ارزش تربیت و موعظه(قسمت دوم)
سخنی پیرامون موعظه
لقمان برای تربیت نفوس از شیوههای مختلف بهره میجست، که میتوان گفتبیشترین آنها از راه موعظه و پندهای عبرتانگیز و امر به معروف و نهی از منکر بود . موعظه یکی از کاربردترین و عمیقترین روش برای ارشاد و هدایت است . در اهمیت مساله ارشاد و هدایت، همین قدر بس که پیامبر (ص) هنگامی که حضرت علی (ع) را برای ارشاد مردم یمن، به آن سامان فرستاد، به او فرمود: «و ایم الله لئن یهدالله علی یدیک رجلا خیر لک مما طلعت علیه الشمس; سوگند به خدا اگر خداوند به وسیله تو یک نفر مرد را هدایت کند، برای تو بهتر است از آنچه که خورشید بر آن میتابد .» ()
پیامبران در راستای ارشاد مردم از حکمت (استدلال و منطق) و موعظه نیکو و مجادله و بحثهای ستیزآمیز ولی نیکوتر، استفاده بسیار کردند، چنانکه این مطلب در مورد پیامبر اسلام (ص) در آیه 125 نحل آمده است . موعظه حسنه که در این آیه آمده از دو کلمه تشکیل شده: 1 - کلمه موعظه یعنی استفاده کردن از عواطف انسانها، که با تحریک صحیح عواطف، میتوان تودههای عظیم مردم را به طرف حق متوجه ساخت 2 - کلمه حسنه اشاره به این است که آن موعظهای اثر بخش است که از هرگونه آلودگی مانند تحمیل، فشار، خشونت، غرض ورزی، و تحقیر خالی باشد، وگرنه به عکس موجب تحریک، لجاجت و سرکشی طرف مقابل میشود، بنابراین موعظه وقتی اثر نیک خود را میگذارد و قلبها را چیره میسازد، که آمیخته با حسن نیت، و پاکی سخن و زیبایی آن باشد، البته قابلیت قابل نیز لازم است، چرا که باران در شوره زار، گل و باغ و میوه نمیرویاند، با این که لطیف و زلال است و به عکس آب مسموم و آلوده نیز باعث آفتهای دیگر میشود .
واعظ باید متعظ باشد، نخستخود را اصلاح کند تا سخنش در دیگران اثربخش باشد، چرا که اگر سخن از قلب برآید لاجرم بر دل نشیند، موعظه شده نیز باید خود را به گونهای بسازد که دارای گوش شنوا و چشم بینا و دل آگاه و پندپذیر باشد، وگرنه همچون آهن موریانه خوردهای است که با صیقل پاک نمیشود، چرا که بر قلب سیاه که نشانهاش گوش کر، چشم کور، و دل بسته است، موعظه سودی نمیبخشد، چنان که میخ آهنین بر سنگ فرو نمیرود، بلکه میخ کجشده یا میخ شکسته میشود .
امیر سخن حضرت علی (ع) میفرماید: «الدنیا موعظة لمن اتعظ بها; دنیا محل اندرز استبرای آن کس که از آن اندرز گیرد .» ()
نیز آن حضرت در اندرز خود به فرزندش امام حسن (ع) میفرماید: «و احی قلبک بالموعظة; قلبت را با موعظه و اندرز زنده کن» و در عبارت دیگر میفرماید: «و لا تکونن ممن لاتنفعه العظة الا اذا بالغت فی ایلامه، فان العاقل یتعظ بالآداب، والبهائم لایتعظ الا بالضرب; از کسانی نباش که پند و اندرز به آنها سود نمیبخشد، مگر آن زمانی که او را بسیار توبیخ کنی، چرا که عاقلان با اندرز و آداب، پند میپذیرند، اما چارپایان با زدن .» ()
و نیز باید دانست که در مسیر راه موعظه، حجابهایی قرار دارند که باید آنها را از سر راه برداشت، قدر جامع این حجابها همان غرور و غفلت است، بر همین اساس علی (ع) فرمود: «بینکم و بین الموعظة حجاب من الغرة; بین شما و موعظه پردهای از غرور و غفلت (مانند شهوات و هوسها) وجود دارد .» ()
پینوشتها:
1) کنز العمال، حدیث 28736; میزان الحکمة، ج6، ص473 .
2) ورام بن ابی فراس، مجموعه ورام، ج1، ص6 .
3) هود (11) آیه42 .
4) صافات (37) آیه102 .
5) یوسف (12) آیه5 .
6) دیوان مثنوی، به خط میرخانی، دفتر دوم، ص143 .
7) شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج14، ص122 .
8) بحارالانوار، ج103، ص228 .
9) همان، صفحه235 .
10) امالی شیخ طوسی، ج1، ص379 .
11) شیخ کلینی، فروع کافی، ج6، ص50 .
12) همان، ص48 .
13) همان، ص50 .
14) علامه طبرسی، مکارم الاخلاق، ص222 .
15) غرر الحکم، ج2 .
16) زخرف (43) آیه54 .
17) تحف العقول، ص574 .
18) غرر الحکم .
19) بحارالانوار، ج19، ص167 .
20) نهج البلاغه، حکمت 131 .
21) همان، نامه31 .
22) همان، حکمت 282 .
خرید آسان و آسوده
سایت های مورد نیاز شما
اگر نیاز به اطلاعات مختلفی دارید به سایتهای زیر رجوع کنید.
۱۳۸۷ خرداد ۲۴, جمعه
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر