براي طراحي برنامه مناسب جهت استفاده از فرصتها، لازم است كه هر فرد شبانه روز خود را به سه بخش تقسيم نمايد:
بخش اول: صبح تا ظهر
بخش دوم: بعد از ظهر
بخش سوم: شب
بايد هر كدام از اين بخشها را دو قسمت كرد و هر قسمت را به فعاليتهاي دو ساعته تقسيم كرد.
بهتر است فعاليتهاي علمي، اجرايي، شغلي و تفريحي خود را در قالب اين زمانها تعريف كنيم و هر قسمت را بين يك الي يكونيم ساعت و حداكثر تمام شش قسمت را در 9 ساعت تقسيم نماييم. افراد شاغل يا در حال تحصيل ممكن است كل صبح يا بعد از ظهر يا صبح و بخشي از بعد از ظهر را به شغل و تحصيل خود اختصاص دهند. آنها روي وقت باقيمانده ميتوانند برنامه ريزي نمايند.
با اين تقسيم بندي، در هر هفته ما ميتوانيم 42 قالب زمان را احياء كنيم و فعاليتهاي خود را در قالب آن تعريف كنيم و اگر اين قالبها يك ساعتي باشند، باز هم در هر شبانه روز 18 ساعت از 24 ساعت آزاد خواهد ماند؛ يعني با احتساب اينكه 2 ساعت صبح، 2 ساعت عصر و 2 ساعت شب را براي فعاليتهاي علمي، پژوهشي و... خارج كرده باشيم، باقيمانده هر روز 18 ساعت و در هفته 126 ساعت آزاد خواهد ماند. لذا ميبينيم كه در هفته، چقدر ما زمان را قرباني و فدا كردهايم. و اين يعني : ذبح زمان!!!! يعني : نابودي فرصتها؟؟؟
سرمايه عمر آسان به كف نيامده است، كه آسان از دست رود. برنامه ريزي كمك ميكند كه به فعاليتهاي خويش، نظام يافته بنگريم و اين نكته را مد نظر داشته باشيم كه:
(زمان در عصر ما، ساعتها و روزها و هفتهها نيست؛ بلكه زمان، با دقيقه و ثانيه و لحظه مورد بحث و بررسي قرار گرفته و فعاليتها در قالب آن تعريف ميشوند) .
يك جوانِ پشت كنكوري رشته رياضي سؤالهاي متعددي از من پرسيد. از او سؤال كردم: چند وقت ديگر به كنكور باقيمانده است؟ او پاسخ داد: 75 روز، يعني 1700 ساعت كه با ساعتهاي باقيمانده امروز تا شب كه 11 ساعت است، ميشود 1711 ساعت.
ضمن تشويق، به نگرش او آفرين گفتم و اضافه كردم: انشاءا... از اين به بعد، زمان را در قالب دقيقه و ثانيه ببين و بنگر چه فرصتهاييداري و چه فرصتهايي را هر روز ما از بين ميبريم.
بايد در (امروز) ، فرداها را ديد و ماههاي بعد را به تصوير كشيد، حتّي سال آينده را در قالب زمان حال به تماشا نشست.
بعد از شهادت آيت ا... دكتر بهشتي، كه به وقت تقويم ايشان نگريستند، فهميدند كه او برنامه ريزي خود را تا 6 ماه آينده ترسيم كرده بود.
از آنجا كه قصدمان اين است كه سخن به درازا كشيده نشود، پيش در آمد اين مقاله را در اينجا به پايان ميبريم
اينكه چگونه يك برنامهريزي مناسب براي نيازهاي خود تنظيم نماييم منوط و مشروط به تحقق موارد ذيل است تعیین هدف:
اهداف دو قسمند.
1.گاهي كلي اند مثل رضاي خدا، خدمت به مردم، بالا رفتن سطح آگاهي و امثال آن و گاهي جزئي اند مثل تخصص در يك رشته خاص مثل حسابداري، مطالعه يك كتاب، نوشتن مقاله يا امثال آن.
لازم است هر دو هدف را مشخص كنيم؛ يعني همان طور كه يك هدف كلي در نظر داريم، اهداف جزئي را هم دقيقاً مشخص كنيم و آن را محور فعاليت هايمان قرار دهيم.
2. تشخيص نيازها وكاستي ها و نواقص احتمالي:
بايد خواستها و احتياجات اساسي خود را در آن زمينه به خصوص روشن كنيم. به عنوان مثال: در يك مقطع مشخص، چه درسي را نياز داريم بياموزيم تا تسلط بر آنها پيدا كنيم.
3. فرصتها و اوقاتي كه بايد صرف تحقق اهداف برنامه شود، چه ميزاني است؟
4. چه روشي مطلوبترين شيوه براي دستيابي به اهداف مورد نظر ميباشد؟
5. در مرحله اجرا نيازمند به چه ابزار و كاربرد چه وسايلي هستيم؟
6. ارزيابي فعاليتهاي انجام شده:
پس از اجرا به ارزيابي فعاليتهاي انجام شده ميپردازيم تا ميزان دسترسي به اهداف مشخص شود و ميزان عدم موفقيت در رسيدن به برنامه را نيز معلوم نماييم. اين مرحله كه تحت عنوان بازخورد(فيدبك) ناميده ميشود، فرصتي به ما ميبخشد تا بتوانيم عوامل ناكامي احتمالي را نيز بشناسيم و از بروز مجدد آن در برنامه مورد نظر پيشگيري نماييم.
از آفات برنامهريزي، فقدان تلاش و پشتكار در دستيابي به هدف برنامه است. و شايد در ابتداي فعاليت به همه موارد مورد نظر دست نيافته و دلسرد شويم و از ادامه راه باز بمانيم. بي ترديد عمل به برنامه، مستلزم چشمپوشي از برخي فرصتهاي فراغت، سرگرميها و تفريحات ميباشد، در اين صورت بايد خود را سازگار با برنامه نماييم تا بتوانيم به نتيجه مطلوبي دست يابيم.
ممكن است در ابتدا برنامهريزي با كندي مواجه شود ولي در جريان عمل به برنامه به آن عادت ميكنيم و به مرور زمان جزء شخصيت ما ميشود. برنامهريزي علاوه بر صرفهجويي در وقت و فرصتهاي زندگي، موجب ميشود تا خود را و نيازهايمان را بهتر و بيشتر بشناسيم. لازمه برنامهريزي موفق، انعطافپذيري در عمل به برنامه است و نيز نگاه واقعبينانه به كاستيها و ضعفهاي موجود در زمينهاي است كه برنامه تنظيم ميكنيم. برنامهريزي تفكر ما را نسبت به زندگي شكل ميدهد و تفكّر منسجم منتهي به عمل در زندگي ايجاد مي كند.
به منظور داشتن يك برنامه منظم، لازم است جدولي تهيه نماييد و ساعات شبانه روز و ايام هفته را (به ترتيب در ستون افقي و عمودي) يادداشت كرده و براي هر ساعتي در هر روز از ايام هفته كار و برنامه مناسب را در آن يادداشت نماييد. مثلاً چه ساعتي از خواب بيدار شويد؟ ساعتي را به نماز و نرمش و صرف صبحانه و ديگر كارها اختصاص دهيد، ساعات درس و كلاس و مطالعه و استراحت و نظافت و... را نيز دقيقاً در جدول بنويسيد و خود را موظف كنيد طبق جدول تهيه شده كه متناسب با تواناييهاي خودتان است عمل نماييد. در اين مسير نياز به يك عزم و اراده جدي هست كه انشاءالله در شما وجود دارد.
به جهت تأكيد بر نقش نظم در پيشرفت و تكامل علمي و انساني و... توجه شما را به سخنان امام علي(عليهالسلام ) پس از ضربت خوردن به دست ابنملجم ( لعنه الله ) به فرزندان خود امام حسن و امام حسين(عليهماالسلام ) جلب مي كنم كه حضرت چنين فرمودند: (( اوصيكما و جميع ولدي و اهلي و من بلغه كتابي بتقوي الله و نظم امركم )) ؛ شما و همه فرزندان و كسانم و هر كسي را كه نوشتهام به او ميرسد، به تقواي خدا و نظم داشتن در كارتان سفارش ميكنم )) .
نكته مهم اين است : اولين جملهاي كه در وصيتنامه خود به فرزندان خود در آن حالت خاص پس از توصيه به تقوا و دوري از گناه، توصيه به نظم در امور و كارها فرمود و اين نشانه اهميت نظم و نقش آن در سعادت و موفقيت انسان است و بدون آن كسي به جايي نمي رسد.
خرید آسان و آسوده
سایت های مورد نیاز شما
اگر نیاز به اطلاعات مختلفی دارید به سایتهای زیر رجوع کنید.
۱۳۸۷ خرداد ۳۰, پنجشنبه
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر