خرید آسان و آسوده

سایت های مورد نیاز شما

اگر نیاز به اطلاعات مختلفی دارید به سایتهای زیر رجوع کنید.

۱۳۸۷ خرداد ۱۸, شنبه

برنامه ريزي منابع سازمان (ERP) (بخش سوم

برنامه ريزي منابع سازمان (ERP) (بخش سوم
طبقه بندي موضوعي : مباحث فني نرم افزاري
نويسنده : مهدي فضعلي
ناشر : همكاران سيستم
تاريخ انتشار : 23/02/1384
3- چرخه عمر سيستمهاي ERP:
براي تعريف مدل چرخه‌ي عمر سيستم‌هاي ERP، ازمدل ارايه شده‌ به وسيله‌ي Esteves&Pastor درسال 1999، استفاده شده است. اين مدل در مراحل و ابعاد، ساخت‌يافته است. در ادامه مراحل مختلف اين چرخه و شرح مختصری از هر مرحله آورده شده است:

مرحله‌ي اول، تصميم براي انتخاب:
در اين مرحله مديران زمينه‌هاي نياز به يك سيستم ERP جديد را بررسي مي‌كنند و با انتخاب نگرش سيستم جامع اطلاعاتي، بهترين چالش‌هاي حياتي يك شركت را عنوان خواهند كرد و استرتژي سازماني را بهبود خواهند بخشيد. مرحله‌ي تصميم‌گيري شامل تعريف نيازمندي‌هاي سيستم، اهداف و مزاياي سيستم و تحليل تاثير اين انتخاب در يك شركت و كليه سطوح سازماني است.
مرحله‌ي دوم، انتخاب يا فراگيري:
در اين مرحله يك سيستمERP كه با احتياجات سازمان به بهترين نحو تناسب داشته باشد و نياز به تغييرات را به كم‌ترين ميزان برساند، انتخاب مي‌شود. در مراحل بعدي چرخه عمرERP، به ويژه مرحله‌ي اجرا يك شركت مشاوره در نظر گرفته مي‌شود. عواملي چون قيمت، آموزش و خدمات نگه‌داري بررسي و موافقت قراردادي تعريف مي‌شود. در اين مرحله تحليل نرخ برگشت سرمايه‌ي هر محصول، بسيار با اهميت است.
مرحله‌ي سوم، اجرا:
اين مرحله شامل ايجاد دوباره يا تطبيق و سازگاري نرم‌افزار سيستم ERP با نيازهاي سازمان باشد. به طور معمول اين وظيفه با كمك مشاوران براي تهيه‌ي روش‌هاي اجرا، دانش و آموزش ايجاد شده است.
مرحله‌ي چهارم، كاربرد و نگه‌داري:
اين مرحله زمان را پوشش مي‌دهد. در جايي كه محصول سيستم‌هاي ERP سود داشته باشند و بي‌نظمي‌ها را به كم‌ترين ميزان برساند. در طول اين مرحله بايد از جنبه‌هاي كاركردي، توانايي و شايستگي‌هاي سازماني و فرآيندهاي تجاري آگاهي داشته باشيم. يك سيستم اجرايي بايد به خوبي نگه‌داري شود تا خرابي سيستم قابل تصحيح باشد، پيشنهادهاي بهينگي برآورده شوند و يك سيستم جامع براي بهبود ايجاد شود.
مرحله‌ي پنجم، تكامل:
اين مرحله يكپارچگي توانايي‌هاي جديد در سيستم ERP، در برآورده كردن نيازهاي جديد را با عنوان زمان‌بندي و برنامه‌ريزي پيش‌رفته، مديريت زنجيره‌ي تامين، مديريت ارتباط با مشتري و جريان كاري برعهده دارد.
مرحله‌ي ششم، بازنشستگي:
اين مرحله زماني به وجود مي‌آيد كه فناوري جديد سيستم ERP نارسايي داشته باشد، يا به نيازهاي شركت، با نگرشي تازه پرداخته شود. در اين‌جا مديران نسبت به جاي‌گزيني ديگر نگرش‌هاي سيستم‌هاي اطلاعاتي كه تناسب بيش‌تري با نيازهاي سازماني خواهند داشت، تصميم‌گيري مي‌كنند.

4- روش‌های پياده سازی ERP :

الف) روش‌شناسي راه‌حل جامع (The Total Solution)
"ارنست" و "يانگ" دو روش سيستماتيک جهت مهندسی مجدد سيستم‌ها ارايه کرده‌اند، که راه‌حل جامع ناميده می‌شود. اين روش‌شناسي 3 فاز عمده دارد:
فاز 1- پيش‌نهاد ارزش (ايجاد يک مورد کاربردی کسب‌وکار برای يک راه‌حل SAP)
قبل از شروع هر کاری بايد اطمينان حاصل کرد که روش به كار رفته برای نوع کسب‌وکار مناسب است. براي اطمينان بايد به سوال‌هاي زير پاسخ داد:
- آيا سرمايه‌گذاری انجام شده برای اين فناوری قابل توجيح است؟
- آيا راه‌حل، با اهداف شرکت سازگاری دارد؟
- آيا مديريت شرکت درک درستی از تغيير دارد و آيا اين تغييرات پشتيبانی خواهد شد؟
- ميزان پيش‌رفت فرآيند پروژه را كدام نقاط کليدی اندازه‌گيری می‌کند؟
فاز 2- ارزيابی آمادگی سازمان برای تغيير
از آن‌جا که تغيير به بسياری از افراد تحميل می‌شود،ضروری است که انتظارات تغيير در افراد قبل از تغيير ايجاد شود. در اين فاز بايد به سوال‌هاي زير پاسخ داد:
آيا سازمان برای تغيير آماده است؟
آيا هر کس در فضا و شرايط تغيير قرار گرفته است يا خير؟
تغييرات چه‌گونه مديريت خواهد شد؟
انتظارات مديريت چيست؟
پاسخ به اين سوالات، تعيين کننده‌ي رويکرد پياده‌سازی خواهد بود و آگاهی از پاسخ آن‌ها نيز می‌تواند به پيش‌رفت پروژه کمک كند و مانع انطباق‌ناپذيري عوامل تغيير با واقعيت‌های مشتری خواهد شد.
فاز 3- رويکرد تعيين ارزش افزوده حاصل از پياده سازی
در اين فاز انتظارات موجود و ارزش افزوده‌ي پروژه در دوره‌های زمانی کوتاه و بلند، مهم‌ترين عامل کليدی موفقيت پروژه به شمار مي‌آيد. چون اگر پيش‌رفت پروژه ملموس باشد، پذيرش آن برای افراد مقاوم در برابر تغيير آسان‌تر خواهد شد.

ب) روش‌شناسي Accelerated SAP
روش‌شناسيASAP يک طرح جزيی از پروژه SAP است که تمام فعاليت‌های پياده‌سازی را در بر می‌گيرد. پيمودن مراحل اين پروژه سريع‌تر از پروژه‌های ديگر است. اين روش‌شناسي شامل فازهای زير است:
فاز 1- آماده‌سازی پروژه
در اين فاز برنامه‌ريزی مناسب و ارزيابی آمادگی سازمانی انجام می‌گيرد، تا اطمينان حاصل شود که:
برای انجام پروژه در سازمان توافق کامل وجود دارد.
اهداف روشن برای پروژه تعيين شده است.
فرهنگ تغييرپذيری در شرکت وجود دارد.
فاز 2- مدل سازی کسب وکار
در اين فاز ابزارهای کامل شامل فرآيندهای کسب‌وکار از پيش تعريف شده به کار می‌روند، که با استفاده از پرسش‌نامه‌ها و الگوها، فرآيندهای جديد مدل‌سازی می‌شوند. الگوهای جديد شامل Best Practiceها هستند.
فاز 3- انطباق سيستم با واقعيت
بر اساس مدل‌سازی کسب‌وکار يک فرآيند دو مرحله‌ای برای پيکربندی يک سيستم R/3 آغاز می‌شود. در اين مرحله خطوط کلی سيستم جديد تعيين‌شده و سيستم برای برآورده کردن نيازمندي‌های کسب‌وکار آماده می‌شود. اين خطوط کلی به کاربری مدل‌های کسب‌وکار در دنيای واقعی کمک می‌کند و يک ديدگاه از تبادلات سيستم در عمل ارايه می‌دهد.
فاز 4- تعيين اعتبار مدل (پياده‌سازی و آزمايش)
در اين فاز سيستم طراحی شده، پياده‌سازی و آزمايش می‌شود.
فاز 5- آماده‌سازی نهايي
در اين مرحله سيستم R/3 به خوبی منطبق شده و آزمايش نهايي برای پياده‌سازی انجام می‌شود.
فاز 6- پشتيبانی
در اين فاز بازنگری‌های ضروری در سيستم R/3 انجام می‌شود. SAP خدماتی را به صورت برخط (Online) فراهم می‌کند، تا از پياده‌سازی موفق سيستم، اطمينان حاصل شود. نگه‌داری سيستم نيز در اين فاز انجام می‌شود.
¬¬
ج) روش‌شناسي Fast Track
اگر برای رسيدن به اهداف کسب‌وکار، مهندسی مجدد کلی فرآيندها ضروری باشد، روش‌شناسي FastTrack پياده‌سازی ERP را تسريع می‌کند. اين روش‌شناسي 5 مرحله دارد که با فعاليت‌های مشخص در جهت رسيدن به اهداف ERP کمک می‌کند:
فاز 1- تعيين حوزه‌ي مساله و برنامه‌ريزی
در اين فاز تعريف پروژه و حوزه‌ي مساله اتفاق می‌افتد.
فاز 2- تعيين آرمان‌ها و اهداف
در اين مرحله آرمان‌ها و اهداف مشخص می‌شوند.
فاز 3- طراحی مجدد
در اين فاز طراحی و توسعه‌ي نرم‌افزار انجام می‌شود.
فاز 4- پيکربندی
در اين فاز، نرم‌افزار ايجاد و برنامه‌ريزی، تست و يکپارچگی نرم‌افزار، انجام می‌شود.
فاز 5- تست و تحويل
در اين فاز سيستم مورد آزمايش نهايی قرار مي‌گيرد.

هیچ نظری موجود نیست:

لینک باکس

اگر نیاز به شغل مناسب دارید برای یکبار هم که شده کلیک کنید، ضرر نخواهید کرد.