خرید آسان و آسوده

سایت های مورد نیاز شما

اگر نیاز به اطلاعات مختلفی دارید به سایتهای زیر رجوع کنید.

۱۳۸۷ خرداد ۲۴, جمعه

بعضی از احکام حج (از نظر آیت الله تبریزی) – قسمت چهارم:

بعضی از احکام حج (از نظر آیت الله تبریزی) – قسمت چهارم:
مساله 250 - چنانچه از روى فراموشى , مقدارى از سعى در عمره تمتع كم نموده وبه اعتقاد اينكه از سـعـى فارغ شده محل شده , در اين صورت احوط اين است كه يك گاو كفاره بدهد ولازم است سعى را به نحوى كه گفته شدتمام نمايد.
شك در سعى
مـسـاله 251 - شك در عدد اشواط سعى پس از تقصيراعتبار ندارد, وجمعى از فقها فرموده اند كه شـك در عدداشواط بعد از انصراف از سعى هرچند پيش ار تقصيرباشد, به آن اعتنا نبايد كرد, ولى اظهر اين است كه در اين صورت بايد به اين شك اعتنا شود.
مـسـاله 252 - اگر هنگامى كه در مروه است شك كند كه شوط آخرى هفتم است يا نهم , اعتنا به شك خود ننمايد,وسعيش صحيح خواهد بود, وچنانچه اين شك در اثناى شوط باشد, يعنى هنوز به مروه نرسيده چنين شكى كند,سعيش باطل ولازم است سعى را از سر بگيرد.
مساله 253 - حكم شك در عدد اشواط سعى , مانندحكم شك در عدد اشواط طواف است , پس هر گاه شك كند در عدد اشواط, سعى را باطل مى كند.
تقصير
واجب پنجم از واجبات عمره تمتع , تقصير است يعنى گرفتن مقدارى از ناخن دست يا پا, يا چيدن مـقدارى ازموى سر يا ريش يا سبيل , وقصد قربت در تقصير معتبراست , وكندن مو, جاى چيدن را نمى گيرد.
مساله 254 - بيرون آمدن از احرام عمره تمتع , بايد فقطبه تقصير باشد, پس اگر خواسته باشد به جاى تقصير سرخود را بتراشد, كفايت نمى كند, بلكه سر تراشيدن برمتمتع حرام است وچنانچه از روى عمد وعلم بتراشدبايد يك گوسفند كفاره بدهد, بلكه بنابر احتياط, اين حكم مطلقا حتى در صورت جهل نيز جارى است .مساله 255 - هرگاه بعد از سعى وپيش ار تقصير, با زنى نزديكى وجماع كند وجاهل به حكم باشد, بنابر احتياطبايد يك شتر كفاره بدهد.
مساله 256 - تقصير پيش از تمامى سعى حرام است ,وچنانچه كسى پيش از فراغت از سعى از روى علم وعمدتقصير نمايد بايد كفاره بدهد.مساله 257 - لازم نيست تقصير بعد از سعى بلا فاصله بجاآورده شود, وشخص مى تواند هر جا دلش خواست ,خواه در مسعى يا در منزل يا جاى ديگر تقصيرنمايد.
مـسـالـه 258 - هـرگاه تقصير را عمدا ترگ نموده وبراى حج احرام بست , عمره اش فاسد وباطل خـواهـد بـود,وظاهر اين است كه حج تمتعش بدل به حج افراد شده ولازم است بعد از حج , عمره مفرده بجا آورد, واحتياطاين است كه حج را در سال بعد اعاده نمايد.
مـسـالـه 259 - هـرگـاه از روى فراموشى تقصير را ترك نموده وبراى حج احرام بست , عمره اش صحيح است واحتياطا يك گوسفند كفاره بدهد.مساله 260 - همين كه محرم در عمره تمتع تقصير نمود,آنچه به جهت احرام بر وى حرام شده بود حـلال مى شودبجز تراشيدن سر, واما سر تراشيدن تفصيلى دارد كه ازاين قرار است : هرگاه عمره تـمتع در ماه شوال بجا آورده شود سر تراشيدن تا سى روز از عيد فطر گذشته جايزاست , واما بعد از آن احتياط اين است كه سر تراشيده نشود وچنانچه تراشيده شد واز روى علم وعمد بود,احتياط اين است كه يك گوسفند كفاره داده شود.
مساله 261 - طواف نساء در عمره تمتع واجب نيست وبجا آوردن آن به قصد رجا عيبى ندارد.
1 - احرام حج
در گذشته واجبات حج بطور اجمال بيان شد, وتفصيل هريك به قرار ذيل است : اول , احرام است , وبـهترين وقت آن روز تروية (هشتم ذى الحجه ) است , وسه روز پيشتر ازآن هم جايز است , خصوصا براى پير مردان وبيماران درصورتى كه از ازدحام بترسند اين دو دسته احرام بسته وپيش از بيرون رفـتـن مـردم از مكه بيرون مى روند, ودرگذشته گفته شد كه بيرون رفتن از مكه با احرام حج براى ضرورت بعد از فراغ از عمره هر وقت باشد جايزاست
.مـسـاله 261 - همچنان كه براى شخصى كه عمره بجامى آورد جايز نيست قبل از تقصير براى حج احرام ببندد,براى حاجى جايز نيست پيش از تمامى اعمال حج براى عمره مفرده احرام ببندد, بلى احرام بستن براى عمره مفرده پس از اعمال حج وپيش از طواف نساء مانعى ندارد.
مـسـاله 262 - وقت احرام در صورتى تنگ مى شود كه تاخيرش باعث نرسيدن به وقوف در عرفات روز عرفه (نهم ذى الحجه ) شود.
مـسـالـه 263 - احـرام حـج در كيفيت وواجبات ومحرمات , مانند احرام عمره است واختلاف بين آنهافقط در نيت است .
مساله 264 - مكلف مى تواند از هر جاى شهر مكه قديم براى حج احرام ببندد, ومستحب است احرام حج ازمسجد الحرام در مقام ابراهيم يا حجر اسماعيل باشد.
مـسـالـه 265 - كسى كه احرام حج را از روى فراموشى ياجهل به حكم ترك نموده واز مكه بيرون رفته سپس يادش بيايد يا علم به حكم پيدا كند, واجب است به مكه برگردد هرچند از عرفات باشد واز مـكـه محرم شود,وچنانچه به جهت تنگى وقت يا عذر ديگرى نتواند به مكه برگردد, از همان جـايـى كه هست محرم شود,وهمچنين است اگر بعد از وقوف به عرفات يادش بيايد ياحكم را ياد بـگـيـرد بـايـد از جـايى كه هست احرام ببندد,هرچند متمكن از بازگشت به مكه واحرام از مكه باشد,وچنانچه اصلا يادش نيامد وحكم را ندانست تا از اعمال حج فارغ شد حجش صحيح است .
مـسـالـه 266 - كـسـى كـه احـرام حج را از روى علم وعمدترك كند, لازم است تداركش نمايد, وچـنـانـچـه پـيـش ازوقوف به عرفات متمكن از تدارك نشود, حجش فاسدولازم است سال بعد اعاده اش نمايد.
مـسـالـه 267 - احـوط اين است شخصى كه احرام حج تمتع بسته , پس از احرام وپيش از رفتن به عـرفـات طـواف مستحبى ننمايد, وچنانچه طواف نمود بنابر احتياط بعد ازطواف , تلبيه را تجديد كند.
2 - وقوف در عرفات
واجب دوم از واجبات حج تمتع , وقوف (بودن ) درعرفات است با قصد قربت , ومراد از وقوف , حاضر بودن در عرفات است چه سواره چه پياده , چه در حال حركت چه آرام .
مـسـاله 268 - صحراى عرفات حدودى براى آن معين شده كه نام آنها ((ثويه )) و((نمره )) و((ذى المجاز)) و((مازمين ))است , وخود اينها خارج از موقف مى باشند.
مـسـالـه 269 - كوهى به نام ((جبل الرحمه )) در صحراى عرفات است كه ظاهرا موقف است ولى وقوف روى آن كوه مكروه است , ومستحب است وقوف در دامنه كوه ازطرف چپ باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

لینک باکس

اگر نیاز به شغل مناسب دارید برای یکبار هم که شده کلیک کنید، ضرر نخواهید کرد.