خرید آسان و آسوده

سایت های مورد نیاز شما

اگر نیاز به اطلاعات مختلفی دارید به سایتهای زیر رجوع کنید.

۱۳۸۷ خرداد ۱۸, شنبه

برنامه‌ريزي منابع سازمان (ERP) (بخش چهارم

برنامه‌ريزي منابع سازمان (ERP) (بخش چهارم
طبقه بندي موضوعي : مباحث فني نرم افزاري
نويسنده : مهدي فضعلي
ناشر : همكاران سيستم
تاريخ انتشار : 29/02/1384

5- هزينه‌هاي مربوط به چرخه‌ي عمر سيستم‌هاي ERP:
اين هزينه‌ها به دو دسته‌ي مشهود و نامشهود تقسيم مي‌شوند. هزينه‌هاي مشهود، هزينه‌هايي هستند كه به شيوه‌ي مستقيم قابل اندازه‌گيري هستند. از آن‌جا كه هزينه‌هاي نامشهود به مفاهيم نامحسوس نسبت داده مي‌شوند در اندازه‌گيري آن‌ها به شيوه‌ي مستقيم، مشكلاتي وجود دارد. اين هزينه‌ها با مراحل مربوط، در جدول زير نشان داده شده است:

مرحله هزينه هاي مشهود هزينه هاي نا مشهود
انتخاب ¬_ هزينه‌هاي تصميم‌گيري
فراگيري مشاوره‌
سخت‌افزار
پروانه‌هاي نرم‌افزاري هزينه‌هاي تصميم‌گيري
هزينه‌هاي فرصت از دست‌رفته
اجرا مشاوره
آموزش
منابع انساني
مشخصات سيستم ايجاد مجدد، تبديل و تحليل داده‌ها
زمان صرف شده به وسيله كاركنان
مهندسي مجدد فرآيندهاي كسب‌وكار
كاربرد و نگه‌داري پيكربندي دوباره‌ي سيستم
سازگاري سيستم
هزينه خرابي سيستم هزينه‌هاي غيرمستقيم خرابي سيستم
هزينه‌ي از دست دادن رقابت‌جويي
تكامل هزينه‌ي كاربردهاي جديد

بازنشستگي
_ هزينه‌هاي فرصت از دست رفته
هزينه‌هاي تصميم‌گيري

1-5) انتخاب
هزينه‌هاي نامشهود
هزينه‌ي تصميم‌گيري: مي‌توان گفت كه اين مرحله كم‌ترين هزينه‌ها را شامل مي‌شود و از آن‌جا كه در اين مرحله تنها تصميم براي انتخاب كردن يا انتخاب نكردن يك سيستم ERP مطرح است، هزينه‌هاي مربوط به آن؛ شامل زمان سپري شده به وسيله مديران در وظيفه‌ي تصميم‌گيري است. در فرآيند تصميم‌گيري، مفهوم هزينه‌هاي گريز‌پذير، براي تعريف هزينه‌هايي است كه هنگام انتخاب يك راه‌حل ويژه حذف مي‌شوند، درحالي كه هزينه‌هاي گريزناپذير هزينه‌هايي هستند كه قابل حذف شدن نيستند.

