خرید آسان و آسوده

سایت های مورد نیاز شما

اگر نیاز به اطلاعات مختلفی دارید به سایتهای زیر رجوع کنید.

۱۳۸۷ تیر ۳, دوشنبه

خواص خوراكيها به زبان روايات(قسمت چهارم)

درمان با هويج
امام صادق عليه السلام فرمود: خوردن هويج ، براى كليه مفيد و مقوى جنسى است .
همچنين مى فرمايد: هويج براى قلنج و بواسير نافع مى باشد و نيز براى جماع مفيد است . (863)
درمان با شلغم
امام صادق عليه السلام فرمود: هيچ كس نيست ، مگر آن كه در او ريشه جذام باشد، پس آن را با شلغم ذوب كنيد. (864)
همچنين شلغم ، قوه بينايى را زياد و غرايز جنسى را تقويت و ادرار را نيز زياد مى كند.(865)
درمان با بادنجان
امام صادق عليه السلام فرمود: بادنجان زياد بخوريد؛ چرا كه براى طبيعت سودائى ، بسيار نافع است .
ايشان فرمودند: بادنجان سرخ شده و بورانى را بخوريد؛ چرا كه از بيمارى جذام جلوگيرى مى كند و درمان است .
در جايى ديگر فرمودند: بادنجان را زياد بخوريد، آن هم هنگام بارور شدن درخت خرما، چرا كه درمان كننده هر دردى است : چهره را بشاش و نورانى ، رگها را نرم و قدرت جماع را نيز زياد مى سازد. (866)
درمان با پياز و سير
ايشان فرمودند: پياز، نفس دهان را خوشبو مى كند و غم را مى زدايد و نيروى جنسى را تقويت مى كند.
ايشان فرمودند: پياز، بيمارى و ناخوشى را از بين مى برد، رگها را قوى مى گرداند، قدرت پاها را بالا مى برد، نيروى جنسى را افزايش مى دهد و تب بر است .
حضرت عليه السلام در جايى ديگر مى فرمايد: پياز بخوريد، كه در آن سه خصلت است : دهان را خوشبو مى كند، لثه را محكم مى گرداند، قوه باه را زياد مى كند و پوست صورت را شفاف مى سازد.
رسول خدا صل الله عليه و آله فرمود: اگر وارد شهر جديدى شديد، از پياز آن شهر بخوريد كه از بيمارى وبا، مصون خواهيد شد.
از امام صادق عليه السلام راجع به منافع سير، پياز و تره سؤ ال شد، فرمود: خوب است خام خورده شوند.
رسول خدا صل الله عليه و آله فرمود: سير بخوريد، و خود را با آن درمان سازيد، چرا كه درمان كننده هفتاد بيمارى است .
درمان با سياهدانه
امام صادق عليه السلام فرمود: در سياهدانه ، شفاى هر بيمارى است ، اما از آن براى تب ، سردرد، ورم چشم و درد معده و هر دردى استفاده مى كنيم و به وسيله آن از خدا شفا مى گيريم .
درمان با گوشت كبوتر
امام محمد باقر عليه السلام فرمود: گوشت كبوتر، گوشت بابركتى است . آن را به آدم مبتلا به يرقان ، بخورانيد و بريان كنيد. (867)
درمان با خرما
پيامبر اكرم صل الله عليه و آله فرمود: خرما را ناشتا بخوريد كه كرمهاى شكم را مى كشد. (868)
امام صادق عليه السلام فرمود: زنانتان را در حاملگى خرما بدهيد، تا فرزندانتان زيبا شوند. (869)
درمان با گوشت بره
امام صادق عليه السلام فرمود: هر كس دچار ضعف قلب و بدن است ، بايد گوشت بره با شير بخورد.
درمان با كشمش
پيامبر اكرم صل الله عليه و آله فرمود: بر شما باد به كشمش ! كه سودا را برطرف مى كند و بلغم را مى خورد و تن را سالم و اخلاق را نيكو مى كند و اعصاب را قوى كرده و ضعف و بيمارى را از بين مى برد.
درمان با سنجد
امام صادق عليه السلام فرمود: سنجد، گوشت آن گوشت ، پوستش ‍ پوست و هسته اش استخوان را مى روياند. با اين حال ، كليه ها را گرم و معده را شستشو و پاكيزه ميگرداند و نگهدار انسان از بواسير و قطره ، قطره آمدن بول است . ساقها را نيرومند و عرق جزام را ريشه كن مينمايد.(870)
«

خواص خوراكيها به زبان روايات(قسمت سوم)

درمان با به
امام صادق عليه السلام فرمود: هر كس يك دانه به بخورد، خداوند سبحان چهل روز حكمت را از سر زبان او جارى خواهد ساخت .
رسول خدا صل الله عليه و آله به جعفر فرمود: يا جعفر! به بخور كه باعث تقويت قلب است و ترسو را شجاع مى كند.
امام صادق عليه السلام فرمود: هر كس به را ناشتا بخورد، فرزند او زيبا چهره مى شود.
ايشان فرمودند: به غم و اندوه را مى زدايد؛ همانگونه كه دست ث عرق پيشانى را مى زدايد.
امام صادق عليه السلام به نقل از پدرانش ، به نقل از اميرالمؤ منان حضرت على عليه السلام فرمود: خوردن به ، قدرت مرد را مى افزايد و ضعف او را مى زدايد.
رسول خدا صل الله عليه و آله فرمود: خوردن به ، دل را زنده و بخيل را سخاوتمند و ترسو را شجاع مى سازد.
در جايى ديگر فرمودند: يا على ! هر كس سه روز ناشتا، به خورد، ذهنش ‍ صاف ، تمام وجودش سرشار از حلم و علم مى شود و از كيد شيطان و سربازانش در امان خواهد ماند.
رسول خدا صل الله عليه و آله فرمود: به بخوريد و به ديگران نيز هديه كنيد؛ زيرا كه چشمان را روشنى مى بخشد و محبت را در قلب وارد مى كند. آن را به باردارانتان بدهيد؛ چرا كه موجب زيبايى فرزند مى شود.
و در روايت ديگرى مى فرمايد: موجب نيكو شدن اخلاق و خوى فرزندانتان مى گردد.
امام رضا عليه السلام فرمود: بر شما باد خوردن به ! چرا كه موجب زيادى عقل مى شود.
امام صادق عليه السلام فرمود: هر كس ناشتا به بخورد، خود و فرزندان آينده اش ، زيبا صورت مى شود. (855)
درمان با گلابى
امام صادق عليه السلام فرمود: بر شما باد خوردن گلابى ! كه به اذن خدا، قلب را جلا مى دهد و دردهاى بدن را آرام مى سازد.
امام صادق عليه السلام فرمود: خوردن گلابى ، معده را دباغى و قوى مى كند. گلابى با به ، يك خاصيت دارد كه با شكم سير خورده شود، سودش بيشتر از شكم خالى است ، هر كس دچار ناراحتى قلب شود بايد از آن بخورد و جانشين غذا نيز مى باشد.
مردى از درد قلب و گرفتگى آن به امام صادق عليه السلام شكايت نمود، آن حضرت به او فرمود: گلابى بخور خوب مى شوى . (856)
درمان با انجير
امام رضا عليه السلام فرمود: انجير، بوى بد دهان را مى برد، استخوانها را محكم مى سازد، موجب رويش مو مى شود، درمان بيماريها است و با آن ، نياز به دارو نيست .
سپس افزود: انجير شبيه ترين ميوه به ميوه هاى بهشتى مى باشد.
اميرمومنان على عليه السلام فرمود: خوردن انجير، موجب نرمى مزاج مى شود و براى بادهاى قلنجى مفيد است ، پس از آن به اندازه بخوريد و در خوردن آن افراط نكنيد.
رسول خدا صل الله عليه و آله فرمود: انجير را به صورت تازه و خشك شده بخوريد؛ چرا كه باعث زيادى قوه باه و درمان بواسير و نقرس ‍ مى گردد.(857)
درمان با خربزه
امام رضا عليه السلام فرمود: خوردن خربزه به صورت ناشتا، باعث فلج شدن مى گردد، پناه بر خدا.
اميرمؤ منان عليه السلام ، به نقل از پيامبر اكرم صل الله عليه و آله فرمود: خربزه بخوريد كه آب آن ، رحمت است و شيرينى آن ، از شيرينى بهشت مى باشد.
رسول خدا صل الله عليه و آله فرمود: خربزه ده صفت دارد: غذا، آب ، شوينده مثانه ، سرمابر، گل خوشبو، شستشو دهنده شكم ، مقوى و زياد كننده قدرت جماع و باطراوت كننده صورت و پوست مى باشد. (858)
درمان با كاسنى
امام صادق عليه السلام فرمود: كاسنى ، سرور سبزيجات است .
ايشان به مردى فرمود: بر تو باد خوردن كاسنى ! چرا كه قدرت جماع و آميزش را افزوده و جنين را نيكو مى گرداند و طبع آن گرم است و موجب مى شود فرزند در رحم مادر، پسر باشد.
يكى از صالحين مى گويد: بعضى اوقات ، برخاستن براى اقامه نماز شب ، براى من دشوار مى شد و اين امر باعث ناراحتى من شده بود. در خواب امام زمان (عج ) را ديدم كه فرمود: بر تو باد خوردن كاسنى ! با خوردن آن ، اين كار به خواست خداوند بر تو آسان مى گردد. خوردن آن را زياد نمودم ، خداوند اين كار را برايم آسان نمود. (859)

خواص خوراكيها به زبان روايات(قسمت دوم)

امام صادق عليه السلام فرمود: اگر خدا، سراغ داشته كه در غذاى ديگر بيشتر از جو، شفادهندگى باشد، جو را غذاى پيامبران قرار نمى داد. (850)
درمان با برنج
زراره مى گويد: دايه حضرت موسى بن جعفر عليه السلام را مشاهده نمودم كه به دهان آن حضرت برنج مى گذاشت و اصرار داشت كه حتما بخورد. متاءثر شدم و به حضور امام صادق عليه السلام ، پدر آن بزرگوار، شرفياب گشتم ، آن گرامى فرمود: گمان مى كنم از رفتار دايه ابى الحسن موسى عليه السلام ، متاءثر گشته اى ؟ عرض كردم : آرى ! پدر و مادرم به فدايت . فرمود: برنج ، غذاى خوبى است . روده را باز كرده و فراخ مى سازد. بواسير را درمان مى كند و ما بر مردمان عراق ، غبطه مى خوريم كه برنج و آب سرد مى خورند؛ چرا كه اين دو، روده ها را فراخ كرده و بواسير را درمان مى سازند.
خالد بن نجيح مى گويد: از دل درد به امام صادق عليه السلام شكايت نمودم . به من فرمود: برنج را بشور، سپس آن را در سايه ، خشك كن بعد از آن ، مقدارى بكوب ، هر روز از آن ، به اندازه اى كه مى توانى بخور!
رسول خدا صل الله عليه و آله فرمود: سرور غذاهاى دنيا و آخرت ، گوشت و برنج است .
درمان با عدس و نخود
در كتاب كافى ، به نقل از امام رضا عليه السلام آمده است : نخود، براى درد كمر بسيار مفيد است . امام صادق عليه السلام در كتاب كافى مى فرمايد: اميرالمؤ منين على عليه السلام فرمود: خوردن عدس ، رقت قلب مى آورد و اشك را جارى مى گرداند.
امام صادق عليه السلام فرمود: روزى يكى ، از قساوت قلب به رسول خدا صل الله عليه و آله شكايت كرد، آن گرامى فرمود: بر تو باد خوردن عدس ! چرا كه باعث رقت قلب و جارى شدن اشك مى گردد.
درمان با باقلا
امام صادق عليه السلام فرمود: خوردن باقلا، باعث جلوگيرى از پوكى استخوان ، زيادى و تقويت مغز و توليد خون مى گردد.
همچنين فرمودند: باقلا را با پوستش بخوريد، كه باعث تقويت و دباغى معده مى شود.
ايشان در جايى ديگر فرمودند: خوردن باقلا، هيچ گونه بيمارى و مرضى نمى آورد، بلكه شفا دهنده است . (851)
درمان با انگور
امام صادق عليه السلام فرمود: يكى از پيامبران از غم و اندوه به خداوند شكايت كرد. خداوند سبحان به او دستور داد تا انگور بخورد.
همچنين فرمودند: وقتى طوفان و باران نوح پايان يافت و جسدهاى مرده پديدار شد، حضرت نوح عليه السلام منظره را مشاهده نمود، به شدت غمگين گشت و اندوهگين گرديد. در اين موقع خداوند متعال به وى وحى فرمود: انگور سياه بخور تا غم و اندوهت فرو نشيند. (852)
درمان با انار و فوايد آن
امام صادق عليه السلام فرمود: هر كس يك دانه انار بخورد، اين دانه انار در مقابل ، شيطان وسوسه را به مدت چهل روز بيمار مى گرداند.
عبداللّه بن سنان مى گويد: از امام صادق عليه السلام شنيدم كه فرمود: بر شما باد خوردن انار شيرين ! زيرا اگر يك دانه از آن وارد معده شود، يك بيمارى از بدن ، از بين مى رود و شيطان وسوسه را نابود مى سازد.
در كتاب عده ، به نقل از خراسانى آمده است : خوردن انار شيرين ، قدرت جماع را افزوده و نوزاد را زيبا مى كند.
صالح بن عقبه مى گويد: از امام صادق عليه السلام شنيدم كه مى فرمود: انار را با پيه آن بخوريد؛ زيرا معده را دباغى كرده و ذهن آدمى را نيرو مى بخشد.
در جايى ديگر فرمودند: انارى نيست ، مگر آن كه در آن ، دانه اى از بهشت باشد. هر گاه دانه اى از انار افتاد و يا پرتاب شد، آن را بخوريد. چنين دانه اى در هر معده اى وارد شود، قطعا آن را چهل روز نورانى خواهد ساخت و شيطان وسوسه را دور خواهد كرد.
همچنين ايشان فرمودند: به كودكان خود انار بخورانيد؛ زيرا موجب رشد سريع آنها مى گردد.
امام صادق عليه السلام فرمود: هر كس هنگام خوابيدن انار بخورد، تا صبح از شر در امان است . (853)
درمان با سيب
امام صادق عليه السلام فرمود: خوردن سيب ، معده را خوشبو مى سازد.
امام كاظم عليه السلام مى فرمود: براى سيب ، منافع زيادى وجود دارد. نافع سم ، جادو، ديوانگى و بلغم مى باشد و چيزى سريعتر از آن در درمان سود ندارد.

خواص خوراكيها به زبان روايات (قسمت اول)

درمان با نمك
در كتاب كافى ، هشام بن سالم ، از امام صادق عليه السلام نقل مى كند كه پيامبر اكرم صل الله عليه و آله به على عليه السلام فرمود: يا على ! غذا را با نمك شروع كن و با نمك ختم نما؛ زيرا اگر كسى چنين كند، از هفتاد و دو نوع بلاء و بيمارى ، از قبيل جنون و جذام و برص ، در امان خواهد بود.
حضرت على عليه السلام فرمود: ابتداى غذا نمك بخوريد، اگر مردم مى دانستند نمك چه خاصيتى دارد، هر آينه به جاى داروهاى مجرب ديگر، آن را انتخاب مى كردند.
همچنين فرمود: اگر در سر سفره غذا نمك نباشد، ملائكه حاضر نمى شوند؛ زيرا شروع كردن غذا با نمك ، باعث صحت بدن مى شود.
امام صادق عليه السلام فرمود: اگر كسى همراه اولين لقمه غذا، نمك بخورد، لكه هاى سياه و سفيد صورت را برطرف مى سازد. (844)
درمان با حليم
در كتاب كافى از امام صادق عليه السلام نقل شده است كه فرمود:
اميرالمؤ منان عليه السلام فرمود: بر شما باد! خوردن حليم ، چرا كه آدمى را به مدت چهل روز در عبادت ، با نشاط مى كند و اين همان مائده اى است كه بر رسول خدا صل الله عليه و آله نازل شده است .
در كتاب عده ، از امام صادق عليه السلام نقل شده است كه فرمود: يكى از پيامبران از ضعف بدن و عدم توانايى در جماع ، به خداوند شكايت كرد. خداوند او را به خوردن حليم فرمان داد.
در حديثى ديگر، آن حضرت فرمود: روزى رسول خدا صل الله عليه و آله از درد كمر به خداوند شكايت كرد، خداوند او را به خوردن حليم فرمان داد.
امام صادق عليه السلام فرمود: رسول خدا صل الله عليه و آله فرمود: روزى جبرئيل بر من نازل شد و مرا به خوردن حليم دستور داد، تا اين كه نيرويم براى عبادت بيشتر شود و قوه باه را بيافزايد. (845)
درمان با عسل
در كتاب كافى و عده آمده است : امام صادق عليه السلام فرمود: مردم به هيچ چيز مانند عسل ، درمان نشده اند.
از ابى الحسن عليه السلام نقل شده است كه فرمود: به هيچ بيمارى به اندازه عسل ، از چيز ديگرى شفا و درمانى نديد.
از ابى الحسن عليه السلام نقل شده است كه فرمود: هر كسى در امور جنسى ناتوان گشت ، خوردن مخلوط عسل با شير براى او نافع است .
رسول خدا صل الله عليه و آله فرمود: هر كسى خواهان تقويت نيروى حافظه است ، عسل ميل كند.
همچنين ايشان در حديثى ديگر فرمودند: بهترين آشاميدنيها، عسل است ، زيرا محافظ است و سردى سينه را از بين مى برد
امام كاظم عليه السلام به نقل از پدرانش ، از رسول خدا صل الله عليه و آله نقل مى كند و مى فرمايد: عسل موجب شفاى هر بيمارى مى باشد، باد را مى شكند و تب بر است . (846)
درمان با شير
ابى الحسن اصبهانى مى گويد: نزد امام صادق عليه السلام بودم ، مردمى به او عرض كرد: فدايت شوم ! در خود احساس ضعف مى نمايم . امام عليه السلام فرمود: بر تو باد خوردن شير! چرا كه موجب رشد گوشت بدن مى شود و استخوان ها را محكم مى گرداند.
امام باقر عليه السلام فرمود: شير گوسفند سياه ، بهتر از شير گوسفند قرمز و قهوه اى و شير گاو قهواى بهتر از شير گاو قرمز است .
منافع و زيانهاى پنير
يكى از ياران امام صادق عليه السلام در كتاب كافى نقل مى كند و مى گويد: مردى از امام صادق عليه السلام راجع به پنير پرسيد. ايشان فرمود: بيمارى زا است و هيچ خاصيت درمانى نداردامام همين كه موقع شام شد، آن مرد بر امام صادق عليه السلام وارد شد و مشاهده كرد كه بر سر سفره آن گرامى پنير وجود دارد، عرض كرد، هنگام روز، راجع به پنير از شما سوال نمودم ، فرموديد: بيمارى آور است و فائده درمانى ندارد، اما حالا مى بينم بر سر سفره شما وجود دارد حضرت فرمود: در روز، زيان آور است اما هنگام شب نافع و براى قوه باه مفيد مى باشد.
امام صادق عليه السلام فرمود: اگر پنير و گردو با هم باشند، هر كدام سود درمان كننده اى دارند. اما اگر از يكديگر جدا شوند، هر كدام زيان و بيمارى مى آور

چهل حدیث بهداشتی

بهداشت عمومي
1- پيامبر اعظم (ص):(نهج الفصاحه)
اسلام پاكيزه است پس شما نيز پاكيزه باشيد كه هر كس پاكيزه نيست به بهشت نمي رود.
2- پيامبر اعظم (ص):(مكارم الاخلاق )
هر قدر پاكيزگي بيشتر باشد خداوند عمر را زياد مي كند .
3- امام رضا (ع):(تحفه العقول)
پاكيزگي از اخلاق پيامبران است .
4-امام حسين (ع) )تحف العقول)
در طول مدت عمر در حفظ سلامتي تن خود بكوشيد.
5- پيامبر اعظم (ص):(نهج الفصاحه)
اگر تندرستي نباشد زندگي بدون لذت است.
6- پيامبر اعظم (ص): (نهج الفصاحه)
پاكيزكي از نشانه هاي ايمان است.
7- پيامبر اعظم (ص):
انسان براي عمر طولاني آفريده شده است اما او با عدم رعايت بهداشت عمر خود را كوتاه مي كند .
8- پيامبر اعظم (ص):
پيشگيري بهتر از درمان است و معده (پرخوري )جايگاه بيماري است.
بهداشت دهان ودندان
9- پيامبر اعظم (ص)):نهج الفصاحه)
جبرئيل آنقدر مرا به مسواك زدن امر كرد كه گمان كردم اين كار برامت من واجب خواهد شد.
10-امام جعفرصادق (ع):( حليه المتقين)
مسواك زدن از سنت پيامبران است .
11- پيامبر اعظم (ص)):نهج الفصاحه)
دندانهايتان را مسواك كنيد زيرا مايه نظافت است و نظافت باعث ايمان است و افراد با ايمان به بهشت مي روند.
12- پيامبر اعظم (ص)):نهج الفصاحه)
دهانهاي شما معبر قرآن است آن را با مسواك پاكيزه كنيد.
13-حضرت علي(ع) (وسائل الشيعه)
مسواك كردن رضاي خداوند را فراهم مي آورد .سنت پيامبر است و دهان را پاكيزه مي كند.
14- امام محمد باقر(ع)(بحارالانوار)
دو ركعت نماز با مسواك افضل است از هفتاد ركعت بدون مسواك .
15- امام محمد باقر(ع)( وسائل الشيعه)
هر چيزي را پاك كننده ايست وپاك كننده دهان مسواك كردن است.
16- پيامبر اعظم (ص)):نهج الفصاحه)
اگر امت من به مشت نمي افتاد مسواك كردن را بر آنان در هنگام وضو گرفتن براي نماز واجب مي كردم
بهداشت تغذيه
17- امام صادق (ع):
هر كس قبل ازغذا وبعد ازغذا دستهاي خود را بشويد عمري در آسايش وسلامتي جسم به سر خواهد برد.
18- پيامبر اعظم (ص)):حليه المتقين)
يا علي در اول غذا و اخر غذا نمك بخور كه هركه چنين كند خداوند متعا ل از او هفت نوع بلا را دفع كند .
19- پيامبراعظم (ص):(مستدرك)
غذا بخوريد در حالي كه اشتها داريد و دست از غذا برداريد در حا لي كه ميل به غذا داريد
20- پيامبراعظم (ص):(نهج الفصاحه)
هر كس كم خورد سالم ماند وهر كس بسيار خورد تنش بيمار و دلش سخت گردد.
21- امام موسي كاظم (ع):( حليه المتقين)
پرهيزآن نيست كه دراصل چيزي نخوري بلكه آن است كه كمتربخوري .
22- امام جعفرصادق (ع):(تحف العقول)
روي هر ميوه آلودگي است پس چون آنرا بدست اوريد بخوبي باآب بشو ييد .
23- پيامبر گرامي (ص):(نهج الفصاحه)
روزه بگير تا سالم بمانيد.
24- امام رضا (ع):(صحيفه الرضا)
آب جوشيده از همه جهت سودمند است و به هيچ رو زيان بخش نيست.
بهداشت فردي
25- حضرت علي(ع):(بحارالانوار)
سه چيزجنبه فردي و اقتصادي دارد:شانه ، حوله ومسواك.
26- حضرت علي(ع))حليه المتقين)
سه چيز حافظه را زياد مي كند:مسواك كردن ،روزه داشتن و قرآن خواندن.
27- پيامبر گرامي اسلام (ص): (نهج الفصاحه)
موهاي خود را شانه كنيد وناخن هاي را كوتاه سازيد زيرا كه شيطان ميان گوشت و ناخن روان است.
28- پيامبر گرامي اسلام (ص): (حليه المتقين)
ناخن گرفتن دردهاي بزرگ را منع وروزي را زياد مي كند .
29- پيامبر گرامي اسلام (ص): (نهج الفصاحه)
سه چيز بر هر مسلماني لازم است:غسل جمعه ، مسواك كردن واستعمال بوي خوش.
30- پيامبر گرامي اسلام (ص): (حليه المتقين)
لباس سفيد بپوشيد كه آن نيكوترين وپاكيزه ترين لباسهاست.
31- حضرت علي(ع):)مكارم الاخلاق)
بوي بد را به وسيله آب برطرف كنيد كه خداوند متعال از بندگان كثيف بدش مي آيد
32- امام جعفرصادق (ع):(وسائل الشيعه)
هر كس براي خود مو ميگذارد بايد به نيكوئي از آن سرپرستي كند وگرنه آن را كوتاه كند.
بهداشت محيط
33- امام صادق (ع):
شستن ظرف ها وجاروب كردن خانه روزي را زياد مي كند
34- رسول گرامي اسلام (ص): (طب النبي)
زباله را در خانه جاي ندهيد وآن را خارج كنيد زيرا جايگاه شيطان است.
35- پيامبر گرامي اسلام (ص): (حليه المتقين)
چهارچيز را در خاك پنهان كنيد:مو،ناخن ،دندان وخون
36- پيامبر گرامي اسلام (ص):
سهل انگاري درجمع آوري ودفع زباله باعث آلودگي محيط زندگي مي شود 0 بهداشت رواني
37- امام سجاد (ع)(اصول كافي )
جميع سعادت ها در اين است كه از آنچه در دست مردم است قطع طمع واميد نمايد.
38- حضرت علي(ع):)نهج البلاغه)
ارزش هر انساني به اندازه همت اوست.
39- امام محمد باقر(ع)(بحارولانوار)
لبخنده آدمي به روي برادر مومنش حسنه است .
40- حضرت علي(ع):)نهج البلاغه)
بردباري وخودداري از شتابزدگي دو كودكند در يك شكم وباعث همت عالي مي شوند .

تاریخچه اکو(قسمت سوم)

تبدیل آر.سی.دی به اکو
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران ونیز تا چند سال بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، به علت عدم مشارکت ایران در فعالیت های سازمان آر،سی،دی، عملا در سازمان مزبور هیچگونه فعالیت محسوس و موثری صورت نگرفت تا اینکه با تلاش های دو عضو دیگر و نظر مساعد جمهوری اسلامی ایران که ضرورت توسعه همکاری های منطقه ای را به عنوان یکی از اهداف اصولی سیاست خارجی خود اعلام نموده بود، آر.سی.دی با نام جدید ((سازمان همکاری اقتصادی (اکو) احیا گردید.
مدیرا کل مزارت امور خارجه سه کشور ایران،ترکیه و پکستان پس از مذاکرات مستمر چند ساله در جلسه بهمن ماه 1363 در تهران پیرامون نکات زیر به توافق رسیدن:
الف) سازمان عمران منطقه ای که پیش از انقلاب اسلامی فعال بود با نام تازه سازمان همکاری اقتصادی دوباره آغاز به کار کند.
ب) شورای عالی ،مرجع عالی و رکن تایین کننده سیاست ها و برنامه های شناخته شد. این شورا از معونین ارشد وزارت امور خارجه سه کشور تشکیل می شد و سالنه یک یا حداکثر دو جلسه تشکیل می داد.
ج) شورای قائم مقامان متشکل از مدیر کل وزارت خارجه و سفرای دو کشور ترکیه و پاکستان به عنوان جانشین شورای وزیران امور خارجه زا تنیظیم و پی گیری می کرد.
برخی از این عوامل که در پیوستگی اعضای اکو نقش موثری دارند عبارتند از:
- هم مرزی با کشورهای بزرگ روسیه ،چین و هند.
- مجاورت با اروپاو منطقه استراتژیک خلیج فارس .
- دسترسی به آبهای خلیج فارس،اقیانوس هند،دریای سیاه و دریای مدیترانه.
- وجود منابع طبیعی غنی بوژه نفت و گاز.
- قرار گرفتن در مسیر خاوردور- اروپا از شرق به غرب و آسیای شمالی و مرکزی به خاورمیانه و افرقا از شمال به جنوب.
- وجود 95 درصد مسلمانان با مشترکات دینی و فرهنگی.
مقرات پرسنلی اکو
مقررات پرسنلی اکو ،شامل 31 ماده ،بر اساس مقررات جاری در سایر سازمانهای منطقه ای و یا بین الدولی مانند اوپک،آسه آن و نیز روش حاری در دبیرخانه اکو تهیه شده است.
این مقررات شامل رده بندی کارمندان ،شرایط و نحوه انتصاب دبیر کل و سایر کارمندان ،حقوق و مزایا،مقررات انضباطی و نظایر آنها می باشد.
سه سند مربوطه به شرایط استخدام و صلاحیت کارمندان دبیرخانه ،جدول افزایش کارمندان دبیرخانه و جدول حقوق و مزایا ، ضمیمه مقررات پرسنلی بوده و نقش مهمی در تقویت توان کارشناسی دبیرخانه و بین المللی کردن ان دارند.
مقررات مالی
این مقررات از 23 ماده تشکیل شده و جنبه های مختلف مربوط به تهیه و تصویب بودجه ،نحوه تخصیص بودجه به بخشهای مختلف،بودجه مکمل ،کنترل و حسابرسی و تنظیم حسابها ،پرداخت حق عضویتها و نحوه انجام پرداخت ها را مورد توجه قرار می دهد.
اتاق بازرگانی اکو
اتاق بازرگانی و صنعت اکو یکی از کاگزارهای منطقه ای اکو می باشدکه به منور مشارکت گسترده و فعال خش خصوصی در فعالیتهای اقتصادی و تجاری منطقه اکو ایجاد شده است.
اتاق اکو گزارش فعالیت خود را به دبیر کل سازمان تسلیم می نماید.
این نهاد تا کنون در جهت نهادینه کردن چهارچوبهایی برای تسهیل و توسعه تجارت در منطقه اکو اقداماتی به عمل اورده است که مهمترین انها تشکیل کمیته داوری به منظور حلاختلافات بین اعضاء و تشکیل کمیته ترانزیت برای ارئه راه حل هایی جهت مسائل مربوط به تجارت ترانزیت می باشند.
انرژی
ذخایر تقریبی دریای خزر معادل 150 میلیارد بشکه نفت و 150 میلیارد متر مکعب گاز تخمین زده شده است. این منابع عظیم متعلق به کشورهای ساحلی خزر شامل جمهوری اسلامی ایران،اذربایجان،ترکمنستان،قزاقزستان و روسیه می باشد. تا کنون کشورهای ساحلی جهت بهره برداری از منابع نفت و گاز خزر بر یک نظام حقوقی واحد توافق ننموده اند.لیکن برخی از آنها به طور یک جانبه و بدون در نظر گرفتنحق حاکمیت سایرین اقدام به استخراج و فروش منابع خزر موده اند.
یکی از مسائل عمده برای کشورهای آسیای میانه مساله ترانزیت انرژی و خطوط لوله نفت و گاز جهت دسترسی به بازارهای بین المللی می باشد.

تاریخچه اکو(قسمت دوم)

در تطابق با هنجارها و رویه های پذیرفته شه بین المللی در مورد رفتار ،حقوق و مزایای دیپلماتیک که در کنار یکدیگر موارد،در کنوانسیون 1946 راجع به مزایا و مصونیت های سازمان ملل و در کنوانسیون وین 1961 راجع به روابط سیاسی امده است،و با درک نیاز به وجود یک رکن اداری مرکزی برای هماهنگی مناسب ارگان های اکو،و اجرای موثر فعالیت های ان و اجرای ماده IX عهد نامه ازمیر درباره دبیرخانه اکو؛
برای ورود موارد ذیل موافقت می کنند:
ماده1: تعریف
1. در این موافقت نامه:
الف) ((کشور میزبان))به معنی جمهوری اسلامی ایران است؛
ب)((دولت))به معنی دولت جمهوری اسلامی ایران است؛
ج)((دبیرخانه ))به معنی دبیرخانه اکواست که به آن با عنوان ((مقر))نیز اشاره شده است؛
د)((دبیرکل ))به معنی دبیر کل اکو یا نماینده مسئول اواست؛
هدف
هدف از این موافقت نامه تسهیل کار دبیرخانه به نحوی که در عهدنامه ازمیر در نر گرفته شده است و نیز فراهم آوردن زمینه لازم برای اجرای موثر و با حین نیت مسئولیت ها توسط تمامی افراد ذیربط از جمله دبیرکل،کارمندان و کارکنان خدمات عمومی است.
وضعیت حقوقی اکو
دیرخانه بر اساس این سند که مشتمل بر 25 ماده می باشد وضعیتی حقوقی همانند دیگر سازمانهای بین المللی و نمایندگی های سیاسی خواهد یافت و کارمندان و مقر آن از مصونیت های پیش بینی شده در کنوانسیون وین بهرهمند خواهد شد.
روش اجرای طرح های اکو
این سند مقررات مربوط به نحوه تصویب طرح ها و اجرای آنها را رائه نموده و در واقع مهمترین سند مرجع در مورد نحوه انجام مطالعات امکان سنجی ،تصویب،اجرا و نظارت بر طرح های منطقه ای اکو محسوب می گردد. در سند روش جاری ،شرایطی در زمینه تسهیل اجرای طرح ها از سوی کشورهای غیر شرکت کننده ،انعطاف در مشارکت اعضاء ،شرایط تبدیل یک طرح ملی به طرح منطقه ای،تامین منابع مالی و جلب کمک های بین المللی برای اجرای طرح های اکو پیش بینی شده است.
آئین نامه و مقررات اجرایی اکو
آئین نامه اجرایی اکو از یک مقدمه ،دوازده فصل 48 بند تشکیل گردیده است. این سند کلیه مسائل مربوط به فعالیتهای اکو،نشست های ارکان اصلی سازمان ،از جمله نحوه تهیه دستورکار،ریاست اجلاسها،نقش دبیرخانه،چگونگی برگزاری اجلاس ها،نحوه تصمیم گیری ها،وضعیت نار و گزارش کار اجلاس را در بر می گیرد. از موارد مهم در این سند نحوه تعیین اعضای هیات رئیسه اجلاس های اکو،انتصاب نمایندگان دائم کشورهای عضو نزد اکو و شرح وظایف ارکان اصلی می باشد.
اسناد مهمی که از آغاز فعالیت اکو توسط توسط کشورهای عضو به تصویب یا امضاء رسیده اند:
1. عهدنامه از میر میان ایران،پاکستان و ترکیه در 21 اسفند 1355 ذر تهران
2. پروتکل ایجاد منطقه آزاد تجاری میان ،پاکستان و ترکیه در 21 اسفند 1355 در تهران
3. اولین پروتکل اصلاحی عهدنامه از میر میان ایران،پاکستان،ترکیه خرداد ماه 1369 در اسلام آباد
4. بیانیه تهران در جریان برگزاری اولین اجلاس سران اکو،29 بهمن ماه 1370

تاریخچه اکو(قسمت اول)

اتحادیه اروپا و آسه آن از نمونه های بارز و موفق همکاری منطقه ای می باشند که اولی با اهداف صرفا اقتصادی شروع و به تدریج در مسائل سیاسی نیز وارد شد در حالیکه دومی بدوا اهداف سیاسی و امنیتی را دنبال نمود ولی بعدا همکاری های اقتصادی را محور کار خود قرار داد.
منافع مشترک مهمترین عامل همکاری منطقه ای می باشد و وابستگی متقابل کشورهای یک منطقه به گونه ای است که ضامن حف منافع فراوان اقتصادی برای کل منطقه خواهد بود.
در عین حال عضویت در یک سازمان منطقه ای با استقلال عمل و حاکمیت کشورهای عضو مغایرت ندارد. از نظر اقتصادی اصولا علت روی اورن به اتحاد ،کس قدرت،ثروت و رفاه عمومی ار طریق استفاده توام از دو اصل مغایر عنی تجارت آزاد و سیاستهای حایتی است.
تغییر و تحولات سریع منطقه ای و جهانی در سالهای اخیر ،اهمیت همکاریهای منقه ای و نیاز به ان را تشدید نموده است.
در این مدت کوتاخ منقه گرایی توانسته است به عنوان یک روش مشروع و مورد قبول تمامی دولتها در بدست اوردن منافع ملی تلقی گردد که این خود موفقیت بزگی در رون جهان شمولی تجارت و اقتصاد محسوب می شود.
شکل گیری اکو و عوامل پیوستگی آن
بعد از جنگ جهانی دوم تعداد سازمانهای منقه ای که نه تنها از نظر اقتصادی بلکه به جهت تامین صلح و امنیت منطقه و جهان نیز از اهمیت برخوردار بودند،گسترش زیادی یافتند.تشکیل کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل متحد(آنکتاد) در 23 مارس 1964 و تعیین نمودن دهه 1960 به عنوان دهه توسعه و عمران کشورهای در حال رشد ،به این همکای سرعت بیشتری بخشید . کنفرانس توسعه و تجارت،توجه کشورهایدر حال توسعه را به این باور معطوف نمود که باید همکاری و وحدت خود را تقویت نموده و برای رشد صنایع و تجارت،همکاری های منطقه ای نزدیکتری را بنا نهند.با توجه به این امر سه کشور ایران،پاکستان و ترکیه از دیر باز دارای پیوندهای تاریخی با یکدیگر بودند تصمیم به تشکیل سازمانی جهت همکاری های منطقه گرفتند.
در اجلاس مذکور سران سه کشور ملاحظه نمودند که لزوم عقد موافقت نامه های اقتصادی منطقه ای برای تسریع و رشد اقتصادی بین جوامعی که دارای علائق مشترکی می باشند،از مظاهر برجسته و خصوصا بارز عصر حاضر می باشد و این موضوع و مساعی پی گیری که در نیل به هدفهای اقتصادی و تحکیم مبانی همکاری های عمرانی منطقه ای از طرف کشورهای مختلف به عمل می آید هم اکنون مقبول و مورد موافقت مقامات بین المللی قرار گرفته است.
سران یه کشور ضمن تائید مراتب فوق مقرر داشتند از امکانات وسیعی که هم اکنون بین سه کشور برای عقد این قرارداد همکاری های اقتصادی موجود می باشدحداکثر استفاده بعمل می اید.بیدین منور تصمیم گرفته شد که مساعی مشترک هر چه بیشتر سه کشور در راه تسریع و تحقق آمال و هدفهای این همکاری سه جانبه معمول کردد . بنابراین در اعلامیه مشترک تشکیل سازمان همکاری عمران منقه ای (آر.سی.دی)سران سه کشور موافقت اصولی خود را در موارد زیر اعلام داشتند:
1. ایجاد مبادله ازاد یا آزادتر کالاها به وسائل عملی گوناگون از قبیل انعقاد قراردادهای بازرگانی .
2. بقراری مناسبات و همکاری بیشتر بین اطاقهای بازرگانی موجود و احیانا تاسیس اطاقهای بازرگانی مشترک.
3. تنظیم و اجرای برنامه های طرح مشترک بین سه کشور.
4. تقلیل نرخهای پستی بین سه کشور به میزان تعرفه های داخلی.
موافقت نامه بین دولت حمهوری اسلامی ایران و سازمان همکاری اقتصادی درباره حقوق ،مزایا و مصونیت های دبیرخانه اکو
دولت جمهوری اسلامی ایران و سازمان همکاری اقتصادی

انقلاب تغذیه- تهاجم غربی (قسمت دوم)

گوشت گاو
پیامبر اکرم (ص) : گوشت گاو درد است و شیرش درمان اما گوشت گوسفند درمان است و شیرش درد.
بن سینا : گوشت گاو بهک می آورد گوشت گاو و گوشتهای غلیظ جوشهای سرطانی ،جذام ،پاغر،واریس ،بیماریهای سوداییو وسواس ،بزرگ شدن طحال ،ورود زرداب به معده همچنین نوعی تب را سبب می شود.
از دیدگاه علمی : گوشت گاو به علت ازت فراوانی که دارد سلولها را به کار زیاد واداشته و اعضای گوناگون را تحریک می نماید به علاوه موجب زیاد شدن اسیدهای بدن مانند اسید فسفریک و اسید اوریک می شود .(تولید بیماری نقرس)
. اگر گوشت گاو به مقدار متوسط خورده شود محرک خوبی برای قلب و نبض بوده و فشار خون را در موقعیت خوبی قرار می دهد ولی اگر زیاد مصرف گردد باعث سختی و تصلب شرایین گردیده کار قلی را زیاد و فشار خون را بیشتر می کند.
گوشت گاو به مقدار متوسط محرک خوبی برای سلولهای کبدی است و لی افراط و مصرف بیش از حد استاندارد ، کبد را خسته و دفع سموم که از اعمال مهم کبدی است را مختل می نماید.
گوشت به علت اوره ای که از آلبومین هایش به دست می آید بر روی کلیه اثر می گذارد .کم خوردنش خاصیت داشته و زیاد مصرف نمودنش مخصوصا به علت ایجاد اسید اوریک باعث تحریکو آزردگی سلولهای کلیه گردیده بنابراین در دفع ادرار ئ سموم ایجاد اختلال می نماید
گوشت بر روی عضلات و نیروی عضلانی چندان موثر نیست و برخلاف انچه گفته می شود افرادی که فقط با نان و سبزی تغذیه می کنند عضلات محکم و قوی تری از کسانی که رژیم غذایی گوشت استفده می کنند،دارا می باشند.
گوشت بر روی قوای عقلی و فکری اثر مساعدی ندارد و به کسانی که کارهای فکری زیادی دارند ،توصیه شده است تا کمتر غذاهای حاوی گوشت را مصرف کنند.
.گوشت مواد قندی ندارد و بنابراین احتیاجات بدن را از لحاظ مواد قندی نمی تواند تامین کند .
.مصرف بیش از اندازه گوشت مستقیما یا غیر مستقیم بر سلسله اعصاب اثر نموده و موجب کم شدن حافظه و سستی و بی حالی می شود.
. اگر گوشت به مقدار زیادتر از آنچه بدن می تواند در آن تصرفاتی به عمل آورد وارد روده ها گردد مازاد آن به صورت اسهال یا استفراغ از بدن خارج می شود.
. گوشت بدن را اسیدی و ترش می سازد در صورتی که طبیعت بدن بر قلیایی بودن است.
. همیشه به یاد داشته باشید گوشت را باید با مقدارقابل توجهی سبزی مورد استفاده قرار دهید . توصیه می شود در صورت موجود نبودن سبزی از مصرف گوشت قرمز اجتناب کنید.
.میوه وسبزیجات طعام افراد با ایمان است پس با استفاده از میوه و سبزیجات بر سلامتی خود افزوده و گوشت قرمز را در حد ضرورت مصرف نمایید.
/.به یاد داشته باشید گوشت با پیاز ،روغن زیتون و شلغم عمل آورده می شود و قبل وبعد از آن سبزی میوه مصرف شود تا گرمی رطوبت آن افزوده شود.

سوسیس و کالباس روده شما را نشانه گرفته است.!
به این گروه از مواد غذایی امونیاک که سرطان زاست ومواد دیگر اضافه می کنند
تقریبا روزی نیست که محققان و پژوهشگران ما را از خوردن سوسیس و کالباس منع نکنند.آخرین یافته های پژوهشگران حاکی از آن است که مصرف سوسیس و کالباس ،خطر ابتلا به سرطان روده را به شدت افزایش می دهد.بررسی پژوهشگران در انگلستان نشان می دهد:خوردن روزانه 50 گرم گوشت فراوری شده مانند سوسیس و کالباس احتمال ابتلا به سرطان روده را که یکی از خطرناکترین انواع سرطان است،20 درصد افزایش می دهد.به گفته کارشناسان :در حالی که سرطان رودهدر انگلیس سالیانه 16 هزار قربانی می گیرد،سرطان روده بعد از سرطان ریه ،مرگبارترین نوع سرطان در انگلیس است
در کل افزودنی های مجاز که در مواد خوراکی می زنند چیست؟ مگر نه این است که شیمیایی و جهت جلوگیری از رشد میکروبهاست این مواد سرطان زاست و چون وارد بدن شده وارد سیستم گوارش شده و جذب می شود و از آنجایی که جذب سلول نمی شود یا از بدن دفع شده یا اینکه در بعضی از نقاط بدن تجمع پیدا کرده و باعث برخی از یماریها مثل حساسیت ،دردهای موضعی و... می شود
ماست: ماست حاوی 25 % اسید لاکتیک است .این اسید باعث تضعیف نورونهای عصبی می شود،به علت اسیدی بودن جذب مولکولهای کلسیم دچار اشکال می شود ،باعث یبوشت می شود بر اثریبوست ماده سمی پتومائین و گازهای سمی چون اندل،اسکاتل ،فنل ،و سولفور در روده تولید می شود و دوباره جذب خون شده و سیستم عصبی را مختل و دچار بوی بد دهان شده.
کلسیم مازاد که با ماست وارد بدن می شود موجب رسوب در نقاط مختلف بدن از جمله پاشنه پا (خار پاشنه) لگنچه کیه(سنگ کلیه) انتهای استخوان لگنچه(بزرگ شدن این استخوان ) و در قسمتهای مختلف بدن بصورت رسوبات کلسیمی (تومورهای کلسیمی) می شود.
در اثر فعالیت زیاد ورزشی بر اثر متابولیسم اسید لاکتیک در عضلات جمع شده این اسيد باعث خستگی و خواب آلودگی می شود. حال ما غذا را با ماست می خوریم یعنی خستگی می خوریم! و بعد از اینکه غذا را خورده ایم سریع خوابمان برده و با شکم پر که کراهت دارد می خوابیم شیخ الرئیس بن سینا پدر پزشکی می فرماید تا 2 ساعت بعد از ناهار و 3 ساعت بعد از شام نخوابید چرا كه باعث سنگيني معده شده و در اثر سنگيني معده و عدم عبور غذا جويده شده از معده دچار خوابهاي پريشان و كابوس شده و خواب طولاني خواهيم داشت در صورتي كه بعد از غذا به مدت 5 تا 10 دقيقه دراز كشيده وچندين نفس عميق كشيده تا غذا در معده جاي گيرد و سطح بيشتري از غذا در معرض اسيد معده قرار گيرد احساس سبكي كرده و سپس مي توان برخواسته و كارهاي روزمره خود را انجام دهيم و در موقع فرا غت از كار ،خواب سبكي داشته و روحيه وخوابهاي بهتري خواهيم داشت. همچنان كه اما صادق (ع) مي فرمايد كه بعد از غذا چند دقيقه اي دراز كشيده به صورتي كه پاي راست را رو پاي چپ گذاشته و دستها را در امتداد بدن قرار دهيم و در كل بدن به صورت كشيده باشد.
توجه مگر فقط کلسیم فقط در لبنیات است که اینقدر توصیه می شود.
با خوردن ماست LDH بالا می رود که باعث افزایش ترس و اضطراب می شود.
ماست پاستوریزه به علت سم آفلاتوکسین (که دمای 100 درجه را تا یک ساعت تحمل می کند و از بین نمی رود) نان کپک زده ،خطرناک است که سیستم ایمنی را به خطر می اندازد
رسوب کلسیم مازاد در دیواره عروق کرونر قلب ایجاد اسکلروزیز می شود.
استفاده مدام از لبنیات موجب دردهای شدید پیود خانمها و بهم خوردن نظم پریود می شود
در مجموع لبنیات بخاطر اسیدی بودن برای سیستم اسکلت و استخوانبندی مضر است
استفاده از لبنیات موجب تشدید بیماری صرع و اتوایمیون می گردد.
استفاده از لبنیات موجب افزایش آنزیم LDH شده و مصرف زیاد آن موجب سرطان تخمدان و سرطان پروستات می شود.
استفاده از ماست برای کودکان خطرناک بوده زیرا هیدروژن موجود در مغز را زیاد کرده و به همین خاطر جریانات خون مغزی افزایش یافته و کودکان دچار بیش فعالی می گردند.
مضرات ماست در کلامی دیگر: شب ادراری کودکان ،زود انزالی آقایان،درد دوره پریود خانمها ،جذب زیاد کلسیم دربدن و رسوب آنها در مفاصل می شود
برای ماندگاری مواد لبنی مثل دوغ مادهای بنام بنزوات اضافه می کنند که این ماده در محیط اسیدی معده تبدیل به بنزوئین می شود که بسیار خطرناک است.
شیر :حاوی قند لاکتوز است که انزیم هضم کننده ان در بزرگسالان وجود ندارد که با نوشیدن آن دچار اختلالات گوارشی می شوند.
نوشیدن دوغ به همراه غذا ،موجب مختل شدن شیره گوارشی می شود.
پیاز داغ مهمترین عامل میگرن و آلرژی است
لیمو ترش متابولیسم را افزایش داده و سوخت و ساز را افزایش می دهد.
نارنگی بهترین دارو برای ورم پروستات است. مضرا مصرف نوشیدنی و اب در هنگام غذا:1- غذا خوب جویده نشده 2- غدد بزاقی به اندازه کافی ترشح نشده 3- آنزیم پتیالین (هضم کننده نشاسته) ترشح نشود (کم ترشح می شود) 4- ماده لیزوزیم که ضد عفونی کننده دهان است ترشح نمی شود 5- ناراحتی گوارشی و چاقی بیش از حد و در افرادی که ناراحتی کبدی دارند باعث لاغری می شود 6- در مصرف زیاد نوشیدنی و آب در غذا به مرور زمان زخم معده و خونریزی معده ایجاد می شود 7- اکثر ناراحتی های گوارشی در کشور اسلامی ما به خاطر مصرف نوشیدنی بخصوص آب در اثناء غذا و در فاصله قبل و بعد از غذا(كه اين فاصله زماني حدود 30 دقيقه قبل و 150 دقيقه بعد از غذا) است.
آدامس : تمام آدامسها اسانس دارن که پایه آن الکل استاین نوع الکل در دراز مدت باعث ضعیف شدن چشم و کوری می شود که در فرزندانی که زیاد مصرف آدامس دارند مشهود است. وقتی بچه بزرگ شد اگر در مجلسی به او مشروبات هم تعارف شد چونکه از کودکی مصرف کرده می پذیرد.
کره: کره ای که به مردم می دهند بازیافت فاضلاب شهری است ! در حرفهای عامیانه خود داریم که بهت نشون می دم یک من ماست چند من کره می ده. با خوردن اين كره بيماري قلبي عروقي و سكته ها زياد شده د صورتي كه مصرف روغن زرد هيچ ضرري ندارد
اینرا می رساند که کره را از ماست (روغن زرد)می گرفتند.
قرص آهن مولکولی است در صورتی که بدن ما به تون اهن نیاز دارد و متاسفاه به خانمهای باردار قرص آهن و به اطفال قطره اهن می دهند که باعث سیاه شدن و وسیدن دندان و بیماریهای دیگر می شود.
پنیر پیتزا معده و راست روده را سرطانی می کند
آب لیمو صنعتی: آب کاه!(کاه را در استخر آب خیس داده) + جوهر لیمو
یکی از عواملی که باعث شده نازایی امروزه در کشور ما زیاد شود ابتدا و مهمتر ین انها تغذیه نادرست است و سپس حجامت نکردن و چند عوامل دیگر
مس : میزان یون مس مورد نیازبدن انسان 600 میلیارد یون است که در قدیم توسط ظروف مسی که غذا در ان طبخ می شد تامین می شد ولی الان در ظروف آلومینیومی با آن همه مضرات مس کجا است؟
یبوست: به یبوست ام الامراض گفته می شود. شکم یک شخص سالم باید روزی 2 تا 5 بار کار کند در غیر این صورت دچار یبوست می باشد به علت ماندگاری مانده غذایی در روده که باید دفع شود که همان سموم و مواد غیر قابل جذب برای بدن است از طریق جدار روده بازجذب شده و وارد خون شده که از طریق خون به سراسر کشور بدن!می رود که همان طور که در بالا اشاره شد بر اثریبوست ماده سمی پتومائین و گازهای سمی چون اندل،اسکاتل ،فنل ،و سولفور در روده تولید می شود و دوباره جذب خون شده و سیستم عصبی را مختل و دچار بوی بد دهان شده. هر کدام از سموم نقش خاصی در ایجاد بیماریها ایجاد می کنند به عنوان مثال سم پتومائین در چشم باعث می شود که به مرور زمان چشم ضعیف شود و به همین دلیل است که بسیاری از کودکان در دوره دبستان عینکی می شوند. بسیار از خانواده ها به نزد پزشک رفته و از شکم کار نکردن فرزندان خودشان شکایت می کنند و پزشک هم برای آنان چندین نسخه دارو از جمله بیزا کودیل و .. می نویسد ولی چه بهتر اینکه بگوید غذاهایی که باعث یبوست می شود نخورند.
غذاهایی که باعث یبوست می شوند شامل: چیپس،پفک،و در کل تنقلات که در مغازه و سوپر مارکتها وجود دارد و یا در تبلیغات تلویزیون وجود دارد ،ماکارونی،ماست،میوه پوست کنده،برنج سفید(بدون سبوس)،چای زیاد، غذاهای سرخکردنی ،شیر پاستوریزه ،عدم مصرف سبزی

انقلاب تغذیه- تهاجم غربی(قسمت اول)

استعمار غرب
اکثر کارخانجات مواد کنسروی ،روغن ،قند ،نمک،رب ،چای، ماست،شکر، نوشابه ،سرکه ، قرص و دارو،عسل،کره، دوغ، ظروف طبخ غذا، سرکه ،شیر،گلاب ،عرقیات،تنقلات،گوجه فرنگی ،توت فرنگی، و..... ما غربی است
در طی 7000 سال علمای ایرانی و اسلامی در جهتی قدمی نگذاشتند که در خلاف جهت اهداف عالیه بشر و دور از طبیعت باشد و اگر می خواستد اختراعی بکنند یا مواد تغذیه ای به بازار عرضه بدارن باره تازمایش کرده و تمام جوانب را سنجیده و اگر حتی یک نکته منفی داشت آنرا وارد بازار و در اختیار مردم نمی گذاشتند. و لی در علم امروز اهداف عالیه بشری گنجانده نشده است و اهداف اقتصادی رابیشتر مدنظر قرار می دهند و به همین علت جنایات بی شماری را از نوع بی صدا اغازنمودند .
استعمار غرب امده انچه که ما در فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی خود داشته ایم با شگرد خاص خودشان یا آنرا کلا عوض کرده(مثل شکر، نوشابه، مواد کنسروی و... ) و یا اینکه محتوایش را برداشتند (مثل سرکه،چای ،شیر،نمک،روغن )
- اشتباه ما این بوده که هرچه در فرهنگ غرب بوده بدون مطالعه و در اصطلاح بدون بومی سازی وارد کردیم!
حال به گوشه ای از مضرات نواد غذایی غربی اشاره می کنیم.
در قرآن در دو جا کلمه شفاء آمده است:1 – قرآن (شفا برای مومنین) 2- عسل(شفا برای عموم مردم)
*پس چرا از انها غافلیم؟
نوشابه :حاوی بنزوات سدیم و اسید سیتریک و ماده رنگی کارامل(دریچه اول معده را از کار می اندازد و به همین دلیل بعد از خوردن آروغ می زنیم) است نوشابه کلسیم را از سه اندام می کشد 1- مغز(کندی حافه) 2-عضله(ضعف عضله) 3- استخوان (پوکی استخوان)
مضرات آلومینییوم : 1-آلزایمر 2- کندی ذهن و شعور 3- جایگزین آهن در هموگلوبین! یون آلومینییوم را ناخواسته با طبخ غذا در ظرف تفلون و رب و ... واردبدن خود می کنیم!
بیسکویت: حاوی کربنات آمونیومNH3+CO3= CO3NH+H2O یا بیکینگ پودر است
نان: حاوی جوش شیرین یا کربنات سدیم است.
مضرات چیپس و تنقلات: سیب زمینی اگر در زغال پخته شود و بپزد در طی نیم ساعت پختخ می شود. حال اگر انرا آبپز نمائیم ،2 ساعته هضم می شود؛ و اگر سرخ گردد 8 ساعته هضم می شود و اگر به صورت چیپس در آید 24 تا 48 ساعت هضم می شود ! که عمر را کوتاه می کند و باعث یبوست می شود .
سس: آبلیمو با ماست را مخلوط می کنند باعث بیماری لکوپیس می شود یا اینکه زرده تخم مرغ و سرکه را مخلوط می کنند که با عث افزایش کلسترول و در نهایت کلسترول می شود
شکلات: خوردن شکلات باعث کیست تخمدان (دختران)و کیست بیکر(پسران) می شود
چای: بعضي از مضرات چاي شامل : ساییدگی استخوان ،ناراحتی استخوانی ،فتخ دیسک و در ادامه تومورهای کلسیمی مغزی ،ناراحتی کلیه و سنگ کلیه می شود. باعث کم خونی ، بالا رفتن فریتین ازاد خون،عرق کردن کف پا ،زیر بغل و کف دست می شود چای باعث کیست پستان ، داغ شدن کف پا می شود
کسانی که ناراحتی قلبی و انفکتوس مغزی دارند اکثرا چای زیاد می خورند.
چای کلسیم استخوان را کنده و باعث سایش انها می شود ،کلسیم خون را بالا برده در نتیجه سبب تحریک ترشح هرمون کلسی توسین از غده تیروئید می شود این هورمون سبب افزایش رسوب کلسیم در بافت استخوان می شود و در نتیجه کلسیم خون کاهش یافته که در کار ماهیچه دچار اختلال گردیده و به اصطلاح ماهیچه می گیرد وقتی کلسیم خون بالا رود در کلیه رسوب کرده و آنجا دفع شده یا سنگ می شود واگر کلسیم زیاد دفع شود استخوان کج می شود
همچینین چای حاوی اسید اگزالیک است و در بدن در برخورد با سید معده تبدیل به اگزالات شده و در نهایت سنگ را می سازد
افرادی که میگرن دارند در روده آنها الکل زیادساخته می شود یعنی مصرف قندهای راست گرا(قند و شكر و تنقلات) (قند هاي راست گرا،اكثرا قندهاي مصنوعي مي باشند كه اين نوع قندها مورد مصرف ميكروب و باكتري مي باشد)در صورتي كه مصرف عسل كه از قند چپ گرا ساخته شده است مفيد براي بدن بوده و الكل ساخته نشده است و ميكروبها از اين نوع قند نمي توانند استفاده كنند
خوردن گوشت زیاد باعث از بین رفتن اسید آمینه تریپتوفان می شود در نتیجه مغز و فکر خوب کار نمی کند روغن گیاهی درای اسید لینو لئیک می باشد این اسید از رسوب اهن در رودها جلوگیری می کندهمچنین این اسید اجازه رسوی LDL را نمی دهد ] این اسید در گردو ذرت،کنجد و افتابگردان زیاد است.

ارزشمندى ازدواج(قسمت پنجم)

ارزشمندى ازدواج(قسمت پنجم)
7 - 10 - پاسخگوى نيازهاى جنسى
سراسر جهان هستى ، سرشار از نعمتهاى بى شمار خداوند مهربانى است كه هر چيز را كه در جاى خودش نيكو آفريده و همه چيز را براى تكامل و رشد انسان مسخر او كرده است .
حقيقت سپاس هر نعمت ، به كار بستن آن در مسيرى است كه نعمت بخش ، خرسند است . اين چنين است كه شكر نعمت ، مايه افزونى و بركت و رشد آن و مفيد براى صاحب نعمت و ديگران خواهد بود.
خداوند حكيم ، زن را به گونه اى آفريده است كه توانايى ايجاد محيط آرام و مطمئن براى خود و مرد را در اختيار دارد، و بر اين اساس ، تنها پاسخگوى نيازهاى جنسى هر مردى را، فقط زن همان مرد، مقرر كرده است و اين نعمت و موهبتى است كه خداوند در وجود زن قرار داده است شكر اين نعمت به آن است كه در مسير رضايت خداوند متعال است به كار گرفته شود. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله كه سخنگوى وحى است اين مسير را تبيين كرده است و مى فرمايد: از نشانه هاى بهترين زن آن است كه به هنگام تنهايى با همسرش ، كاملا در اختيار خواسته هاى او باشد (38).
يعنى خودش را پيشكش او كند و از هر گونه بخل و تنگ نظرى و سختگيرى هاى بى اساسى كه مهر و محبت و آرامش را مى ميراند، پرهيز داشته باشد، و سخاوتمندان پاسخگوى نيازهاى جنسى همسرش باشد.
شايد حساسترين مساءله در زندگى مشترك كه مى تواند بسيارى از مشكلات را حل كند و از بروز بسيارى از مسائل پيشگيرى كند، همين مساءله باشد. پيشوايان معصوم دين ، مقدس اسلام نيز بر اين بخش تاءكيد بيشترى دارند و هر موضوعى كه بتواند براى زن انگيزه يا بهانه اى براى كوتاهى در اين رسالت باشد، از نظر منطق اسلام محكوم و ناپسند است .
به نظر ميرسد مطرح ساختن مساءله حيا و خجالت در اين زمينه يكى از قوى ترين توجيهاتى است كه زنان در اختيار دارند، و گمان مى برند تحت پوشش اسم حيا و در پناه اين توجيه در تنهايى با شوهر مى توانند رسمى تر و جدى تر برخورد كنند امام صادق عليه السلام در اين زمينه مى فرمايد: بهترين زن آن است كه به هنگام تنهايى و خلوت با شوهر هر گونه حيا و خجالت را از خود جدا سازد، ولى درغير اين حالت ، همراه با شوهر، خود را به زيور حيا بيارايد(39).
اهميت مساءله پاسخگويى زن به نيازهاى جنسى مرد تا بدانجاست كه در قرآن كريم ساعاتى از شبانه روز، به عنوان ، ساعات اختصاصى و خلوت كردن زن و شوهر با هم معرفى شده است و در اين ساعات ، ممنوعيت ورود به جايگاه خصوصى زن و شوهر - پدر و مادر - اعلام شده و همه ، حتى كودكان نابالغى كه قدتر تشخصى مسائل جنسى را دارند، و خدمتكاران زن و مرد در هر خانه ، بايد با اجازه وارد شوند و اين همان محل استراحت زن و شوهر، يا اتاق خواب است كه نقش تربيتى و تسكينى و آرام بخشى آن در زندگى مشترك ، بى نياز از توضيح است .
قرآن كريم مى فرمايد: اى كسانى كه ايمان آورده ايد! خدمتكاران (غلامان و كنيزان ) و كودكان نابالغ در اوقات سه گانه قبل از نماز صبح و ظهرگاهان كه لباس خود را زمين مى گذاريد و بعد از نماز عشا كه سه وقت پنهانى و اختصاصى براى شماست بايد اجازه ورود بگيرند(40).
اسلام عزيز مساءله انس زن و شوهر با يكديگر و خلوت كردن آن دو با يكديگر را آن قدر مؤ ثر و داراى نقش مى داند كه از ديدگاه معصومين عليهم السلام اين بخش از زندگانى مشترك از اسباب موفقيت مرد، در قسمتهاى ديگر، - عبادت و تحصيل معاش - به حساب مى آيد(41).
اسلام براى دستيابى به اين هدف ، برنامه هاى ظريف و حساس و جذابى براى زن و مرد تدارك ديده كه اگر واقعا به آنها عمل شود، و مرد از هر نظر در خانه - كه در فرهنگ قرآن محيط آرامش است (42) - از نظر روحى و جنسى اقناع شود و بدون هيچ اظطراب و دغدغه اى در جامعه حضور پيدا كند، هيچگاه مشكلى براى چنين خانه و جامعه اى از نظر مسائل خانوادگى رخ نمى دهد. در اين زمينه روايات جالبى هست كه هيچ مشاور با تجربه در امور خانواده و هيچ روانشناس و روانكار و دقيقى نمى تواند چنين دستورالعملهايى صادر كند(43).
اسلام حتى به زن اجازه نمى دهد كه به بهانه طولانى كردن نماز از پاسخگويى به خواسته - جنسى - شوهر سرباز زند(44).
و حتى رسول خدا صلى الله عليه و آله درباره زنى كه در برابر خواسته و نياز - جنسى - شوهرش آن قدر مكث و درنگ مى كند و مرتب وعده ميدهد تا همسرش به خواب مى رود، چنين مى فرمايد: پيوسته فرشتگان او را لعنت مى كنند تا همسرش از خواب برخيزد(45)

ارزشمندى ازدواج(قسمت سوم)

ارزشمندى ازدواج(قسمت سوم)
4 - عزيز در فاميل
در مفهوم عزت يك نوع نفوذ ناپذيرى نهفته است ، زمين سختى كه چيزى در آن موثر نيست ، داراى صفت عزت است ، اين حالت ، همانند تمامى صفات خوب ديگر، اگر از منبع اصلى سرچشمه بگيرد پايدار و ماندنى است وگرنه زودگذر و از بين رفتنى خواهد بود.
در فرهنگ قرآن ، عزت حقيقى از آن خداوند و پيامبر او و مؤ منان است خداوند كانون همه خوبيهاست و همه اين خوبيها از او به پيامبرش و مؤ منان سرايت مى كند ايمان ، شرط اصلى عزت است و در سايه بندگى خداست كه سربلندى انسان تاءمين مى شود.
شايد عزيز بودن زن كه در كلام رسول خدا صلى الله عليه و آله از ويژگيهاى زن خوب و شايسته معرفى شده است به اين معنى برگردد كه ايمان حقيقى يك زن از او در ميان فاميل چهره اى ساخته باشد كه مورد نظر و احترام و تكريم همه و داراى عزت و سرافرازى باشد. طبيعى است مردى كه اين موفقيت مطلوب را براى همسرش در ميان فاميل شاهد است و زنى كه از اين چنين جايگاه رفيعى برخوردار است ، هر دو در محيط مقدس خانه ، آرامش و امنيت را به وضوح احساس مى كنند.
نقطه مقابل اين زن ، زنى است كه بر اثر سوء رفتار و گفتار و عملكردهاى ناشايسته و موضعگيرى و اقدامهاى ناپسند و نابخردانه خود را در ميان فاميل و آشنايان خوار و ذليل كرده است . چنين زنى در روايت ديگرى از رسول اكرم صلى الله عليه و آله داراى خصلتى از خصال بدترين زنان است (30).
زنى كه در ميان فاميل اعتبارى ندارد و با چشم حقارت و خوارى به او مى نگرند براى خود نيز شخصيت قابل اعتمادى را باور ندارد و هيچگاه موفق نخواهد شد كه بدون سرمايه لازم كه ، همان عزت و متانت و موقعيت خانوادگى است ، محيط خانه را محلى مناسب براى ارامش جسم و روح همسرش قرار دهد.
5 - فروتن با همسر
ارزش هر صفت و عمل نيكويى در اين است كه آدمى آن را از روى آزادى و اختيار انجام دهد كسى كه مجبور است خوب باشد و كار نيك انجام دهد، شايد براى ديگران مفيد باشد، اما امتيازى براى خود او محسوب نمى شود نرمخويى و تواضع و فروتنى انسان نيز وقتى پسنديده و ارزشمند است كه با انتخاب و آزادى همراه باشد.
قرآن كريم مؤ منان را از اين جهت كه در برابر يكديگر خاضع و فروتن و نرم هستند مى ستايد و روشن است كه مؤ من حقيقى با تلاش و مجاهده به اين خصلت پسنديده دست مى يابد.
نرم بودن زن در محيط زندگانى مشترك ، در برابر شوهر، اگر از روى شناخت و اختيار و عمل به وظيفه شوهردارى باشد خصلت پسنديده و كار ارزشمندى است زنى كه به آسانى در برابر خواسته هاى مشروع و معقول شوهر شكل مى پذيرد و از خود مقاومتى نشان نمى دهد صاحب فضيلت است و محيط مقدس خانه با اين روحيه تسليم و گذشت و حق پذيرى ، زمينه پرورش و رشد آرامش را بهتر فراهم مى يابد.
نقطه مقابل زنى كه در برابر همسر مطيع و منقاد است زنى است كه در برابر همسرش ، هيچ نرمش و انعطاف ندارد و پيوسته به دنبال مقاومت و پافشارى و جبهه گيرى در برابر خواسته هاى شوهر است . چنين زنى از ديدگاه رسول اكرم صلى الله عليه و آله از بدترين زنان است (31) زنى كه مرد هيچگاه نتواند راهى براى نفوذ در دل او بيابد، هرگز نبايد چشم اميد به زندگانى همراه با مسالمت و صفا داشته باشد.
6 - زينتگر براى شوهر
خودآرايى و تزيين در نهاد زن قرار گرفته است ، اما زن به عنوان جنس مخالف مرد، حتى اگر خود را نيارايد، باز هم جذاب و داراى كشش است به همين جهت در اولين مراسم خواستگارى در آفرينش - داستان خلقت آدم و حوا - ديديم كه چگونه آدم همنشينى و نگاه به حوا را مايه انس و آرامش ‍ خويش يافته بود، و آن را به خداوند اظهار داشت . اين سرمايه خداداد بايد در مسير تثبيت زندگانى مشترك به كار رود. اگر زندگى مشترك فقط سپرى نمودن چند ساعت و چند روز بود، شايد سهل انگارى و بى اعتنايى مشكل آفرين نبود؛اما زندگانى دراز مدت زن و شوهر بايد پيوسته همراه با جاذبه عشق باشد تا هيچگاه گرد و غبار بى ميلى و بى اعتنايى و دلسردى و نااميدى بر صفحه درخشان آن ننشيند.
استفاده از زينت و آرايش ، جذابيت زن را تقويت مى كند و بر همين اساس است كه رسول خدا صلى الله عليه و آله يكى از صفات زن خوب را خودآرايى براى شوهر بيان مى كند. زيرا مردى كه به همسرش عشق و مهر مى ورزد، بيگانه را به حريم دل خود راه نمى دهد. در اين حال ، بر سراسر زندگى آن دو، ابر آرامش و اطمينان سايه مى گسترد و اينجاست كه آرام بخش بودن گل وجود زن ، مفهوم و عينيت پيدا مى كند.
اهميت آراستگى زن براى شوهر تا آنجاست كه در فرهنگ اسلام ، زن با هيچ بهانه اى نمى تواند درباره انجام اين وظيفه در قبال همسرش بى اعتنا يا بى توجه باشد. البته شرايط مختلف زندگى مقتضى گونه هاى مختلف عمل به اين وظيفه و خواهان برخورد شايسته و بايسته زن در آن شرايط مى باشد.
امام باقر عليه السلام مى فرمايد: سزاوار و شايسته نيست كه زن - درباره رسيدگى به سر و وضع خود و آراستن خويش بى عنايت باشد - و در زمينه آرايش و آراستن خود را بازنشسته كند، اگر چه به اندازه آويختن گردنبندى در گردن باشد و شايسته نيست كه زن دستش را با خضاب - رنگ با حنا - زينت نكند، اگر چه با كشيدن دست روى حنا باشد و اگر چه اين زن مسن باشد - سنى از او گذشته باشد (32).

ارزشمندى ازدواج(قسمت چهارم)

ارزشمندى ازدواج(قسمت چهارم)
خود نگهدار در برابر نامحرم
بيشتر اين چنين است كه تا آدمى ، حريم خود را نشكند، ديگرى جراءت تجاوز به حريم او را نمى يابد، در مرزهاى جغرافيايى نيز عبور دشمن از آن قسمت كه تحت حفاظت و ديدبانى نيست ، آسانتر صورت مى گيرد. اگر انسانى درباره هر برخوردى هيچ گونه عكس العملى و حساسيتى نشان ندهد، ديگران براى حفظ متانت و وقار و موقعيت او كمترين اعتبارى را نخواهند پذيرفت .
زن گل است ؛ آن هم فقط براى استفاده صاحب شرعى و قانونى اش . ارزش ‍ اين گل به آن است كه اختصاصى است و تنها براى يك نفر به نام شوهر، غير از شوهر هر كه باشد، ارتباط زن با او نبايد به گونه اى باشد كه زن با شوهر دارد، رعايت اين امر مهم را پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله از صفات خوب زن مى داند، زن بايد در برابر نامحرم ، دژ و سنگر نفوذناپذير باشد. به راستى اگر تمامى زنان با تمامى نامحرمان و بيگانگان اينگونه باشند آيا ديگر جايى براى بدگمانى و بى اعتمادى ، كه زمينه ساز ناآرامى و اضطراب است ، يافت مى شود؟!
در برابر اين زن ، زنى است كه هر نوع ارتباط صميمى و آميخته به دوستى و لذت بخشى ، را با غير همسر داشته باشد، ولى نوبت به همسر كه مى رسد جز خود نگهدارى و سنگين برخورد كردن و ميدان ندادن و بهانه ها و عذرهاى رنگارنگ آوردن ، كار و برخورد ديگرى نداشته باشد. رسول خدا صلى الله عليه و آله اين امر را يكى از صفات بدترين زنان معرفى مى فرمايد(33).
اين حالت زن و اين طرز برخورد بايد براى غير شوهر باشد. در زمينه ياد شده ارتباط زن با غير شوهر - نامحرمان و بيگانگان - بايد همانند ارتباط يك قطب آهن ربا با قطب موافق باشد كه بطور طبيعى و خودكار، عكس العملى جز دفع و دورسازى ندارد، ولى نسبت به شوهر همانند قطبهاى مخالف آهن ربا باشد كه به طور طبيعى واكنشى جز جذب و كشش ‍ و اتصال ندارد.
8 - حرف شنوايى از شوهر
از صفات بسيار خوب پيامبر خدا صلى الله عليه و آله كه حتى دستاويز مخالفان و دشمنان اسلام نيز شده بود، حرف شنوايى بسيار آن حضرت بود، به نحوى كه مى گفتند پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فقط گوش است (34).
اين خصلت بسيار پسنديده اى است كه آدمى قبل از هر نوع اظهار نظر و موضع گيرى ، گفتار ديگرى را بشنود، و نشنيده به قضاوت ننشيند. گوش ‍ براى شنيدن است و عقل براى انتخاب بهترين و پيروى از آن ، و خداوند در قرآن به بندگانى كه چنين هستند بشارت داده است (35).
زن و مرد قبل از اينكه در كانون خانه رابطه همسرى داشته باشند، دو انسان داراى ادراك و فهم ، و بايد حرف حق را از يكديگر بپذيرند، تا حق حاكم باشدت نه تمايلات و سليقه هاى شخصى ، زن خوب آن است كه حرف شوهر را مى شنود - اگر چه نوبت به او اجرا و عمل نرسد - و اين خود امتياز است . زنى كه اصلا ظرفيت و آمادگى شنيدن حرف همسر را ندارد، از اين امتياز محروم است و از ديدگاه رسول خدا صلى الله عليه و آله يك درجه از خوبى را دارا نيست . آيا ميان مردى كه براى حرفش در خانه گوش ‍ شنوايى سراغ ندارد با مردى كه همسرش را پيوسته شنواى سخنانش ‍ مى بيند از نظر وحى تفاوت وجود ندارد؟ آيا اين شنوايى حرف همسر، تاءثيرى در آرامش لازم براى مرد و زندگى مشترك ندارد؟!
9- فرمانبردار از همسر
در فرهنگ قرآن كريم ، مرد نسبت به زن قوام است (36) اگر چه زندگانى زن و مرد، مشترك است ، اما قيام اين بناى مقدس و تكيه گاه اصلى از نظر تدبير و سرپرستى و اداره امور و اعمال مديريت از آن مرد است . بر اين اساس ، فرمان و امر به دست اوست . طبيعى است مردى كه فرمان به بدى و حرام و نامعقول و ناپسند مى دهد، فرمانبردارى از او در اين حوزه و قلمرو نيست و فرمانش مطاع نخواهد بود.
زنى كه در برابر فرمان شوهر؛يعنى دستورهاى مشروع و معقول او فرمانبردار است از نظر روحى آرامتر است ، تا زنى كه پيوسته مصمم است كه حرف آخر را او بزند، اگر چه ناحق باشد، و هيچ حرفى را از همسرش نپذيرد و به كار نبندد، اگر چه حق باشد.
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله اطاعت زن از فرمان همسر را نشانه خوبى زن ميداند چرا كه اين فرمانبردارى پايه هاى زندگى مشترك را كه بايد دائما بر شالوده هاى دوستى و صميمت و آرامش استوار باشد تثبيت ميكند.
آيا زنى كه در برابر خواسته شوهر با گفتن يك كلمه ((چشم )) آرامش را، كه رسالت و ماءموريت اصلى اوست ، در محيط خانه به ارمغان مى آورد، لايق دريافت مدال افتخار ((بهترين زن )) آن هم از زبان مبارك رسول گرامى اسلام نيست ؟
نقطه مقابل چنين زنى ، آن است كه جز لجاجت و تمرد و سرپيچى در برابر شوهر، برخورد و موضع ديگرى ندارد. اين از صفات بدترين زنان است كه رسول اكرم صلى الله عليه و آله در روايت ديگر بيان مى فرمايد (37).
روشن است كه لجاجت در جايى است كه مساءله حق پذيرى و حق جويى در كار نيست ، بلكه پافشارى و مقاومت بر سر موضوع و مطلبى است كه زن جز اين كه بخواهد شجاعت و به اصطلاح هنرمندى و مرد بودن خودش را نشان بدهد انگيزه ديگرى ندارد. چنين زنى بايد مطمئن باشد كه تا اين خصلت ناپسند كه از ويژگى هاى بدترين زنان است در اوست هيچگاه موفق به انجام رسالت خدايى خويش ، كه آرامش بخشى به زندگى و شوهر است ، نخواهد شد.

ارزشمندى ازدواج(قسمت دوم)

ارزشمندى ازدواج(قسمت دوم)
آرامش حقيقى و معنوى زندگى با وجود فرزند صالح تقويت مى گردد و هيچگاه خانه بدون فرزند - با امكان آوردن آن - روى آرامش نخواهد ديد. براى توجه به ارزشمندى زنى كه فرزند آور است به اين دو روايت بنگريد:
رسول خدا صلى الله عليه و آله مى فرمايد: با دوشيزه فرزند آور ازدواج كنيد، ولى با زيبا چهره نازا ازدواج نكنيد، زيرا من به شما امت روز قيامت افتخار مى كنم (23).
در روايت ديگر امام عليه السلام مى فرمايد: بدانيد كه زن سياه چهره هاى كه فرزند آور باشد براى من دوست داشتنى تر است از زيباى نازا(24).
2 - بسيار مهربان
محبت و دوستى و مهربانى ، شاه كليد نفوذ در دلهاست . هيچ چيزى به قدر مهربانى كارآيى ندارد. درهاى بسته و چهره هاى گرفته با اين ابزار گشوده و باز مى شوند.
در فرهنگ دوستى محبت ، همه چيز با معنى و پيام دار است گاه با يك اشاره و با يك كلمه و يا جمله مى توان صحنه را عوض كرد و به آسانى ، در دل ديگران راه يافت .
رسول اكرم صلى الله عليه و آله مى فرمايد: بهترين زن ، آن است كه بسيار مهربان و صميمى باشد. طبيعى است كه منظور، به كار گرفتن اين سرمايه در خدمت جذب شوهر است محبت شوهر به همسر خود از طبيعى ترين انواع دوستيهاست و اگر با دوستى و مهربانى سرشار از طرف زن همراه باشد، هيچ كينه و بى مهرى اى برجا نمى ماند. ثمره اين اظهار دوستى و صميميت ، لبريز شدن كانون دل و فضاى خانه از آرامش و سكون است و در چنين دل و خانه اى اضطراب و بى قرارى راهى براى نفوذ ندارد. در روايت ديگرى ، پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله يكى از صفات بدترين زنان را كينه و حقد معرفى مى فرمايد (25). زنى كه پيوسته چشم انتظار گرفتن عيب و نقطه ضعف است ، تا به وسيله آن همسرش را سركوب و توبيخ و سرزنش كند، داراى يك صفت منفى و مخرب است و طبيعى است كه با چنين برخوردهايى جز ناآرامى و اضطراب ، بذر ديگرى در زمينه زندگانى مشترك كاشته نمى شود.
شايد يكى از عوامل شكست و افسردگى و پيرى زودرس مردان ، همين بى مهرى ها و لجاجتهاى آگاهانه و ناآگاهانه زنان در برخورد با همسرانشان باشد. از امام صادق عليه السلام روايت است كه مى فرمايد: از دعاهاى رسولخدا صلى الله عليه و آله اين بود كه مى گفت : خدايا! به تو پناه مى برم از زنى كه مرا پير كند، قبل از اينكه دوران پيرى من فرا رسد(26).
روشن است كه پناه بردن انسان به خدا در جايى است كه احساس خطر و ناامنى و گمراهى وجود دارد، شايد در وجود زنى كه براى شوهرش پيرى زودرس مى آورد ريشه هاى ناامنى ، خطر و گمراهى نفوذ كرده باشد. طبيعى است كه چنين زنى موفق به آرام سازى محيط خانه و آرامش بخشى به شوهر نخواهد بود.
3 - در اوج پاكدامنى
عفت حالتى است نفسانى كه بازدارنده از غلبه شهوت است (27).
عفيف انسانى است كه با تلاش پى گير، به مقامى دست يافته كه خود را در اختيار خواسته هاى نفسانى قرار نمى دهد. روح چنين شخص آن چنان در اوج است كه به آسانى از آنچه ناپسند و نامشروع است چشم مى پوشد؛اگر چه توان انجامش را دارا باشد. اين مبارزه با نفس كه جهاد اكبر است چنان فضيلتى دارد كه صاحب اين مقام در مقايسه با مجاهد در جبهه جهاد اصغر، كه مبارزه با دشمن خارجى است ، از امتياز برخوردار است به اين روايت بنگريد:
حضرت اميرالمؤ منين مى فرمايد: جهادگرى كه در راه خدا به شهادت رسيده ، پاداشش ، برتر از توانگرى نيست كه با داشتن قدتر، عفت ورزيده است دور نيست كه عفيف فرشته اى از فرشتگان باشد (28).
ارزشمندى صفت عفت - با توضيحى كه داده شد - براى يك زن روشن است . هر زنى لازم است كه اين ويژگى را در زندگى مشترك به نمايش بگذارد و از اين راه ، فكر و ذهن و دل همسرش را از هر نوع پندار و توهم وسوسه پوچ احتمالى و بى اساس پاكسازى كند و زمينه پيدايش و رشد هر نوع احساس بدبينى را از ميان ببرد. آرامش روانى از آن مردى است كه اين ويژگى و خصلت را - كه انسان را تا مرز فرشتگان اوج مى دهد - در همسر خويش بيابد.
گلخانه زندگى در فضاى سالم و نشاطآور ((عفت )) شاهد شكوفايى غنچه هاى معنوى و عطرآگين اعتماد زن و مرد به يكديگر خواهد بود.
از آنجا كه گام نهادن در مسير خوبيها و معنويات ، نيازمند تعاون و همكارى است ، يادآورى اين نكته ضرورى است كه اگر مردى ، خواهان عفت همسرش مى باشد، بايد زمينه و اسباب آن را در حد توان خويش فراهم كند، در اين ميان وظيفه مرد است كه به گونه اى آراستگى ظاهر داشته باشد و خود را متلزم به رعايت زيبايى و نظافت بداند كه پيوسته براى همسرش جذاب و دلربا باشد در اين زمينه به اين روايت جالب توجه كنيد:
حسن بن جهم مى گويد: امام رضا عليه السلام را ديدم كه محاسن خود را خضاب (رنگ ) كرده بود.
پرسيدم : فدايت شوم ، رنگ كرده ايد؟! امام پاسخ داد: آرى ، رسيدگى به خود (تغيير شكل و هيئت دادن ) از عوامل افزايش عفت زنان است ، و يكى از علل بى عفتى زنان اين است كه همسرانشان اين امر را رها كرده اند، آنگاه امام فرمود: آيا دوست دارى همسرت را به گونه اى ببينى كه وضعيتش ‍ همانند تو باشد، در حالتى كه به سر و وضع خود نرسيده اى ؟!
او جواب داد: خير، حضرت فرمود: همسر تو هم دوست ندارد كه تو را بدان گونه ببيند(29).

ارزشمندى ازدواج(قسمت اول)

ارزشمندى ازدواج(قسمت اول)
بهترين معيار و بلكه تنها وسيله سنجش ارزشمندى هر چيز در نظام هستى ، مقدار ارزشى است كه آن چيز در نزد خالق هستى دارد او كه خود آفريدگار موجودات است ، دوستى و دشمنى اش نيز معيار دوستيها و دوست داشتنى ها و دشمنيها و دست ناداشتنى هاست .
اسلام كه كاملترين و آخرين دين آسمانى است ، داراى برنامه ها و دستورهاى متنوعى است و ازدواج و تشكيل زندگانى مشترك يكى از با فضيلت ترين نهادها، و بنيادها در اين مكتب است .
رسول اكرم صلى الله عليه و آله مى فرمايد: در پيشگاه خداوند - در مكتب اسلام - دوست داشتنى تر از بنياد ازدواج و نهاد زندگانى مشترك هيچ بنياد و بنايى پايه گذارى نشده است (13).
آرى ، اين بهترين معيار ارزشمندى زندگانى مشترك است و آنان كه در مسير تحقق امور دوست داشتنى خداى بزرگ تلاش مى كنند سعادتمند و سرافرازند.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله كه تمام زندگانى اش منطبق با وحى است و ذره اى هوس در گفتار و رفتار و كردارش نيست و در قرآن به عنوان الگوى شايسته معرفى شده است (14) ازدواج را سنت و روش خويش معرفى كرده و روى گردانى از آن را به منزله قطع ارتباط با خويش مى داند(15). آن حضرت در روايتى مى فرمايد: هر كسى دوست دارد كه پيرو سنت من باشد، ازدواج يكى از سنتهاى من است (16).
سر سپردن به دستورهاى خداوند و پيروى از سنت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله ره آوردى جز خير و نيكى ندارد. دستيابى به دين و توان پاسدارى از آن موهبتى است كه نصيب هر كس نيست ، بهره مندى از اين ارمغان معنوى از آن كسى است كه گوش به فرمان خدا و رسول او و دنباله رو پيشوايان معصوم و مطيع اوامر آنان باشد. اقدام براى ازدواج به منظور احياى سنت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در كنار آثار و فوايد بى شمار دنيوى و اخروى ، ثمرات شاخص و روشنى دارد كه در فرد و جامعه متجلى مى گردد.
رسول خدا صلى الله عليه و آله مى فرمايد: هر كس ازدواج كند، نيمى از دين خويش را محافظت كرده است (17).
در روايت ديگرى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مى فرمايد: دو ركعت نماز از نمازگزارى كه داراى همسر است برتر است از مرد بدون همسرى كه شبهايش را با نماز و روزهايش را با روزه ، سپرى مى سازد(18).
حضرت امام صادق عليه السلام مى فرمايد: دو ركعت نماز از نمازگزار با همسر، برتر از هفتاد ركعت نماز از انسان بدون همسر است (19).
گذشته از آثار فردى ازدواج ، گاهى در افقى فراتر دستاوردى براى ازدواج متصور است كه شعاع درخشانش منحصر به محيط خانه و جامعه شخص ‍ ازدواج كننده نيست ، بلكه تمامى گستره زمين را در برمى گيرد و آثار معنوى اش به زمين ارزش مى بخشد. در اين زمينه به اين گفتار نورانى رسول خدا صلى الله عليه و آله بنگريد: انسان با ايمان را چه چيز مانع مى شود كه همسرى برگزيند، كه خداوند فرزندى روزى اش فرمايد كه زمين را با گفتار لااله الاالله سنگين و بارور كند(20).
ويژگيهاى بهترين زن در گفتار رسول خدا صلى الله عليه و آله :
درباره بهترين ها بايد بهترين افراد نظر بدهند و برترين افراد آنانى هستند كه در نظرشان هوى و هوس راه ندارد و گفتارشان مطابق با حق و واقع است اينان تنها پيامبران و امامان معصوم عليهم السلام هستند كه معارف و حقايق را با قلب پاك خود از سرچشمه زلال وحى دريافت و با زبان مبارك خود براى خلق خدا بيان مى كنند. رسول اكرم صلى الله عليه و آله در ميان اين جمع بهترين ، جلودار، و سرآمد است زيرا او برترين مخلوق خداست ، و كلامش ، بعد از كلام حق ، زيباترين و دلنشين ترين گفتار است .
براى آشنايى با بهترين زنان به خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله مى رويم و با هم گوش جان به كلام جان بخشش مى سپاريم .
جابربن عبدالله مى گويد: با جمعى در خدمت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله بوديم آن حضرت فرمود:
بهترين زنان شما داراى اين ويژگيهاست :
فرزند آور، بسيار مهربان ، پاكدامن ، عزيز در ميان فاميل ، متواضع و فروتن با همسر، زينتگر براى همسر، خود نگهدار در برابر نامحرم ، حرف شنوايى از شوهر، فرمانبردار از همسر، كاملا در اختيار شوهر به هنگام تنهايى با شوهر (21).
اكنون براى درك بيشتر اين كلام نورانى رسول اكرم صلى الله عليه و آله نگاهى ديگر به اين صفات مى افكنيم و از زبان مبارك آن حضرت و خاندان پاكش به تشريح آنها مى پردازيم .
1 - فرزندآور
در فرهنگ روايات ، دختر تا زمانى كه در خانه پدر به سر مى برد ((حسنه )) است اين امانت الهى هرگاه پا به خانه شوهر گذاشت به مقام همسرى دست مى يابد و البته پاسدارى از اين مقام شرايط خاصى دارد كه تحصيل آنها مايه كمال و فضيلت زن است . سومين دوره اى كه زن بعد از دوران دخترى و همسرى به آن منتقل مى شود، دوران پر افتخار و مسؤ وليت ساز مادرى است . مقام مادر از آن كسى است كه محيط مقدس خانه را، با به دنيا آوردن و پرورش دادن فرزندان ، كه پاره هاى تن و جان او هستند، صفا و رونق بخشد. و روشن است كه هرچه تلاش زن در اين دوره مادر بودن ، افزون باشد، پاداش اخروى او نيز بيشتر و تقربش به پروردگار افزونتر است و اين سر گفتار رسول خدا صلى الله عليه و آله است كه فرزند آورى از صفات خوب زن برمى شمرد. چرا كه اين ويژگى ، زن را به مقام مادر شدن ارتقا ميدهد و تا آنجايش رهنمون مى سازد كه خود آن حضرت در گفتار ديگرى مى فرمايد:
((بهشت در زير گامهاى مادران است )) (22).

لینک باکس

اگر نیاز به شغل مناسب دارید برای یکبار هم که شده کلیک کنید، ضرر نخواهید کرد.