خرید آسان و آسوده

سایت های مورد نیاز شما

اگر نیاز به اطلاعات مختلفی دارید به سایتهای زیر رجوع کنید.

۱۳۸۷ خرداد ۲۹, چهارشنبه

عفت(قسمت اول)

دیباچه
به نام او که پاک است و منزه،و دوست می دارد انسانهای پاک و پاکیزه را.
دیری است بر آن بودیم دفتری بیاراییم از گلهای بوستان عفاف تا عطرآن ،بیشتر به مشام جوانان خوش آید که گویند:
در جوانی پاک بودن شیوه پیغمبر است.قطره ،دریاست اگر با دریاست ورنه او قطره و دریا دریاست
عفاف،مرواریدی است ارزشمند که در صدف وجود انسان به ودیعت نهاده اند،که ای کاش بازش یابیم تا برق آن دریای هستی مان را روشنی بخشد.
عفاف ،مصونیت از لغزشها و خطاها و سرمایه ای است در مسیر ثبات و وارستگی .
عفت نفس
عفت انواع و اقسامی دارد؛ولی مهمترین و سرنوشت سازترین بعد از ابعاد عفاف ،عفت نفس و پاکی روح است که اگر انسان ابعاد دیگر عفاف تحقیق پیدا خواهد کرد. حضرت علی (ع) یکی از صفات و ویژگیهای پارسیان را عفت نفس بر شمرده است: (( انفسهم عفیفه))
نشانه های عفت نفس
الف. قناعت: یکی از ویژگیهای افراد با ایمان و با فضیلت ،قناعت است.افراد خود ساخته و وارسته ای که دارای روحیه قناعت هستند همیشه به آنچه و حتی کمتر از آن خشنودند.
مهمترین خصوصیت افراد قانع ،همان رضایت خاطر آنها نسبت به مقدرات عالم است.
رسول خدا(ص) در توضیح حقیقت قناعت می فرمایند:
بی نیازی به فراوانی ثروت نیست بلکه فقط داشتن روحیه بی نیازی است.
نگاههای حرام
نگاه به نامحرم: (( نگاه کردن مرد یا زن به بدن نامحرم ،چه با قصد لذت وچه بدون آن،حرام است و نگاه مردن به صورت و دستها محارم اگر به قصد لذت باشد حرام است بلکه احتیاط واجب آن است که بدون قصد لذت هم نگاه نکنند.
نگاه به محرم با قصد لذت: ((مرد و زنی که با یکدیگر محرمند جایز نیست با قصد لذت ، به بدن یکدیگر نگاه کنند.)) البته زن و شوهر در این مورد استثناء می باشند.
پیامبر (ص) فرمودند: (( هر کس بدون اجازه برادرش در نوشته او بنگردگویی در جهنم نگریسته است.))
نگاه به عورت دیگران: (( نگاه کردن به عورت دیگران حرام است اگر چه از پشت شیشه یا در آینه یا در آب صاف و مثل اینها باشد و احتیاط واجب آن است که به عورت بچه ممیز هم نگاه نکنند.))
شهید راه عفاف
یکی از الگوهای عفاف در عصر ما ،دختری است به نام (( معصومه آرامش)) که جان خویش را نیز بر سر این راه نهاد و شهید شد. وی که از خانواده ای مذهبی و متدین بود برای شرکت در کنکور ،خود را آماده می کرد. در آخرین روز حیاط شرافتمندانه اش که برای مطالعه به یکی از کتابخانه های شهر رفته بود در حین بازگشت ، گرفتار جوان هوسران و گرگ صفتی شد که او را به هوس دعوت می کرد.وی که از خانواده نجیب و پادامنی بود هرگز تن به بی عفتی نداد. آن هوسران که برای رسیدن به مقصود شیطانی اش از هیچ جنایتی روی گردان نبود او را زور به مکانی که در زیر زمین اطراف کتابخانه بود برد و تهدید به مرگ کرد؛اما وی آنقدر مقاومت کرد تا به دردناکترین شکل ممکن جان خود را فدای عفاف نمود و به همگان فهماند که با عفت و پاکدامنی ، عزیز تر از جان است بدن قطعه قطعه شده اش بعد از مدتها تفحص توسط نیروی انتظامی کشف و به پزشک قانونی منتقل شد. پزشگ قانونی به عفت و پاکی او گواهی داد.
شهر ،سه روز به حالت تعطیل عمومی در آمد و همگان در شهادت آن شهیده راه عفاف عزادار بودند.به لطف خداوند،دیری نپایید که قاتل او شناسایی و در برابر دیدگان مردم داغدار آن شهر به دار آویخته شد.
اینجانب(مولف) که حدود یک سال بعد به آن منطقه سفر کردم هنوز داغ آن شهید را بر دل آن مردم تازه می دیدم.قبر او را در میان گلزار شهدای آن شهر زیارت کردم. عالمی از حزن و اندوه مرا فرا گرفت.لحظاتی در کنار مزارش نشستم و برای او از خداوند متعال ،طلب مغفرت و علو درجه نمودم
معنی عفاف
شهید مطهری (ره) در تعریف عفاف می فرماید: (( عفت، حالت نفسانی است به معنای رام بودن قوه شهوانی تحت حکومت عقل و ایمان؛تحت تاثیر قوه شهوانی نبودن.))
فرق عفاف و حجاب
ما پیوسته سخن از حجاب گفته یا شنیده ایم ولی مساله اصلی و بنیادین،عفت است. عفت فراتر و برتر از حجاب است.
حجاب همان پوشش ویژه و عفت،یک خصلت و بینش و منش است. حجاب پوشش بیرونی است؛ولی ،عفت،هم پوشش بیرونی و هم پوشش درونی است.
عفت، نمودهای گوناگونی دارد ؛از جمله: عفت در نگاه،عفت در سخن،عفت در شهوت و ... . ممکن است کسی حجاب مناسب داشته باشد ولی عفت در نگاه ،سخن گفتن و یا امور جنسی نداشته باشد که این خود نمونه حجاب بدون عفت است؛بنابراین برای سالم سازی جامعه باید به دنبال عفت عمومی باشیم تا حجاب آگاهانه گسترش یابد.

هیچ نظری موجود نیست:

لینک باکس

اگر نیاز به شغل مناسب دارید برای یکبار هم که شده کلیک کنید، ضرر نخواهید کرد.