2-5) فراگيري:
هزينه‌هاي مشهود
هزينه‌هاي مشاوره: مشاوران با دانش و تخصص خود در انتخاب يك سيستم ERP كه با نيازهاي سازماني بيش‌ترين سازگاري را داشته باشد، به شرکت كمك مي‌كنند. هم‌چنين آن‌ها در مرحله‌ي اجرا هم، سازمان را ياري مي‌رسانند، به طوري كه نقش يك ميانجي ميان تامين‌كننده‌ي يك سيستم ERP و سازمان را ايفا مي‌كنند. بيش‌تر تحليل‌گران با اين موضوع كه هزينه‌هاي مربوط به مشاوره براي يك سيستم ERP خيلي بالاست، هم‌عقيده هستند.
هزينه‌هاي سخت‌افزاري: دست‌يابي به يك سيستم ERP، مستلزم تغييراتي در زيربناي سخت‌افزاري موجود است. اين تغييرات مي‌توانند محدوده‌ي گسترده‌اي از تغيير جزيي و يا تغيير كامل سخت‌افزارهاي موجود را در برگيرد. براي كامل كردن زيربناي سخت‌افزاري جديد، جنبه‌هاي ديگري هم‌چون ظرفيت، ارتباط شبكه، خدمات و نرخ سرعت پردازش هم، مهم هستند.
پروانه‌هاي (مجوزهاي) نرم افزاري: بعد از انتخاب نرم‌افزار ERP، به مجموعه‌اي از قراردادهاي توافقي براي تحصيل آن نياز است. هزينه‌ي اين قراردادها مي‌تواند به شيوه‌هاي مختلفي محاسبه شود. بعضي قراردادها، تعداد پروانه‌ها (مجوزها) و تعداد كاربران را بررسي مي‌كند و بعضي ديگر شامل عواملي چون مزاياي سازمان و تعداد پرسنل هستند. به طور معمول پيش‌نهاد كاهش قيمت توسط تامين‌كنندگان، به تعداد قسمت‌هاي آموخته و فراگيري كاربردهاي گسترده و خريد خدمات نگه‌داري و بهبود نرم‌افزار بستگي دارد.
هزينه‌هاي نامشهود
هزينه‌ي تصميم‌گيري: در مرحله‌ي فراگيري هزينه‌هاي تصميم‌گيري بايد دوباره تحليل شوند. تصميم اصلي شامل انتخاب يك سيستم ERP است، كه بيش‌ترين تناسب را با نيازهاي سازمان داشته باشد.
هزينه‌هاي فرصت از دست رفته: اين هزينه‌ها فرصت از دست رفته را آن هنگام كه يك انتخاب رها مي شود، اندازه مي‌گيرند. در تحليل‌هاي مربوط به چندين سيستم ERP كه در بازار وجود دارند، اين هزينه‌ها بايد در نظر گرفته شوند.
تحليل‌گران تاكيد مي‌كنند كه بايد در باره‌ي نرخ برگشت سرمايه مطالعه‌ و بررسي شود. اين نرخ، در برگيرنده‌ي دو عنصر بسيار مهم است: "چه مقدار و چه موقع". عنصر چه مقدار، مزايايي را كه به وسيله سرمايه‌گذاري ايجاد مي‌شود، نشان مي‌دهد، درحالي‌كه عنصر دوم، چه موقع، دوره‌ي بازگشت سرمايه را نشان مي‌دهد.

3-5) اجرا:
هزينه هاي مشهود
هزينه‌هاي مشاوره: بيش‌تر سازمان‌ها براي اجراي ERP ازمشاوران استفاده مي‌كنند. اين واقعيت وجود دارد كه سازمان‌ها براي كامل كردن فرآيند از دانش فني لازم برخوردار نيسيتند. بر اين اساس مشاوران؛ دانش، تجربه و روش‌هاي اجرايي و برنامه‌هاي آموزشي براي به كارگيری نرم‌افزار را در اختيار كاربران قرار می‌دهند، و نيز به مهندسي مجدد سازمان و فرآيندهاي آن كمك مي‌كنند.
هزينه‌هاي آموزش: در اين‌جا آموزش تيم پروژه و كاربران نهايي آن را خواهيم داشت. اين هزينه‌ها به طور معمول زياد هستند؛ زيرا كاربران افزون بر كاربرد نرم افزار جديد به يادگيري مجموعه‌اي از فرآيندهاي جديد، نياز دارند. براي كمينه كردن هزينه‌هاي آموزش بايد از ابزارهاي اينترنتي يا ابزارهاي كنفرانس ويديويي كه تعداد آموزش‌دهندگان را كاهش و ابعاد آموزش را افزايش مي‌دهد، استفاده كنيم.
هزينه‌هاي منابع انساني: اين هزينه‌ها مربوط به تيم پروژه هستند كه وزن بالايي هم دارند، از آن‌جا كه اين افراد متخصصان حرفه‌اي هستند، قيمت هرساعت كاري آن‌ها بالاست و گاه لازم است كه منابع انساني مورد نياز از خارج سازمان استخدام شوند.
هزينه‌هاي مشخصات سيستم: اين هزينه‌ها نه تنها به تعداد ساعاتي كه نيروي انساني بر روي وظايفخود متمركز مي‌شوند، بستگي دارد، بلكه شامل ابزارهاي فراگيري كه به ايجاد بينش سازماني كمك مي‌كند، نيز وابسته است.
هزينه هاي نامشهود
ايجادمجدد، تبديل و تحليل داده‌ها: تلاش انجام گرفته در ايجاد مجدد نرم‌افزار و سازگاري با نيازهاي جديد، به طور معمول اندازه گيري نمي شوند، هر چند مدت‌زماني را به خود اختصاص داده است. داده‌ها در سيستم جديد باعث افزايش هزينه‌هاي پروژه خواهند شد، چون به طور معمول آن‌ها با فرم‌هاي جديد متناسب نيستند، از اين رو نياز به وارد كردن داده‌هاي جديد به وجود مي‌آيد.
زمان صرف شده به وسيله‌ي كاركنان: تيم پروژه و كاركنان آن مجبورند دفعات كاري خود را نگه دارند و وظايف مربوط به پروژه را انجام دهند. هزينه‌هاي مرتبط با اين تلاش و ضايعات مربوط به كارايي به طور معمول اندازه‌گيري نمي‌شوند. نگه‌داري كل زمان‌هاي صرف شده در پروژه، مي‌تواند نتيجه‌اي در استخدام كاركنان به همراه داشته باشد، كه اين هزينه‌ها قابل اندازه‌گيري هستند.
هزينه‌هاي مهندسي مجدد شركت: شركت تحقيقاتيForreste درسال 1997تخمين زده است كه در نصب يك نوع نرم‌افزار SAP بيش از50% بودجه‌ي مرحله اجرا براي مهندسي مجدد فرآيند شركت مصرف شده است. اجراي سيستم ERP دربيش‌تر مواقع به معناي يك تغيير اساسي در فرآيندهاي تجاري سازمان است كه شامل تغييرات اجباري در فرآيندها و ساختارهاي سازماني است.
4-5) نگه‌داري وكاربرد
هزينه‌هاي مشهود
پيكربندي سيستم: به طور معمول بعد از اجراي يك سيستم ERP ناكارايي‌هايي در عمليات سيستم مشاهده مي‌شود كه هركدام نيازمند اصلاحاتي در پيكربندي سيستم ERP هستند.
سازگاري سيستم: سازمان‌ها هميشه در حال تغيير و تحول هستند، بنابراين نياز داريم كه سيستم را با اين تغييرات سازگار كنيم، بنابراين معرفي جريان اطلاعات جديد و فرآيندهاي تجاري جديد روي كاركرد و عملكرد سيستم ERP تاثير مي‌گذارد.
هزينه‌هاي خرابي سيستم: هزينه‌هاي خرابي، با بروز خرابي در يك سیستم ERP، ايجاد مي‌شوند. در يك سازمان بزرگ هزينه‌هاي مستقيم خيلي زياد هستند، چون سفارش‌ها نمي‌توانند برآورده شوند، موجودي نمي‌تواند به روز شود و گاه اين خرابي‌ها باعث ايجاد بي‌نظمي در سازمان‌هاي تجاري مي‌شود.
هزينه‌هاي نامشهود
هزينه‌هاي غيرمستقيم خرابي سيستم: خرابي‌هاي سيستم باعث بروز هزينه‌هاي غيرمستقيم مي‌شود. اين هزينه‌ها عبارت‌اند از، از دست دادن دست‌رسي به اطلاعات حياتي، از دست دادن رضايت مشتري يا ناتواني براي بقا در تجارت.
ازدست دادن انگيزه‌ي رقابت‌جويي: يك انتقاد عمومي به سيستم ERP استاندارد بودن مدل‌هاي تجاري در تمام مدل‌هاي ERP است. بيش‌تر سازمان‌ها مدل‌هاي تجاري كه اجراي نرم‌افزار را آسان مي‌كند، انتخاب مي‌كنند. اگرچه ممكن است اين مدل‌ها مزيت‌هاي رقابتي را در ديگر سازمان‌ها از دست بدهند. اين تغييرات بايد به صورت اقتصادي اندازه‌گيري شوند.
5-5) تكامل
هزينه‌هاي مشهود
هزينه‌ي كاربردهاي جديد: در اين مرحله هزينه‌ي اصلي مربوط به خريد و اجراي كاربردهاي جديد است. مثل برنامه‌ريزي و زمان‌بندي پيش‌رفته، مديريت روابط مشتري و جريان كاري، تجارت الكترونيك و غيره.
6-5) بازنشستگي
هزينه‌هاي مشهود
دراين مرحله هزينه‌هاي فرصت از دست رفته، هزينه‌هاي تصميم‌گيري و همه‌ي هزينه‌هاي مشهود مرتبط با نرم‌افزار تكرار مي‌شوند. با فرا رسيدن اين مرحله، انتظار مي‌رود كه سرمايه‌ي اوليه برگشته باشد. در موارد ناتمام گذاشتن (براي مثال مرحله اجرا)، هزينه‌هاي مرتبط از ضايعات بالا ايجاد مي‌شوند. اين نمونه براي شركت Foxmeyer درسال 1999 اتفاق افتاد، اين شركت ورشكستگي خود را به سرمايه‌گذاري بالا بر روي سيستم ERP نسبت داده است

هیچ نظری موجود نیست:

لینک باکس

اگر نیاز به شغل مناسب دارید برای یکبار هم که شده کلیک کنید، ضرر نخواهید کرد.