خرید آسان و آسوده

سایت های مورد نیاز شما

اگر نیاز به اطلاعات مختلفی دارید به سایتهای زیر رجوع کنید.

۱۳۸۷ خرداد ۲۴, جمعه

بعضی از احکام حج (از نظر آیت الله تبریزی) – قسمت دوم:

بعضی از احکام حج (از نظر آیت الله تبریزی) – قسمت دوم:
پـنـجـم : آنـكه قصد جزئيت زيادى را براى طواف ديگربنمايد, واتفاقا نتواند طواف ديگر را به آخر بـرسـاند, دراين صورت نه زيادى هست ونه قران , ولى گاهى طواف در اين صورت به جهت عدم تـحقق قصد قربت باطل مى شود, وآن در صورتى است كه مكلف هنگام شروع به طواف يا در اثناى آن بـا ايـنـكـه مـى دانـد قـران حـرام ومبطل طواف است آن را قصد نمايد, كه قصد قربت با قصد حرام جمع نمى شود, هرچند از باب اتفاق آن حرام انجام نشودكه قران بين دو طواف باشد.
مـسـالـه 218 - هـرگاه طواف خود را از روى سهو بيش ازهفت شوط انجام دهد, چنانچه زيادى كمتر از يك شوطباشد, آن را قطع نمايد وطوافش صحيح است , وچنانچه زيادى يك شوط يا بيشتر باشد, احتياط اين است كه باقى آن را تا يك طواف كامل شود به قصد قربت مطلقه تمام نمايد.
شك در عدد اشوط
مـسـاله 219 - هرگاه بعد از تمامى طواف وتجاوز ازمحل , شك نمايد كه : آيا طوافم هفت شوط يا كـمـتـر يابيشتر بوده , اعتنا به شك ننمايد, مانند كسى كه بعد ازشروع به نماز طواف چنين شكى بكند.
مـسـالـه 220 - هرگاه يقين داشته باشد كه هفت شوط بجاآورده وشك كند كه زيادتر بوده يانه , مـثـلا احـتمال بدهد كه شوط آخرى هشتم بوده , به شك خود اعتنا ننمايدوطوافش صحيح است , مـگـر در صـورتى كه شكش قبل ازتمامى شوط آخرى باشد, كه در اين صورت ظاهر اين است كه طوافش باطل است , واحتياط اين است كه به قصد رجا تمامش نموده واعاده طواف كند.
مـسـالـه 221 - هـرگاه بين شش وهفت يا پنج وشش وهمچنين عددهاى قبل شك كند, حكم به بـطـلان طـواف مـى شود, وهمچنين اگر شك كند كه آيا شش شوط بجاآورده يا هشت شوط كه نـدانـد شـوط آخـر شـشم است ياهشتم , كه در اين صورت نيز طوافش باطل خواهد بود.وظن به اشواط مادامى كه به حد اطمينان نرسد اعتبارى نداشته ومحكوم به حكم شك است .
مساله 222 - چنانچه بين شش وهفت شك نموده وازروى نادانى بنا را بر شش گذاشته وطواف را تـمـام كـند,لازم است طواف را از سر بگيرد, وچنانچه بر نادانى خودباقى ماند تا وقتى كه تدارك ممكن نباشد بعيد نيست طوافش صحيح باشد.
مـساله 223 - طواف كننده مى تواند در حفظ شماره شوطها بر رفيق وهمراه خود اعتماد كند, در صـورتـى كـه رفيق وهمراهش يقين داشته باشد, مثلا در صورت شك اگر رفيق انسان بگويد اين شوط پنجم است , مى شود برگفته او اعتماد نموده ودو شوط ديگر بجا آورد.
مساله 224 - هرگاه در طواف مستحبى شك نمايد, بنا رابر كمتر بگذارد وطوافش صحيح است .
مـسـالـه 225 - هـرگاه از روى عمد وعلم به حكم يا جهل به آن طواف عمره تمتع را ترك نموده ونـتـواند پيش اروقوف به عرفات تداركش نمايد, عمره اش باطل بوده وواجب است حج را در سال بعد اعاده نمايد, ودر سابق گفته شد اظهر اين است كه احرامش نيز باطل مى شود,ولى احوط اين اسـت كـه عـدول بـه حـج افـراد نـمـوده وآن رابـه قـصـد اعـم از حج وعمره مفرده تمام نمايد, وچنانچه عمدا طواف حج را ترك نمايد وتداركش ممكن نباشدحجش باطل خواهد بود ولازم است در سـال بـعـد اعاده نمايد, واگر ترك طواف از جهت ندانستن حكم بوده , يك شتر كفاره نيز لازم خواهد شد.
مـسـالـه 226 - هـرگـاه از روى فراموشى طواف ترك شود,بعد از يادآمدن تداركش واجب است , وچـنـانـچـه پس ارگذشتن وقتش به ياد آمد, قضاى آن بجا آورده شود وحج صحيح خواهد بود, واحتياط اين است كه بعد از قضاى طواف , سعى نيز بجا آورده شود, واگر وقتى يادش بيايدكه قضا نـمـودن آن ممكن نباشد, مثل اينكه پس از بازگشت به وطن يادش آمد, واجب است نايب بگيرد واحتياط اين است كه نايب از طواف , سعى را نيز بجا آورد.
مـسـالـه 227 - اگـر طواف را فراموش نمود وبه وطن خودبازگشت وبا عيال خود نزديكى كرد وسـپـس يـادش آمد,در صورتى كه فراموش شده , طواف حج باشد, لازم است يك قربانى به منى , واگـر فـرامـوش شـده , طـواف عـمـره بـاشـد,لازم اسـت يـك قـربـانى به مكه بفرستد, در اين قربانى گوسفند كافى است .
مـساله 228 - هرگاه طواف را فراموش نموده وزمانى يادش آمد كه قضايش ممكن است , با همان احـرام اول قـضايش نمايد ونيازى به تجديد احرام نيست , بلى درصورتى كه از مكه خارج شد ويك ماه يا بيشتر بر آن گذشته باشد, لازم است براى دخول مكه احرام تازه ببندد, چنانكه گذشت .
مـساله 229 - آنچه بر طواف كننده حلال مى شود, برفراموش كننده طواف تا اينكه آن را شخصا يا نايبش قضاننموده , حلال نمى شود.
مـساله 230 - هرگاه جهت بيمارى يا شكستگى وامثال اينها شخصا نتواند طواف را بجا آورد, لازم اسـت به كمك ديگرى طواف را بجا آورد, هرچند به سوار شدن بر دوش او باشد, وچنانچه با كمك ديگرى نيز نتواند طواف كند,واجب است نايب بگيرد كه به جاى او طواف كند,وهمچنين در نماز طـواف كـه شـخـص بـايد خودش بجاآورد ودر صورت نتوانستن ديگرى را نايب بگيرد.وحكم زن حائض ونفساء (زائو) در شرايط طواف بيان شد.
نماز طواف
واجـب سـوم از واجـبـات عمره تمتع , دو ركعت نماز طواف است كه همانند نماز صبح است , ولى مـكـلـف مـخـير است كه آن را بلند يا آهسته بخواند, واظهر اين است كه پشت مقام ابراهيم باشد, وواجـب اسـت كـه در نـزديـكـى مـقـام بـجـاآورده شـود, ودر صـورت عدم تمكن پشت مقام با مـراعـات نـزديـكى به مقام بنابر احتياط نماز را بجا آورد, واين حكم نماز طواف واجب است ونماز طواف مستحب در هرجاى مسجد باشد جايز است .
مـسـاله 231 - كسى كه از روى علم وعمد نماز طواف رابجا نياورد حجش باطل است , زيرا بدون اين نماز, سعى باطل خواهد بود.
مساله 232 - نماز طواف بايستى بعد از طواف فورا بجاآورده شود بگونه اى كه در عرف نگويند بين طواف ونمازفاصله شده است .
مـسـاله 233 - هرگاه فراموش كرد نماز طواف را بخواندوسعى نمود وبعد از سعى يادش آمد كه نـمـاز طواف رانخوانده , فورا نماز طواف را بخواند, واعاده سعى واجب نيست اگرچه احوط است , وچـنـانچه در اثناى سعى يادش بيايد, سعى را قطع كرده ونماز طواف را در جاهايى كه گفته شد بـجـا آورد, سـپـس سعى را از جايى كه قطع كرده تمام نمايد. وچنانچه بعد از بيرون رفتن از مكه يـادش بـيايد كه نماز طواف را نخوانده بايستى به مكه برگشته ونماز را در جاهايى كه گفته شد بـجـا آورد, ودر صورتى كه نتواند به مكه برگردد هر جا كه يادش آمد بجا آورد, بلى اگر بتواند به حـرم برگردد احوط اين است كه برگشته ونماز را در حرم بجا آورد, وحكم كسى كه نماز طواف رابه جهت نادانى ترك كرده , حكم كسى است كه فراموشش كرده , وفرقى بين جاهل قاصر ومقصر در اينجانيست .
مـساله 234 - هرگاه نماز طواف را فراموش نمود وتا دم مردن يادش نيامد ومرد, بر وليش واجب است
آن را قضانمايد.

هیچ نظری موجود نیست:

لینک باکس

اگر نیاز به شغل مناسب دارید برای یکبار هم که شده کلیک کنید، ضرر نخواهید کرد.