ارزش تربیت و موعظه(قسمت اول)
پدیدآورنده:حجةالاسلام والمسلمین محمد محمدی اشتهاردی ،
خلاصه:
کلمات کلیدی:
«و اذ قال لقمان لابنه و هو یعظه یا بنی; به خاطر بیاور، هنگامی که لقمان به فرزندش - در حالی که او را موعظه میکرد - گفت: پسر جانم» (سوره لقمان - 13)
ارزش تربیت، به ویژه تربیت فرزند
لقمان به مساله تعلیم و تربیت که هدف انبیاء استبسیار اهمیت میداد، و خود در این راستا مربی نمونه، و معلم اسوه و آموزگار الگو بود، چنانکه در قرآن و احادیث، چهره لقمان همه جا این گونه دیده میشود، و باید از این حکیم الهی این درس بزرگ را آموخت و به مساله تعلیم و تعلم، و تربیت ارزش فوق العاده داده و آن را در خط سرآغاز اولویتها قرار داد، تا آنجا که پیامبر اکرم (ص) فرمود: «ان الله و ملائکته حتی النملة فی حجرها و حتی الحوت فی البحر، یصلون علی معلم الناس الخیر; خداوند و فرشتگانش و همه موجودات حتی مورچه در لانهاش و ماهی در دریا بر آموزگار درسهای نیک درود میفرستند .» ()
لقمان در مورد تربیت، به تربیت فرزند، بیش از دیگران اهمیت میداد، و یکی از حقوق بزرگ فرزند بر پدر را که حق تربیت است، رعایت میکرد، و خود را در این رابطه مسؤول جدی میدانست، و به این نکته توجه داشت که در قیامت عذاب کسی که نسبتبه تربیت افراد خانواده خود بیتفاوت باشد، از همه بیشتر است، و مسؤولیت تربیت اولاد در ردیف مسؤولیت رهبر نسبتبه امت قرار گرفته است، چنان که رسول اکرم (ص) فرمود: «الا کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته، فالامیر علی الناس راع، و هو مسئول عن رعیته، والرجل راع علی اهل بیته، و هو مسئول عنهم، فالمرئة راعیة علی اهل بیتبعلها و ولده، و هی مسئولة عنهم، الا فکلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته; آگاه باشید همه شما نگهبانید، و همه در برابر کسانی که مامور نگهبانی آنها هستید مسؤولید، رهبر حکومت اسلامی نگهبان مردم است، و در برابر آنها مسؤول است، مرد نگهبان خانواده خویش، و در برابر آنها مسؤول است، زن نیز نگهبان خانواده خویش، در برابر آنها مسؤول است، بدانید که همه شما که مامور نگهبانی آنها هستید مسؤول آنها میباشید .» ()
شیوه تربیت از مکتب لقمان
در مورد نتیجهگیری بهینه در مساله تربیت، اموری لازم است، در راس آنها مهر و محبت، و شخصیت دادن و احترام نمودن به طرف مقابل، نقش بسیار مهمی دارد، به طوری که ضد آن یعنی خشونت و تندی و تحقیر و بیاعتنایی به او، آن چنان سوء اثر دارد که بهترین سخن تربیتبه او مانند کلوخ زدن به سنگ است .
لقمان هنگام موعظه به فرزندش چنان که در آیه 13 و 17 از آیات مورد بحث (آیات 13، 16، 17، 18 و 19 سوره لقمان) آمده، سه بار از فرزندش با جمله «یا بنی» تعبیر میکند، این تعبیر در فارسی معادل با جملاتی مانند: ای پسرکم، ای پسرجانم، ای فرزند دلبندم، ای عزیزم میباشد، و با این تعبیر محبتآمیز، عواطف او را جذب میکند، و با سرآغازی مهرانگیز، روح و روان او را با عطر حکمتخوشبو میسازد . این تعبیر «یا بنی» در گفتار پیامبران و امامان (ع) زیاد دیده شده، از جمله در قرآن از زبان نوح (ع) و از زبان یعقوب (ع) نسبتبه فرزندش یوسف () (ع) آمده است، با این که پسر نوح (ع) جزء مخالفان بود، در عین حال نوح (ع) برای جذب او به آیین حق، از تعبیر مهرانگیز «یا بنی» با او به گفتگو پرداخت . و حضرت علی (ع) در یک وصیتبه فرزندش امام حسن (ع) (نامه31 نهج البلاغه) سیزده بار، با جمله «یا بنی» به او خطاب مینماید .
از آنجا که این مساله از مسایل مهم تربیتی است، لازم استبه تجزیه و تحلیل بیشتر بپردازیم .
چنان که گفتیم در مسایل تربیتی، مهر و محبت و پرهیز از تحقیر، و شخصیت دادن و احترام به فرزند و . . . از اصل اساسی و سنگ زیرین تربیت صحیح است که نقش مهم در جلب عواطف دارد، به گفته جلال الدین مولانا:
از محبت تلخها شیرین شود
وز محبت مسها زرین شود
از محبتخارها گل میشود
وز محبتسرکهها مل میشود
از محبتسجن گلشن میشود
بیمحبت روضه گلخن میشود
از محبت نار نوری میشود
وز محبت دیو حوری میشود
از محبتسقم صحت میشود
وزمحبت قهر رحمت میشود
از محبت مرده زنده میشود
وزمحبتشاه بنده میشود ()
برای توضیح بیشتر نظر شما را به شمهای از گفتار و رفتار پیامبر (ص) و امامان (ع) در این راستا جلب میکنیم:
نخست از آغاز تشکیل خانواده شروع میکنیم، محبت و صمیمی بودن زن و شوهر نسبتبه همدیگر، اساس سالم سازی و ساختن بستر خوب برای تربیت فرزندان خوب است .
رسول خدا (ص) فرمود: «خیرکم خیرکم لاهله و انا خیرکم لاهلی; بهترین شما کسی است که نسبتبه خانوادهاش رفتار نیک کند، و من چنین هستم .» ()
امام صادق (ع) فرمود: «کل من اشتد لنا حبا اشتد للنساء حبا; هر کسی که بیشتر ما را دوست دارد زنان (همسر خود) با بیشتر دوست دارند .» ()
شخصی از دختری خواستگاری کرد، پدر او به محضر امام رضا (ع) آمد و چنین پرسید: یکی از بستگانم از دخترم خواستگاری کرده، ولی بداخلاق است، آیا جواب مثبتبه او بدهم؟
آن حضرت در پاسخ فرمود: «اگر بد اخلاق است پاسخ مثبتبه او نده» ()
حضرت علی (ع) فرمود: بهترین زن برای ازدواج کردن با او، زنی است که دارای پنجخصلتباشد:
1 - سازگار 2 - نرم خو 3 - اهل تفاهم و رفاقتبا شوهر 4 - و هنگام خشم شوهر، خود را کنترل کند و آثار خشم از او دیده نشود تا شوهرش راضی گردد 5 - زنی که هرگاه همسرش غایب شد، در غیاب او اموال و آبروی او را حفظ کند، چنین بانویی از کارگزاران سرافراز خدا است .» ()
پس از محبت دو سویه زن و شوهر، نوبتبه محبتبه فرزند میرسد، که آن نیز بسترسازی آماده و مهیا برای تربیت فرزند سالم است . مردی به حضور رسول خدا (ص) آمد و گفت: ما قبلت صبیا قط; من هرگز کودکی را نبوسیدهام» ، وقتی او رفت پیامبر (ص) فرمود: «هذا رجل عندی من اهل النار; این مردی است که در نزد من از اهل دوزخ است .» ()
امام صادق (ع) نقل کرد: روزی رسول خدا (ص) نماز ظهر را با مردم به جماعتخواند، ولی بر خلاف معمول، دو رکعت آخر نماز را با شتاب تمام کرد، بعد از نماز، مردم از آن حضرت پرسیدند: «آیا حادثه تلخی روی داد که شما نماز را این گونه (با شتاب) انجام دادید؟ .»
آن حضرت در پاسخ فرمود: «اما سمعتم صراخ الصبی; آیا شما صدای گریه کودک را نشنیدید؟»
معلوم شد آن حضرت، برای آرام کردن و نوازش مهرآمیز به کودک، نمازش را با سرعتبه پایان رسانده است . ()
نتیجه این که یکی از عوامل مهم که نقش سرنوشتساز در استوار نمودن ساختار معنوی و تربیتی کودک دارد، محبت و نوازش و یاری مهرانگیز به او، و پرهیز از خشونتهای ناروا نسبتبه او است .
یونس بن رباط میگوید: روزی امام صادق (ع) از پیامبر (ص) نقل کرد که فرمود: «رحم الله من اعان ولده علی بره; خداوند رحمت کند کسی را که فرزندش را به نیکی کاریش یاری کند .»
من به امام صادق (ع) عرض کردم: «شیوه این گونه یاری به فرزند چگونه است؟ فرمود: «یقبل میسوره و یتجاوز عن معسوره، و لا یرهقه و لا یخرق به; آنچه را که در حد توان او است از او بپذیرد، و آنچه را برایش سخت است از او بگذرد، و به او ظلم و تحمیل نکند و نسبت جهل و ابلهی به او ندهد .» ()
و در مورد شخصیت دادن به فرزند و افراد دیگر، و پرهیز از تحقیر نسبتبه آنها، نیز باید توجه جدی داشت که اگر بیاحترامی و تحقیر در میان باشد، مانع بزرگی برای اثر گذاری تربیتخواهد شد، بلکه اثر بسیار نامطلوبی میگذارد، و افراد مورد نظر را عقدهای بار میآورد و به سر حد کفر و انحراف شدید میکشاند، این مساله به خصوص در مورد فرزند، قطعا باید مورد توجه قرار گیرد . یکی از محققان جامعه شناس مینویسد: «پدر و مادر و مربیان باید به کودک احترام بگذارند، و غرور او را سرکوب ننمایند، و به عبارت دیگر از هر موضوعی که عقده حقارت و خودکمبینی در کودک ایجاد میکند، دوری نمایند، و در بزرگسالان نیز، مساله چنین است، باید احترام کافی به مردم کرد، تا احساس کمبود و حقارت ننمایند، و گرنه سر از عقده حقارت بیرون آورده و منشا انحرافات و گناهان خواهد شد .»
رسول خدا (ص) فرمود: «اکرموا اولادکم و احسنوا ادبهم یغفرلکم; به فرزندان خود احترام بگذارید و تربیت آنها را به نیکویی انجام دهید، که خداوند گناهان را میبخشد .» ()
در اسلام سفارش شده: بین فرزندانتان، تبعیض قائل نشوید، عدل و مساوات در امور را بین آنها حفظ کنید، با آنها به نیکویی سخن بگویید، نام بد روی آنها نگذارید، و با القاب زشت از آنها یاد نکنید، اگر خواستید به خاطر بعضی از امتیازات به بعضی از کودکان جایزهای بدهید، و میدانید که چنین کاری موجب تحقیر کودکان دیگری میشود، یا مخفیانه انجام دهید یا به گونهای باشد که موجب تحقیر دیگران نشود، چرا که تحقیر موجب آلودگی روح و روان تحقیر شده و باعثساختن بستر انحرافی در وجود او میشود، بر همین اساس پیامبراکرم (ص) فرمود: «لایکذب الکاذب الا من مهانة نفسه; دروغگو دروغ نمیگوید، مگر به خاطر خواری نفس خود .» ()
شگفت این که خواری نفس و تحقیر به قدری انسان را بیمحتوا میکند و زمینه انحرافات مختلف را در انسان پدیدار میسازد که فرعون برای استحمار قوم خود از همین راه استفاده کرد، چنان که قرآن میفرماید: «فاستخف قومه فاطاعوه; () فرعون قوم خود را خوار و سبک شمرد، در نتیجه آن قوم از او اطاعت کردند .»
برهمین اساس امیرمؤمنان علی (ع) میفرماید: «من هانت علیه نفسه فلاتامن شره; آن کس که شخصیتی برای خود قائل نیست، از شر او برحذر باش .» () و نیز میفرماید: «من کرمت علیه نفسه لم یهنها بالمعصیة; آن کس که نفس خویش را گرامی دارد، آن را با گناه خوار نمیکند .» ()
خرید آسان و آسوده
سایت های مورد نیاز شما
اگر نیاز به اطلاعات مختلفی دارید به سایتهای زیر رجوع کنید.
۱۳۸۷ خرداد ۲۴, جمعه
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر