خرید آسان و آسوده

سایت های مورد نیاز شما

اگر نیاز به اطلاعات مختلفی دارید به سایتهای زیر رجوع کنید.

۱۳۸۷ خرداد ۱۸, شنبه

برنامه‌ريزي منابع سازمان (ERP) (بخش پنجم

برنامه‌ريزي منابع سازمان (ERP) (بخش پنجم
طبقه بندي موضوعي : مباحث فني نرم افزاري
نويسنده : مهدي فضعلي
ناشر : همكاران سيستم
تاريخ انتشار : 05/03/1384

6- ERP چالش‌هاي پيش رو:
در گذشته فرايندهاي تجاري مثل مالي- حسابداري و مديريت منابع انساني به خوبي توسط سيستم‌هاي ERP نصب شده، حمايت مي‌شدند، اما به تازگي اين سيستم‌ها در مواردی هم‌چون برنامه‌ريزي زنجيره‌ي تامين، مديريت روابط مشتري (CRM) و فروش حمايت ناكارايي داشته‌اند. ازطرفي توسعه‌دهندگان سيستم شركت، براي چيره شدن بر اين ضعف‌ها راه‌حل‌هايي را شروع كرده‌اند. آن‌ها به تازگي استراتژي بهينه‌سازي زنجيره‌ي تامين و مديريت روابط مشتري و سيستم‌هايي را در يك اقدام براي به هم پيوستگي روابط جلو اداره (مثل فروش، بازاريابي و خدمات مشتري) و عقب اداره (مثل عمليات، حمل ونقل، مالي و منابع انساني) براي موفقيت در مزيت‌هاي رقابتي را دنبال مي‌كنند.

1- 6 برنامه‌ريزي پيش‌رفته در مديريت زنجيره‌ي تامين:
بيش‌تر سيستم‌هاي ERP موجود، هنوز معامله‌گرا هستند، به اين معنا كه فرايندهاي تجاري معامله‌گرا مثل ثبت سفارش، مجموعه داده‌هاي معامله‌گرا را فراهم مي‌كند. به اين دليل آن‌ها برنامه‌ريزي و قابليت حمايت تصميم‌گيري محدودي را عرضه مي‌دارند. سيستم‌هاي برنامه‌ريزي پيش‌رفته با استفاده از الگوريتم‌هاي رياضي، مدل‌سازي و تحليل محدوديت‌ها، زنجيره‌ي تامين را جهت جواب بهينه يا نزديك به جواب بهينه، براي تصميم‌گيري عرضه مي‌دارند. از طرفي چون برنامه‌ريزي پيش‌رفته نمي‌تواند داده‌هاي مربوط به خود را ايجاد كند، براي رفع اين نقيصه اين برنامه‌ريزي پيش‌رفته را با سيستم ERP ادغام مي‌كند. اما امروزه به اين نتيجه رسيده‌اند كه برنامه‌ريزي پيش‌رفته تنها مزاياي سنتي و بنيادي را به همراه مي‌آورد و اگر بخواهد با سيستم ERP ادغام شود، تغييرات مهم را براي فرايندهاي تجاري و سازمان ايجاد مي‌كند كه مديريت ارشد بايد درجات تغييرات را درك كند و از نيازهاي مربوط به پروژه و تصميم گيري‌هاي مربوط به برنامه‌ريزي حمايت كند. از طرف ديگر مديريت ارشد بايد اندازه‌گيري عملكرد سنتي را، كه پيش از اين بر اساس واحدهاي توليد شده يا هزينه‌ي واحدهاي توليد شده، اندازه‌گيري مي‌شده است، تغيير دهد. حال بايد با اين ديدگاه جهاني، همه‌ي شركاي زنجيره‌ي تامين را در نظر گرفت.

2-6 مديريت روابط مشتري:
افزايش قدرت خريداران و كاهش موانع بازار به همراه توسعه‌ي هميشگي، انتخاب رنگ محصولات وخدمات، شركت‌ها را مجبور كرده است كه درباره‌ي راه‌هاي نگه‌داشتن وفاداري مشتري و حاشيه‌ي سود خود، بازانديشي كنند. بر كسي پوشيده نيست كه روابط طولاني مدت با يك مشتري، سود بيش‌تري در مقابل مشتري جديد به همراه خواهد داشت. مديريت روابط مشتري يك مدل تجاري متمركز بر مشتري است كه بر بازاريابي ترجيح داده مي‌شود. در اين مدل مي‌توان از توانايي استخراج داده‌ها توسط سيستم‌هاي ERP و نگه‌داري داده‌ها، براي كشف كردن شرح حال مشتريان كليدي، سودآوري مشتري و الگوهاي خريد استفاده كرد. فناوري ادغام تمام ويژگي‌هاي مشتري، يك ديدگاه كامل از نيازها و خواسته‌هاي مشتري (كه همان وفاداري مشتري است)، كاهش هزينه‌ي فروش و خدمات و بهبود سود، از نتايج اين مرحله خواهد بود. از اين رو سيستم ادغامي مديريت روابط مشتري با سيستم ERP كه با نرم افزار Peoplesoft، J.D.Edwards، Oracle و SAP قابل اجراست، پاسخ‌گوي ويژگي‌هاي بالا خواهد بود. از طرفي ادغام مديريت روابط مشتري با سيستم ERP، تغييرات اساسي در فرايندهاي تجاري سازمان به دنبال خواهد داشت. با به وجود آمدن اين تغييرات فرايندهاي تجاري را بر توجه به نوع مشتري دوباره طراحي مي‌كنيم. از سوي ديگر تغيير فرهنگ، هم‌چون يكي از ويژگي‌هاي يك مشتري، بايد در دستور كار قرار گيرد تا داده‌هاي مربوط به مشتري در عرض شركت و تمام زنجيره‌ي تامين تقسيم شود.
E-BUSINESS and ERP
ERP ابزاری برای بهينه کردن زنجيره‌ي ارزش داخلي شرکت است. اگر اين نرم‌افزار به طور کامل در کل سازمان به کار گرفته شود، بخش‌های مختلف سازمان از طريق به اشتراک گذاشتن داده‌ها، به هم متصل می‌شوند. وقتی مشتريان و عرضه‌کنندگان اطلاعاتی را درخواست می کنند که در سراسر زنجيره‌ي ارزش يکپارچه شده‌اند يا وقتی هيات رييسه، سياست‌‌ها و تاکتيک‌های يکپارچه‌ای را در نواحی مختلف مانند ساخت، موجودی، خريد و حسابداری درخواست می‌کند، سيستم‌های ERP داد‌ها را برای تجزيه و تحليل و تبديل به اطلاعات کليدی که شرکت‌ها می‌توانند از آن‌ها برای تصميم‌گيری در کسب و کار خود استفاده کنند، تطبيق می‌دهند.
اگر سيستم‌های ERP به طور موفقيت‌آميز به کار گرفته شوند، به طراحی دوباره‌ي فرايندهای تجاری و حذف فعاليت‌هايي که ارزش افزوده ايجاد نمی‌کنند، منجر می‌شوند.
تجارت الکترونيک، شامل ارتباطات و يكپارچگي تجارت به صورت الکترونيکی و از طريق اينترنت است. اين فناوري به ديگر سخن به صورت زير تعريف شده است: «ابزاری که ارتباطات شبکه‌ای را به طريق الکترونيکی فراهم می‌سازد و به بنگاه‌ها اجازه می‌دهد که اطلاعات را دريافت، منتقل و وارد کنند.»
اين صنعت می‌تواند به طور قابل ملاحظه ای عملکرد تجاری شرکت را راه تقويت ارتباطات در زنجيره‌ي ارزش بين شرکت و شرکت (B2B) و شرکت و مشتريان(B2C) بهبود بخشد.



در کنار افزايش کارايي در فروش، بازايابی و خريد، تجارت الکترونيک از طريق بهبود خدمات به مشتريان، کاهش هزينه‌ها و يکپارچه کردن فرايندهای تجاری، دست‌يابی به اثربخشی را تسهيل می‌كند.

هیچ نظری موجود نیست:

لینک باکس

اگر نیاز به شغل مناسب دارید برای یکبار هم که شده کلیک کنید، ضرر نخواهید کرد.