خرید آسان و آسوده

سایت های مورد نیاز شما

اگر نیاز به اطلاعات مختلفی دارید به سایتهای زیر رجوع کنید.

۱۳۸۷ خرداد ۱۸, شنبه

برنامه ريزي منابع سازمان) (ERP) (بخش دوم)

برنامه ريزي منابع سازمان) (ERP) (بخش دوم(
طبقه بندي موضوعي : مباحث فني نرم افزاري
نويسنده : مهدي فضعلي
ناشر : همكاران سيستم
تاريخ انتشار : 18/02/1384
چرا شركت‌ها ERP را در تجارت خود به كار مي‌گيرند؟
1- يكپارچه كردن اطلاعات ماليERP: با اين كار يك سيستم يكپارچه و با ثبات طراحي مي‌شود كه كليه عمليات بخش‌هاي فروش، حسابداري، مالي و ساير واحدهاي مرتبط را ادغام مي‌كند و دوباره كاري دراين بخش‌ها را ازبين مي‌برد.
2-يكپارچه كردن اطلاعات سفارش مشتريان: سيستم ERP مي}تواند چرخه‌ي سفارش مشتريان را از زماني كه مشتري درخواست خدمت مي‌كند تا زماني كه كالا دريافت كالا و صورت‌حساب مالي، برنامه‌ريزي كند. با استفاده از اين نرم‌افزار، شركت‌ها با پي‌گيري مسير سفارش به آساني بخش‌هاي ساخت، موجودي و حمل‌و‌نقل را با يكديگر هماهنگ مي‌كنند.
3- استاندارد كردن و سرعت بخشيدن به فرآيندهاي ساخت: سيستم ERP با شيوه‌هاي استاندارد، مراحل مختلف ساخت يك محصول را خودكار مي‌كند. استانداردسازي فرآيندها و استفاده از يك سيستم كامپيوتري يكپارچه مي‌تواند زمان ساخت را كاهش داده، بهره‌وري را افزايش و هزينه‌ها را كاهش دهد.
4- كاهش موجودي: ERP به هموارسازي و بهبود فرآيند در حال ساخت كمك مي‌كند. آن موجودي در جريان ساخت را كاهش مي‌دهد. ERP با تحويل به موقع كالا به مشتريان، موجودي كالاي ساخته شده را كاهش مي‌دهد و در اين راستا از مديريت زنجيره تامين كمك مي‌گيرد.
5- استانداردسازي اطلاعات منابع انساني: در شركت‌هايي كه در چند زمينه‌ي كاري فعاليت مي‌كنند،ERP شيوه‌هاي ساده‌اي براي رديابي اطلاعات مربوط به ساعات كاري كارمندان و مزايا و خدمات آن‌ها ارايه مي‌دهد.ERP با به كارگيري صحيح كارمندان در پروژه‌هاي مختلف، به اين امر كمك مي‌كند.

2- مراحل برنامه‌ريزي سيستم‌هاي ERP:
الف- ارزيابي نيازها و انتخاب يك سيستم ERP درست:
به طور عموم برنامه‌ريزي براي طراحي سيستم ERP زماني اتفاق مي‌افتد كه سازمان تشخيص دهد روش‌ها و فرآيندهاي تجاري جاري پاسخ‌‌گوي نيازهاي استراتژيك آينده و حال سازمان نيست؛ بنابراين اولين قدم در برنامه‌ريزي، ارزيابي نيازهاي سازمان است. از طرف ديگر، هزينه‌هاي اجراي سيستم ERP شامل هزينه‌هاي نرم‌افزاري، سخت‌افزاري، مشاوره و پرسنلي، مي‌تواند دو يا سه درصد درآمد شركت را به خود اختصاص دهد. ارزيابي اين نيازها و هزينه‌ها كمك مي‌كند تا درباره‌ي بهبود سيستم موجود يا اجراي سيستم ERP جديد تصميم‌گيري كنيم.
برای انجام درستERP، بايد رويه‌های کسب و کار و انجام كار افراد، تغيير کنند. اين تغييرات بدون زحمت ممكن نيستند، اما اگر شيوه‌های کسب و کار به خوبی با يکديگر يکپارچه شده باشند، (سفارش‌ها به موقع حمل می‌شوند، بهره‌وری نسبت به ساير رقبا بالاتر است، مشتری به طور کامل رضايت دارد) در اين حالت، ديگر حتا دليلی برای به کارگيری ERP وجود ندارد.

دلايل قابل قبول براي اجراي يك سيستم جديدERP:
- ناتواني سيستم موجود در برآورده كردن نيازهاي سازماني
- احتياج سيستم موجود به منابع وسيع براي نگه‌داري و حمايت
- برسي نياز فرآيند يك شركت به مهندسي مجدد
- كاستي سيستم‌هاي اطلاعاتي موجود در شركت
- ناتواني كاركنان در پاسخ‌گويي آسان به سوالات يا اطلاعاتي كه به وسيله‌ي مشتريان و تامين‌كنندگان كليدي، درخواست مي‌شود.
- ورود اطلاعات يكسان از راه‌هاي گوناگون به سيستم موجود

ب-تطبيق فرآيندهاي تجاري سازمان با سيستمERP:
براي بهتر فهميدن خطرات و جذابيت‌هاي سيستم ERP، بايد مشكلات موجود را درك و آن‌ها را در طراحي سيستم، منظور كنيم. نقص عمده‌ي سيستم‌هاي قديمي در بسياري از سازمان‌هاي بزرگ، پراكندگي اطلاعات بود. تا قبل از به وجود آمدن سيستم‌هاي ERP، ابتدا نحوه‌ي عمليات تجاري مشخص مي‌شد و سپس نرم‌افزاري كه از فرآيندهاي تجاري به بهترين نحو حمايت مي‌كرد، انتخاب مي‌كردند. اين توالي بعد از به وجود آمدن سيستم ERP، معكوس شد. بنابراين فرآيند تجاري اغلب مواقع جهت تناسب با سيستم جديد بايد تغيير كند.

پ-استنباط احتياجات سازماني:
بيش‌تر شركت‌ها در درك كامل مزاياي سيستم‌هاي ERP، شكست مي‌خورند، زيرا آن‌ها يك شيوه‌ي سازمان‌يافته براي فهم مزاياي ابزارهاي اطلاعاتي جديد و سيستم‌هاي شركت ندارند. بنابراين سازمان را نمي‌توان در معرض يكپارچه شدن قرار داد. بخش‌هاي سازمان به وسيله‌ي مجموعه‌اي از اهداف مربوط به خود كار مي‌كنند، اندازه گيري عملكرد و پاداش‌ها، به جاي اين‌كه كلي باشند، كاركردي هستند و عده كمي از كاركنان با ديدگاه گسترش شركت، آشنايي دارند. از اين رو مديريت عالي بايد رهبري همه‌ي اين تغييرات را بر عهده بگيرد، زيرا اجراي يك سيستم ERP موفق، به معناي تغيير بسياري از شغل‌هاست.

ت- توجيه اقتصادي و استراتژيك
در اين مرحله بايد سرمايه‌گذاري بر روي سيستم‌هاي ERP، توجيه اقتصادي داشته باشد. اجراي يك سيستم ERP جديد، در يك شركت كوچك بين دو تا سه ميليون دلار و در يك شركت بزرگ، به يك ميليارد دلار سرمايه نياز دارد. از طرفي با توجه به سرمايه‌گذاري گزاف مورد احتياج براي ايجاد يك سيستم ERP، بايد دقت لازم د ر منافع و هزينه‌ها و سودآوري در اين سرمايه‌گذاري صورت گيرد، بنابراين توجيه‌هاي اقتصادي و استراتژيك در نصب پروژه ERP در اولويت قرار دارد؛ زيرا سرمايه‌گذاري بالايي احتياج دارد. نكته‌ي قابل توجه ديگر اين است كه توجيه اقتصادي و استراتژيك به تشخيص مزاياي نهفته‌اي كه با اجراي ERP اتفاق مي‌افتد، كمك مي‌كند.

هیچ نظری موجود نیست:

لینک باکس

اگر نیاز به شغل مناسب دارید برای یکبار هم که شده کلیک کنید، ضرر نخواهید کرد.