اسلام و مدگرایی
به یک بیان، رسالت اسلام به عنوان یک مکتب کامل الهی، پاسخگویی صحیح به تمام خواستهای فطری و نیازهای اصیل انسانی است. بر این اساس، در مجموعه تعالیم اسلامی از جمله در آیات قرآنی به مساله زینت و جمال و زیبایی عنایتخاصی مبذول شده است. از تامل در این بخش از معارف اسلامی، چند اصل کلی بسیار مهم مربوط به موضوع خودآرایی و زینتبه دست میآید:
1. حس زیبایی یکی از ویژگیهای مخصوص انسان است که ریشه در فطرت او دارد و به اقتضای این امر از دیدن هرگونه زیبایی لذت میبرد. بیتردید منشا تمام هنرهای انسانی همین حس است که در هر دوره موجب به وجود آمدن یک سلسله دستآوردهای ارزشمند هنری میشود. بنابراین، استعداد و درک زیبایی از جمله مواهب به ودیعت نهاده شده در وجود انسان است که به برکت آن، وی قادر است از طریق مطالعه و تامل در ظرافتهای زیبای نظام آفرینش، زمینه کمال روحی و معنوی خود را فراهم سازد.
2. خودآرایی و زینتبه عنوان بخشی از حس زیبایی، نه تنها آثار بسیاری در روح و روان فرد دارد بلکه موجب تعالی و رشد افراد جامعه نیز میشود. در مقابل، پرهیز از خودآرایی و پریشانی و ژولیدگی چون با خواست فطری انسان در تعارض است، به تدریج اثرات منفی در روان او به جای میگذارد که افسردگی روحی، عدم تعادل روانی و بیتوجهی به نعمتها و سرکوبی علائق طبیعی و.. . از جمله آنهاست. از آنجا که این امور، در نهایتبه سلامت زندگی فرد و نظام اجتماعی زیانهای جبران ناپذیری متوجه میسازد لذا، در احکام اسلامی به شیوههای مختلفی با اینگونه رفتارها مقابله شده است. به عنوان مثال، در سیره اولیاء الهی همواره با این منطق غلط ناآگاهان که پرهیز از خودآرایی را دلیل وارستگی از قید نفس و بیاعتنایی به زخارف دنیوی به حساب میآورند به طور جدی برخورد شده است. زیرا، این کار علاوه بر اینکه موجبات نفرت دیگران را فراهم میآورد، با اصل عزت نفس و کرامت و منزلت انسانی همخوانی ندارد. مولیالموحدین علیعلیه السلام میفرمایند: «التجمل من اخلاق المؤمنین» خودآرایی از ویژگیهای خاص انسانهای مؤمن است.
3. در رهنمودهای پیشوایان اسلام در مورد خودآرایی به موارد زیادی تصریح و تاکید شده است که از جمله آنهاست: لباس تمیز و آراسته، شانه کردن موی سر و صورت، نظافتبدن، خوشبو کردن بدن و لباسها، پرهیز از کارهایی که دون شان انسان مؤمن است و...
4. هرچند اسلام توصیه به خودآرایی دارد، اما هرگز این امر را منحصر به زینت ظاهر نمیکند بلکه آراستگی به فضایل معنوی و اخلاقی را که زمینهساز سعادت و کمال روحی او هستند. مهمتر از آراستگی ظاهر میشمارد. به عبارت دیگر، اسلام با تعالیم حیاتبخش خود نخستبه ایجاد اعتدال در اخلاق و فضیلتهای روحی میپردازد و پیروان خود را به درک زیباییهای مافوق عالم ماده رهنمون میکند، و آنان را از گرفتارشدن به هرگونه سطحینگری در این مساله نجات میبخشد. در عین حال، تلاش میکند که افراد فقط به زینت ابعاد ظاهری جسم و محیط زندگی خود نپردازند. در اشاره به چنین واقعیتی علیعلیه السلام میفرمایند: «زینة البواطن اجمل من زینة الظواهر» زینت درونی از زینت ظاهر بسیار زیباتر است. چه، هم از نظر تاثیر و هم از نظر ماندگاری، زینت درونی در کمال حقیقی انسان مؤثرتر است.
5. گرچه در مجموعه تعالیم اسلامی به خودآرایی توصیه و تاکید فراوان شده است اما به جهت در امان ماندن از عوارض منفی افراط و تفریط در خودآرایی و مدگرایی، حدود و چارچوب خاصی نیز برای آن تعیین شده است. به عنوان مثال، تاکید شده است که وسیله خودآرایی یا محیطآرایی اولا، باید حلال باشد و از راه مشروع تهیه شود. ثانیا، سبب اسراف در سرمایهها و استعداد نباشد. ثالثا، از هرگونه شائبه تجملپرستی و جنبه خودنمایی داشتن بری باشد. رابعا، به گونهای نباشد که زمینه تحریک هواهای نفسانی و امیال جنسی دیگران را فراهم کند. خامسا، به صورت تقلید کورکورانه از دیگران انجام نگیرد و... در یک کلام از بررسی تعالیم اسلامی به دست میآید که اسلام نه تنها خودآرایی را منع نمیکند بلکه به شیوه معقول و منطقی بر آن تاکید میکند. در عین حال، همیشه و در همه حال، از افراط و تفریط در هر چیزی منع میکند.
خرید آسان و آسوده
سایت های مورد نیاز شما
اگر نیاز به اطلاعات مختلفی دارید به سایتهای زیر رجوع کنید.
۱۳۸۷ خرداد ۲۴, جمعه
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر