي شويد، سيستم به طور اتوماتيک يک نسخه پشتيبان از اين فايل تهيه مي کند. اين فايل نيز، از نوع Hidden, System, ReadOnly و نام آن USER.DA0 مي باشد. اگر به هر نحوي فايل USER.DAT خراب و يا پاک شود، سيستم از اين فايل استفاده مي کند.

فايل SYSTEM.DAT چیست ؟
از اين فايل براي نگهداري اطلاعات مربوط به سيستم استفاده مي شود. هر زمان که شما از ويندوز خود خارج مي شويد، سيستم به طور اتوماتيک يک نسخه پشتيبان از اين فايل تهيه مي کند. اين فايل نيز، از نوع Hidden, System, ReadOnly و نام آن SYSTEM.DA0 مي باشد. اگر به هر نحوي فايل SYSTEM.DAT خراب و يا پاک شود، سيستم از اين فايل استفاده مي کند. نکته اي که در اينجا بايد بدان اشاره شود، اين است که در پارتيشن بوت شما، يک نوع ديگر از فايل SYSTEM.DAT تحت عنوان SYSTEM.1ST وجود دارد. اين همان فايل رجيستري اوليه ساخته شده در حين نصب ويندوز است. اگر به هر دليلي، هر 2 فايل SYSTEM.DAT و SYSTEM.DA0 خراب و يا پاک شود، ويندوز از اين فايل استفاده مي کند.

فايل CONFIG.POL چیست ؟
اين فايل، پارامترهاي انتخاب شده در برنامه System Policy Editor را در بر مي گيرد.

تفاوت عمده ذخيره سازي داده ها در رجيستري:
بايد توجه داشته باشيد که تفاوت عمده اي ميان ذخيره سازي اطلاعات در ويندوزهاي 95/98/ME و ويندوزهاي 2000/XP وجود دارد. در ويندوزهاي 95/98/ME همان طور که گفته شد، رجيستري در دو فايل SYSTEM.DAT و USER.DAT ذخيره مي شود. در حالي که در ويندوزهاي 2000/XP، اطلاعات رجيستري در مجموعه اي از فايل هاي Hive (فايلهاي کندويي*) ذخيره مي شوند.

فايلهاي Hive چه فايل هايي هستند ؟
به بخشي از رجيستري که بر روي هارد ذخيره مي شود و به صورت يک فايل مي باشد، فايل Hive مي گويند. در واقع مي توان ساختار درختي رجيستري را به تعدادي کندو (همانند کندوهاي زنبور عسل) تقسيم کرد. يک کندو در واقع بدنه اي گسسته از کليدها، زير کليدها و اطلاعاتي هستند که در بالاترين سطح رجيستري در کنار يکديگر دسته بندي مي شوند. يک Hive از طريق يک فايل log. پشتيباني مي شود. به طور پيش فرض اکثر فايلهاي Hive (نظير Defualt، Security، Sam و System) در مسير SystemRoot%\System32\Config% ذخيره مي شوند. براي مشاهده کليه فايلهاي Hive، مي توانيد به آدرس زير مراجعه کنيد.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\hivelist

نحوه ويرايش کردن :Registry
برخلاف فايلهاي INI و فايلهايي نظير CONFIG.SYS, AUTOEXEC.BAT که از نوع متني بودند و شما مي توانستيد به راحتي آنها را باز کرده و مشغول به خواندن آنها شويد، فايلهاي رجيستري به صورت دودويي (صفر و يک) هستند و به همين دليل است که شما ديگر نمي توانيد اين فايلها را با يک نرم افزار تايپ معمولي مثل Notepad بخوانيد و يا آنها را تغيير دهيد. خوشبختانه، مايکروسافت براي حل اين مشکل، يک نرم افزار جانبي تحت عنوان Registry Editor در ويندوز قرار داده است که ويرايش کردن فايلهاي Registry را بسيار آسان مي کند. (براي يک بار هم که شده، مايکروسافت عقلشو به کار انداخته !!!). براي اجراي اين فايل مي بايست از منوي استارت، گزينه Run را انتخاب کرده (و يا دو کليد Windows+R را فشار دهيد)، سپس عبارت regedit را تايپ نموده و در نهايت کليد Enter را بزنيد.

چگونه یک نسخه پشتيبان از رجيستري تهیه کنیم ؟
براي اينکه از رجيستري خود Backup بگيريد، مي بايست پس از اجرا نمودن نرم افزار Registry Editor، گزينه Export را از منوي File انتخاب کنيد. اگر که با رجيستري کار کرديد و ديديد که اشتباها يک فايل را پاک کرده و يا نام آنرا تغيير داديد، مي توانيد بر روي فايل ايجاد شده (همان فايلي را که از طريق فرمان Export ذخيره کرديد)، دوبار کليک کنيد و به سوالي که از شما مي پرسد، جواب Yes دهيد. دقت داشته باشيد که پسوند فايلهاي رجيستري، REG مي باشد.

ذخيره و بازيابي رجيستري در ويندوز XP چگونه است ؟
در ويندوز XP، براي تهيه نسخه پشتيبان از فايلها، برنامه خاصي به نام Backup وجود دارد. براي اجراي اين برنامه مي توانيد از دستور زير استفاده نماييد:8
براي حالتي است که شما از منوي استارت Classic در ويندوز XP استفاده مي کنيد.
Start > Programs > Accessories > System Tools > Backup
براي حالتي است که شما از منوي استارت New در ويندوز XP استفاده مي کنيد.
Start > All Programs > Accessories > System Tools > Backup
پس از اجراي نرم افزار، ويزارد آن ظاهر مي شود. صفحه اول به شما خوش آمدگويي مي کند. پس بر روي دکمه Next کليک کنيد تا به صفحه بعدي برويد.

?What do you want to do
برای تهيه نسخه پشتيبان
Back up files and settings
برای بازيابي فايلها
Restore files and settings
گزينه اول را انتخاب کرده و بر روي دکمه Next کليک نماييد.

?What do you want to back up
با انتخاب کردن اين گزينه، کليه محتويات پوشه هاي My Documents و Favorites، تنظيمات Desktop و کوکي هاي شما ذخيره مي شوند.
My documents and settings
اين گزينه موارد گزينه قبل را براي يک کاربر خاص انجام مي دهد.
Everyone's documents and settings
این گزینه کليه اطلاعات و داده هاي حياتي کامپيوتر شما را ذخيره مي کند و يک ديسکت سيستم نيز توليد مي نمايد تا هنگام خرابي کامپيوتر، بتوانيد کامپيوتر خود را با اين ديسکت راه اندازي کنيد.
All information on this computer
اين گزينه امکان انتخاب فايلهايي را که مي خواهيد از آنها نسخه پشتيبان تهيه نماييد، نشان مي دهد.
Let me choose what to back up
گزينه چهارم را انتخاب کنيد و بر روي دکمه Next کليک نماييد.

در قسمت سمت چپ، گزينه Desktop > My Computer > System State را انتخاب کنيد. همان طور که مشاهده مي کنيد، اين گزينه شامل فايلهاي Registry و COM+ Class Registration Database و Boot Files (فايلهاي راه انداز سيستم) مي باشد. پس از انتخاب کردن اين گزينه، بر روي دکمه Next کليک کنيد.

در اين صفحه نام فايل خود را در قسمت Type a name for this backup و محل مورد نظر را در قسمت Choose a place to save your backup انتخاب کنيد. پس از اتمام کار، بر روي دکمه Next کليک کنيد.

بقيه مراحل کار مهم نمي باشند و بستگي به اين دارد که شما چه مي خواهيد. اگر هم ناوارد هستيد و نمي دانيد که چه بکنيد، مي توانيد فقط بر روي دکمه Next کليک کنيد. (براي اينکه گزينه ها، به بهترين صورت انتخاب شده اند!)

