خرید آسان و آسوده

سایت های مورد نیاز شما

اگر نیاز به اطلاعات مختلفی دارید به سایتهای زیر رجوع کنید.

۱۳۸۷ خرداد ۱۸, شنبه

برنامه‌ريزي منابع سازمان (ERP) (بخش ششم و پاياني

برنامه‌ريزي منابع سازمان (ERP) (بخش ششم و پاياني
طبقه بندي موضوعي : مباحث فني نرم افزاري
نويسنده : مهدي فضعلي
ناشر : همكاران سيستم
تاريخ انتشار : 10/03/1384
برنامه‌ريزی منابع سازمان توسعه يافته) (ERPll
با توجه به چالش‌های سيستم ERP و با پديدار شدن اينترنت و پيش‌رفت سريع تجارت الکترونيک که تغييراتی را در شيوه‌های تجاری اعمال می‌کرد، سيستم جديدی تحت عنوان سيستم ERPll مطرح شد.
سيستم ERPll

يکپارچه کردن زنجيره ارزش ERP

ERP B ERP A ERP C

application application
به وسيله‌ي پکپارچه کردن سيستم‌های ERP با کاربردهای تجاری، فروشندگان ERP و شرکت‌هايی که ERP را به کار می‌گرفتند، راهی برای مقابله با چالش‌های اينترنت به دست آوردند. اينترنت شيوه‌هایي جديد برای عرضه‌کنندگان، توليدکنندگان، خرده‌فروشان و مشتريان به منظور خبررسانی و انجام کسب‌و‌کار ايجاد کرده است. اما نبايد تصور شود که ERP از رواج افتاده است، ERP هم‌چنان برای دست‌يابی به کارايی داخلی شرکت مورد نياز است؛ کارايی داخلی که توسط سيستم ERP به دست می‌آيد، به عنوان زيربنايی برای ارتباطات کارا با مشتريان و شرکای تجاری در اقتصاد اينترنتی است.
كم‌بود يک سيستم حمايتی که کارايی داخلی شرکت را تضمين کند (مانند يک سيستم ERP )، از جمله دلايلي است که شرکت‌ها را با وضعي دشوار روبه‌رو می‌كند و موجب به هدر رفتن هزينه‌هاي بسياري در هر معامله مي‌شود.
برای دست‌يابی به هدف يکپارچه‌سازی، فروشندگان ERPll، مشاوران و سازمان‌های به کارگيرنده، بايد مشکلات زير را برطرف سازند:

1) به اشتراک گذاشتن اطلاعات
سيستم‌های ERP به طور سنتی بر روی عمليات داخلی مانند منابع انسانی، مالی و ساخت تمرکز می‌کنند. هر عمل به طور عموم، توسط تعدادی استفاده کننده‌ي محدود قابل دست‌رسی است. اما رشد سريع تجارت الکترونيکی، تقاضا را به سمت شرکت‌هايی که اطلاعات بيش‌تری در اختيار استفاده‌کنندگان داخلی و هم‌چنين مشتريان و فروشندگان خارجی قرار می‌دهند، جهت داده است.

2) تمرکز بهينه
ERP فرايندهای تجاری را در داخل شرکت بهينه می‌سازد، در حالی که تجارت الکترونيک از بهينگی در سراسر زنجيره‌ي ارزش شرکت طرف‌داری می‌کند.از ديدگاه زنجيره‌ي ارزش کلی، بهينگی در سراسر زنجيره‌ي ارزش شرکت، يک خرده بهينگی محسوب می‌شود. در اين‌جا يکپارچه کردن سراسر زنجيره‌ي ارزش که از اينترنت استفاده می‌کند، ضروری است.

3) جاي‌گزين کردن اينترنت
اينترنت يک چالش بزرگ ديگر را مطرح می‌کند، يک سيستم ERP منفرد که می‌توانست همه‌ي مشکلات راحل کند، با آمدن اينترنت متزلزل شده است.
عملياتی که تا كنون توسط فروشندگان ERP انجام می‌شد، به تدريج به وسيله‌ي شرکت‌های اينترنتی جذب می‌شود، که از اجزای مجزايی که می‌توانند بايکديگر متصل شوند، تشکيل شده‌اند.

4) موانع فناوري
تعدادی از سيستم‌های ERP موجود نمی‌توانند تعاملات تجاری الکترونيکی را حمايت کنند، زيرا گوناگوني سخت‌افزار، نرم‌افزار و شرح داده‌های ناسازگار بسيار زياد است.

راه‌حل‌ها
با توجه به چالش‌های اينترنت و تجارت الکترونيک، يک سيستم ERP منفرد بايد همان‌طور که با يک مشتری منفرد ارتباط برقرار می‌کند،قادر باشد با ديگر سيستم‌های ERP و انواع سيستم‌های اطلاعاتی ديگر، تعامل داشته باشد. يکپارچه کردن سيستم‌های ERP با سيستم‌های تجارت الکترونيکی گام بعدی درتکميل ERP است.
اين ايده وجود دارد که ERP در واقع قلب سيستم شرکت‌هاست و ERPll آن را با ديگر سيستم‌های کسب‌وکار کليدی و کاربردهای خارجی (شرکای تجاری و سيستم‌های مشتريان) يکپارچه می‌کند.
اين ايده، سيستم ERP را با ديگر سيستم‌های ERP يکپارچه می‌سازد و بنابراين يک زنجيره‌ي ارزش توسعه يافته ايجاد می‌کند.
در اين سناريو، پيوستگی ميان سيستم‌های ERP، پوياست، به اين معنا که يکپارچگی سيستم‌های ERP به طور پويا از طريق اينترنت تامين می‌شود.

تجارت موبايلی
رشد فناوري، تلگراف‌ها و شبکه‌های متحرک، يک شيوه‌ي جديد از تجارت را برای شرکت‌ها به وجودآورده است كه «تجارت موبايلی» ناميده مي‌شود.
تجارت موبايلی، عمليات تجارت الکترونيک را توسعه داده است.

سازگاری فنی
سازگاری فنی چالشي بزرگ را در يکپارچه‌سازی به وجود مي‌آورد؛ شرکت‌هايی که نرم‌افزارهای مورد نياز ساير بخش‌های خود را از فروشندگان مختلف می‌خرند، بايد يک سيستم اطلاعاتی برای هماهنگ کردن ساير بخش‌ها به کار گيرند، که بيش‌تر به اين دليل ‌که نرم‌افزارهای مورد استفاده قابليت کار با يکديگر را ندارند، مشکل سازگاری فنی بروز می‌کند. تا قبل از 1990 فروشندگانی که بتوانند يک مجموع کامل نرم‌افزاری را در اختيار يک شرکت قرار دهند وجود نداشتند.
اما توليدکنندگان و فروشندگان نرم‌افزار کوشيده‌اند از فناوری پيش‌رفته (برای توليد نرم‌افزار) استفاده کنند. آن‌ها نرم‌افزارهايی را توليد کردند که خريدار می‌توانست، آن‌ها را در رايانه‌های مختلف، نرم‌افزارهای گوناگون سيستم‌های عامل و سيستم‌های مديريت مبتنی بر پايگاه‌های اطلاعات مختلف به کار برد. آن‌ها هم‌چنين به يکپارچه کردن نرم‌افزارهای مختلف اقدام کردند تا خريدار بتواند از پايگاه‌های اطلاعاتی متداول استفاده و پس از هر عمليات (در هر زمان) اطلاعات را مبادله کند.

نمونه كاربرد عملي ERP درشركت بنتون
شركت پوشاك ورزشي ايتاليايي بنتون مي‌تواند ادعا كند كه سريع‌ترين و كاراترين كارخانه توزيع كننده، درصنعت لباس است. درPonzano، Haly، بنتون در هر سال 50 ميليون دست لباس مي‌سازد و روزانه 30000جعبه لباس را به نقاط مختلف انتقال مي‌دهد. جعبه‌ها بايد با مواردي كه سفارش داده شده‌اند، پر شوند و به فروشگاه‌هايي كه سفارش را دريافت كرده‌اند، مي‌روند. اين فروشگاه‌ها در 60 كشور پراكنده‌اند. اين مركز توزيع خودكار، تنها از 19 نفر استفاده مي‌كند (بدون ERP،400 نفر مورد نياز است):
1- سفارش دادن: يك فروشنده در فروشگاه بوستن جنوبي در مي‌يابد كه پرفروش‌ترين گرم‌كن آبي را تمام كرده است. نماينده‌‌ي فروش بنتون محلي او، با استفاده از يك كامپيوتر شخصي، سيستم فروش ERP را آگاه مي‌كند.
2- موجود بودن: نرم‌افزار كنترل موجودي ERP، در همان لحظه سفارش را به پايگاه اصلي در ايتاليا مي‌فرستد و نيمي از سفارش را كه به سرعت مي‌تواند پر شود، از انبارهاي ايتاليايي تامين مي‌كند. بقيه سفارش طي 4 هفته ساخته مي‌شود و انتقال مي‌يابد.
3- توليد: از آن‌جا كه گرم‌كن‌هاي آبي براي اولين بار، به وسيله‌ي طراحي به كمك كامپيوتر توليد شده بودند، ERP نرم‌افزار ساخت را به سمت يك ماشين بافندگي ويژه (كه قادر به ساختن اين نوع گرم‌كن‌هاست) جهت مي‌دهد. ماشين بافندگي گرم‌كن‌ها را مي‌سازد.
4- انبار كردن: گرم‌كن‌هاي آبي در جعبه‌ها قرار مي‌گيرند و علامت‌هاي باركد بر روي آن‌ها نصب مي‌شود، تا اين‌كه در انبارهاي ايتاليا ذخيره شوند. يك ربات با خواندن باركدها، جعبه‌ها را مي‌چيند و آن‌ها را براي فرستادن به فروشگاه بوستن آماده مي‌سازد.
5- رديابي سفارش: فروشنده بوستن از طريق سيستم ERP و به وسيله‌ي اينترنت و بررسي كامل شدن تعداد گرمكن‌ها كامل شده‌اند و انتقال يافته‌اند، سفارش را پي‌گيري مي‌كند.
6- برنامه‌ريزي: بر اساس داده‌هايي از مدل‌هاي مالي و پيش‌بيني ERP، شرکت بنتون تصميم مي‌گيرد كه گرم‌كن‌هاي آبي را که در تقاضاي بالا هستند و سودبخشي آن‌ها كامل هستند در سه رنگ جديد توليد کند.

منابع:
1) Fiona-HoonNah,Enterpris Resource Planning Solution&Management/IRM Press
2) Jose manuel&Joao Alvaro Carv&Aldemar, Towards an ERP life-cycle costs model alho
3) ERP architectural/Operational alignment for order-processing performance/operation&production management vol.24 No.1 2004 pp.99-117
4) William J.Stevenson,Operations Management
5) Jay Heizer & Barry Render,Operations Management
6) www.CIO.com
7) www.mySAP.com

هیچ نظری موجود نیست:

لینک باکس

اگر نیاز به شغل مناسب دارید برای یکبار هم که شده کلیک کنید، ضرر نخواهید کرد.