براي بازيابي فايلها، کافيست بر روي فايل ساخته شده دو بار کليک کنيد و مراحل تکميل کار را طي نماييد. منبع : IRITN

آموزش پارتيشن بندي FDISK

توجه :با Fdisk همه اطلاعات شما پاك مي شود!
نكته : ابتدا شما مي بايست روش بوت كردن سيستم از طريق Floppy و يا CD-Rom را ياد بگيريد.
در هنگام روشن شدن سيستم دكمه DELETE (در بعضي كامپيوتر ها دكمه ديگر) را پائين نگه داريد تا وارد Setup شويد. دستگاه را به گونه اي تنظيم كنيد كه اولين وسيله بوت شدن CD-Rom باشد.يعني وارد قسمت Bios featurs setup شده و اولين وسيله بوت شدن را CD قرار دهيد.سپس روي گزينه Save &Exit setup كليك كرده و از Setup خارج شويد. در اينجا سوالي مبني بر (Save to cmos and exit (Y/N از شما پرسيده مي شود. كليد Y را فشار دهيد دهيد تا سيستم دوباره Restart شود. بعد از Restart سيستم سه پيغام زير ظاهر ميشود:
CD-ROM Start up menu
1.Boot from hard disk
2.Boot from CD-ROM
سپس گزينه 2 را اتنخاب كرده تا سيستم از روي CDبوت شود. بعد از آن پيغام هاي زير صادر مي گردد:
Microsoft Widows98 Start up menu
1.Start Windows98 Setup from CD-Rom
2.Start Computer with CD-Rom supprt
3.Start computer without CD-rom Support
4.View the Help file
شما گزينه 2 را انتخاب كنيد . پس از چند لحظه جلوي پرامپت درايو (مثلاF:\> )فرمان Fdisk را تايپ و كليد Enter رو بزنيد. فورا پيغامي مبني بر اينكه ظرفيت Hard شمااز 512 بيشتر است ظاهر مي شود. كليد Y وسپسEnter رو فشار دهيد.
سپس صفحه اصلي Fdisk ظاهر مي شود.
Fdisk option
current fixed disk drive:1
choose 1 of the following:
1.creat dos partion or logical dos drive
2.set active partion
3.delet partion or logical dos drive
4.display partion information
Enter choice:…
اين صفحه شامل گزينه هايي جهت انجام اعمال مختلف بر روي ديسك سخت مي باشد.
توجه: در پارتيشن بندي و كار با Fdisk با سه اصطلاح بر خورد مي كنيد كه عبارتند از Primery , Extended , logical برخورد مي كنيد كه سيستم عامل از دوتاي اولي استفاده مي كند.
درايو C كامپيوتر همان Primery است و بقيه Extended هستند.
در Fdisk ابتدا Primery و بعد Extended ايجاد مي كنيم. وبراي حذف پارتيشن ها برعكس ايجاد آنها عمل مي كنيم.
توجه : ابتدا در صورت وجود پارتيشن آنها را پاك مي كنيم.
خوب از اين پنجره اصلي گزينه 3 رو انتخاب كنيد .سپس پنجره اي ظاهر مي شود كه از آن گزينه:
3.Delet logical dos drive in the extended dos partion
را برمي گزينيم.
بعد از اين كار صفحهاي شامل پيغام هاي زير ظاهر مي شود:
WARNING!Data in deleted logical dos drive will be lost
What drive do you want to delete?
سپس شما نام آخرين درايو Hard خودتان را وارد كنيد وenter را بزنيد.سپس EnterVolume ظاهر مي شود كه شما يايد برچسب درايوتان را وارد كنيد يا اگر بر چسبي ندارد Enter را بزنيد. (اگه درايو شما برچسب داشته باشه مثلا به جاي حرف D برچسب اون مثلا MyDriveظاهر ميشه) سپس پيغام زير ظاهر ميشه: [Are you sure?(Y/N)?[Y براي تاييد حرف Yرا بزنيد و بعد Enter و به همين ترتيب همه درايوهاي منطقي(Logical) را پاك كنيد.بعد از پاك شدن همه درايوهاي منطقي پيغام زير ظاهر مي شود. All logical drive deleted in the extended dos partion سپس چند بار دكمه Esc را بزنيد تا وارد صفحه اصلي بشويد. (Fdiskoption) بعد دكمه 3 (Delet partion….) از صفحه بعدي ظاهر شده (Delet extended dos partion)را انتخاب كنيد.بعد يك پيغام (Warning………) ظاهر مي شود كه بايد شما كليد Yرا بزنيد بعد Enter. سپس پيغام زير ظاهر مي شود: Exttended dos partion Deleted دكمه Esc را بزنيد تا وارد صفحه اصلي بشويد . (Fdisk Option). بعد باز گزينه 3 بعد از صفحه باز شده گزينه 1 را وارد كنيد. تا پارتيشن اوليه خذف شود . (Delet primery dos partion). سپس پيغام (Warning data in the deleted primery dos partion will be lost.
زيرپيغام : What primery partion do you want to delete?[1]
شما كليد Enter رو بزنين.پيغام زير ظاهر ميشه: Enter volume labe…?[]
در صورت وجود بر چسب آن را تايپ و Enter را بزنيد در غير اين صورت Enter را بزنيد.
پيغام (:Are you sure) كه گزينه Yسپس كليد Enter را بزنيد. پيغام زير ظاهر مي شود: Primery dos partion deleted دكمه Esc را بزنيد تا وارد صفحه اصلي بشويد .حالا پارتيشن هاي شما حذف شده است.
براي ايجاد پارتيشن از صفحه اصلي گزينه 1 يعني(1.Create dos partion or logical…..) را بزنيد.
بعد از طي اين مراحل صفحه اي با مشخصات زير حاصل مي شود :
Creat dos partion or logical dos drive
Current fixed disk drive:1
Choose 1 of the following:
1.creat primery dos partion
2.creat extended dos partion
3.creat logical dos drive in extended dos partion
Enter choice:
سپس كليد 1 راتايپ وenter را بزنيد . مدتي صبر كنيد تا 100% Completeو Verifying drive integrityتا 100%كامل شود. بعد از آن پيغام زير ظاهر مي شود :
Creat primery dos partion
Current fixed disk drive:1
Do you wish to use the maximum available………………
Press Esc to return to fdisk options
كادر بالا از شما مي پرسد كه آيا مي خواهيد تمام ديسك سخت پارتيشن اوليه(Primery)گردد؟شما دكمه N را تايپ كرده وسپس Enter را بزنيد . سپس مدتي صبر كنيد تا 100%كامل شود … بعد صفحه زير ظاهر مي شود:
Creat primery dos partion
Current fixed………..
Total disk space is ……..mbytes(1mb=……….)
Maximum space avalable for partion is…….
Enter partion size in mbytes or ……….
Press esc …………
صفحه بالا ظرفيت هارد شما را كه براي اين عمل در دسترس مي باشد را اعلام مي كند شما بايد در اين مرحله براي درايو Strart up تان مقداري را در مقياس مگا بايت وارد كنيد (البته درصد هم مي - شود).
توصيه:
1.آنهاي كه هارد 20 دارند 3000 را بزنند
2.هارد 30 ،4000يا 4500
3.هارد 40 به بالا تا 80،6000 يا 5500
4.هاردهاي 20 به پايين به نسبت 2500،2000،1500،1000
5…
بعد از وارد كردن مقدار Enter را زده تا پيغام زير ظاهر شود : Primery dos partion created
سپس Esc را زده تا وارد صفحه اصلي Fdisk بشويد .
از صفحه اصلي گزينه ا(Creat dos ………or logical…..) و از صفحه بعدي گزينه 2 (Creat extended dos partion)را زده مدتي صبر كنيد تا 100% كامل شود. سپس صفحه زير ظاهر مي شود:
Creat extended dos partion
Current fixed……….
Partion status type volume label mbytes…….
C:1 pri…
Total disk space is……….
Enter partion size in mbytes or per…………………….
No partion defind
Press esc……………
سپس كليد Enter را بزنيد. تا پيغام (Extended……..)ظاهر شود.
حالا كليد Esc را بزنيد تا سيستم به طور اتوماتيك وارد بخش ايجاد درايوهاي منطقي شود. مدتي صبر كنيد تا 100%تمام شود سپس از صفحه بعدي ظاهر شده عدد دلخواه خودتان به مگابايت را براي درايو D:وارد كنيد.مدتي صبر كنيد تا100%كامل شود . بعد از اين مرحله (يا احيانا Restart system)ماجرا را براي درايو هاي منطقي ديگر از قبيل E تا Z ادامه بدهيد تا جاييكه هارد شما تمام شود.
توصيه:
سعي كنيد كه حتي الامكان درايو هايتان كم باشد معمولا 4 درايو كافيست بعد از اينكه تمام هارد پارتيشن بندي شد پيغام :
All available disk space in the extended dos ……………………
ظاهر مي شود.
حالا دكمه Esc را بزنيد تا وارد صفحه اصلي بشويد. از صفحه اصلي گزينه 2(Set active partion )را انتخاب كنيد. در صفحه بعدي ظاهر شده كليد 1 را زده و Enter كنيد. با عمل فوق درايو C شما به عنوان درايو Start up بوده فعال مي شود. سپس پيغام Partion 1 made active ظاهر مي شود. بدين تر تيب پارتيشن بندي به اتمام ميرسد .
نكته هاي قابل توجه :
1. ممكن است در بعضي از سيستم ها در حين عمليات هاي بالا Restart هاي متعددي انجام شود.
2. پس از عمل Fdisk حتما توسط دستور a:\format drive را براي همه درايوها انجام دهيد تا به FAT 32 تبديل شوند.
3. از Fdisk زياد پرهيز كنيد زيرا باعث خراب شدن هارد شما مي شود.
4. زياد عجله نكنيد!
منبع : IRITN

آشنايي با پسوند فايل ها

شما وقتي به يك فايل نگاه مي كنيد، به صرف اين نگاه قادر نخواهيد بود نوع و عملكرد آن فايل را تشخيص دهيد. اين مشكل نه تنها براي شما، كه حتي براي اكثر سيستم عامل ها و برنامه هاي كاربردي نيز وجود دارد. پسوندها در واقع اختصاراتي قراردادي و از پيش شناخته شده هستند كه به شناسايي نوع يك فايل كمك مي كنند. به عنوان مثال، به محض مشاهده فايلي با پسوند .txt شما در مي يابيد كه فايل مربوطه يك فايل متن است و بايد به كمك يك اديتور از محتويات آن مطلع گرديد و يا پسوند .exe، به شما مي گويد فايل مربوطه فايلي اجرايي است و كافيست بر روي آن دوبار كليك كنيد تا برنامه اجرا شود.

نوع تعامل و نحوه برخوردي كه سيستم عامل هاي مختلف با پسوندها به عمل مي آورند يكسان نيست. برخي از سيستم عامل ها مانند داس و ويندوزهاي اوليه نمي توانند پسوندهاي بزرگتر از 3 حرف را بپذيرند. برخي ديگر از سيستم عامل ها مانند يونيكس، ويندوز 95 به بعد، MAC OS و آميگاداس اين محدوديت را ندارند و پسوند فايل ها در آنها مي توانند بيش از 3 حرف باشند.

اكثر سيستم عامل ها از پسوندها براي شناسايي نوع عملياتي كه بايد بر روي يك فايل به انجام برسد استفاده مي كنند و اگر پسوند حذف شود و يا تغيير كند، ديگر قادر به انجام عمليات مناسب بر روي آن فايل نيستند. به عنوان مثال اگر پسوند exe كه نشانگر اجرايي بودن يك فايل است را از انتهاي آن حذف كنيد، فايل مذكور ديگر اجرا نخواهد شد.

ولي برخي ديگر از سيستم عامل ها مانند آميگاداس با اسكن نمودن محتويات فايل، نوع آن را تشخيص مي دهند و به جز چند پسوند خاص رزرو شده براي سيستم، تغيير ساير پسوندها بر عملكرد فايل تاثيري ندارند. در اين سيستم عامل ها، پسوندها صرفا براي آگاهي كاربر مورد استفاده قرار مي گيرند و سيستم عامل نيز به انها به عنوان بخشي از نام فايل نگاه مي كند و نه يك پسوند جداگانه.

سورس برنامه به زبان جاوا= J
فايل آرشيوي جاوا=JAR
سورس برنامه به زبان جاوا= JAV
فايل جاوا ساخته شده با نرم افزار JAVA=JBuilder
فايل مرورگر نرم افزار گرافيكي JBF=Paint Shop Pro
براش گرافيكي نرم افزار JBR=Paint Shop Pro
فايل نرم افزارJC!=FlashGet

فايل گرافيكي ذخيره شده در قالب گرافيكي JFI=JPEG
فايل گرافيكي ذخيره شده در قالب گرافيكي JFF= JPEG
فايل گرافيكي ذخيره شده در قالب گرافيكي JFIF= JPEG
فايل گرافيكي ذخيره شده در قالب گرافيكي JIF= JPEG
فايل گرافيكي ذخيره شده در قالب گرافيكي JPE=JPEG
فايل گرافيكي ذخيره شده در قالب گرافيكي JPEG=JPEG
فايل گرافيكي ذخيره شده در قالب گرافيكي JPG=JPEG

فايل جاوا اسكريپت رمز شده= JSE
فايل تعيين نحوه چيده شدن حروف در صفحه كليد= KBD
فايل گرافيكي نرم افزار KDC=Kodak Photo
ماكرو صفحه كليد و فايل رجيستر كننده يك برنامه= KEY
فايل فكس ويژه نرم افزار KFX=Kofax Group IV

فايل تعيين نحوه چيده شدن حروف در صفحه كليد= KYB
فايل نرم افزار LBA=Liberty BASIC
فايل ليبل يا برچسب پايگاه داده LBL=dBASE
فايل گرافيكي نرم افزار Deluxe Paint و فايل گرافيكي ذخيره شده در قالب IFF كامپيوتر آميگا= LBM
فايل ليبل نرم افزار فاكس پرو= LBX
فرهنگ لغات واژه پرداز LCN=WordPerfect

فايل متن نرم افزار LEG=Legacy
فايل يا مجموعه فايل هاي فشرده شده بر مبناي الگوريتم LHW كامپيوتر آميگا= LHW
فايل يا مجموعه فايل هاي فشرده شده بر مبناي الگوريتم LZH كامپيوتر آميگا= LHZ
كتاب الكترونيكي ذخيره شده در قالب استاندارد كتاب الكترونيك مايكروسافت كه مي توان آن را با نرم افزار Microsoft Reader خواند و فونت LIB=CompuGraphic
فايل شرح شرايط جواز استفاده از يك برنامه= LIC

كتاب الكترونيك ذخيره شده در قالب استاندارد كتاب الكترونيك مايكروسافت= LIT
آيكون ميان بر (Shortcut) در ويندوزهاي NT و LNK=9X
فايل ثبت وقايع و اقدامات انجام گرفته توسط يك برنامه= LOG
فايل صوتي ويژه نرم افزار LQT=Liguid
فهرست موضوعي= LSN
سورس برنامه به زبان LSP=LISP
فايل فهرست= LST
فرم نرم افزار LTM=Lotus
فايل نامه ويژه محيط داس= LTR
فايل يا مجموعه فايل هاي فشرده شده بر مبناي الگوريتم LHARC (همان LHA است. ) =LZH
فايل داده نرم افزار LZS= Skyroads
فايل يا مجموعه فايل هاي فشرده شده بر مبناي الگوريتم LZX كامپيوتر آميگا =LZX

منبع : Iritn.com

آشنایی با انواع برنامه های جاسوسی و مخرب !

مهرداد - ع
SetarehSorkh Scientific Group

SPY :

هر برنامه ای که به صورت مخفیانه و بدون آگاهی کاربر به کامپیوتر وارد شود SPY نامیده می شود SPY WARE ها می توانند فعلیتهای تخریبی بیشماری انجام دهند مثلا می توانند شماره کارت های اعتباری و یا آدرس های ایمیل و همچنین پسورد ها و ... را استخراج کنند و تمامی اطلاعات را برای شخص نفوذ گر بفرستند.

کرم اينترنتي يا Worm :

گونه ای از برنامه هاي تخريبي کرم اينترنتي يا Worm هستند و کار اصلي آنها تخريب اطلاعات شخصي بر اساس يک الگوي خاص و مشخص مي باشد

اين گونه برنامه ها بدون اين که ردپايي از خود باقي بگذارد اطلاعات را تخريب مي کنند و در عين حال از کامپيوتري به کامپيوتر ديگر ميروند

بعضي از اين گونه کرمهاي اينترنتي بسيار بد تر از ويروس ها عمل مي کنند چون از همه موانع امنيتي به راحتي عبور مي کنند و اعمال تخريبي خود را انجام مي دهند .

اسب تروآ Trojan :

گونه دیگری از برنامه های تخریبی اسب تروآ یا تروجان Trojan می باشند این گونه از برنامه ها در ظاهر وانمود می کنند که خوب و بی ضرر اند اما در حقیقت هدف این گونه از برنامه ها خراب کردن و دزدیدن اطلاعات می باشند . اسبهای تروآ می توانند در زمان اتصال به اینترنت و یا از طریق ایمیل به سیستم وارد شوند و می توانند فایلها را حذف و اضافه ویا تغییر دهند.

سیستم مانیتور System Monitor :

سیستم مانیتور برنامه هایی خاص منظوره برای کنترل
فعالیتهای کاربران می باشند .این گونه از برنامه ها می توانند تمامی اطلاعات را از قبیل آدرسهای Email و پسورد ها و سایتهای بازدید شده و کلمات تایپ شده توسط صفحه کلید را جمع آوری کنند این گونه از برنامه ها حتی می توانند از فعالیتهای کاربران عکس برداری کرده و عکسها را بعلاوه سایر اطلاعات جمع آوری شده به آدرس ایمیلی خاص هدایت کنند .

BACK DOOR :

گونه ای از برنامه ها که فرد تجاوز گر به جا گذاشته و امکان نفوذ مجدد را برای دستیابی بعدی فراهم می کند.

TRACE :

یک نمونه از برنامه های جاسوسی TRACE می باشد این گونه از برنامه ها می توانند به صورتهای مختلف سیستم را تخریب کنند یعنی هم می توانند به محیط ریجستری وارد شده و یا در حافظه رم مقیم شوند ویا به درون دیسکها منتقل شوند و حتی خود را به فایلها بچسبانند و کار تخریبی انجام دهند.

علاوه بر این گروه از ابزار های تخریبی و جاسوسی گونه های دیگری ازاین قبیل ابزار ها وجود دارند که سیستم را مورد هجوم و تخریب می دهند
می توان از این گروه به ماکرو ها و EXPLOIT ها نیز اشاره کرد .

لینک باکس

اگر نیاز به شغل مناسب دارید برای یکبار هم که شده کلیک کنید، ضرر نخواهید کرد.